Skip to main content

Voorspel mee: hoeveel Olympische medailles wint Nederland in 2026?

• January 27, 2026
  • 12 reacties
  • 166 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

De Olympische Winterspelen van 2026 in Milaan en Cortina d’Ampezzo komen eraan, en dat betekent: ijs, sneeuw, spanning… én medailles! TeamNL won in totaal 17 medailles bij de Winterspelen van 2022 in Peking, dus de lat ligt hoog. Maar de grote vraag is natuurlijk: hoeveel medailles denk jij dat TeamNL deze Winterspelen binnensleept?

Jouw voorspelling telt!

In dit topic mag jij je voorspelling doen. Ga je voor een voorzichtig aantal of juist een recordoogst? Tel je alle sporten mee, of reken je vooral op onze schaatsers en shorttrackers? Alles mag, zolang je jouw inschatting deelt.
Laat jouw voorspelling achter en kijk na afloop wie het dichtst bij de werkelijkheid zat. Opscheppen mag natuurlijk 😉

Winactie & bonusvraag

Hoeveel medailles denk jij dat Nederland haalt op de Olympische Winterspelen van 2026?

🥇Bonusvraag: hoeveel van die medailles zullen goud zijn? 🥇

Uit de juiste voorspellingen kiezen wij winnaars die een leuke prijs kunnen winnen! 

Onze spelregels

• Meedoen kan tot en met donderdag 05 februari 2026 om 17:00 uur 
  • Eén deelname per huishouden 
  • Uit alle inzendingen kiezen wij op dinsdag 24 februari 2026 winnaars
  • Zorg dat je naam en adresgegevens in je profiel staan, zodat wij de prijs zo snel mogelijk kunnen opsturen 

Meepraten tijdens de Spelen?

Wil je tijdens de Spelen samen vooruitkijken, wedstrijden bespreken, verrassingen delen of gewoon juichen (of balen)? Dan kun je meedoen in ons Praat mee-topic over de Olympische Winterspelen 2026, dat na dit voorspel-topic live gaat.

Wij zitten he-le-maal klaar voor de Olympische Winterspelen 2026 en zijn benieuwd naar jullie voorspellingen!

12 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 27, 2026

Leuke winactie!

Mijn voorspelling is twintig medailles.

En voor de bonusvraag: zes gouden medailles.

En voor de superbonus 😉 : Dat worden dan Femke (500), Jutta (1000) Joy (3000), Marijke, Antoinette, Joy (Ploegenachtervolging), Marijke (Massa-Start) en de vrouwen shorttrackers (Xandra, Michelle, Selma, Zoe)(relay).   

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 27, 2026

Ik denk:

Totaal 22 medailles.

8 x goud

6 x zilver

8 x brons

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

500 meter mannen: Jenning de Boo
1000meter mannen: Joep Wennemars en Jenning de Boo
1500 meter mannen: Kjeld Nuis
5km mannen: -
10km: -
Massastart: Bergsma
Ploegenachtervolging: -

500meter vrouwen: Femke Kok
100meter vrouwen: Jutta Leerdam en Femke Kok
1500 meter vrouwen: Antoinette de Jong
3km vrouwen: Joy Beune
5km vrouwen: Merel Conijn
massastart: Marijke Groenewoud
ploegenachtervolging: Beune, Groenewoud en de Jong

skeleton: Kimberley Bos

shorttrack: Beide estafetteploegen pakken een medaille. Daarnaast nog 2 medailles op de individuele afstanden bij de dames. 

Dan kom ik op 18 medailles uit. Waarvan dan 5 de gouden kleur zullen hebben. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ben ook wel benieuwd hoe ​@Marcia van KPN het aantal medailles inschat. 

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • January 27, 2026

Ik denk 19 stuks waarvan 6 goud

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik ga voor 17 medailles waarvan 6 goud! 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ik denk dat we het vooral van de vrouwen moeten hebben wat betreft de medailleoogst. Zowel bij het schaatsen als shorttrack. Ik zet in op het redelijke aantal van 15 medailles. 

Edit - Nog even de bonusvraag beantwoorden. Ik denk 3x goud.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 28, 2026

De super G afdaling zorgt altijd voor spectaculaire beelden. Ook freestyle kijk ik graag naar. Met de bobslee naar beneden is ook wel heftig, kortom we gaan er weer voor.

Voorspelling:

Totaal 23 medailles.

8 x goud  🥇

7 x zilver  🥈

8 x brons 🥉

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 28, 2026

Omdat ik hier totaal geen enkele kijk op heb ga ik, puur op de gok, als voorspelling op 21 medailles 🏆 waarvan 7 stuks goud🥇.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

De meest succesvolle Winterspelen voor Nederland qua medailles waren in 2014. Nederland haalde toen dankzij o.a. Jorien ter Mors en Michel Mulder in totaal 24 medailles. Nederland wist bij de laatste winterspelen Beijing 2022 in totaal 17 medailles te winnen. DE medailles moeten voornamelijk bij het schaatsen gepakt gaan worden en daar staat Nederland er toch minder goed voor ten opzichte van 4 jaar geleden. Misschien ben ik dan toch iets te optimistisch met mijn 18 medailles. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 29, 2026

Mijn voorspelling is tamelijk ambitieus. Wellicht een wens dat ze goed gaan presteren 🤞🏼

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Mijn voorspelling is dan misschien niet zo ambitieus, maar ik gok op 16 medailles. Vier gouden plakken gaan er mee naar Nederland!