Skip to main content
Beantwoord

Vraag over netnummers (kengetallen)

• September 8, 2025
  • 30 reacties
  • 366 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Hierbij een algemene vraag;  naar aanleiding van het sterk afnemen van het aantal vaste aansluitingen.

Wat ik mezelf afvraag, is waarom  is er voor de weinige vaste aansluitingen, die er nog over zijn,

zo erg veel ruimte in het nummerplan beschikbaar ?

Vaste nummers hebben de nummerblokken 01 tot en met 05 en dan nog 07 ter beschikking,

en dit terwijl de, nu nog immer toenemende, mobiele aansluitingen  samengeperst worden in

het blok 06,  met nog een klein blokje, beginnende met 097.  ( met 12 of 14 digits )

Wordt het niet eens tijd, dat we alle vaste aansluitingen  samenbrengen op 085 ( privé )

en 088 ( zakelijk ) ?  Met evt. een uitloop naar 084 of 087, als er toch ruimte tekort blijkt ?

Dan hebben we weer een zee  aan ruimte voor nieuwe mobiele nummers.

Als de KPN net zo doortastend is, als  in het verleden met het opruimen van de

telefooncellen en  de praatpalen, e.e.a.  al dan niet na toestemming van de ACM,

dan heb ik er alle vertrouwen in  dat dit net zo soepel loopt, als operatie ‘Decibel’  destijds.

Hoe denkt men  op dit forum over deze zaak ?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Xenomatrix2 ,

De ACM gaat over de regelgeving wat betreft de uitgifte van telefoonnummers. 

https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/16001_097-en-06-nummers-informatie-voor-telecomaanbieders-20160701.pdf

De bedoeling is dat er t.z.t. telefoonnummers komen met twaalf getallen. Dan is er weer voldoende beschikbaar: 

bron: 

https://www.nieuwemobiel.nl/Nummerreeksen.html

Nummerreeksen

Mobiele telefoonnummers beginnen in Nederland met 06 gevolgd door 8 cijfers en worden uitgegeven door de ACM, de Autoriteit Consument en Markt. Zij houden bij welke reeksen er nog vrij zijn en welke zijn toegekend en aan wie. Op deze pagina vind je terug welke nummerreeksen aan wie zijn toegekend.

06-nummers zijn netjes gecategoriseerd, zo zijn de reeksen 061, 062, 063, 064, 065 en 068 bestemd voor mobiele telefonie, 066 voor semafonie en 067 voor toegang tot internet. Dat is niet altijd zo geweest. Vroeger waren 06-nummers zogenaamde betaal- en servicenummers. Ook de voorloper van het nationale alarmnummer 112 begon er mee; 06-11. Vanaf 2014 is vanwege de schaarste van 06-nummers besloten om alleen mobiele telefonie toe te laten. Er is inmiddels ruim 90% van alle beschikbare 06-nummer vergeven, dat zijn ruim 53 miljoen nummers. Er zijn alleen nog nummers vrij in de reeksen 063, 065 en 068. Als ook die op zijn dan is de bedoeling dat de 060 en 069-reeksen gebruikt gaan worden met nummers van in totaal 12 cijfers.

De vaste telefoonnummers met 010, 020, 030 etc. gaan echt niet zomaar verdwijnen. Dat zou veel te veel heisa met zich meebrengen.   

30 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 8, 2025

Hallo ​@Xenomatrix2 ,

De ACM gaat over de regelgeving wat betreft de uitgifte van telefoonnummers. 

https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/16001_097-en-06-nummers-informatie-voor-telecomaanbieders-20160701.pdf

De bedoeling is dat er t.z.t. telefoonnummers komen met twaalf getallen. Dan is er weer voldoende beschikbaar: 

bron: 

https://www.nieuwemobiel.nl/Nummerreeksen.html

Nummerreeksen

Mobiele telefoonnummers beginnen in Nederland met 06 gevolgd door 8 cijfers en worden uitgegeven door de ACM, de Autoriteit Consument en Markt. Zij houden bij welke reeksen er nog vrij zijn en welke zijn toegekend en aan wie. Op deze pagina vind je terug welke nummerreeksen aan wie zijn toegekend.

06-nummers zijn netjes gecategoriseerd, zo zijn de reeksen 061, 062, 063, 064, 065 en 068 bestemd voor mobiele telefonie, 066 voor semafonie en 067 voor toegang tot internet. Dat is niet altijd zo geweest. Vroeger waren 06-nummers zogenaamde betaal- en servicenummers. Ook de voorloper van het nationale alarmnummer 112 begon er mee; 06-11. Vanaf 2014 is vanwege de schaarste van 06-nummers besloten om alleen mobiele telefonie toe te laten. Er is inmiddels ruim 90% van alle beschikbare 06-nummer vergeven, dat zijn ruim 53 miljoen nummers. Er zijn alleen nog nummers vrij in de reeksen 063, 065 en 068. Als ook die op zijn dan is de bedoeling dat de 060 en 069-reeksen gebruikt gaan worden met nummers van in totaal 12 cijfers.

De vaste telefoonnummers met 010, 020, 030 etc. gaan echt niet zomaar verdwijnen. Dat zou veel te veel heisa met zich meebrengen.   

• September 8, 2025

Eigenlijk zou het vast zitten aan die ken getallen wel overboord kunnen nu alles voip is.

Met een verhuizing naar een  andere gemeente zou je gewoon het nummer mee moeten kunnen nemen.

Fun fact ons ken getal was eerder 5 cijfers in plaats van de huidige drie. Van 02154 naar 035 de andere twee cijfers kwamen bij de andere cijfers dus 5412345 als voorbeeld.

Ik kan me ook nog de tijd herinneren dat je aan het mobiele nummer de provider kon herkennen, dat lukt mij nu niet meer.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 9, 2025

Persoonlijk vindt ik het juist super overzichtelijk die kengetallen. Daaraan kan je een beetje zien door wie je wordt gebeld of juist wie je gaat bellen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

De omstelling zal niet komen, de kostenpost voor de telco's is nog te overzien, de kosten voor de omstelling voor de (zakelijke) gebruikers zijn gigantisch. Een voorbeeld, alleen de naamverandering van Ministerie van defensie naar Ministerie van oorlog in USA zal honderden miljoenen dollars kosten. De omstelling van 06-nummers naar bv. 096x-nummers zou nog veel minder kosten.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ik heb weleens ergens gelezen dat het juist de bedoeling is om ook vaste telefoonnummers tiencijferig te maken, net als nu al mobiele nummers. Dat zou betekenen dat het huidige netnummer vast wordt toegevoegd aan het abonneenummer. Dat zou ook technisch eenvoudig te realiseren zijn. In de praktijk zou dit inhouden dat ook voor lokale nummers voortaan het netnummer gekozen moet worden, en dat een nummer altijd landelijk kan worden meegenomen bij een verhuizing. Overigens werkt het lokaal bellen met het netnummer nu ook al.

Piet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Persoonlijk vindt ik het juist super overzichtelijk die kengetallen. Daaraan kan je een beetje zien door wie je wordt gebeld of juist wie je gaat bellen. 

Toen ik nog werkte in Utrecht, ging het bedrijf eind 2018 verhuizen naar Den Bosch.

Het telefoonnummer bleef 100% hetzelfde, dus met kerngetal 030.

Ook daar kan je helaas niet meer voor 100% zekerheid zeggen uit welke plaats ze bellen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Ik heb weleens ergens gelezen dat het juist de bedoeling is om ook vaste telefoonnummers tiencijferig te maken, net als nu al mobiele nummers.

Maar dat is toch al vele jaren 10 cijfers?

030 plus 7 cijfers.

In heel Nederland is het inclusief kerngetal 10 cijfers.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 11, 2025

Ik heb weleens ergens gelezen dat het juist de bedoeling is om ook vaste telefoonnummers tiencijferig te maken, net als nu al mobiele nummers.

030 plus 7 cijfers.

Nog een maand, dan is het 30 jaar geleden: Operatie Decibel

Operatie Decibel is de landelijke omnummeroperatie die PTT Telecom (sinds april 1998 KPN Telecom) op 10 oktober 1995 in Nederland doorvoerde.

De naam is een samentrekking van "Deci" (tien) en "Bel". Bij Operatie Decibel werden alle geografische telefoonnummers tiencijferig. De verandering betrof ca. 70% van de Nederlandse telefoonnummers. De meeste telefoonnetten (vanaf die datum netnummergebieden genoemd) werden daarbij een stuk groter, het aantal werd van 1046 teruggebracht naar 141. Alle netten in een sector werden gecombineerd tot één netnummergebied.

bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Operatie_Decibel

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

030 plus 7 cijfers.

Je hebt natuurlijk gelijk. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het nu nog mogelijk is om lokaal te bellen zonder netnummer (naar een zes- of zevencijferig abonneenummer). Bij het invoeren van een tiencijferig abonneenummer zou het zonder netnummer kiezen van een zes- of zevencijferig abonneenummer niet meer mogelijk zijn. Net als je nu altijd 06 moet kiezen voor een achtcijferig mobiel nummer. Telefoonnummer 010-1234567 wordt dan dus 0101234567.

Piet.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Toen ik nog werkte in Utrecht, ging het bedrijf eind 2018 verhuizen naar Den Bosch.

Het telefoonnummer bleef 100% hetzelfde, dus met kerngetal 030.

Ook daar kan je helaas niet meer voor 100% zekerheid zeggen uit welke plaats ze bellen.

Twee voorbeelden daarvan uit mijn regio:

Thuiszorgorganisatie Marente verhuisde van Katwijk (netnummer 071) naar Voorhout (netnummer 0252), maar behield het oude 071-nummer;

lokale omroep BO verhuisde van Noordwijk (071) naar Noordwijkerhout (0252), maar behield ook het oude 071-nummer.

Vaak is dit het geval wanneer men gebruik maakt van een aparte VOIP-provider.

Piet.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Dag ​@Piet van der Vooren , het is voor een bedrijf (inschrijving kamer van koophandel) toegestaan om vanuit een ander netnummergebied een netnummer te behouden als binnen dat gebruikte netnummergebied ook nog een vestiging van dat zelfde bedrijf ingeschreven staat.

Voor een particulier is dat dus niet mogelijk (lees niet toegestaan).

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Dag ​@Piet van der Vooren , het is voor een bedrijf (inschrijving kamer van koophandel) toegestaan om vanuit een ander netnummergebied een netnummer te behouden als binnen dat gebruikte netnummergebied ook nog een vestiging van dat zelfde bedrijf ingeschreven staat.

Maar wie heeft er nog een vaste telefoon?

Wij al meer dan 10 jaar niet meer.

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 11, 2025

Waarom zo verbaasd? Het is niet zo vanzelfsprekend hoor. Er zijn ook mensen die geen mobiel hebben. Om wat voor een reden dan ook. Dus ja, er zijn mensen, die nog gebruik maken van een vaste telefoonlijn. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Dag ​@joop2011 , het zal jouw wellicht verbazen, maar het simpele feit dat jullie al meer dan 10 jaar geen vaste telefoon meer hebben betekent niet dat daarom anderen ook geen vaste telefoon meer hebben.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

De omstelling zal niet komen, de kostenpost voor de telco's is nog te overzien, de kosten voor de omstelling voor de (zakelijke) gebruikers zijn gigantisch. Een voorbeeld, alleen de naamverandering van Ministerie van defensie naar Ministerie van oorlog in USA zal honderden miljoenen dollars kosten. De omstelling van 06-nummers naar bv. 096x-nummers zou nog veel minder kosten.

@TDN 

Vraagje:

Je zegt “nog veel minder kosten” Klopt dat?

Of bedoel je “veel meer kosten”?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Dag ​@joop2011 , het zal jouw wellicht verbazen, maar het simpele feit dat jullie al meer dan 10 jaar geen vaste telefoon meer hebben betekent niet dat daarom anderen ook geen vaste telefoon meer hebben.

@Raspberry en ​@Dicksooo 

Hartelijk dank voor jullie aanvulling.😉

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Ook in de grote stad, bijvoorbeeld Rotterdam, waren nummerreeksen bestemd voor een bepaalde wijk. Bijv. 010-420…. voor het oosten. Noord 010-465…. etc. Later werd dit ook ‘losgelaten’ met de komst van andere providers. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 11, 2025

Inderdaad, je zult de mensen maar de kost moeten geven die nog vaste telefoon gebruiken, onder wie ikzelf, ik wil niet zonder en wat dacht je van het bedrijfsleven.

Je moet wel een hele grote pot koffie zetten ​@joop2011 voor alle mensen die nog vaste telefoon gebruiken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Je zegt “nog veel minder kosten” Klopt dat?

Ja. Vaste telefoonnummers bij zakelijke gebruikers te wijzigen brengen immense kosten mee. Van veranderding in website, briekopen, vast geprogrammeerde telefoonnummer in diverse programs, inbelnummer voor automatische systemen (alarm b.v.). Een enkele wijziging in naam b.v. van USA ministerie brengt al honderden miljoenen kosten mee, een enkele telefoonnummer wijzing bij een bedrijf van deze grootte kost meerdere miljarden. Een wijziging van mobiele telefoonnummer brengt ook kosten mee, maar deze zijn meeste van particulieren, ook een zakelijke mobiele nummer is niet in zo belangrijke toepassing als vaste telefoonnummer in kost veel minder. Zeg maar, bij vaste telefoonnummer kan je rekenen met paar honderd biljoenen €, bij mobiele nummer met zig miljarden €. 

• September 11, 2025

In reactie op ​@joop2011 wij hebben ook nog steeds een vaste nummer. Niet om mee te bellen maar om op gebeld te kunnen worden. Niet elk bedrijf of instantie hoeft mij op mijn mobiele telefoon lastig te vallen.

Het kost inderdaad wel een paar Euro extra maar niet meer zoveel als het oude vastrecht wat het ten tijde van de PTT koste. Dat bedrag gaat nu naar de internet aansluiting dus "lood om oud ijzer"

Een VoIP abonnement zou een uitkomst zijn dan kan ik vanaf mijn mobiele telefoon via een app het vaste nummer gebruiken om  te bellen.

In theorie zou dat ook met mijn KPN nummer moeten kunnen. Dan heb ik wel allerlei gegevens nodig.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

@TDN 

Hartelijk dank voor je reactie en heldere uitleg.

@Rowi. 

Ik begrijp wat je bedoelt.

Dat is inderdaad een probleem met mobiel, alleen als je gebeld wordt door een malafide persoon of bedrijf, dan maakt dat niets uit. Die draaien (automatisch) nummers totdat hij overgaat.

Ik was destijds bij PTT (of was het al KPN in 1996) met ISDN (inclusief bel minuten (internet tijd) meer kwijt (inflatie meegerekend) dan nu met met internet en mobiel.

Wij hebben de vaste telefoon de deur uitgedaan toen de draadloze Siemens Dect telefoon defect was en we hadden er geen geld voor over om een nieuwe te kopen.

Mijn excuus, ik was iets te voorbarig met de vraag: “wie heeft er nog een vaste telefoon” 

Het zijn er niet veel meer (particulieren) maar ze zijn er nog wel.

Moet kunnen, geen probleem (toch?).😉

Leuke toevoeging.

In 1974 nam mijn moeder telefoon.

Weinigen hadden het toen.

Ik ben benieuwd, waren het in 1974 meer of minder dan nu in 2025.

En voor sommige voetbalfans is het kernnummer heel erg belangrijk.

I.p.v. de naam van de tegenstander uit te spreken zeggen ze 020 (Ajax) 010 (Feijenoord) 040 (PSV) 030 (FC Utrecht) etc. 

• September 11, 2025

Ook "het zijn er niet veel meer" is een heel voorbarige opmerking. Het zal wel afnemen KPN heeft de prijs voor het hebben van een telefoon nummer niet voor niets verhoogd. 

Ik moet wel bekennen dat ik met de overstap naar TV+ heb overwogen om het vaste nummer te laten vervallen.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Die extra vestiging geldt wel voor thuiszorgorganisatie Marente, maar niet voor lokale omroep BO.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Voor bedrijven (MKB) kan men ook een "vast op mobiel" dienst boeken, dan wordt het vaste telefoonnummer altijd met een mobiele telefoonnummer gekoppeld, ook als men naar andere regio met andere netnummer verhuist. Bij KPN of Odido is zo een dienst mogelijk.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • September 13, 2025

@TDN dat klopt helaas niet. Het is alleen toegestaan om een geografisch nummer (vastnummer) te gebruiken als je woont of gevestigd bent in het betreffende netnummer gebied.

Alhoewel het technisch mogelijk is zal je dus je nummer kwijtraken bij een verhuizing naar een ander netnummer gebied. Tenzij je als bedrijf ook een vestiging behoud in het oorspronkelijke netnummergebied.

Als je als bedrijf volgens de inschrijving bij KVK meerdere vestigingen heb mag je nummers gebruiken van alle netnummergebieden waar je een vestiging hebt. Waarbij er dan geen beperking meer is waar je het nummer uit laat komen (lang leve VOIP). Zo kan het dan voorkomen dat je een nummer in Hilversum belt maar de telefoon opgenomen wordt in Utrecht.