Skip to main content
Beantwoord

Vraag over netnummers (kengetallen)

• September 8, 2025
  • 30 reacties
  • 366 keer bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

@TDN dat klopt helaas niet. Het is alleen toegestaan om een geografisch nummer (vastnummer) te gebruiken als je woont of gevestigd bent in het betreffende netnummer gebied.

Officieel is wettelijk niet toegestaan, maar officieus kan men gewoon doen.

Bij Odido staat b.v. in voorwaarden, dus het boeit niemand dat men zelfs een andere netnummer kiest.

3.2. De Klant is volledig verantwoordelijk voor het gebruik van het vaste telefoonnummer en de naleving van de toepasselijke wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld voor het kiezen van een netnummer uit de juiste regio.

Als iemand toch wil controleren, er zijn genoeg constructies met een brievenbusadres.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Als je als bedrijf volgens de inschrijving bij KVK meerdere vestigingen heb mag je nummers gebruiken van alle netnummergebieden waar je een vestiging hebt. Waarbij er dan geen beperking meer is waar je het nummer uit laat komen (lang leve VOIP). Zo kan het dan voorkomen dat je een nummer in Hilversum belt maar de telefoon opgenomen wordt in Utrecht.

Dat klopt niet helemaal.

Ik werkte bij een bedrijf (electronica groothandel) in Utrecht.

In 2018 ging dat bedrijf naar Den Bosch.

Het netnummer bleef 030 (Utrecht)

En na de verhuizing hadden ze alleen een bedrijf in Den Bosch (dus niets meer in Utrecht).

Even gekeken, en nog steeds 030 en zitten nog steeds in Den Bosch. (Wel via VOIP)

(Ik werk er niet meer, omdat ik al 5,5 (vijf en een half) jaar met pensioen bent na 50 jaar volle werk weken gewerkt te hebben.😉😊

Groot voordeel hiervan is ook dat je met thuiswerken gewoon via het nummer van de zaak thuis bereikbaar bent (met headset op de laptop)

Of bedoelde je dit?😉

obelisk
Wijsgeer
  • September 13, 2025

Persoonlijk vindt ik het juist super overzichtelijk die kengetallen. Daaraan kan je een beetje zien door wie je wordt gebeld of juist wie je gaat bellen. 

Toen ik nog werkte in Utrecht, ging het bedrijf eind 2018 verhuizen naar Den Bosch.

Het telefoonnummer bleef 100% hetzelfde, dus met kerngetal 030.

Ook daar kan je helaas niet meer voor 100% zekerheid zeggen uit welke plaats ze bellen.

Twee voorbeelden daarvan uit mijn regio:

Thuiszorgorganisatie Marente verhuisde van Katwijk (netnummer 071) naar Voorhout (netnummer 0252), maar behield het oude 071-nummer;

lokale omroep BO verhuisde van Noordwijk (071) naar Noordwijkerhout (0252), maar behield ook het oude 071-nummer.

Vaak is dit het geval wanneer men gebruik maakt van een aparte VOIP-provider.

Piet.

Toen ik verhuisde naar een ander kengetalgebied kreeg ik wel degelijk een mail van Cheapconnect dat het gebruik van een verkeerd kengetal niet is toegestaan. Ik heb het genegeerd en zij deden er ook niet echt iets mee… technisch maakt het inderdaad niet uit. 

Inmiddels is het nummer overigens opgeheven net als de vaste aansluiting. 

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • September 13, 2025

Ik weet dat het inderdaad wel eens voorkomt dat bedrijven na verhuizing naar een ander netnummergebied hun oude nummer blijven gebruiken maar dat is op zichzelf nog geen bewijs dat het is toegestaan. 

Volgens de regels mag het niet (bron: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2019-03/beleidsregels-uitgifte-en-gebruik-van-nummers-voor-voip-diensten.pdf

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 17, 2025

Hoi ​@Xenomatrix2 , bedankt voor jouw bericht :)
Goede vraag die je hier stelt en ik lees ook al veel inhoudelijk goede reacties, leuk om te zien! Aan de zaken die reeds gezegd zijn, kan ik weinig meer toevoegen. Wel heb ik het antwoord van ​@Noordzee hier gemarkeerd als 'best answer' omdat zijn reactie de lading het meeste dekt. Uiteindelijk is ACM hier verantwoordelijk voor en we zullen de ontwikkelingen natuurlijk blijven volgen!