Skip to main content

Een topic over besparen van energie en tips bij een provider die zich graag groen 💚 profileert mag eigenlijk niet ontbreken ;-)

In deze gekke tijden ben ik heel benieuwd hoe jij bespaart en misschien kunnen we van elkaar leren.

Ik mag wel van geluk spreken dat mijn huis van dak tot vloer flink geïsoleerd is en ik heb zonnepanelen, maar met de huidige gasprijzen is zelfs dat niet grappig meer. 

Ik trap af: ik heb sinds de komst van de led lamp deze overal in huis hangen die op timers aan en uitgaan. (gelukkig worden de lampen steeds sfeervoller qua licht en felheid 🧡)

Ook mijn aquarium heeft dimbare led-lampen en er zit ook een timer achter. 

Een deken op de bank om ‘s avonds onder te kruipen bij het tv kijken, is hier standaard.
 

Schapenwollen pantoffels 🐑 zijn hier ook favoriet en een lekker warm oversized vest. Dit betekend niet dat de centrale verwarming uit blijft en ik in de kou zit, het betekend wel dat deze op 18° staat in de winter en een uur voor het slapen gaan deze op 15° wordt gezet. 
 

Douchen probeer ik zo kort mogelijk te doen zo rond de 8 minuten maar eerlijk is eerlijk, dat lukt niet altijd 🛁🛁🛁

De Airfryer gebruik ik echt om te koken en bespaar hier toch gas mee en de zonnepanelen vangen het meeste op. 
 

Sowieso houd ik heel bewust mijn verbruik in de gaten en pas zonodig mijn termijnbedrag aan. Gelukkig heb ik dit de afgelopen jaren naar beneden kunnen bijstellen en nog nooit hoeven bijbetalen, maar ik vrees dat dit vandaag de dag gaat veranderen. 
 

Ik ben vast nog wel een aantal dingen vergeten, maar ik zou zeggen, take it away ;-) 
 

Gronings aardgas heeft een verbrandingswaarde van 35,17 MJ per m3 terwijl propaangas een verbrandingswaarde heeft van 97,77 MJ per m3. Dat is dus 2,77 keer zo veel.


Ik heb een boiler gekocht, om douchewater elektrisch te verwarmen ipv met gas.

De boiler wordt aangeschakeld als de slimme meter aangeeft dat er wordt  teruggeleverd. Deze regeling wordt met een script/trigger aangestuurd vanuit de IUNGO energiemeter.

Dit vooruitlopend op de reductie van de salderingsregeling, doel is om energie op te slaan of te gebruiken op het moment dat zonnepanelen het beschikbaar maken.

Daarnaast is de CV watertemperatuur vorig jaar verlaagd naar 55 graden, en dit scheelt behoorlijk in gasverbruik. Net als waterzijdig inregelen.


 

Daarnaast is de CV watertemperatuur vorig jaar verlaagd naar 55 graden, en dit scheelt behoorlijk in gasverbruik. Net als waterzijdig inregelen.

Scheelt inderdaad enorm, zou iedereen eigenlijk moeten doen.


Ook gebruik ik vaker de magnetron met een stoombak om groente te stomen, maar als je met 3-4> mensen woont is dit niet te doen natuurlijk. 

Heb je dan al wel eens gedacht aan een stoomkoker?

Kost meer tijd (ongeveer 25 minuten) maar de groente behoudt wel veel meer smaak en het is nog energiezuinig ook.

En voor wie elektrisch kookt, kies voor inductie, dat is by far de meest effectieve en efficiënte methode van verwarmen van stalen pannen.


Wat een mooi ding!! Bedankt voor de tip! 


Wij hebben een gas haard in de woonkamer. Meer voor de sier dan dat we hem echt gebruiken. Maar de waakvlam brande wel altijd. Die hebben we een paar maanden geleden maar eens uitgezet. Scheelt bijna een halve kuub op een dag. Vroeger iets waar je om zou lachen. Maar ja ... nu begint da toch op serieus geld te lijken ...

Hier is de gasprijs al meer dan €3 per m3, dan vergaat het lachen snel inderdaad 😓 Hopelijk gaat het prijsplafond sneller in….


Daarnaast is de CV watertemperatuur vorig jaar verlaagd naar 55 graden, en dit scheelt behoorlijk in gasverbruik. Net als waterzijdig inregelen.

Scheelt inderdaad enorm, zou iedereen eigenlijk moeten doen.

Ik ga met mijn hybride warmtepomp nog een stapje verder.

Zo is de stooklijn zo ingesteld dat het CV water 20°C is als het buiten ook 20°C is en oploopt naar 64°C als het buiten min 20°C is.

Voor ruimtes met vloerverwarming is dit prima en levert dit een behaaglijke temperatuur. In ruimtes met radiatoren zal je dan lage temperatuur radiatoren moeten gebruiken. Jouw radiatoren kan je ook het beste voorzien van ventilatoren die automatisch aan en uit schakelen o.b.v. de temperatuur van de radiator.

 

Zelf heb ik ook de pompen van mijn vloerverwarming voorzien van een schakelaar die o.b.v. de water temperatuur aanslaan. Zo schakelen de pompen van mijn vloerverwarming pas aan bij 28,5°C. Voordeel daarvan is dat je daarmee behoorlijk wat stroom zal besparen en tevens dat water met een lagere temperatuur niet door de vloer gepompt zal worden en daardoor blijft de vloer langer op temperatuur. 


Wij gebruiken elk thuis bij het slapen een verzwaringsdeken. Klinkt misschien gek, maar ik zelf kom altijd van zondag op maandag lastig in slaap. Rest van de week geen problemen. Dan helpt zo'n deken best wel. Tevens maakt die de boel lekker warm, want hij valt geheel over je heen. Ding zit in een eigen hoes en leggen we over het zomerdeel of winterdeel van het dekbed heen. Je wordt rustig, raakt je stressdingentjes kwijt en voor je het weet gaat de wekker. Je moet eentje hebben die 10% van je eigen gewicht is. En uiteraard dubbelgevouwen gebruiken. Anders nutteloos,... Grootste voordeel is dat 't vrouwtje wat minder zeurt als er kou is. Nadeel je moet een kilo of 7 a 8 s morgens van je af tillen 😅 Ook werkzaam thuis op de bank.

 

@wjb laag temperatuur radiatoren komen hier komend jaar, huidig budget laat het even niet meer toe 😬


@JB22_ Ik hoor er meer goede ervaringen over, over een verzwaringsdeken. Nu heb ik het snel warm, dus niet aan mij besteed, maar baby’s inwikkelen/inbakeren is volgens mij hetzelfde idee met hetzelfde effect dus zo gek is dat helemaal niet. :-) 


We hadden er altijd eentje van 8kg, voor vriendinlief te zwaar. Action heeft er weer eentje in de webshop van 7kg. Sinds vorige week binnen, prima ding. 


Ik hoor er meer goede ervaringen over, over een verzwaringsdeken. 

Er gaat natuurlijk niets boven de warmte van jouw partner. Daar kan zo'n verzwaringsdeken echt niet tegenop.

Wij stoken overigens nooit op onze slaapkamers.


Ik hoor er meer goede ervaringen over, over een verzwaringsdeken. 

Er gaat natuurlijk niets boven de warmte van jpuw partner. Daar kan zo'n verzwaringsdeken echt niet tegenop.

Wij stoken overigens nooit op onze slaapkamers.

Nou, als je er 1 weet, met of zonder verzwaringsdeken 😁😉🙋🏻‍♂️😅

 

Hier ook geen cv aan op de slaapkamers. En nu helemaal niet meer zolang de prijzen abnormaal zijn. Wel heb ik in de winter de knoppen iets open om bevriezing tegen te gaan. Maar met mijn huis is zo goed geïsoleerd dat ik me afvraag of het nog nodig is. 


---

Zelf heb ik ook de pompen van mijn vloerverwarming voorzien van een schakelaar die o.b.v. de water temperatuur aanslaan. Zo schakelen de pompen van mijn vloerverwarming pas aan bij 28,5°C. Voordeel daarvan is dat je daarmee behoorlijk wat stroom zal besperen en tevens dat water met een lagere temperatuur niet door de vloer gepompt zal worden en daardoor blijft de vloer langer op temperatuur. 

Ja, iedereen die vloerverwarming heeft, mag echt eens kritisch naar de pompen kijken.

@wjb Ik heb jaren geleden 2 van die pompschakelaars (precies hetzelfde type als die in jouw link) gekocht en gemonteerd. Die voorkomen nu hier dat er 3 pompen (85W per stuk) onnodig draaien. Ze doen het alleen als de verwarmingsketel brandt.

Verder proberen wij hier zo lang mogelijk de verwarming niet te laten draaien en dat is met onze houtkachel tot nog toe gelukt. En kritisch zijn of en welke lampen je aanzet. Ledlamp in keuken gebruiken ipv de 3 halogeenspotjes. En ook: niet het eten warmhouden met de warmhoudstand van de oven. 

Gelukkig hebben wij een jaar geleden een hybride-auto gekocht. Scheelt 45% in het benzineverbruik.


Zo is de stooklijn zo ingesteld dat het CV water 20°C is als het buiten ook 20°C is en oploopt naar 64°C als het buiten min 20°C is.

Ik heb zo'n stooklijn ook in de thermostaat van de cv. Maar hier in die veel vlakker ingesteld. Het water word bij -20 maar 55 graden. Of dat voldoende is, of die het dan nog warm kan stoken weet ik eigenlijk niet eens. Het is al een hele tijd geleden van het zo koud geweest is 😉


Maar met mijn huis is zo goed geïsoleerd dat ik me afvraag of het nog nodig is. 

Met de huidige winters is dat echt niet nodig. Overigens is het sowieso goed om een minimale doorstroming te hebben in elke radiator.


Heb er nog een: De verwarming boven (alleen vloerverwarming) kan ik helemaal afsluiten. Dat hou ik zo lang mogelijk zo. Als zoonlief het op zijn slaap-/studeerkamer toch te koud vindt, dan even de verwarmingsstand van de airco gebruiken. Na 10 minuutjes is de kou uit de lucht. 😀


Zo is de stooklijn zo ingesteld dat het CV water 20°C is als het buiten ook 20°C is en oploopt naar 64°C als het buiten min 20°C is.

Ik heb zo'n stooklijn ook in de thermostaat van de cv. Maar hier in die veel vlakker ingesteld. Het water word bij -20 maar 55 graden. Of dat voldoende is, of die het dan nog warm kan stoken weet ik eigenlijk niet eens. Het is al een hele tijd geleden van het zo koud geweest is 😉

Welke thermostaat heb jij @Nick83 ?Jij had ook een ecomline dacht ik toch?


Verder proberen wij hier zo lang mogelijk de verwarming niet te laten draaien en dat is met onze houtkachel tot nog toe gelukt.

Ik ben een enorm tegenstander van houtkachels, de belasting voor de omgeving is veel te groot. In mijn straat is er één woning met een houtkachel en als de wind verkeerd staat dan heb ik hier een vrouw en zoon die behoorlijk veel last krijgen van hun astma. Ik hoop dat je je realiseert dat dit een gevolg is van dergelijke houtkachels.


Heb er nog een: De verwarming boven (alleen vloerverwarming) kan ik helemaal afsluiten. Dat hou ik zo lang mogelijk zo. Als zoonlief het toch te koud vindt, dan even de verwarmingsstand van de airco gebruiken. Na 10 minuutjes is de kou uit de lucht. 😀

Die warme lucht van de airco is nu inderdaad een uitkomst 👍 Helemaal wanneer je ook zonnepanelen hebt. Ik heb ook plannen om een vaste unit aan te schaffen. 


Ik ben een enorm tegenstander van houtkachels, de belasting voor de omgeving is veel te groot. In mijn straat is er één woning met een houtkachel en als de wind verkeerd staat dan heb ik hier een vrouw en zoon die behoorlijk veel last krijgen van hun astma. Ik hoop dat je je realiseert dat dit een gevolg is van dergelijke houtkachels.

@wjb Ik hoop oprecht dat mijn stookgedrag geen/weinig gevolgen heeft voor mijn omgeving. Gelukkig is het hier qua bebouwing “ruim opgezet", om het zo maar te noemen.


@wjb Ik hoop oprecht dat mijn stookgedrag geen/weinig gevolgen heeft voor mijn omgeving. Gelukkig is het hier qua bebouwing “ruim opgezet", om het zo maar te noemen.

Toch zou het goed zijn als je zelf jouw buurtgenoten daar eens naar zou vragen.

Ook hier hebben we het over een ruim opgezet woonerf rond een groenvoorziening met twee onder één kap woningen.

En als je jouw buurtgenoten daar dan naar gaat vragen, doe dat dan na een koude avond met weinig wind.

Lees ook deze site eens.


Ik ben ook een verklaard tegenstander van houtkachels of nog erger pelletkachels, daar worden in het Amazonegebied bossen voor gekapt, zo heb ik ooit geleerd van een consumentenprogramma. 

Wij koken al jaren op inductie en met magnetron en hebben overal Led lampen. Cv staat overdag op 18 C, 's avonds op 19 C en 's nachts op 15 C. Uitstroomtemp staat op 55 C.

We gebruiken minder gas dan het onlangs gepubliceerde plafond, maar meer stroom. Voor zonnepanelen/warmtepomp/accu's/elektrische auto zijn we nog aan het sparen. Accu' s staan nog in de kinderschoenen en warmtepompen zijn sowieso moeilijk verkrijgbaar. En de ontwikkelingen staan op dat gebied ook niet stil. Dus we kijken ook nog ff de spreekwoordelijke kat uit de boom..... 


Wij hebben in de afgelopen jaren ons dak en vloer laten isoleren, kunststof kozijnen met HR++ glas en de thermostaat zoveel mogelijk uit. Als het écht koud wordt, gaat ‘ie aan en laten we hem op minimaal 15 staan.

 

We hebben een groot raam op het zuiden, waar dus de hele dag de zon op staat. Het was gisteren 22 graden in de woonkamer. Dat is in de zomer niet altijd even prettig, al wordt het niet snel boven de 30 graden in huis. Nu in de herfst/winter hebben we er wel voordeel van!


Sinds het afgelopen weekend gebruik ik de app van de energieleverancier om beter inzicht te krijgen hoeveel energie we verbruiken, en waarvoor. Ik laat de meterstanden nu dagelijks ophalen. Een instelling die ik uit privacy-oogpunt eigenlijk liever niet gebruik, maar nu is die wel handig. Hopelijk helpt het mij en mijn gezin om nog bewuster en kritischer met energie om te gaan.


Vattenfall heeft het gedetailleerd ophalen en terugzien van de gegevens op hun website en app  vorige maand laten vervallen. Ze halen nu 1x daags de gas- en stroomgegevens op en zijn dus op zijn meest gedetailleerd op dag--niveau te zien, verder uiteraard wel ook op week-, maand- en jaarniveau.

Gelukkig gebruik ik een GEO-verbruiksmeter waarmee ik nog wel alles zeer gedetailleerd kan zien.

 

 


Onze slimme meter van Enexis uit 2014 is een paar jaar geleden dom geworden toen onze regio overgedragen werd aan Liander. Door gebrekkige telefonische voorlichting is die toen bij ons niet omgeruild. Nu zou ik daar tenminste € 75 voor moeten betalen. Met het risico dat die over een paar jaar weer vervangen moet worden omdat Liander een verouderd communicatiesysteem gebruikt voor het uitlezen van slimme meters. Naar ik heb begrepen mogen ze dat feitelijk helemaal niet meer gebruiken, maar lappen ze de regels aan hun laars. Iets waar de ACM geen vat op weet te krijgen.

Ik krijg tegenwoordig meer en meer de indruk dat de ACM een papieren tijger is. Iets waar de overheid zich graag achter verschuilt om zelf maar niets te hoeven doen. 


Reageer