Skip to main content
Vraag

Wat is een KPN Telecenter?

• April 10, 2026
  • 7 reacties
  • 84 keer bekeken

Martijn Oostra
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Wat is een KPN Telecenter? Bestaat dat nog? Ik neem aan dat dit een recente foto is in het NRC (van Wouter de Wilde). Hoe kunnen gevangenen gebruik maken van de telefooncellen? Werkt dat nog steeds met een telefoonkaart? Of werkt dat met een speciale bankpas van de rekening-courant?

‘KPN Telecenter’ op de luchtplaats van de afdeling voor vrouwelijke veelplegers in Zwolle.
NRC 11 april 2026

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 10, 2026

Hallo ​@Martijn Oostra ,

Volgens internet : 

In de PI Zwolle kunnen gedetineerden via een speciaal Telio-systeem op hun cel bellen, maar ze zijn niet rechtstreeks bereikbaar. Gedetineerden bellen zelf uit, vaak op vaste tijden, en betalen hiervoor met beltegoed. Mobiele telefoons zijn verboden en worden als contrabande beschouwd.

En de officiële regels:  

bron: 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009805/2025-11-22

3.9 Telefoneren3.9.1 Telefoneren met persoonlijke relaties

(Op de navolgende bepalingen en onderwerpen na, aan de directeur)

U heeft het recht om op de dag van uw insluiting of, indien dit bezwaarlijk is vanwege het late tijdstip van uw insluiting, de daaropvolgende dag de door u opgegeven persoon (door de inrichting) in kennis te (laten) stellen van uw insluiting.

(recht om ten minste eenmaal per week gedurende tien minuten een of meer telefoongesprekken te voeren met personen buiten de inrichting / echter niet met medegedetineerden, behalve met de aantoonbare levenspartner en familie in de eerste en tweede graad niet verblijvend in een EBI)

(tijdstip, plaats en toestel waarmee)

De kosten van de telefoongesprekken zijn voor uw rekening, tenzij de directeur anders bepaalt.

De door u of met u gevoerde telefoongesprekken met uw persoonlijke relaties kunnen in het kader van het houden van toezicht worden opgenomen. De opnamen van deze telefoongesprekken worden ten hoogste acht maanden bewaard. Na het verstrijken van deze periode worden de opnamen gewist

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 10, 2026

Het uitbellen gebeurt overigens vanaf een 0800 nummer. Wat de ontvanger ook op de nummerweergave ziet. Als je dat nummer belt krijg je een bandje te horen waarop staat dat iemand uit de PI je geprobeerd heeft te bereiken. 

Blijkbaar was iemand bij mij ooit verkeerd verbonden geweest. 😅

Martijn Oostra
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

De fotograaf – de foto’s zijn van afgelopen januari – denkt dat de telefooncellen zijn aangesloten op het Telio-systeem, ​@Noordzee 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 10, 2026

Als ik KPN Telecenter zoek vindt ik ook dit mooie plaatje uit 2012 @ Schiphol. Dus ik gok dat dit inderdaad gewoon oude telefooncellen zijn welke zijn opgebouwd naar hun eigen systeem.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 10, 2026

Deze blauwe telefoon is volgens een interessant topic op Tweakers de ‘Marconi Neptune 300'. Het was wel een van de eerste telefoons waarmee je kon SMS'en. Ik denk dat vanwege werking en de plaatsing van de telefoons op Schiphol Airport zo'n groepje dus een KPN Telecenter genoemd werd. En vermoedelijk waren deze cellen/deuren dus over voor de luchtplaats in het gevangeniscomplex. 

Martijn Oostra
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Wat een interessant artikel en vraag ​@Martijn Oostra, laat vooral weten als je er meer over vindt!