Skip to main content

Wat was je eerste computer waar je mee werkte of kennis maakte?

  • 26 August 2024
  • 21 reacties
  • 295 keer bekeken

Mijn eerste computer waar ik mee werkte was in 1967, een IBM 360/30 met meerdere harde schijven.

Mijn tweede computer waar ik mee werkte was in 1972, Een Philips P350, zie bijgaande afbeeldingen.

Daarna kwamen de mini pc's, zoals de meesten wel bekend zijn.

IBM360
 
Bijbehorende harde schijf, bestaande uit meerdere platen.

 
Philips P350, waarvan het besturingssysteem (Operating System) op ponskaarten stond en de eigenlijke software ook.

 

me eerst pc die had alleen DOS  

en met 2e pc was er een met Microsoft Windows 2.0


Mijn eerste computer was een Acorn Atom met een beeldscherm met 16 regels van 32 characters.

Met een geheugen van 3kB aan ram en 8kB rom voor het OS.

In het begin had ik een cassettedeck om bestanden op te slaan en later heb ik nog een floppydisk speler aangeschaft waarmee per 5,25 inch floppydisk maarliefst 92kB opgeslagen kon worden.


Wat een mooi topic! Dit was mijn eerste “eigen” systeem:

 

Canon MSX V20

 

Op leren programmeren in Basic. Daarna door naar een 386 met DOS 6.22 . Mooie tijden waren dat. 


Dit was mijn eerste "sjouwbare" computer een Compaq Portable III.

 


Sinclair ZS Spectrum. Jaar 1986.

Je moest 'm aansluiten op een televisie. Via coax nota bene 😉. Met een kleuren televisie had ie maar liefst (...) 6 kleuren. 

Maar kort gehad. Jaar of 2. Ik kon er weinig mee. Want programmeren, toen nog BASIC, nooit echt onder de knie gekregen. 

Toen jaar of 20 zonder. In 1999 weer een. Een door de computer winkel zelf samengestelde. 


me eerst pc die had alleen DOS  

 

 

Ik ben ook begonnen met zo'n soort model. Alleen het beeldscherm was al iets groter/moderner. Ik was een jaar of 11/12 denk ik, dus dat was in ‘95/’96 zo'n beetje. Een tweedehands DOS beest van een biljartvriend van m'n vader. Er zat WordPerfect op, en een paar spelletjes. 

California Games was er een van. Daarvan deed ik het rolschaatsen vooral want ik snapte de rest niet zo in hoe het werkte 😄 

En het had ook Gapper, en dat was mijn favoriete spelletje. Je moest de cursor over het grid bewegen om zo alle lijntjes te kleuren. Zodra alle lijntjes van een rechthoek gekleurd waren scoorde je daar punten voor. Ondertussen werd je achterna gezeten door een andere cursor. Hoe verder je kwam, hoe meer rechthoeken in het grid, en hoe sneller je achtervolger ging. 

 

Toen ik naar de tweede van de middelbare school ging was er toch wel een wat betere pc nodig voor het maken van verslagen en werkstukken nadat ik een 4 kreeg op mijn laatst ingeleverde handgeschreven werkstuk i.v.m. mijn handschrift… 😁

Toen werd het een nieuwe PC, samengesteld in de lokale electronicawinkel, en dus ook erg duur. Maar, er zat Windows op (ik weet niet meer of dit al 98 was of nog net 95), en Office en Internet. En daarmee opende een hele wereld.

Die heeft het heel wat jaren volgehouden en werd uiteindelijk vervangen door een Medion laptop. En daarna heb ik het altijd bij laptops gehouden. Eerst nog een keer een Medion. En sindsdien altijd Dell.


Mijn eerste computer was Commodore C64 met Datasette. Oftewel "mijn computer", het was voor de hele familie, ik heb in de eerste jaren gespeeld (uiteraard met gekopieerd  spelen)

 


Vanaf midden jaren '80 heb ik ook nog de Sinclair ZX80 gehad en de Commodore VIC20, zie afbeeldingen,

Daarna werden het de normale standaard PC's met los scherm, toetsenbord en PC-kast.

De laatste 20 jaar gebruik ik uitsluitend nog laptops met een 17 inch scherm met Windows

en als extra laptop een Chromebook.

ZX80 met geheugenuitbreidingsmodule
 
VIC20, zelf had ik 2 diskdrives, kostten een vermogen toentertijd.

 


Wat een modern spul allemaal 😊 , mijn eerste computerervaring deed ik op met een IBM 1401 systeem op de E.T.S. (Electro Technische School in Amsterdam)

Te programmeren in machinetaal met behulp van ponskaarten of BCD-schakelaars op de console, we hadden ook nog een paar van die prachtige 1 inch band machines.

Die banden kon je zelfs nog fysiek uitlezen door op een papiertje op de tape wat ijzerpoeder te strooien, prachtig spul 😎

 


Toshiba MSX. Via een cassettedeck kon programma’s in het geheugen worden geladen. Dat duurde aardig lang. Ik vond de MSX games van Konami geweldig leuk om te spelen. Menig joystick is overleden, vooral de grote rode vuurknop had het zwaar 😂


Zo'n Commodore was het voor mij. Ik wist niet weer wat voor model het was, maar bij het plaatjes zoeken voelde ik bij deze mooie herinneringen 😃

Er zat een tweede discdrive in, maar verder is dit 'm sprekend.


@Jasper van KPN , zo’n Commodore PC20 heb ik ook gehad ergens in de 80’er jaren, de mijne had inderdaad 2 5,25 inch floppy drives, de harddisk was een 20 MB (jawel 😂) IDE/ATA schijf maar vreemd genoeg geen 32 Bits (zoals de standaard destijds) maar een 16 Bits uitvoering, vervangen door een grotere schijf op de bestaande interface was dan ook niet mogelijk.

De BIOS was niet flashbaar maar vast ingebrand, ik heb er destijds een VGA kaart ingestopt en toen werd elke keer na een reboot de tweede floppydrive niet herkend, een week naar de oorzaak gezocht, uiteindelijk Commodore gebeld en kreeg daar te horen dat de computer via de leverancier terug naar Commodore moest voor een nieuwe BIOS, en aldus geschiede.

Blij dat mijn latere computers gewoon een flashbare BIOS hadden zodat je ze zelf kon updaten.

P.S.

De 20 MB van zo’n harde schijf trek je nu via internet in een seconde binnen…...

 


Mijn eerste PC was de Sinclair ZX81. Ik vermoed in 1982, daarna al snel de Sinclair ZX Spectrum. Eind jaren 80 overgestapt op de MSX-computer. Met die eerste drie computers eigenlijk vooral spelletjes gespeeld. En rond 1994 kreeg ik de eerste echte computer waarmee je ook kon internetten. 
 

ZX 81 

ZX Spectrum 

MSX (Philips)

Ik geloof dat ik nog ergens een doosje floppy’s heb liggen met MSX-spelletjes. 


me eerst pc die had alleen DOS  

en met 2e pc was er een met Microsoft Windows 2.0

Dit is ook de eerste computer die ik mij kan herinneren die wij thuis hadden staan.  Met spelletjes die op floppy's zaten. 


Ik heb dit op mijn 386 veel gespeeld vroeger:

 

 


Een 8086 met een mooi groen monochrome beeldscherm, alleen DOS. Geweldige tijd, begin van een nieuw tijdperk. Spelletjes die een stapeltje diskettes nodig hadden. Jaren later je eigen pc samenstellen bij de Vobis, in de rij staan bij de Aldi voor een nieuwe pc. Sparen voor de nieuwste Voodoo 3dfx videokaart om hem nog beter te maken. Hele nacht de pc aan laten staan om een handjevol nummers te downloaden via Napster of Limewire. Berichtjes versturen via ICQ... Tja mooie tijden waren dat...


Als kind maakte ik op jonge leeftijd kennis met een oude Tulip computer. Op internet kwam ik deze foto tegen die heel erg op die computer lijkt.

Ik vond het leuk om te zien hoe mijn vader in Lotus 1-2-3 zijn spreadsheets bijhield, en af en toe zijn harde schijf ging defragmenteren. Ik had geen flauw benul wat er precies in de praktijk gebeurde, maar ik zag dus  een blokje met een R, en een blokje met een W die elkaar leken te achtervolgen. Op een enkele plek zag je een B staan (oei, een bad sector) en ik dacht dat dat een soort put was waar ze overheen moesten springen. Kortom: Ik dacht dat de computer een spelletje met zichzelf deed. 😅

Verder maakte mijn vader vaak gebruik van Windows 1.02. En op jonge leeftijd zat ik er ook wel eens mee te spelen. Echter wel op een monochrome scherm.

Deze computer staat op dit moment nog ergens diep in een kast op zolder verborgen, maar binnenkort wil ik hem nog eens proberen aan te zetten. Ik ben benieuwd of deze na +/- 30 jaar nog op zal starten. 😅


Clive Sinclair had in de jaren 80 zo’n schattig computertje op de markt gebracht en uiteraard moest ik ook zo’n guitig speeltje in huis hebben.   De Sinclair Spectrum

 


Als kind maakte ik op jonge leeftijd kennis met een oude Tulip computer. Op internet kwam ik deze foto tegen die heel erg op die computer lijkt.

Ik vond het leuk om te zien hoe mijn vader in Lotus 1-2-3 zijn spreadsheets bijhield, en af en toe zijn harde schijf ging defragmenteren. Ik had geen flauw benul wat er precies in de praktijk gebeurde, maar ik zag dus  een blokje met een R, en een blokje met een W die elkaar leken te achtervolgen. Op een enkele plek zag je een B staan (oei, een bad sector) en ik dacht dat dat een soort put was waar ze overheen moesten springen. Kortom: Ik dacht dat de computer een spelletje met zichzelf deed. 😅

 

De magie van de kindertijd! Maar moet zeggen dat ik idd ook wel vind, en vond, dat DOS er in het algemeen als een soort spelletje uitzag.

 

Clive Sinclair had in de jaren 80 zo’n schattig computertje op de markt gebracht en uiteraard moest ik ook zo’n guitig speeltje in huis hebben.   De Sinclair Spectrum

 

Wat een schattig dingetje!


Mijn eerste ervaring met “de computer” was Windows XP. Maar mocht er geen internet op, dus echt veel deed ik er niet mee. Had toen m’n oom geregeld en een foto van een vliegend vliegtuig als achtergrond, dat vergeet ik nooit meer

beetje zoals dit;

Maar goed, dat klinkt na al deze reacties plots niet meer zo heel oud hahaha


Ahh wat gaaf, al die voorlopers van hoe we deze techniek nu kennen 😍 Oef, ik geloof dat ik hier zelf niet eens foto's van heb. Ik heb ook zo'n soort computer gehad als op jouw foto @ikheetjeff.

Doet me denken aan de tijd dat je verbinding maakte via de telefoonlijn. Dat was duur, dus het mocht niet lang. En als mijn moeder wilde bellen dan moest internet natuurlijk meteen uit 😂 want anders kon ze niet bellen, haha. Heerlijk.


Reageer