Skip to main content
Sticky

Wat was jouw eerste bijbaan?

• April 20, 2026
  • 13 reacties
  • 122 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Kan jij het je nog herinneren? Voor het eerst aan het werk! Het zal voor de een hier íetsje langer geleden zijn dan voor de ander 😄 We delen vaker mooie nostalgische dingen met elkaar hier in de Community, en dit vinden wij een mooie voor in het lijstje!

Even terugblikken: Je eerste bijbaan

In het kader van een stukje nostalgie, maar dan anders! Het kan heel leuk en vermakelijk zijn om terug te kijken op eerdere tijden. Daarom zijn wij benieuwd, wat was jouw eerste bijbaantje? Ik zal 'm zelf aftrappen:

Toen ik bijna 16 was (dat is inmiddels ook al even geleden 😉), begon ik met mijn eerste bijbaantje. Ik heb tijden op zaterdag gewerkt bij een bloemenkraam op de markt! Uitslapen was er niet bij, want we begonnen met opbouwen van de kraam rond 6 uur in de ochtend. De tent moest opgezet, alle stellingen en kratten uit de vrachtwagen gehaald en opgezet. 

Even later werden er vaak verse croissantjes gehaald bij de kraam van de bakker vlak achter ons. De uren van de dag vlogen voorbij. Het inpakken van de bosjes bloemen in van die grote stukken papier was eerst best een uitdaging.. En aan het einde van de dag werden overgebleven bloemen verdeeld over de werknemers. Dus ik had op zondag mooie bloemen bij mijn moeder op tafel staan!

Ik kijk er met plezier op terug! En ik hou nog steeds ontzettend van bloemen en planten. Ondanks dat 't totaal iets anders is dan dat ik nu doe, was het een mooie start en ervaring 💐

Wat was jouw eerste bijbaan ooit? Was het écht iets dat je graag wilde doen, of ben je er toevallig in gerold? En wat voor mooie herinneringen heb je eraan over gehouden?

13 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026
Mijn eerste werkgever

Mijn eerste bijbaan was mijn oude buurvrouw te helpen de garen door het oog van de naald te krijgen. Ze gaaf ook paar stuiver om snoepjes te kopen, altijd met de waarschuwing 'niet tegen je ouders vertellen’. Ik weet niet meer precies wanneer was het, maar moet nog tijdens de peuterklaas zijn.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Haha, je was er vroeg bij met geld verdienen TDN. 

Mijn eerste bijbaan weet ik niet meer precies, maar het tofste wat ik gedaan heb is werken bij een klein pretpark in Appelscha. Het waren allemaal wat oude attracties, maar het was wel een gezellig familiepretpark. Ze hadden er ook een ‘reuzenrad’ waar je als bediener goed moest opletten hoe je het gewicht verdeelde. Als er teveel aan gewicht aan één kant hing, dan bestond er het risico dat het ineens een zeer wilde attractie werd 😂

JanD
Superuser
  • April 20, 2026

Mijn 1e bijbaan was begin jaren 60 als vakkenvuller en fust-beheerder (= lege flessen in de juiste kratten doen) bij De Gruijter in Nijmegen, mijn geboorteplaats, en ik was hopeloos verliefd op de caissière, die een paar jaar ouder was dan ik en het is dus nooit wat geworden.😎

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026

‘n Oom van mij had een elektra winkel met lampen etc., als tiener stond ik daar op zaterdag in de winkel. Later in de vakanties op pad met monteurs, ‘draden in buizen’ trekken. Leuk om ervaring op te doen. Later op zaterdagen ‘postbesteller’ geweest, ook leuk om te doen. In de vakanties ook telefoonboeken, jaja die waren er toen nog, afleveren. Toen bij een bank 💶💵💴 terecht gekomen… heel wat anders. 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • April 20, 2026

In de 60er jaren was mijn eerste bijbaantje bezorger van een grote regionale krant met een flinke krantenwijk. Een fiets zonder versnellingen en links en rechts aan de bagagedrager twee flink gevulde tassen vol kranten. Mijn voorwiel kwam nog net niet los van de grond. 6x per week weer en wind trotserend voor een karig extra zakcentje en af toe ook nog eens een vervelende hond met een sprintje van je af houden. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Leuke verhalen om zo te lezen over de eerste ervaringen op de banenmarkt. Keep them coming 😄

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 20, 2026

Mijn eerste bijbaan was folderbezorger. Er stond een advertentie in de lokale weekcourant dat ze bezorgers zochten voor de hele stad. De aanmelding kon een paar dagen later ergens in de stad. Ik zorgde ervoor dat ik royaal op tijd was zodat ik de eerste keus had voor mijn bezorgwijk. Ik koos voor een wijk met 900 hoogbouwadressen en nog zo’n 100 laagbouw ernaast. Dat was goed te doen. Het meeste verdiende ik echter met het nieuwjaarswensen, dat was echt binnenlopen……  Later (na een paar jaar) toen ik van school ging, heb ik de wijk kunnen doorgeven aan een jeugdvriend. Nu doet iemand anders het. 👇🏽  

Die stickers bestonden toen nog niet: 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Mijn eerste bijbaan weet ik niet meer precies, maar het tofste wat ik gedaan heb is werken bij een klein pretpark in Appelscha. Het waren allemaal wat oude attracties, maar het was wel een gezellig familiepretpark. Ze hadden er ook een ‘reuzenrad’ waar je als bediener goed moest opletten hoe je het gewicht verdeelde. Als er teveel aan gewicht aan één kant hing, dan bestond er het risico dat het ineens een zeer wilde attractie werd 😂

Dat was zeker Duinen Zathe?

Toevallig heb ik zelf ook jaren gewerkt in een pretpark: Speelstad Oranje. Helaas bestaat dit park niet meer. Verhalen zoals een gewichtsverdeling herken ik maar al te goed. Er was bij ons 1 attractie: Demolition Derby, hierbij moest je super goed opletten dat alle veiligheidsriemen allemaal in de wagentjes lagen en en niet over de rand hingen. Als dat namelijk zo was kwamen ze vast te zitten onder de draaiende attractie en liep dat dat hele apparaat vast en sloeg op tilt en kon niemand er uit, totdat het vastzittende riempje was verwijderd. 

Ik kan mij nog 1 dag herinneren dat het zo druk was dat we kinderen op de trappen van het gebouw patat moesten laten eten. Het was de periode van de schoolreisjes en zo rond een uur of 10:00 begon het flink te regenen. Alle scholen die in de buurt buitenactiviteiten hadden gepland besloten toch maar naar Speelstad Oranje te komen. Dat was namelijk een overdekte speelhal. 
Die dag waren er ongeveer 4000 schoolkinderen. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik mocht bij het werk van mijn moeder op kantoor alle facturen in mappen leggen op volgorde toen ik 14 was. Vond met name het perforeren heel leuk en alles lekker organiseren. 😄 Was een enorm grote achterstand met alle oude facturen die georganiseerd moesten worden dus ik vond het super om alles weer op orde te krijgen. 

Had toen net de oude PC die altijd beneden stond zelf gekregen, dus met dat werk kon ik sparen voor de Sims 1 Complete Edition. Dat lukte uiteindelijk ook en de rest van de zomervakantie heb ik alleen nog maar dat spel gespeeld. 🙃

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • April 27, 2026

Mijn eerste bijbaan was, erg traditioneel in plattelandsgebied, bollen pellen. Dat heb ik twee weken volgehouden, toen ben ik ermee gestopt. Wat een pestwerk. De hele dag in een muffe schuur zitten, kratjes vullen met die gepelde bollen. En maar proberen het zo snel mogelijk te doen want je werd betaald per gevuld kratje. En zo handig was ik er niet in, dus dat schoot niet op.

Het jaar erop zag ik in de lokale krant een advertentie waar het nabijgelegen museum landgoed ‘vrijwilligers’ zocht voor in de weekenden. Dus ik me aanmelden en mocht op gesprek komen en werd aangenomen. Ik vond het prachtig. Het was heel variabel werk. De ene keer stond ik in de Borg zelf om de kaartjes te controleren en uitleg te geven aan bezoekers. De andere keer in het museumwinkeltje in het koetshuis van de borg. En ook heel vaak achter de ‘bar’ in de grote schuur van de boerderij op het landgoed. In die tijd was daar een grote permanente Ede Staal tentoonstelling en die trok altijd veel bezoek. En na het bekijken van de tentoonstelling kon men even gaan zitten voor een kop koffie (of wat fris) met een lekker plak Groninger koek.

Dat is ook waar ik mijn voorliefde voor Ede's muziek heb opgedaan. De dvd's met zijn muziek en documentaires die daarover gemaakt zijn werden namelijk de hele dag achter elkaar daar gespeeld. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 27, 2026

Mijn eerste bijbaantje, ik denk dat ik 14 jaar was, was op zaterdagen in een bakkerij 's morgens vroeg de broden snijden, bestellingen klaarzetten en 's middags de bakkerij poetsen. Ik verdiende 2 gulden per uur.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 27, 2026

Mijn eerste bijbaantje had ik op mijn 13e en dat was het sorteren van schapenwol 😅

Volgens mij verdiende ik 2,50 gulden per uur!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • April 27, 2026

Mijn 1e baan was fruit en noten verkopen met de TT, achter de hoofdtribune! We moesten daar om 05:00 al aanwezig zijn en toen liepen de eerste (dronken!) bezoekers daar ook al rond. Best een indrukwekkende dag voor een net 14jarige 😅 Later die zomer begonnen met werk in een snackbar/lunchroom, en dat heb ik vervolgens tot mijn 18e gedaan (bij verschillende werkgevers)