Skip to main content
Vraag

Welke (Bluetooth) oordopjes gebruik jij om naar muziek te luisteren?

• September 2, 2025
  • 44 reacties
  • 347 keer bekeken

Friesian
Wijsgeer

Voor mijn werk, op dit moment helaas niet mogelijk, en thuis luister ik graag naar muziek via oordopjes, koptelefoon of een Bluetooth speaker. (JBL Extreme 3.)Er bestaat heel veel verschil in goede oordopjes.

Welke oordopjes/headset gebruiken jullie om naar muziek/Spotify te luisteren? 

44 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 2, 2025

Apple Air Pods 2, met weergaloos geluid. Ook nog een noise cancelling over ear van Bose aanwezig. 

JanD
Superuser
  • September 3, 2025

2 Coselgi (Widex) hoorappareten met Com-Dex 135 Bluetooth interface.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Leuke vraag! Ik ben benieuwd naar alle reacties.
Zelf gebruik ik JLab GO Air POP oortjes. Vind ze super voor het luisteren van Spotify in de trein of op kantoor. Je kunt ze ook gebruiken om te bellen, maar dat doe ik eigenlijk nooit, want dat leverde regelmatig klachten op van de andere partij (‘ik hoor je slecht', ‘ik hoor alleen maar wind’ etc.). Maar voor muziek luisteren ben ik supertevreden. 

• September 3, 2025

Uhm, gewoon niet? Schijthekel aan onderweg,.. en thuis niet noodzakelijk 😅

• September 3, 2025

Interessant onderwerp, de meeste tijd gebruik ik een niet-BT koptelefoon (in div. uitvoeringen, ook een bv peltor, voor oorbescherming).

Maar voor buiten op de fiets geeft een op-oor koptelefoon ( wel BT ) soms wel te veel windgeruis, dus ik kijk ook zijdelings naar in-oor dingen.

Zelf gebruik ik JLab GO Air POP oortjes. [.] kunt ze ook gebruiken om te bellen, maar dat doe ik eigenlijk nooit, want dat leverde regelmatig klachten op van de andere partij (‘ik hoor je slecht', ‘ik hoor alleen maar wind’ etc.). [..]

Voor mijn idee/interesse, dan wordt er een microfoon in het oortje gebruikt blijkbaar ?
Dan is het wel logisch, te ver bij je mond vandaan  maar dan zou je toch beter de microfoon in de telefoon kunnen gebruiken, of is dat “niet in te stellen” ?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 3, 2025

Ik heb jaren terug Apple-oortjes gekocht omdat ik die toen nodig had voor het werk. Maar privé gebruik ik ze eigenlijk nooit.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Zelf gebruik ik JLab GO Air POP oortjes. [.] kunt ze ook gebruiken om te bellen, maar dat doe ik eigenlijk nooit, want dat leverde regelmatig klachten op van de andere partij (‘ik hoor je slecht', ‘ik hoor alleen maar wind’ etc.). [..]

Voor mijn idee/interesse, dan wordt er een microfoon in het oortje gebruikt blijkbaar ?
Dan is het wel logisch, te ver bij je mond vandaan  maar dan zou je toch beter de microfoon in de telefoon kunnen gebruiken, of is dat “niet in te stellen” ?

Hele goede vraag.. Daar zou ik eens naar moeten kijken. Ze zijn niet duur, dus ik weet ook niet zo goed wat ik ervan mag verwachten. Voor muziek werken ze in ieder geval perfect. 

• September 3, 2025

Ik heb Samsung Galaxy Buds 2 Pro. Ook zeer geschikt om mee te bellen. Ik heb een tijdje ruisonderdrukking aangehad, maar tegenwoordig staat dat vooral uit. Dan ben je toch minder afgeschermd van de omgeving en ik vind de geluidskwaliteit beter zonder ruisonderdrukking. 

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Hele goede vraag.. Daar zou ik eens naar moeten kijken. Ze zijn niet duur, dus ik weet ook niet zo goed wat ik ervan mag verwachten. Voor muziek werken ze in ieder geval perfect.

Ik ken ze zelf uit de praktijk. Deze bevatten een microfoon die niet is in te stellen (via de app.).

Qua prijs horen ze ook bij oortjes met weinig microfoons en microfoons zonder noice cancelling wat weer ook scheelt voor degene die belt of gebeld wordt.

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

KeesYagi schreef :

soms wel te veel windgeruis, dus ik kijk ook zijdelings naar in-oor dingen.r

Wat dat betreft kan ik je bijvoorbeeld de Shokz openrun pro echt aanbevelen. Heeft ook als voordeel net als bij de andere modellen zoals de openfit als pluspunt dat je niks in je gehoorgang hebt en een betere bescherming voor je gehoor biedt. Shokz hoort bij de soorten zonder windruis, zelfs bij sterke wind.

Nu weer verder ontopic. 👍

• September 3, 2025

Dank, daar zal ik eens naar kijken.
Op de fiets wil ik daar overigens wel voorzichtig mee zijn, hooguit in 1 oor.
Het voordeel van een koptelefoon is het handig van/op een oor kunnen doen.

Ik ken ze zelf uit de praktijk. Deze bevatten een microfoon die niet is in te stellen via de app.

Ik bedoelde natuurlijk, de microfoon van de oortjes niet gebruiken maar die van de telefoon.
Maar dat kan dus niet ?

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Maar dat kan dus niet ?

Dat zou in principe gewoon moeten kunnen net als met elk oordopje. Maar wat voor mij  belangrijker is, onderweg op de fiets, is het al genoemde plus zoals bij zelfs een Soundcore sport x20 - >ipx rating - Shokz ip55 en de soundcore ip68 stof-- en waterdicht. Ik kan je uit eigen ervaring melden dat de noise cancelling op de microfoon zeker verschil kan maken maar bijvoorbeeld ook oortjes zoals sommige jbl met 4 microfoons. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 3, 2025

Mijn ouderwetse Apple oordopjes hebben het net begeven dus nu ben ik me ook aan het oriënteren op bluetooth oordopjes. Die van Apple zijn wel heel goed maar ook aan de prijzige kant; iemand die me hierin van goede tips kan voorzien?

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Beste ​@Jan van KPN - Jan. 

Je zou bijvoorbeeld naar JBL Endurance race 2 kunnen kijken en Soundcore sport x20. Maar het is altijd een persoonlijke voorkeur. En er is ook verschil van persoon tor persoon in gehoorgang.

Shokz ******

En ook bedieningsgemak....   Druktoetsen of touch (regen....). Bone conduction of direct pitch als voorbeelden Google daar ook maar eens op. 👍🙂

Persoonlijk ben ik meer voor universeel, geschikt voor Android en IOS. 

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Waar ik ook ben naar ben is of mensen ook kijken naar de verschillende in ear met/zonder oorhaak kijken. En bijvoorbeeld naar bone conduction of direct pitch zodat de gehoorgang vrij blijft, en trommelvlies niet beschadigd raakt.

Direct pitch - - > Shokz openfit / openfit air. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

En een koptelefoon van JBL Tune 🎧🎵 “a day without music is a day wasted”

AI door mij gemaakt. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Wat een leuk plaatje ​@Anneke-Anna

Ik gebruik zelf Jabra Elite 7's, ben er super tevreden mee maar ik vrees de dag dat ze t niet meer doen want Jabra maakt geen nieuwe meer :(

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Gelukkig heb je hier allemaal vet goeie tips!😅

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Gelukkig heb je hier allemaal vet goeie tips!😅

OPPO oortjes zijn ook ok en betaalbaar trouwens 😊 maar betaalbaar is ook voor iedereen weer anders. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 4, 2025

Wat dat betreft kan ik je bijvoorbeeld de Shokz openrun pro echt aanbevelen. Heeft ook als voordeel net als bij de andere modellen zoals de openfit als pluspunt dat je niks in je gehoorgang hebt en een betere bescherming voor je gehoor biedt. Shokz hoort bij de soorten zonder windruis, zelfs bij sterke wind.

Ik ben dus heel erg nieuwsgierig naar Shokz. Maar mijn grootste vraag: zijn deze ook geschikt voor brillendragers?

Voor nu maak ik afwisselend gebruik van mijn Sony WH-CH700N koptelefoon, Galaxy Buds 2 en JBL Tune Beam 2. Het is maar net waar ik zin in heb. Ik merk met de oordopjes wel dat ik het linker oordopjes eigenlijk nooit goed passend krijg, welk merk ik ook draag. Rechts past perfect, maar links glijdt er toch altijd uit. Vandaar dat ik soms toch maar weer grijp naar de koptelefoon, want daar heb ik geen last van dit probleem.

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Denise van KPN schreef:

Ik ben dus heel erg nieuwsgierig naar Shokz. Maar mijn grootste vraag: zijn deze ook geschikt voor brillendragers?

In principe ja. Maar praktijkervaring als postbode leert mij:

Eerst de Openrun/Openfit en dan pas de brillenpootjes op je oor drukken. En zelf heb ik voor elke (zonne)bril een draagkoord aan de pootjes. Dan raak je de bril niet kwijt. 

Bij harde wind zelfs als bescherming voor mijn ogen standaard een koord bij de Oakley Clifden. Schermpjes aan weerszijden. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 5, 2025

Al veel leuke reacties en goede tips hier te lezen. Top. 

Zelf ben ik meer van de ‘Chinese rommel’ en gebruik QCY HT05 ANC oordopjes. Ik ben niet echt een audiofiel en de geluidskwaliteit die deze oordopjes bieden is meer dan voldoende. En ze waren niet al te duur. Bellen ermee doe ik trouwens niet, want dan vertrouw ik ze weer niet helemaal 😁

Thuis in huis gebruik ik ook nog wel eens mijn Sony MDR 10RBT koptelefoon (uit 2015) om ongestoord films en series mee te kijken. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Ik heb zelf voor thuis een Beyerdynamic DT 770 Pro, fantastische kwaliteit en heb ‘m echt al 5 jaar ofzo. Een keer oorschelp geen gehoor en werd toen onder garantie gemaakt. 

Gezinslid heeft een Sony WH-1000XM4 en daar zit ook echt mooi geluid in, maar dan moet je wel van bass houden. 

Ben ook wel aan het kijken naar AirPods, maar oordopjes vallen bij mij altijd uit m’n oor. Alleen zo’n koptelefoon is ook altijd zo aanwezig als je onderweg bent ofzo. Dus ik volg met veel interesse dit topic ook 😀

• September 6, 2025

Ik prop liever niets in mijn oren dus af en toe wel bluetooth maar dan over de oren.

In het verkeer zou men toch wat minder dergelijke zaken moeten gebruiken. Ik maak in mijn werk te vaak mee dat mensen niets meekregen van de omgeving. 

Ik zie ook best veel oortjes bij automobilisten waarom? Gebruik de luidsprekers van je auto.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 8, 2025

Die JLab van Marcia ook gehad, is een prima merk en heel betaalbaar. 

Ik heb nu een paar Sony's. Het grootste nadeel is dat ze heel goed de omgeving afsluiten, de brandweer moet dus soms even geduld hebben tot in aan de kant ben gefietst. 😉