Skip to main content

Welke slimme tips heb jij voor het gebruik van je mobiel in het buitenland?

• June 24, 2026
  • 23 reacties
  • 319 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Heerlijk, op vakantie! Binnen Europa hoef je tegenwoordig niet meer zo na te denken over hoe je je mobiel gebruikt, omdat je meestal gewoon je eigen bundel kunt gebruiken. Buiten Europa vraagt dat vaak wat meer voorbereiding. Denk aan roamingkosten, een buitenlandbundel of het gebruik van wifi. Maar er zijn nog veel meer handige tips om je smartphone slim en veilig te gebruiken tijdens je reis. Welke tips mogen volgens jou niet ontbreken? Deel ze hieronder! 

Deel jouw slimste reistip! 

Misschien heb jij een slimme instelling die je altijd aanpast voordat je vertrekt. Of een handige app die je onderweg gebruikt. Een community lid tipte bijvoorbeeld om op een Android-telefoon het aardbevingsalarm in te schakelen als je naar een gebied reist waar aardbevingen kunnen voorkomen. Zo zijn er vast nog veel meer handige tips die andere reizigers kunnen helpen. 

Welke tip wil jij graag delen? Denk bijvoorbeeld aan:

• Hoe voorkom je onverwachte kosten?
  • Welke handige instellingen gebruik jij?
  • Gebruik jij een e-sim of een lokale simkaart?
  • Welke apps of functies mogen volgens jou niet ontbreken?

Samen maken we een handig overzicht voor iedereen die met zijn mobiel op reis gaat!

Meer over mobiel in het buitenland

Ben je op zoek naar meer informatie over het gebruik van je mobiel in het buitenland of het voorkomen van onverwachte kosten? Misschien vind je handige tips in de reacties hieronder. Daarnaast hebben we ook een Zo doe je dat artikel met praktische informatie en tips: 

23 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2026

Wij zijn benieuwd, heb jij goede manieren of tips om extra kosten op je mobiel te voorkomen? 

Mijn tips.

Sms bescherming aan naar 1266

Gebruik wifi hotspots om je foto's te versturen 

Binnen EU. Gebruik je bundel efficiënt. Weinig tv streamen. Je bent op vakantie. 

Buiten EU. Bundel voor vertrek activeren. Dan werkt ie gelijk bij aankomst. 

LET OP. Voor de meeste landen buiten EU zijn er geen bel/sms bundels meer! Bellen kan dan hoge kosten (achteraf factuur) met zich mee brengen. Bel familie via WhatsApp. Met je aangeschafte data bundel dus. Audio only is dan 1 MB per 4 minuten 😀. 

FIJNE VAKANTIE 🏖

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 29, 2026

Deze tip is niet om jouw kosten te voorkomen maar eventueel jouw leven te redden. Als je Android heb, activeer aardbevingsalarm in jouw telefoon als je naar aardbevingsgebieden reist. Je telefoon gebruikt de ingebouwde vibratiesensor om gebruikers te waarschuwen, ook zonder overheidswaarschuwingssysteem.

In Venezuela waren 11,4 mijloenen waarschuwingen verstuurd, de eersten al 3s na de detectie door seismografen

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Goed dat je bewust aandacht vraagt voor veiligheid tijdens reizen in aardbevingsgebieden. Het Android Earthquake Alerts systeem kan inderdaad een waardevolle aanvulling zijn op bestaande waarschuwingssystemen van overheden. Dank voor het delen van deze tip!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 29, 2026

Hmm. Nooit geweten. Ik zie dat het standaard aan staat op m'n toestel. Nu echter "niet ondersteund in deze regio".

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wellicht functioneert dat alleen wanneer je daadwerkelijk in een regio waar er een kans bestaat op aardbevingen ​@PeterG en ​@TDN?? 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 29, 2026

@Remco van KPN Ik weet helaas wel een regio…🤭😜

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 29, 2026

Wellicht functioneert dat alleen wanneer je daadwerkelijk in een regio waar er een kans bestaat op aardbevingen ​@PeterG en ​@TDN?? 

Nee, er zijn verschillende alarmensystemen. De ingebouwde alarm gaat af als de vibratiesensor een aardbeving detecteert, dit zonder ondersteuning van landelijke systemen, ook zonder internet/telefoon toegang. De overheidswaarschuwingssystemen werken alleen in bepaalde landen (USA, Mexico, Japan...) en bepaalde regionen (USA: California, Oregon, Washington), maar werken ook op iPhones. Dit ziet je mooi aan het voorbeeld van Venezuela, een 3de wereldland zonder eigen waarschuwingysteem, toen werden massaal waarschuwingen via Android telefoons  verstuurd. Dan heb je ook nog Cloud baseerde alarmen, als meerdere telefoons in jouw regionen aardbeving zien, maar jouw telefoon nog niet, dan krijgt je telefoon toch een alarm, maar dan moet je telefoon internettoegang hebben.

Dit is passend voor het WK 2026 (WK in Los Angeles en Mexico)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 29, 2026

@Remco van KPN Ik weet helaas wel een regio…🤭😜

Zou het ook werken in provincie Groningen?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Interessant ​@TDN en wellicht is het inderdaad wel iets voor Groningen Peter :-) .  

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 29, 2026

Zelf gebruik ik de KNMI-app en zie regelmatig aardbevingsmeldingen, meestal in het noorden van het land.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Wat een goede tips! Wat het weer betreft, ik vind het ook altijd leuk om te kijken of buienradar werkt vanaf mijn vakantieadres 😂 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 30, 2026

Niet op vakantie gaan is nog de veiligste optie 

maar dat zal wel niet in de smaak vallen denk ik😎😺😜

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 30, 2026

Niet op vakantie gaan is nog de veiligste optie 

maar dat zal wel niet in de smaak vallen denk ik😎😺😜

Heb ik geen moeite mee hoor. Heb thuis alle middelen 😀. 

De laatste jaren tripjes met m'n moeder. Boeken we een hotel in Nederland. Meestal inclusief leuke uitjes door de senioren reisorganisatie georganiseerd. 

Twee keer rivier cruise naar Duitsland met Feenstra. Ook aan te bevelen. 

Maar we blijven wel lekker 'binnen de bundel'. 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 30, 2026

Leg je telefoon nooit op tafel op het terras bij een uitspanning. Overigens geen idee waarom mensen dat doen. Laten zien dat je een smartphone hebt? 😁.

Even niet opletten en weg is ie. Zeker in het buitenland heel vervelend!

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Leg je telefoon nooit op tafel op het terras bij een uitspanning. Overigens geen idee waarom mensen dat doen. Laten zien dat je een smartphone hebt? 😁.

Even niet opletten en weg is ie. Zeker in het buitenland heel vervelend!

Het is net als met autosleutels, ‘kijk eens wat een vette ...’ ik heb.😎

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Voor degenen die in op vakantie er meer MB’s doorheen jagen dan thuis: hou in de gaten wanneer je nieuwe MB’s worden bijgeschreven. Grote kans dat dat in je vakantie is, waardoor je ook niet hoeft bij te kopen.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • June 30, 2026

Gebruik je smartphone zo min mogelijk…….je bent tenslotte op vakantie.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Gebruik je smartphone zo min mogelijk…….je bent tenslotte op vakantie.

Ja zo zit ik er ook wel in. Maar dan moet je toch weer het weer checken voordat je de bergen in gaat. Je moet tickets kopen etc, uitzoeken wat er nog meer te doen is in stad X etc etc. En voor je het weet ben je weer een GB verder :)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Klopt, ongemerkt gebruik je je smartphone toch voor heel veel zaken. En bijvoorbeeld wandelen is bij uitstek een bezigheid waar je zo min mogelijk je smartphone gebruikt, maar toch vind ik het wel fijn om de route (met GPS) bij de hand te hebben. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

@Arjan van KPN Middels een app zoals ‘footpath’ kan je route die je hebt afgelegd vastleggen voor latere doeleinden, zoals afstand en tijd. Je kan zelf ook een route maken. Overigens ook voor de fiets. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 11, 2026

Nog een tip: Ik heb in Google Photos ingesteld dat foto's en video alleen worden gebackupt als mijn mobiel aan de wifi hangt. Dit voorkomt dat mijn databundel wel héél hard terugloopt.

(Dit is natuurlijk niet alleen een tip voor het buitenland maar ook voor het binnenland.)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 11, 2026

Ik schrok even, ​@Katana321 . Binnenkort zeker week zonder wifi. Maar het staat (standaard?) al zo.

Jasper van KPN
Moderator

Nog een tip: Ik heb in Google Photos ingesteld dat foto's en video alleen worden gebackupt als mijn mobiel aan de wifi hangt. Dit voorkomt dat mijn databundel wel héél hard terugloopt.

(Dit is natuurlijk niet alleen een tip voor het buitenland maar ook voor het binnenland.)

Dat is een goede tip inderdaad, kan onverwachtse kosten in het buitenland voorkomen.

En in Nederland scheelt het ook, zoals bij evenementen. Hier wordt het toevallig ook genoemd: