Skip to main content
Vraag

Welke soundbar adviseer je?

• September 8, 2025
  • 56 reacties
  • 523 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22

Ik heb dit een paar jaar geleden ook al eens gevraagd, maar toen toch nog bij de “oude” soundbar gebleven.   Hij klink eigenlijk ook nog wel aardig.

Ik heb momenteel de Samsung HW-K551 (soundbar 6 speakers) en subwoofer.

Aangesloten met een goede HDMI kabel op HDMI 2 eARC

De tv is een LG Oled tv 48” 

De ruimte in de tv kast is 118 cm

Ik heb gelezen dat LG soundsbars geen echt geweldig geluid hebben.

Dat Samsung beter klinkt, alleen kan je de Q-Symphony niet kan gebruiken. Maar of dat erg is?

Zelf denk ik aan:

Samsung HW-Q800D

Samsung HW-Q800F

Samsung HW-Q700D

JBL Bar 500 Pro

Mijn vrouw vind bas wel belangrijk, maar het mag niet te veel zijn (dus niet op de voorgrond)

Ik hoor het graag en alvast mijn hartelijke dank.

Groetjes,

Joop

Foto is van de winkel, hij heeft ondertussen een andere kleur.

Gekocht in 2008

56 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 8, 2025

Is een modernere tv niet nu aan de beurt?

Ik zie nog een oudje met heel brede lijst en mogelijk dus ook nog HDREADY. 

Een soundbar moet wel de 'ruimte' hebben en ook naar boven goed uitstralen, indien Atmos. Liefst vrij naar plafond voor surround. Ik zelf zou er een nemen met subwoofer en losse satellieten voor 'achter'.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

@PeterG 

Wij hebben de LG OLed tv 48”

LG OLED48C16LA Bijna 4 jaar oud.

Lijkt mij nog niet aan vervanging toe, beeld is heel erg mooi.

Daarvoor ligt de Samsung Soundbar (met subwoofer) HW-K551 (8 jaar oud)

Die foto boven is van Troubadour, waar we de tv kast hebben gekocht.

Hier een foto van verleden jaar, nadat wij hem hadden geverft.

Nog wel leeg, mijn vrouw moest hem nog vullen.

En LED lampjes moesten nog veller gezet worden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 8, 2025

Mooi! Die zacht groene kleur. 🙂

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Mooi! Die zacht groene kleur. 🙂

Mijn vrouw heeft dat uitgezocht. 

Ik ben daar niet zo goed in.😊

En mijn kat heeft het ook goedgekeurd.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Een soundbar moet wel de 'ruimte' hebben en ook naar boven goed uitstralen, indien Atmos. Liefst vrij naar plafond voor surround. Ik zelf zou er een nemen met subwoofer en losse satellieten voor 'achter'.

Boxen achter zou ik ook willen, maar mijn vrouw absoluut niet.

Dolby Vision naar boven, lijkt mij geen probleem, die luidsprekers gaan iets schuin naar boven, als ik het goed heb.

Maar ja, welke heeft een mooi geluid.

En natuurlijk beter dan die we nu hebben (begin 2017 gekocht) Samsung HW-K551

Losse subwoofer uiteraard, hebben we nu ook.

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

• September 8, 2025

Geluid is voor een ieder heel anders, geld net zo goed qua voorkeur merk en model soundbar. Valt geen peil op te trekken.  Ik heb weinig vergelijking ooit een Sonos Playbar gehad, hype was en is groter, dan wat het spul daadwerkelijk is. Tijdelijk een Polk Signa S4 gehad (nu gedegradeerd naar de slaapkamer) voor het weinige geld serieus een prima ding.

Nu een jaar een Sony Theatre Bar 8en half jaar een Sony Theatre Sub 7. Gemiddeld segment maar voor ons fijn en zuiver geluid.  Ik ben zelf inmiddels zover, dat je het qua merk het hetzelfde moet houden, dat werkt vaak toch het fijnst samen. Kijk eens welke compatible zijn met je huidige tv bijv.

Ik hou niet meer zo van aanrommelen in verschillende merken, Maar dat ben ik, gelukkig ook niet iedereen 😅

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Ik keek even naar LG soundbars op Bol.com (wij hebben een LG Oled 48”tv)

Maar de meeste hebben geen WIFI en ook geen Chromecast.

Dat laatste lijkt mij wel handig om radio en / of Spotify te luisteren via casten vanaf de mobiel.

Via Bleutooth doe ik het liever niet, casten heeft mijn voorkeur.

• September 9, 2025

Is dat Spotify casten enkel handig of noodzakelijk? Hoevaak wordt dat daadwerkelijk gebruikt? Het vervelende is dat luisteren in een winkel geen zin heeft vanwege andere akoestische eigenschappen van de ruimte. Ooit hadden sommige winkels nog een luister ruimte maar ook dat is anders dan thuis. Voor echte Atmos beleving kan je nog beter een hoofdtelefoon gebruiken. Maar dat is mijn ervaring ik heb hier ook een Samsung balk, het model weet ik even niet uit mijn hoofd, met upfiring en achter speakers. Surround is goed maar Atmos is niks, daarvoor zou je echt luidsprekers aan het plafond moeten hebben. Upfiring is leuk maar geeft gewoon niet de bioscoop ervaring betreffende Atmos dus ruimtelijk en geluid van bovenaf.

Of je echt iets gaat merken van dat Q Symphony kan ik niet schrijven, mijn Samsung tv is nog met van voor de introductie daarvan de geluidsbalk ondersteunt het wel .

Je kan wat dat betreft van iedereen advies krijgen maar het geluid kan in jullie woning heel anders zijn dan in onze L-vormige akoestische onvriendelijke ruimte.

Vanwege LG's Simplink en Samsungs Anynet zou ik persoonlijk ook geen merken mixen.

Wat geluid betreft halen de moderne minuscule geluids balken het natuurlijk nooit bij Luidsprekers in grote kasten.

Helaas krijg ik van de WaF hier geen goedkeuring voor en het is boven mijn budget.

• September 9, 2025

Een aanvullende opmerking wat kleur betreft past wat je nu hebt veel beter bij de kast dan een zwarte balk en persoonlijk denk ik niet dat een nieuwere balk veel beter geluid zal geven dat wat je nu hebt. 

Ik zou het vorige topic moeten opzoeken maar is er een specifieke reden dat je weer aan vervanging denkt?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

WaF. Woman and Family ​@Rowi. ?

• September 9, 2025

Bijna goed Peter. Wife acceptance Factor. Dezelfde reden dat Joop geen achter speakers mag aanschaffen terwijl dat echt een must is voor goede Surround. Dat is ter herhaling zonder achter luidsprekers heeft geen van de genoemde modellen meerwaarde ten opzichte van de aanwezige balk. Vandaar mijn vraag waarom nu opnieuw rondkijken naar iets anders.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Helaas krijg ik van de WaF hier geen goedkeuring voor en het is boven mijn budget.

Heel erg bekend.

Toen wij 43 jaar geleden ons huis kregen en trouwden, had ik 4 hele grote mooie boxen. (Quadrafonie heette dat toen). Klonk heel mooi.

Mijn vrouw was heel blij toen we een nieuwe (stereo) installatie met 2 veel kleinere luidsprekers kochten.

Geen achter luidsprekers vind ik inderdaad ook jammer.

Maar gaat (helaas) niet gebeuren.

Een aanvullende opmerking wat kleur betreft past wat je nu hebt veel beter bij de kast dan een zwarte balk en persoonlijk denk ik niet dat een nieuwere balk veel beter geluid zal geven dat wat je nu hebt. 

Probleem is vooral dat de subwoofer soms (vaak) niet meteen aangaat. Na 1 of meerdere keren aan / uit zetten doet hij weer mee.

Of een zwarte balk minde mooi is, dat denk ik ook.

Maar de kans op een mooier en beter geluid, die kans ik heel erg klein begrijp ik?

Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken.

Groetjes,

Joop

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

Die surround satellieten zijn tegenwoordig heel kleine boxjes ​@joop2011 . En draadloos, alleen wandcontactdoos nodig.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Die surround satellieten zijn tegenwoordig heel kleine boxjes ​@joop2011 . En draadloos, alleen wandcontactdoos nodig.

Ik weet het ​@PeterG 

Maar mijn vrouw wil ze (helaas) niet.

Toen we nog een surround installatie van JVC hadden, vond ze het geluid achter ook niet fijn.

• September 9, 2025

Maar de kans op een mooier en beter geluid, die kans ik heel erg klein begrijp ik?

Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken.

Groetjes,

Joop

Als ik de specificaties  van je huidige balk op zoek vallen die niet tegen. 340 Watt luidsprekers.

Van de 800 lijn uit je start bericht kan ik dat zo snel niet vinden. 

Verder is het 3.1 tegen 5.1.2. zet je nu de installatie voluit? Nee dan zal het in mijn ogen nagenoeg geen verschil maken. Misschien kan je de subwoofer vervangen als dat het enige probleem is.

Uiteraard als het budget het toelaat uiteraard het geheel vervangen.

Zoals JB22 terecht schrijft geluid is al net zo subjectief en persoon afhankelijk als beeld beleving.

Waar had je het gelezen dat je LG balken minder mooi geluid geven? Ik ga liever af op mijn eigen oordeel.

Wat de achterluidsprekers van de JVC die je noemt betreft mogelijk stonden deze iets te hard het moet de front speakers niet over heersen. Mogelijk dat het daarom als niet fijn werdt ervaren.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

De beleving van beeld en geluid is inderdaad heel persoonlijk. 

Vorig jaar was ik toe aan een nieuwe televisie. De keuze viel toen ook op een LG Oled. Er was een mooie combi-aanbieding: een LG televisie met LG Soundbar. De TV is super: het geluid van de LG Soundbar vond ik matig, Wow Orchestra vreselijk, maar nogmaals: het is puur persoonlijk. 

De Sounbar is retour gegaan, evenals een Samsung. Ik heb nu een JBL Bar 1000. Een beest van een Soundbar. Die beveel ik van harte aan.

En mocht ​@joop2011 bij ING bankieren, een tip: voor 1000 ING punten bestel je (zonder bijbetaling) een voucher waarmee een soundbar met 15 % korting bij JBL is te bestellen 😉

• September 9, 2025

Deze lijkt mij eigenlijk ook helemaal niet Gek een model die pas onlangs is uitgebracht.

Sub is iig van -9 naar +9 af te stellen. 0 is al zwaar -2 hoor je ook nog goed. Dus best veel keuzemogelijkheden. Ik heb ook dezelfde afstands zoals in het filmpje. Werkt ook heel fijn om snel instellingen te kunnen aanpassen.

Let op, dit menutje voor mijn audiosysteem is via mijn Sony tv. Dat vind je niet op de LG 😛

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

Die afneembare surround speakers van de JBL BAR 1000 kun je vervolgens achter plaatsen ​@Berteman ?

• September 10, 2025

Die afneembare surround speakers van de JBL BAR 1000 kun je vervolgens achter plaatsen ​​​​​​?

Dat is inderdaad het idee ik had een soortgelijk iets dat waren twee torens met afneembare surround speakers. Dit is wellicht een goed compromis. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Die afneembare surround speakers van de JBL BAR 1000 kun je vervolgens achter plaatsen ​​​​​​?

Dat is inderdaad het idee ik had een soortgelijk iets dat waren twee torens met afneembare surround speakers. Dit is wellicht een goed compromis. 

Deze JBL is heel erg mooi.

Mijn neef heeft hem ook.

Maar helaas heb ik maar ruimte voor 118 cm (maximaal) en deze is helaas breder.

Is dit ook wel goed?

Zie hier.

Wit en klein.

Alleen is de vraag, heb je echt wel een goed geluid met een soundbar van 4 x 4 cm (9 luidsprekers) en 116 cm lang.

• September 10, 2025

De reviews zijn positief of het aan  jouw/jullie wensen voldoet weet je pas als je het zelf hoort. 

Dezelfde vraag stel ik mijzelf regelmatig over de nieuwe ontvanger de Soundbox.

Die afmeting is inderdaad wel van belang vanwege de kast. Boven op de kast leggen is ook niet handig 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Hij is er ook in zwart ​@joop2011 .

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Hij is er ook in zwart ​@joop2011 .

Dank je ​@PeterG 

Ik denk dat een zwarte soundbar geen probleem zal zijn. 

OLED tv uit is ook zwart.

Alleen kan ik dan beter kiezen voor de Samsung HW-Q800D of HW-Q800F (alleen zijn die 2 cm te ver naar voren, of dat opvalt? goede vraag)

Ik verwacht een beter en mooier geluid als de soundbar groter is, of heb ik dat mis? 

• September 10, 2025

"Ik verwacht een beter en mooier geluid als de soundbar groter is, of heb ik dat mis? "

Ik denk dat niemand daar iets zinnigs over kan schrijven of er moet een diepgaand vergelijk hebben plaatsgevonden. Met groter bedoel je dan dieper en hoger? 

Ah de F is van dit jaar en de D van vorig jaar. Ik kon geen verschil vinden.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

"Ik verwacht een beter en mooier geluid als de soundbar groter is, of heb ik dat mis? "

Ik denk dat niemand daar iets zinnigs over kan schrijven of er moet een diepgaand vergelijk hebben plaatsgevonden. Met groter bedoel je dan breder en hoger?

Verwacht ik ook.

Maten:

Samsung HW-S801D of HW-S800D: 116 cm x 3,8 cm x 4 cm (Subwoofer: 241 x 238 x 238 mm)

Samsung HW-Q800D 2024 model:    111 cm x 6 cm x 12 cm  (Subwoofer: 403x210x403mm)

Samsung HW-Q800F 2025 model:     116 cm x 3,8 cm x 4 cm (Subwoofer: 251.8x249x249mm) 

Links via Tweakers.