Skip to main content
Vraag

Welke soundbar adviseer je?

• September 8, 2025
  • 56 reacties
  • 523 keer bekeken

Toon eerste bericht

56 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Als je bedenkt wat een vol en hard geluid er al uit die kleine JBL boxjes komen... zal grootte niet echt een rol spelen tegenwoordig. 

• September 10, 2025

Als ik heel diep spit is de klankkast van belang. Tegenwoordig heeft bijna geen enkele soundbar een klank kast van betekenis dus in hoeverre afmetingen er iets toe doet geen idee. Mogelijk wel voor de subwoofer dan zou Q800D de betere keuze kunnen zijn.

Een ander ding zijn de diameter van de luidsprekers voor de hoge midden en lage tonen daar kan ook heel weinig variatie in zitten In een geluidsbalk

Dan blijft het vermogen de hoeveelheid watt over. 

Waar gebruik je de balk voor reguliere tv op je TV ontvanger de streamdiensten en Spotify?

Je kan  nog zo'n goed of duur systeem kopen als de samplerate van de bron laag is maakt het wezenlijk ook weinig uit. Daar kunnen de echte audiokenners uiteraard veel meer over schrijven.

Geen idee wat PeterG bedoeld met kleine jbl speakers waarschijnlijk niet deze ronde waar ik jeugd mee zie rondfietsen. Dat is inderdaad deels wel wat ik bedoelde met mijn eerdere opmerking dat er zonder rear speakers weinig verschil zal zijn als alle audio van voor komt eventueel naar opzij of via het plafond gereflecteerd.

je hebt ook hele kleine.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Thuis gebruik ik zelf de JBL 9.1 soundbar (al een wat ouder model). Sinds ik die heb, wil ik eigenlijk niet meer zonder Dolby Atmos. Het maakt echt verschil, vooral bij films en series die dit ondersteunen.

• September 10, 2025

Thuis gebruik ik zelf de JBL 9.1 soundbar (al een wat ouder model). Sinds ik die heb, wil ik eigenlijk niet meer zonder Dolby Atmos. Het maakt echt verschil, vooral bij films en series die dit ondersteunen.

Maar ik zie bij deze set wel losse speakers maar geen plafond speakers dus ik ben heel benieuwd of je echt ruimtelijk geluid hoort dus ook van bovenaf of meer een  betere surround ervaring. 

• September 10, 2025

Plafondspeakers voor thuis in je woonkamer zijn ook overdone,... Niemand die dat wil, of je moet thuis ruzie willen hebben,..

Mijn Dolby Atmos set doet hoor je echt wel het geluid op en neerwaarts gaan, en van opzij. Het wordt naar alle hoeken gestuurd. Ook kan ik hier IMAX Enchanced afspelen, dát is pas echt een wereld van verschil. Zolang je maar een beetje investeert in iets kwalitatiefs. Dus niet enkel een €500,- setje en denken dat je het daarmee red 🤣

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Hoi, ik had ergens gelezen dat LG soundbar geen mooi geluid heeft.

Maar de opmerking boven zette mij aan het denken.

En ik denk daar nu ook anders over.

Ik zag deze soundbar en subwoofer van LG.

Kan ook meteen als voet fungeren met de LG Oled C2 48”

LG SC9S - Soundbar met losse subwoofer - Zwart

Nu de vraag, wat te kiezen, Samsung of deze LG?

Antwoord via Google AI

Maar misschien zijn er mensen die beide kennen en een veel beter antwoord kunnen geven.

Met kopen wacht ik totdat ze in de aanbieding zijn.

Misschien met Black Friday (zwarte vrijdag) of 21% weg ermee (ongeveer 16% goedkoper dan (BTW is een belasting toegevoegde waarde).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Als je een mooi geluid wil, is het afhankelijk met van het getal van de speakers en de plaatsing van de TV, de speakers en jouw meubilairs. Dat is vooral belangrijk voor object baseert Surrounds zoals Dolby Atmos of DTS:X. Dat betekent je heeft een kalibratie nodig (met meetmicrofoon zoals bij receivers bovenklasse). Soundbars hebben heel zelden zulke functie, een betaalbare soundbar met kalibratie is b.v.

https://www.amazon.nl/Sennheiser-AMBEO-Soundbar-Mini-gebruiksvriendelijkheid/dp/B0CFVXMTHC/

Sennheiser is premium merk, vooral bekend voor koptelefoons. Als jullie ooit een Sennheiser koptelefoon had, willen jullie nooit meer een andere koptelefoon hebben.

• September 13, 2025

Plafondspeakers voor thuis in je woonkamer zijn ook overdone,... Niemand die dat wil, of je moet thuis ruzie willen hebben,..

Mijn Dolby Atmos set doet hoor je echt wel het geluid op en neerwaarts gaan, en van opzij. Het wordt naar alle hoeken gestuurd. Ook kan ik hier IMAX Enchanced afspelen, dát is pas echt een wereld van verschil. Zolang je maar een beetje investeert in iets kwalitatiefs. Dus niet enkel een €500,- setje en denken dat je het daarmee red 🤣

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat plafond speakers ook niet zie zitten. Nog los van wat de vrouw er van vindt. 

Waar ik dan benieuwd naar ben hoe ziet de ruimte eruit redelijk vierkant? Want met die L vorm of eigenlijk U vorm  mis ik echt te veel muur links.

Ter informatie hier staat de alweer wat oudere HW q60B. Het geluid is voor onze eisen prima maar de mooie verkooppraat van de website merk ik niet. Dolby Atmos doet met deze set niet wat je ervan verwacht of hoopt. 

Mijn hoofdtelefoon geeft betere Dolby Atmos met maar 2 speakers. Uiteindelijk verwerken onze hersenen de input tot het ruimtelijke effect.

Joop2011 vanwege Simplink zou ik de LG aanraden dat zal beter samenwerken.

Verder met alle informatie zal je nu zelf een beslissing moeten nemen. Wij weten het  beschikbare budget niet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Waar ik dan benieuwd naar ben hoe ziet de ruimte eruit redelijk vierkant? Want met die L Form hier mis ik echt te veel muur links.

Onze kamer is 8,5 meter lang en 5,4 meter breed.

Op 5,8 meter staat een muur (gibo) van 2,7 meter en aan de andere kant daarvan staat de keuken.

tegenover de keuken staat de computer en de eethoek. en kunnen we vandaar in de woonkamer kijken.

TV meubel staat aan de lange want van 8,5 meter.

Bank staat ongeveer 4,5 meter vanaf de tv.

Hoogte is 2,5 meter.

Leeftijd huis 43 jaar (zolang zijn wij ook getrouwd).

@TDN 

Ziet er mooi uit die Sennheiser.

Dat Sennheiser goed is, vooral de koptelefoons, is mij bekend.

Ik heb ze zelf nooit gehad.

Hartelijk dank voor de reacties.

• September 13, 2025

Die vraag over de kamer was meer gericht  aan ​@JB22_ 

het topic is voor mijzelf ook informatief.

Ik neig ooit weer voor LG te kiezen. Boven staat een LG home theater 3D set uit 2011 destijds met de vernieuwde 3D hype meegegaan.

Maar het beeld is nog steeds goed en het geluid ook. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 14, 2025

Ik zie dat onze LG Oled tv (C1) geen WOW van LG ondersteund.

Dus maakt het wat dat betreft niets uit welk merk en type we erop gaan zetten.

Sennheiser is inderdaad heel erg mooi, maar samen met een subwoofer ongeveer € 1000,-. Dat vind ik toch teveel geld)

Ik ben 71 en vroeger stond ik veel te dicht bij luidsprekers bij concerten en had ik de thuisinstallatie over het algemeen ook veel te hard.

Heeft iemand geluidservaring met (betaalbaar, soundbar met subwoofer < € 500,-- (bij voorkeur)) een mooie soundbar met subwoofer.

De soundbar moet smaller zijn dan 118 cm. (zie foto boven).

Alvast mijn hartelijke dank. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • September 14, 2025

€ 500,- voor een soundbar + subwoofer geeft een beperkte keuze. En of het geluid dan ook nog beter is dan degene die je nu hebt? Geen idee.

Ik vond deze 2 die aardig aan je wensen en eisen tegemoet komen Vergelijken | Coolblue - alles voor een glimlach Als je online koopt en zorgt dat je alle verpakking en zakjes enz. bewaart, kan je altijd retourneren als je het niks vindt.

Ik heb zelf een Samsung t.v. met Samsung soundbar zonder subwoofer, liever het geluid wat minder dan een kastje extra, zoals veel vrouwen.😁

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 14, 2025

@Summertime25 

De JBL Bar 500 pro heb ik ook mijn mijn verlanglijstje staan.

Bij Bol.com wel goedkoper.

Samsung is ook een goede optie.

Hartelijk dank.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • September 14, 2025

@Summertime25 

De JBL Bar 500 pro heb ik ook mijn mijn verlanglijstje staan.

Bij Bol.com wel goedkoper.

Samsung is ook een goede optie.

Hartelijk dank.

Dat is een andere, Joop. Bij Bol kost de JBL 500MK2 € 649,-, slechts 1 euro goedkoper dus dan bij CB. JBL Bar 500MK2 Soundbar + Subwoofer - Diepe Bassen - Zwart | bol

Misschien nog even een vergelijk maken tussen de 500Pro en de 500MK2?

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • September 14, 2025

Zowel Bol als CB doen nooit moeilijk met retourneren als je maar zorgt dat je alles zo netjes mogelijk openmaakt. Meegeleverde batterijen laat ik altijd intact in verpakking, gebruik eigen batterijen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • September 14, 2025

Zelf zou ik kiezen voor de JBL 500, zeker als ik een LG televisie zou hebben, zou ik er liever geen Samsung bij zetten. Maar don't shoot the messenger als je mijn advies opvolgt en het niets blijkt te zijn.🤣

Succes!

Aanvulling: hier de uitgebreide specs van de 500Pro JBL BAR 500. De specs van de 500MK2 staan ook op die site, helaas geen vergelijk mogelijkheid. De Pro is alleen in prijs gedaald omdat het een uitlopend model is, zegt dus verder niets van de (geluids)kwaliteit.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Dank je ​@Summertime25 

Zie hier voor een vergelijking.

Voor de nieuwe soundbars van JBL, zie hier op tweakers.

Mijn hartelijke dank, zijn beide inderdaad mooi.

Bas kan je altijd lager zetten als het te hoog is, denk ik.

Mijn vrouw houd van bas, maar het mag niet overheersen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 15, 2025

Aangezien ik zelf ook nog op zoek ben naar een nieuwe soundbar voor mijn televisie, vind ik dit een heel nuttig topic dus dank voor alle bijdrages😀

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • September 15, 2025

Aangezien ik zelf ook nog op zoek ben naar een nieuwe soundbar voor mijn televisie, vind ik dit een heel nuttig topic dus dank voor alle bijdrages😀

Dit topic is van Joop, dus moderators mogen niet meelezen.🤣

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Heeft iemand geluidservaring met (betaalbaar, soundbar met subwoofer < € 500,-- (bij voorkeur)) 

Je hoef niet perse een soundbar met subwoofer te kopen. Een extra actieve subwoofer met volume regelaar is voldoende en is idR voor een derde prijs van en de subwoofer van het merk van de soundbar te hebben. Als de soundbar geen subwoofer-uitgang heeft, kan je de LINE-uitgang van je TV of de koptelefoon-uitgang van je TV (wel vereist, dat de TV de HDMI-ARC niet op mute schakelt als een koptelefoon ingestoken is). De plaatsing van de subwoofer is niet belangrijk, en daarom hoeft niet van de soundbar gestuurd worden. Alleen het volume van de subwoofer moet je zelfs instellen, als je niet te vaak het volume van TV/soundbar verandert, val wel mee.

Een actieve subwoofer van Edifier of Yamaha of Samson kost tussen 120-150€ en zijn uitstekend van kwaliteit.

Een voorbeeld: Edifier T5s

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 15, 2025

Ik had zelf geen soundbar, maar na het testen van de KPN+ Soundbox besloot ik er toch een aan te schaffen. Ik wilde niet te veel uitpakken, maar het is uiteindelijk iets meer geworden dan gepland.

Nu staat hier zo een twee maanden een Sonos Arc Ultra met twee Era 100 surround speakers en een Sonos Sub Mini (de Sub 4 waarderen mijn buren niet zo erg gok ik).

De Sonos Arc Ultra heb ik aan de muur gehangen, mijn TV hangt ook dus dat vond ik wel zo strak, de Era 100s heb ik ook aan de muur hangen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 15, 2025

Het is een hele nieuwe ervaring van TV kijken, ik merk direct als de film/serie geen Dolby Atmos is.
Mijn TV heeft al Atmos Vision en OLED Ambilight, dus je zit er helemaal in!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Dit topic is van Joop, dus moderators mogen niet meelezen.🤣

Grapjas. (wel leuk)

@Jan van KPN 

Ik hoop dat je een goede keuze kan maken.

Ik hoor graag wat de keuze gaat worden.

Ik wacht nu nog even op een goede aanbieding.

Bijvoorbeeld op black friday of Mediamarkt BTW weg ermee (scheelt toch weer 16%) of elders.

Ik heb geduld.😉

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Mijn TV heeft al Atmos Vision en OLED Ambilight, dus je zit er helemaal in!

Dolby Virion heeft niets met geluid te maken.

Dit is een hele goede concurent voor HDR10

Met Dolby Virion krijg je een veel mooier en heldere beeld en mooiere kleuren.

Dolby Atmos is wel voor geluid.

Ik heb het nog niet gehoord, maar als ik het zo hier en daar leest, moet het wel mooi klinken.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

@TDN 

Wat vind jij van JBL?

Bijvoorbeeld de JBL BAR 500 Pro of de nieuwere versie.

Ik heb al iets van JBL.

Ik heb de box Charge 5 Wifi (gebruiken we meestal in de badkamer)

Bewust voor de WIFI versie gekozen, dan ken je kasten en streamt de box via WIFI. Dat geluid is beter dan via BleuTooth had ik begrepen.

Deze box klinkt in de badkamer best aardig.

Maar dit is uiteraard niet voor de tv.😉