Skip to main content
Vraag

Wie luisteren nog CD's? Wat doe je met je collectie? Digitaliseren?

• January 10, 2026
  • 63 reacties
  • 355 keer bekeken

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6

Beste mensen,

Jaren geleden heb ik al mijn cd’s gedigitaliseerd (als 1 op 1 kopie). Dat hele pakket ging de nas op. We hebben een Logitech Squeezebox Radio die verbinding kon maken met een Squeezebox server. Totdat Logitech de stekker uit de server trok, en het radiootje armzalig stond te kijken, om uiteindelijk naar de zolder te verdwijnen.

Spotify deed zijn intrede, maar we luisterden nooit meer de cd’s.
Ik vond kortgeleden een oplossing, maar daarover straks meer. 

Maar hoe doen jullie dat?
All in Spotify, of toch cd’s wisselen bij kaarslicht?

63 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Jaren geleden heb ik al mijn cd’s gedigitaliseerd (als 1 op 1 kopie). Dat hele pakket ging de nas op.

Ik had vroeger in MP3, later in FLAC bewaart, voor het geval dat bepaalde liedjes niet meer online te beluisteren zou zijn.

We hebben een Logitech Squeezebox Radio die verbinding kon maken met een Squeezebox server. Totdat Logitech de stekker uit de server trok, en het radiootje armzalig stond te kijken, om uiteindelijk naar de zolder te verdwijnen.

Ik heb ook een Squeezebox, met een zelf gehost Lyrion server op een docker in NAS. 

Spotify en remastered Blurays met Dolby Atmos.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Haha, bij kaarslicht bewaar ik voor de platenspeler. 😁🕯️

Ik luister regelmatig naar CD's! Heb er een aantal in Japan gekocht die hier niet te vinden zijn en heb nog een ouderwetse CD speler in de auto. 😄 Ondanks dat er ook zo'n kastje in zit waar je naar kunt streamen, is die maar met één telefoon te verbinden dus niet altijd even handig. Dan zet ik ‘ouderwets’ een CD aan! 

Ik maakte vroeger voor mezelf wel eens mix-CD's. Ook erg leuk om die af en toe weer terug te luisteren. 

Ik vond kortgeleden een oplossing, maar daarover straks meer. 

Hier maak je me wel nieuwsgierig mee! 

JanD
Superuser
  • January 10, 2026

Ik heb al mijn cd's en dvd's nog inclusief een dvd/cd speler.

Ik heb wel i.vm. een defect geraakte platenspeler vorig jaar mijn grammofoonplaten collectie naar de kringloop gebracht.

Ik doe niets met Spotify e.d  en ook niet in 'the cloud'.

Ik luister gewoon radio via de DIW

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Hier worden oude cd's gewoon gedigitaliseerd in FLAC. 😉

• January 10, 2026

Een paar CD'S die ik heb hoor je niet of weinig op de radio dus die worden nog regelmatig gedraaid. Een deel heb ik ook gedigitaliseerd. Daarnaast was ik begonnen aan het digitaliseren van mijn cassettebandjes maar daar is niet veel van gekomen. Ook best onhandig of steeds op pauze drukken of bestanden van een halfuur tot 3 kwartier. De omvormer heb ik nog wel liggen.

Heel af en toe denk ik wel eens ik schaf puur voor de muziek een nas aan en ga verder met digitaliseren  echter voor dat beetje wat wij luisteren is het mij de investering en de tijd niet waard. 

Best jammer dat in nieuwere auto's geen CD speler meer zit. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Ik heb al mijn cd's en dvd's nog inclusief een dvd/cd speler.

Ik heb wel i.vm. een defect geraakte platenspeler vorig jaar mijn grammofoonplaten collectie naar de kringloop gebracht.

Ik doe niets met Spotify e.d  en ook niet in 'the cloud'.

Ik luister gewoon radio via de DIW

Hoi Jan,

Ik reis nogal eens en dan is Spotify wel handig. Thuis kan Spotify via een NVIDEA Shield. LP’s en singeltjes heb ik ook nog en heel af en toe draai ik een plaat van Ennio Morricone. 
Voor mijn wederhelft kocht ik toen een Sqeeuzebox radio, waarmee ze makkelijk overweg kon. Later toen Logitech de server uit de lucht haalde, had ik er een casting ding aangehangen met audio uit, maar was niet zo’n succes. 
DVD’s en Bluray’s kocht ik ook, maar bij de verhuizing heb ik er iemand blij mee gemaakt.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

.

Ik heb ook een Squeezebox, met een zelf gehost Lyrion server op een docker in NAS. 

.

YES !!
My main man...

Ja precies. De reden waarom ik de Squeezebox weer van zolder gehaald heb. Volgens mij kun je er prima een multi-room systeem van maken, maar zover heb ik nog niet gekeken. 
De oplossing dus ​@Sanne van KPN .

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Heel af en toe denk ik wel eens ik schaf puur voor de muziek een nas aan en ga verder met digitaliseren  echter voor dat beetje wat wij luisteren is het mij de investering en de tijd niet waard. 

En dan heb je alles gedigitaliseerd, en dan luister je niet. Zo heb ik een 5-tal familiefilms waar ik nooit meer naar kijk. 
Foto’s van 30 jaar geleden? Idem dito. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Cool!
Hoe luister je ze?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Een aantal jaren geleden al mijn ceedee’s gedigitaliseerd en lokaal opgeslagen. De meeste fysieke weggedaan, toch ook een paar unieke exemplaren (o.a. import uit Japan) bewaard. Ook staan mijn albums in de Apple Music bibliotheek, dus ik kan ze overal beluisteren. We hebben in ieder geval weer wat ruimte in kasten gekregen. Ja, ik heb nog een cd speler in mijn internet radio (John Lewis Cello) zitten en in de auto, voor het geval dat. 

In een ander draadje (nostalgie) heb ik weleens verteld dat ik nog een spoelenrecorder heb, met bijbehorende banden. Daar staan nog unieke radio uitzendingen op (Soulshow). Ook deze zijn gedigitaliseerd. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 10, 2026

Ik heb nog steeds een paar honderd cd's, sacd's, en zo'n 80 MiniDiscs. Allemaal ontstaan/gekocht in 24 jaar actief bij lokale omroep. 1988 - 2012.

Ook nog 100+ discs Bluray en dvd.

Ik heb één speler die vreet cd's, sacd, bluray en dvd.

Ook nog 2 MiniDisc spelers/recorders.

Veel van m'n muziek (jaren 70, 80, 90, 00) komt al langs op m'n radiozenders. JOE, Cream, Soul & Jazz. Vaak naar aanleiding van een nummer gaat de cd's of sacd weer eens in de speler. 

Digitaliseren? Alles is al digitaal 😁. 

Grammofoonplaten heb ik altijd ondingen gevonden. Te groot, halverwege omdraaien en vaak al snel wel een tikje erin. Ik heb er ongeveer 40. Die heb ik in m'n 62 jaren dus weinig gekocht. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 10, 2026

Misschien was het niet helemaal duidelijk. Maar bovenstaande 100+ Bluray's en dvd's hebben alleen betrekking op de concert opnamen van diverse artiesten. 

Er staan ook nog zo'n 200 films op BRD en DVD in de kast… 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 11, 2026

Ik heb ruim 100 CD’s, een kleine 100 CD-singles, ongeveer 50 LP’s, 30 maxi-singles en naar schatting zo’n 600 7-inch-singles. 

(Alleen van Madness al 78 singles, 90 CD-singles, twintig maxi-singles, vijftien LP’s en twintig CD’s.😎🤠)

Spotify en andere alternatieven gebruik ik niet. Ik luister voornamelijk live naar de radio of ik zet muziek op uit mijn eigen collectie.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Mooie collectie heb je daar uitgestald. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Een CD is natuurlijk digitaal.

Wij hebben ze destijds allemaal omgezet naar MP3

Soms draaien we nog wel eens een CD, maar niet heel erg vaak meer.

Toen we nog LP's hadden, draaide we ze heel veel.

Maar toen hadden we maar een paar tv zenders en geen streamingdiensten en ook geen tv recorder om programma's op te nemen.

Mobiel bestond nog niet en spotify bestond toen ook nog niet.

Eind jaren '80 gingen we over op CD

Heerlijk, geen krassen, kraken meer en niet steeds omdraaien.

En goed geluid.

Het verbaast ons ook dat de LP weer populair is geworden, wij willen hem niet meer.

Voor de CD kwam hadden wij meer dan 300 LP's 

Die hebben we allemaal verkocht (aan een opkoper)

Op een gegeven moment hadden we meer dan 300 CD's, de meeste hebben we weggedaan omdat we ze nog nauwelijks draaiden. 

• January 11, 2026

En goed geluid.

Het verbaast ons ook dat de LP weer populair is geworden, wij willen hem niet meer.

Mij verbaasd dat niet zo, want deels is dit marketing.

Technish heeft Vinyl een groter dynamisch bereik wat digitaal heel lastig is juist door de 1 en nul verdwijnt er veel. Het hier genoemde Flac is wat dat betreft wel de betere optie. Het belangrijkste bij alle digitale audio is de sample rate en bit diepte  bron 

Ik zal niet schrijven dat Vinyl beter is dan CD of andere digitale audio bestanden. Juist de imperfectie heeft zijn charme.

Ik vind het persoonlijk jammer dat ik de platen collectie van mijn vader niet meer heb. In tegenstelling tot wat Jand schreef zou ik juist een platenspeler hebben gekocht. 

Het enige voordeel van bijvoorbeeld Spotify is inderdaad geen Lp of cassettebandjes omdraaien of een cd wisselen. Het voor mij grootste nadeel is de noodzakelijke internet verbinding valt je internet uit kan je niet veel.

Of het nu zoals dit topic om muziek gaat of om beeld of woord (boeken) voor mij persoonlijk gaat er niks boven fysieke media. Hoewel ik door de streamdiensten bijna geen films of series meer koop. Hooguit bepaalde titels om een collectie compleet te houden. En om heel eerlijk te zijn digitale media  via de internet diensten vraagt minder volume onze hele boeken collectie past wezenlijk op 1 of 2 usb stick.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

Ik heb al mijn cd’s nog. Daarnaast had ik ook veel cassette’s waarop ik zelf opnam van geleende CD’s. Op zolder staan ook nog wat LP’s.

De muziek op de cassettes zijn inmiddels vervangen die ik her en der (kuch) vandaag heb gehaald. Enkele albums heb ik via iTunes aangeschaft. Mijn eigen collectie cd’s heb ik omgezet naar mp3 en in iTunes staan. Vanuit daar stream ik dat in het hele huis naar mijn Yamaha Musicast systeem. Eigenlijk gebruik ik dat het meest. In de auto zit nog een cd speler maar daar kan ik ook een usb stick met mp3 gebruiken. Werkt prettig voor dit doel.

Spotify etc. gebruik ik niet. Abonnementen… en ik wil gewoon altijd aangeschafte muziek kunnen luisteren. Ik vind de hedendaagse muziek ook redelijk bagger en grijp ook daarom vaak terug op CD’s. Overigens zet ik ook vaak internet radio op of luister via DAB+

• January 11, 2026

@Roy74 met ITunes bedoel je een eigen stukje cloud waar je jouw bestanden hebt geparkeerd?

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Ik heb ruim 100 CD’s, een kleine 100 CD-singles, ongeveer 50 LP’s, 30 maxi-singles en naar schatting zo’n 600 7-inch-singles. 

(Alleen van Madness al 78 singles, 90 CD-singles, twintig maxi-singles, vijftien LP’s en twintig CD’s.😎🤠)

Spotify en andere alternatieven gebruik ik niet. Ik luister voornamelijk live naar de radio of ik zet muziek op uit mijn eigen collectie.

Ik wist niet dat Madness zoveel geproduceerd had?

• January 11, 2026

CD’s digitaliseren ?

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

En goed geluid.

Mij verbaasd dat niet zo, want deels is dit marketing.

Technish heeft Vinyl een groter dynamisch bereik wat digitaal heel lastig is juist door de 1 en nul verdwijnt er veel. Het hier genoemde Flac is wat dat betreft wel de betere optie. Het belangrijkste bij alle digitale audio is de sample rate en bit diepte  bron 

I---

Dit doet me denken aan 2 oud-collega’s die audiofiel waren. 1 ervan had de allereerste CD spelers van Philips. Hij luisterde klassiek waar hij ook menig LP van had. Nadat hij klassieke cd’s had beluisterd, wist hij mij te vertellen, dat niets boven vinyl ging, dit vanwege het dynamische bereik. “Verzamel cd’s is helemaal l;%$#% “: zo vertelde hij me. 

De andere collega was verkoper bij Megapool, had een “vette” installatie thuis en beweerde dat hij het verschil in kabels kon horen. Van hem kreeg ik enkel kaartjes van een grote high end audio beurs die in Veldhoven werd gehouden. Prachtig was dat. Drommen -meestal mannen- mensen, stonden zich te vergapen aan bv inwendige printplaten van een peperduur apparaat, die met vergulde kabels aan andere apparatuur hing, maar waar de contacten gesoldeerd waren met normale harskerntin. Buizenversterkers van Fl. 8500 waren geen zeldzaamheid. Ik weet nog dat Philips een speelconsole had CDi meen ik. Wat is de tijd snel gegaan als je het zo bekijkt.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

CD’s digitaliseren ?

Rippen noemt men dat ook wel. 
Elk nummer wordt omgezet in een voor afspeler leesbaar formaat. In dit geval FLAC, dat het dichts bij de originele kwaliteit komt

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

En dan heb je alles gedigitaliseerd, en dan luister je niet. Zo heb ik een 5-tal familiefilms waar ik nooit meer naar kijk. 
Foto’s van 30 jaar geleden? Idem dito. 

Ik snap niet wat je bedoelt met digitaliseren.

Een CD is namelijk ook digitaal.

Ik denk dat je bedoelt omzetten naar MP3😉

Dus wat ik net ook las, rippen (dat is wat je doet)😉

P.S.

Een LP is wel analoog.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

@Roy74 met ITunes bedoel je een eigen stukje cloud waar je jouw bestanden hebt geparkeerd?

Nee sorry, ik had iTunes bibliotheek moeten schrijven. Dat is simpelweg een offline bibliotheek voor de muziek app van Apple. Volgens mij mag ik het ook geen iTunes meer noemen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Ik snap niet wat je bedoelt met digitaliseren.

Een CD is namelijk ook digitaal.

Ik denk dat je bedoelt omzetten naar MP3😉

P.S.

Een LP is wel analoog.

Het kopiëren ofwel rippen van een cd. Omzetten naar een -voor een afspeler- leesbaar formaat.