Skip to main content
Antwoord

1 Digitenne op 2 TV's aangesloten met switch, maar telkens zwart beeld

• August 7, 2025
  • 16 reacties
  • 179 keer bekeken

Ik heb 1 digitenne en 2 tvs. Die gebruik ik dus nooit tegelijk maar steeds de kabel wisselen is lastig. Daarom een switch ertussen gezet maar om de minuut wordt t scherm dan zwart en gaat t daarna weer gewoon goed verder.  Hoe los ik dit op.  Waar ligt het aan?

Beste antwoord door B10e

Veel dank voor het meedenken! Ik had nog een switch besteld (zelfs aanzienlijk goedkoper) en vreemd genoeg werkt het met deze switch probleemloos!!! Dus mijn probleem is opgelost😃

16 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • August 7, 2025

Welke switch gebruik je?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 8, 2025

• August 8, 2025

Je gebruikt vast ook heel lange kabels. Klopt dat? Ik neem aan dat de tv's niet naast elkaar staan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 8, 2025

Inderdaad 1 lange kabel van 4 a 5 meter, de andere tv zit aan een kortere kabel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 8, 2025

En die aan de kortere kabel heeft het niet, ligt t dus aan de lengte of ook aan de kwaliteit van de kabel?

Leen59
Wijsgeer
  • August 8, 2025

Probeer CEC op beide TV’s eens uit te zetten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 8, 2025

De ZXV7200 geeft (inderdaad) een vals cec signaal. 

Ik had dat ondervangen met een simpele cec killer achterin de ZXV7200. 

Mogelijk geeft HDMI CEC uitzetten in de beide tv's ook al het gewenste effect. 

Daar had ik niet voor gekozen, want ik had en heb CEC voor andere apparaten wel in gebruik. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 9, 2025

En die aan de kortere kabel heeft het niet, ligt t dus aan de lengte of ook aan de kwaliteit van de kabel?

Je kan dat ook eens testen door de resolutie instellingen lager te zetten in je Digitenne ontvanger waardoor er een minder hoog signaal/bandbreedte nodig is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • August 10, 2025

Veel dank voor het meedenken! Ik had nog een switch besteld (zelfs aanzienlijk goedkoper) en vreemd genoeg werkt het met deze switch probleemloos!!! Dus mijn probleem is opgelost😃

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 10, 2025

Maar bij deze moet je schakelen ​@B10e 
Als je een switch gebruikt die Snooping ondersteund dan hoef je niet te schakelen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 10, 2025

@huistijger ik heb geen internet op de locatie en het lijkt op de foto dat het een andere aansluiting is dan hdmi toch?

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 10, 2025

Je hebt gelijk, dat is UTP, sorry voor de vergissing ​@B10e 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 10, 2025

Had je nog te weinig koffie op ​@huistijger ?

De scherpte ontbrak nog wat zie ik. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 10, 2025

Teveel van de Citroen-apple-slof gegeten denk ik ​@PeterG 😋

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 10, 2025

Interessant, maar de eerste HDMI switch die je had genoemd heeft ook een dubbele functie.
Het is namelijk zowel een HDMI switch als HDMI splitter
Vandaar ook mogelijk het prijsverschil?

Nedis HDMI™-Switch VSWI3482AT

1 x HDMI™ Input / 2x HDMI™ Input | 1x HDMI™ Output / 2x HDMI™ Output

Zo te lezen uit de handleiding werkt deze automatisch als splitter of switch afhankelijk hoe je deze aansluit.
Daarbij kan dan natuurlijk ook mogelijk wat misgaan.

Maar bij deze moet je schakelen ​@B10e

Automatisch schakelende HDMI switches kunnen in inderdaad ook wel makkelijk zijn.
Ik heb deze hier ook maar dat is toch niet altijd handig met bepaalde apparatuur die dan soms ongewild de HDMI activeert wanneer je dat niet wilt.
Vandaar dat ik ook handmatige HDMI switches gebruik.  🙂

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 10, 2025

Ik had eerst een splitter maar die gaf storing. Misschien omdat dit alleen een switch is ipv beide functies verklaart waarom deze wel werkt!