Skip to main content
Beantwoord

Apart tv bestellen, zonder internetabonnement

• 5 februari 2025
  • 9 reacties
  • 110 keer bekeken

Ik heb gratis internet, wel een eigen router in de meterkast. 

Nu heb ik voor tv Digitenne, maar de kwaliteit is echt heel slecht.

Wat zijn de andere mogelijkheden om tv te ontvangen? Eventueel via de router. Tv is geen smart tv, dus niet direct internet en apps erop. 

Zijn er andere providers waar ik naar moet uitwijken? 

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Gertjan O ,

De kans is groot dat jij de ontvangst van Digitenne kunt verbeteren. Eerst een paar vragen: 

In welke plaats staat jouw ontvanger? 
Wat voor type antenne gebruik je? 
Lukt het om de antenne buiten te plaatsen? 

Voer verder deze instructie eens uit: 

1. Zet de antenne zo hoog mogelijk.
  2. Zorg ervoor dat er geen storingsbronnen in de directe omgeving van de ontvanger en antenne staan. Denk dan aan bv een modem of een ledlamp. 

3. Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
  4. Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.
  5. Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

Ik ben benieuwd of dit voor een verbetering zorgt. 

Bekijk origineel

9 reacties

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 6 februari 2025

Wat is er slecht aan Digitenne? Mogelijk kunnen we het verbeteren. De plek en richting van de antenne speelt een grote rol.

Verder zijn er natuurlijk (2 legale) opties via internet. NLziet en Canaldigitaal (app dus).

Zonder smart-tv wordt het lastig. Een smart-tv is echter niet zo gruwelijk duur meer. Er zijn al merken voor rond de € 150 - 200. En dan is het wel 32 inch. Let wel op Full HD en Google-TV of Android-TV voor het 'smart' gedeelte. 

Je kunt het ook oplossen met een "streamingbox". Die zijn 100 - 140 euro. Wel nodig is HDMI.

Verder is er nog "KabelTV" van Ziggo. 

Maar zullen we eerst eens kijken wat er met je Digitenne is? Mogelijk is de ontvanger ZXV7200 gewoon aan vervanging toe. Wat is het verschijnsel?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36553 reacties
  • Antwoord
  • 6 februari 2025

Hallo ​@Gertjan O ,

De kans is groot dat jij de ontvangst van Digitenne kunt verbeteren. Eerst een paar vragen: 

2. Zorg ervoor dat er geen storingsbronnen in de directe omgeving van de ontvanger en antenne staan. Denk dan aan bv een modem of een ledlamp. 

5. Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8295 reacties
  • 6 februari 2025

Beste ​@Gertjan O heb je wel internet via KPN en wordt dat door de (huur)baas) betaald?

Om via KPN tv te kunnen kijken, je dus een tv-abonnement afsluiten als aanvulling op het reguliere internetabonnement.

Of je huidige Digitenne-ontvangst optimaliseren met behulp van ​@PeterG en ​@Noordzee 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 6 februari 2025
PeterG schreef:

Wat is er slecht aan Digitenne? Mogelijk kunnen we het verbeteren. De plek en richting van de antenne speelt een grote rol.

Verder zijn er natuurlijk (2 legale) opties via internet. NLziet en Canaldigitaal (app dus).

Zonder smart-tv wordt het lastig. Een smart-tv is echter niet zo gruwelijk duur meer. Er zijn al merken voor rond de € 150 - 200. En dan is het wel 32 inch. Let wel op Full HD en Google-TV of Android-TV voor het 'smart' gedeelte. 

Je kunt het ook oplossen met een "streamingbox". Die zijn 100 - 140 euro. Wel nodig is HDMI.

Verder is er nog "KabelTV" van Ziggo. 

Maar zullen we eerst eens kijken wat er met je Digitenne is? Mogelijk is de ontvanger ZXV7200 gewoon aan vervanging toe. Wat is het verschijnsel?

De antenne staat nu buiten, binnen has ik helemaal geen ontvangst.

Nu is het vaak zo dat hij wel aan gaat, maar op een willekeurig moment geen ontvangst meer is. Soms gaat het een paar dagen goed. 

Mogelijk is de antenne te oud en de kabel is te kort om hem hoog te hangen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36553 reacties
  • 6 februari 2025

@Gertjan O 

Gertjan O schreef:
PeterG schreef:

Nu is het vaak zo dat hij wel aan gaat, maar op een willekeurig moment geen ontvangst meer is. Soms gaat het een paar dagen goed. 

Mogelijk is de antenne te oud en de kabel is te kort om hem hoog te hangen. 

En koop voor een paar euro deze goede kabel van tien meter lang: 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2731015/digitenne-antenne-coax-kabel-10-meter/?soPos=1217

Verder de instructie uitvoeren uit mijn eerste reactie: 

Noordzee schreef:

Hallo ​@Gertjan O ,

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 6 februari 2025

Het gaat om de Funke V5. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36553 reacties
  • 6 februari 2025
Gertjan O schreef:

Het gaat om de Funke V5. 

Dat is een prima antenne. Koop nog wel die kabel van tien meter lang. Dan heb je wat meer mogelijkheden voor het plaatsen van jouw antenne. De link staat in mijn eerdere reactie hierboven.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36553 reacties
  • 6 februari 2025
Noordzee schreef:
Gertjan O schreef:

Het gaat om de Funke V5. 

Dat is een prima antenne. Koop nog wel die kabel van tien meter lang. Dan heb je wat meer mogelijkheden voor het plaatsen van jouw antenne. De link staat in mijn eerdere reactie hierboven.

@Gertjan O 

Heb je al jouw ontvanger gereset en opnieuw zenders gezocht? 

En heb je de (goede kwaliteit) antennekabel al besteld? 

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 6 februari 2025

De v5 is oké. 

Wel belangrijk. Zit of staat ie niet net met het huis tussen de antenne en de zendmast? 

Je kunt hier checken waar masten staan.

https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

In Gelderland moet ik met de antenne toch ook nog wel 3 meter boven het maaiveld zitten op 27 km van de Arnhemse mast.

Reageer