Skip to main content

Sinds augustus 2019 sta ik op een camping in Schoonebeek. De ontvangst van digitenne is beperkt tot een 20-tal zenders. De commerciƫle zenders komen niet door. Eigenlijk een wanprestatie, wij betalen wel de volle mep!

In die hoek van Drenthe is de ontvangst moeilijk. Voor de standaard antenne is de zendmast van Hoogersmilde net te ver weg, en in de aangrenzende provincies staat ook geen mast op kortere afstand. @Noordzee kan hier meer over vertellen.


@grverkerkĀ welke zendersĀ  komen er wel en niet door? Of welke groepen zenders -zie dezeĀ link? En welke type antenne wordt er gebruikt?Ā 


Beste @grverkerk, welkom! Heel vervelend en inderdaad een herkenbare klacht. Wil je de vragen van @P. GrigioĀ eens beantwoorden? Ik ben ook erg benieuwd welke antenne er gebruikt wordt.Ā 


Beste Grigio en Marcia

te missen zenders: RTL 4,5,6,7,8; SBS 6,9; Net5 en Veronica.

Standaard KPN antenne (mei 2019) welke met een buitenste aan een boom is geschroefd. De antenne heeft alle richtingen ā€gezienā€ zieĀ foto:

Ā 


Beste @grverkerk, ik ging er al vanuit dat het om de standaard meegeleverde antenne ging. Bij mijn weten is dat een Funke DSC-550, de fabrikant geeft voor dat model een ā€œindicative reception rangeā€ van 40 km. De afstand naar de dichtstbijzijnde zendmasten zit op of boven dat aantal kilometers. Die afstand is op deze kaart te zien, en die kan ook helpen bij het richten; is de antenne gericht op de mast in Hoogersmilde -of eventueel die van Hengelo? En i er al uitgebreid zenders zoeken geprobeerd?


Klopt allemaal, hemelsbreed is Smilde 42, en Hengelo 45 km. Ook handmatig / uitgebreid zoeken geeft geen beter resultaat.Ā 
Jammer dat KPN het gewoon zo laat (heb in september hierover contact gehad)
Maar goed nog twee maandjes dan is het huis klaar en hebben wij weer kabel. En met de camper hebben onderweg weinig problemen gehad.Ā 


De volgende stap -na richten en zoeken, is een betere antenne. Dan is de afweging of dat het geld (nieuwprijs) of tijd (tweedehands markt) waard is voor die twee maanden. Wat betreft KPN waardeer ik de inzet van de medewerkers op het forum. Het bedrijf als geheel doet inderdaad nietsĀ aan verbetering van de Digitenne ontvangst.Ā 


Inderdaad heel jammer 😞. Ik heb helaas geen andere opties, ben ik bang.. Gelukkig zijn twee maanden zo voorbij! Succes nog even ermee.


Voor de statistiek : welke ontvanger heb je ?

Er zijn 2 typen.


Voor de statistiek : welke ontvanger heb je ?

Er zijn 2 typen.

De HDMI Ā ZXV7200


Aha, hier een recent geval waar een omruil goed heeft uitgepakt :

https://forum.kpn.com/digitenne-12/veel-last-van-haperingen-sinds-het-nieuwe-hd-signaal-463188/index3.html#post928314

Maar die zat juist (te?) dicht bij de zender.


@KeesYagiĀ in dat geval is de afstand tot de zendmast 3,5 kilometer, in stedelijk gebied waar storing optreedt door autoverkeer. Kan het zijn dat de Rebox daar beter mee om gaat, doordat die ontvanger meer rekenkracht heeft dan de ZXV?


In die hoek van Drenthe is de ontvangst moeilijk. Voor de standaard antenne is de zendmast van Hoogersmilde net te ver weg, en in de aangrenzende provincies staat ook geen mast op kortere afstand.Ā @Noordzee kan hier meer over vertellen.

Ā 

Noordzee was lekker even op vakantieā€¦..Ā :sun_with_face:

Ā 

@grverkerk

Ik woon niet zo heel ver van Schoonebeek en daardoor weet ik dat de ontvangst van Digitenne daar heel lastig is. Eigenlijk vind ik het al knap dat je ontvangst hebt op een aantal zenders. De zenders op kanaal 33 (o.a.Ā Veronica en RTL8) worden met een verminderd vermogen uitgezonden, die zenders ga je zeker niet ontvangen. RTL4/5/7 en SBS worden uitgezonden op kanaal 46 en dat zal ook niet makkelijk zijn vanwege het hoge kanaalnummer.Ā 

Aan jouwĀ antenne mankeert niets. Wel kan het handig zijn om de volgende procedure nog eens uit te voeren:Ā 

1/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.Ā 

2/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.Ā 

3/ Richt de antenne nauwkeurig uit aan de hand van de signaalmeter uit het menu.Ā 

Ā 

Overigens zou je na deze procedure ook zo'n 20 verschillende Duitse zenders in jouw zenderlijst moeten krijgen.Ā 

Ā 


Dank voor de adviezen.Ā 
de signaalmeter komt niet boven 80%, valt soms terug naar 45%Ā of 60%.

Aantal zenders wordt niet hoger .

Zoals eerder aangegeven het is nog maar een paar weken, dan gaan weer aan de kabel.

Nogmaals dank; de case is closed

Ā 

Ā 


Inderdaad heel jammer 😞. Ik heb helaas geen andere opties, ben ik bang.. Gelukkig zijn twee maanden zo voorbij! Succes nog even ermee.

@Marcia_Ā 

Het is op te lossen door het plaatsen van een tweede zendmast in Drenthe. (En datzelfde speelt in Zeeland enĀ Friesland). Het zou fijn zijn als KPN eens wil investeren in een paar extra zendmasten.Ā