Skip to main content

In onze nieuwe caravan zit een tv aansluiting in de woonkamer en in de slaapkamer.
Ik heb het idee dat de kabel hierdoor behoorlijk langer is geworden krijg namelijk geen digitene signaal. Sluit ik het aan met een kabel naar buiten via het raam heb ik prima ontvangst.
Kan mij voorstellen dat er signaal verlies ontstaat wanneer de kabel lager wordt. Vandaar de vraag of er signaal versterker/booster bestaat. Hoop dat iemand mij kan helpen hiermee.
Gr Edwin

Hoi @Edwin evsportfoto ,

Zelf gebruik ik een kabel van 20 meter lang. Zonder problemen. 
 

Wat veel belangrijker is om een goede antenne te gebruiken. En die dan bij voorkeur buiten te plaatsen zoals jezelf al ontdekt hebt. 
 

Om jouw vraag te beantwoorden: Antenne versterkers worden niet bij Digitenne gebruikt. 
 

Mijn advies aan jou is om de Funke V5 antenne te gebruiken in combinatie met een buitenmontageset. 
 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed


Oke, is deze dan daadwerkelijk beter dan de standaard buiten antenne van KPN. Die ik heb is wel zeker al 5 jaar oud, maar heb daarmee wel 100% signaal sterkte.


Als je met de oude antenne (de haaienvin) een prima ontvangst hebt, dan is er geen reden om die te vervangen. 
 

De nieuwe antenne werkt wel beter, dus bij ontvangstproblemen is de nieuwe antenne vaak een oplossing. 


kwam wel dit tegen maar snap nog niet of ik hier wat aan heb
https://www.allekabels.nl/dvb-t-digitenne/1606/1085513/voeding-actieve-antenne.html


Dat is een power-supply. Die wordt gebruikt voor actieve-antennes als de ontvanger of TV zelf geen 5 volt spanning levert. 
 

De meeste ontvangers leveren wel 5 volt spanning aan. Maar TV’s meestal niet. En dan heb je zo’n apparaatje nodig voor bv De Funke antennes. 


In onze nieuwe caravan zit een tv aansluiting in de woonkamer en in de slaapkamer.

Op 2 plekken dus ? Dan zit er ergens een verdeler, die geeft op zich al signaal verlies en dan kan het ook nog zijn dat er geen gelijkspanning door heen gaat, de 5V voor de antenne. Brand het lampje op de antenne als je het zo aansluit ?

EN, ik ben wel benieuwd wat voor kabel er gebruikt is in de caravan, daar zit veel verschil in.

 


 Bij de buitenmontageset (zie link uit mijn eerste reactie) wordt ook een kwalitatief prima kabel van 10 meter lengte meegeleverd. 


Yep op 2 plekken, en ja in de kleding kast waar de stroom zit is een kasje waar de kabels samen komen. Welke kabel geen idee. Het is een engelse caravan gebouwd in 2018. En wat betekent dat het ook kan zijn dat er geen gelijkspanning er doorheen gaat?


Als je twee ontvangers gebruikt, gebruik dan ook twee verschillende (buiten-)antennes.


Brandt het blauwe lampje op de antenne als je het digitenne kastje aansluit op de ene n/of de andere aansluiting? Want dat geeft aan dat je antenne in ieder geval stroom krijgt via de antenne kabel en de splitter die er tussen zit. Het kan zijn dat de splitter ten eerste signaal verlies oplevert en ten tweede helemaal niet toestaat dat de gevraagde extra spanning wordt doorgegeven.

Als de splitter is voorzien van stekkers kan je de kabel van de antenne ook tijdelijk even rechtstreeks verbinden met de kabel naar het digitenne kastje en kijken of het zo wel werkt.


Goeie vraag. Volgens mij wel met mijn eigen witte kabel maar niet met de zwarte kabel die door de caravan loopt. Van het weekend testen zonder de splitter. 


Hoi @Edwin evsportfoto ,

Zelf gebruik ik een kabel van 20 meter lang. Zonder problemen. 
 

Wat veel belangrijker is om een goede antenne te gebruiken. En die dan bij voorkeur buiten te plaatsen zoals jezelf al ontdekt hebt. 
 

Om jouw vraag te beantwoorden: Antenne versterkers worden niet bij Digitenne gebruikt. 
 

Mijn advies aan jou is om de Funke V5 antenne te gebruiken in combinatie met een buitenmontageset. 
 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed

@Edwin evsportfoto 

Als je gaat testen, koop dan nu even deze set voor minder dan 10 euro. Daar ga je geen spijt van krijgen. 


Hoi @Edwin evsportfoto ,

Zelf gebruik ik een kabel van 20 meter lang. Zonder problemen. 
 

Wat veel belangrijker is om een goede antenne te gebruiken.

Mag ik zeggen even belangrijk, met slechte kabel ben je na een paar meter het meeste signaal al weer kwijt, echt waar !

Een goede 7mm coax met F-connectors en dan een verloop naar “normale” TV antenne stekker (=Belling-Lee, maar de verkoper die dat weet moet ik nog tegen komen).


De kabel die meegeleverd wordt bij de buitenmontageset is kwalitatief goed. Verder is die kabel voorzien van de juiste pluggen. 
(Schrijf ik uit eigen ervaring.)