Skip to main content
Beantwoord

Digitenne storing in Ouddorp? Signaal valt steeds weg.

  • 27 June 2024
  • 10 reacties
  • 120 keer bekeken

Wij staan op een camping iets buiten centrum van Ouddorp. We gebruiken Digitenne voor tv. Deze week is al 3x het signaal weggevallen. Overdag heb ik 100% signaal sterkte, maar ook gisteravond viel het signaal de hele avond weg. Ik heb een hooggeplaatste buitenantenne.

Werkt KPN aan de zendmasten? 

,

 

Hallo @Joop1944 ,

In Ouddorp kan de ontvangst lastig zijn, er staat daar geen zendmast in de buurt. 
 

Maar probeer dit eens (in deze volgorde):

 

1/ Ga eens terug naar de fabrieksinstellingen.

2/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.

3/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter in het menu

Mogelijk werkt het beter als je de antenne uitricht naar Den Haag. (Afhankelijk hoe jouw caravan staat op de camping.) 


LED verlichting op 12 volt adapter in gebruik bij jouw of de 'buren’? Of met een dimmer.


Die storing wordt inderdaad veroorzaakt door een externe storingsbron. Waarschijnlijk een elektrisch apparaat. 
 

Wat dan kan helpen, is het verplaatsen van de stoorzender, de antenne en/of de ontvanger. Is een kwestie van uitproberen.


Als het een storing is van een elektrisch apparaat moet het van een andere kampeerder komen. Wij gebruiken geen apparaten in de caravan die aanleiding tot storing kunnen zijn. De maat met de zwarte antenne staat vrij toegankelijk.


Het kan ook aan het weer liggen, de zgn propagatie, dan worden er signalen van ver weg tijdelijk wel weerkaatst door de luchtlagen en komen er signalen van ver weg ( op dezelfde frequentie ) de boel verstoren.

Welke ontvanger gaat het om ?
Bij de ZXV-7200 kun je naast de signaalkwaliteit (knopje “ant”) ook de signaalsterkte zien met het rode knopje.

In mijn ervaring is de 7200 erg lastig om stabiele ontvang mee te krijgen, op een losse actieve antenne.
Ik heb ‘m hier op een hark (yagi) antenne, samen met een andere ontvanger, de 7200 hikt regelmatig, de andere ontvanger nooit ( of heel zelden ).
Volgens de 7200 is de signaalkwaliteit 100% en signaalsterkte 40%.
En de signaalsterkte wappert dus soms wat, de 7200 heeft daar duidelijk meer last van dan mijn Vu+

Ouddorp kwam al vaker ter sprake hier op dit forum :
https://forum.kpn.com/search?q=Ouddorp&category=KPN%20TV%20en%20Streaming
Interessant om een rondje te lopen over camping, op zoek naar antennetjes en daar te informeren naar de ervaringen.


Die signaalsterkte meter op de ZXV7200 is sowieso raar @KeesYagi . Vriend van me woont letterlijk met zicht op de mast. Zal zo'n 2,5 à 3 km zijn. Sterkte op de 7200 is dan 64 %. Ga er dus naar van uit dat dat getal feitelijk voor het maximum staat.

Hier geeft mijn TV ~80 % (zo'n 13 km van de mast). En de ZXV (die heb ik niet meer maar nu Apebox CI) gaf 56 % sterkte.

Beiden 'gemeten’ op het NPO aanbod. 

In alle gevallen is de kwaliteit wel 99 - 100 %.


De zxv 7200 is en blijft een problematische ontvanger die KPN er al lang uit gegooid had moeten hebben.

heb nu een Apebox met CI kaart en die is 100% beter !


Die signaalsterkte meter op de ZXV7200 is sowieso raar 

Zo ook op iedere andere ontvanger van welke soort dan ook.
Een typisch geval van een relatieve meting, alleen te gebruiken als indicatie of in vergelijking met een zelfde ontvanger.

Beiden 'gemeten’ op het NPO aanbod. 

Hier ook op NPO.

In alle gevallen is de kwaliteit wel 99 - 100 %.

En daar gaat het om, als een digitaal signaal boven de ruis uit komt dan is het goed, maar een kleine marge is wel handig.

 


Gisteren nog een keer storing gehad. De antenne mast verplaatst. Weer 100% ontvangst, hopen dat het zo blijft. Bedankt voor jullie reacties.


Fijn @Joop1944 dat het verplaatsen van de mast de ontvangst heeft verbeterd.👍


Reageer