Skip to main content

Nu digitene digitaal is. Zou het niet kunnen dat je kan terug kijken op de camping. Zou handig zijn heb ook geen wifi hier dus via een app op mobiel wil dit ook al niet. Zou dit niet ingevoerd kunnen worden.  Misschien tip. 

Digitenne was en is per definitie digitaal en er moet tegenwoordig geld mee verdiend worden. De NPO zenders zijn gratis zonder abonnement te bekijken, daardoor ook op te nemen en terug te kijken als je dus zelf een DVB-T2 ontvanger koopt met opname mogelijkheid. B.v. een XORO HRT 7620, heeft mij 20 euro gekost bij amazon.de. Als je er een USBstick in stopt kan je opnemen/terugkijken.

Voor de rest zal je op de 1 of ander manier maandelijks (dubbel) moeten betalen. Een iTV abo optie bij je thuisinternet en dan een 4G abo met voldoende grote bundel (beste onbeperkt). Dan kan je wel grofweg ongeveer 1 uur per dag TV (terug)kijken op de camping.


Er is een oplossing voor opnemen via Digitenne. Wel een beetje omslachtig, maar het kan wel: 

https://forum.kpn.com/digitenne-12/hoe-kan-ik-opnemen-met-de-nieuwe-digitenne-ontvangers-478226

 


Dan zou het kastje zelf alle programma's van een week terug (?) van alle zenders moeten kunnen gaan opslaan… Dan wordt het een hele grote dure zware kast. Tweerichting verkeer, wat nodig is bij o.a. Terugkijken (via internet) is niet mogelijk met Digitenne.

Bovendien: Digitenne is altijd al digitaal!

Verwar digitaal niet met internettechniek. CD’s, DAB+, DVD's, BRD … allemaal digitaal.

Digitale kabeltelevisie is ook niet interactief zonder internetverbinding. Ik heb digitale kabeltelevisie maar terugkijken is onmogelijk omdat ik er geen internet bij heb. Dat heb ik via KPN (en daar ook ITV trouwens).

Als terugkijken via Digitenne ooit mogelijk wordt, is internet absoluut noodzakelijk daarvoor...:wink:


De 5 gratis TV zenders (3x NPO, 2 regionalen) is ongeveer 210GB per dag. Dus iets van 42GB per zender per dag. 30 zenders 24/7 is dus 8820GB voor een week. Met een 10TB Harddisk (kost nieuw iets van 350 euro) kan je dus alles opslaan tot 7 dagen terug. Een HD TV erbij kost ook nog een keer eenzelfde bedrag.

Maar 25 van 30 zenders zijn commercieel, dus eigenaren van die commerciele content moeten dan iets op touw zetten zodat je die opgenomen data op je eigen harde schijf kan bekijken (ofwel ontsleutelen). Vergelijk met hoe Spotify of Netflix op smartphone/tablet werken voor vliegreis. Maar er zijn maar 100.000 betalende Digitenne klanten, en wie ervan wil/koopt zo’n niet bestaand systeem als extra?

Voor alleen de 5 gratis zenders is de opslag maar 1470GB per week, dus een (oude/trage) 2TB harddisk en wat gratis opensource software voldoet in principe. En testbeeld of kabelkrant in de nacht kun je overslaan, dat scheelt al weer.


tmoesel schrijft:
De 5 gratis TV zenders (3x NPO, 2 regionalen) is ongeveer 210GB per dag. Dus iets van 42GB per zender per dag. 30 zenders 24/7 is dus 8820GB voor een week. Met een 10TB Harddisk (kost nieuw iets van 350 euro) kan je dus alles opslaan tot 7 dagen terug. Een HD TV erbij kost ook nog een keer eenzelfde bedrag.

En dan vergeet je nog een "dingetje”: de mogelijkheid v.d. tuner om alle zenders dus tegelijk te kunnen ontvangen… en hij moet daarvoor ook 24/7 aan staan!

Alleen dan zou je een Terugkijken creëren à la ITV.

In Duitsland is er een ondersteuning via internet bij. Maar daarvoor dienen ze wel de kastjes met de UTP bus op het internet aan te sluiten om ook dát aanbod (o.a. een paar extra zenders) te kunnen krijgen. Zonder internet ook dán alleen het lineaire aanbod via de ether.

Maar dit alles gaat het in Nederland niet worden. Het zou al een hele verbetering zijn als je zou kunnen opnemen. Wanneer Digitenne in Nederland nou écht een volwassen product wordt … ik vrees dat we nog lang moeten wachten.


tmoesel schrijft:
De 5 gratis TV zenders (3x NPO, 2 regionalen) is ongeveer 210GB per dag. Dus iets van 42GB per zender per dag. 30 zenders 24/7 is dus 8820GB voor een week. Met een 10TB Harddisk (kost nieuw iets van 350 euro) kan je dus alles opslaan tot 7 dagen terug. Een HD TV erbij kost ook nog een keer eenzelfde bedrag.

En dan vergeet je nog een "dingetje”: de mogelijkheid v.d. tuner om alle zenders dus tegelijk te kunnen ontvangen… en hij moet daarvoor ook 24/7 aan staan!

Je kan meerdere simpele enkelvoudige tuners tegelijk gebruiken (voor als je het zelf zou willen bouwen). En ja het moet dan altijd aanstaan, maar dat staat een ExperiaBox o.i.d. ook. Een DVB-T2 tuner zelf is kwa stroomverbruik niet significant, maar een 24/7 draaiende 3.5 inch harddisk is grofweg 10Watt. Opslag kan ook op een NAS die toch al 24/7 aanstaat doorgaans.

In Duitsland is er een ondersteuning via internet bij. Maar daarvoor dienen ze wel de kastjes met de UTP bus op het internet aan te sluiten om ook dát aanbod (o.a. een paar extra zenders) te kunnen krijgen. Zonder internet ook dán alleen het lineaire aanbod via de ether.

Maar dit alles gaat het in Nederland niet worden. Het zou al een hele verbetering zijn als je zou kunnen opnemen. Wanneer Digitenne in Nederland nou écht een volwassen product wordt … ik vrees dat we nog lang moeten wachten.

NL en DE kun je om meedere redenenen niet goed met elkaar vergelijken. Zoals wellicht bekend heeft KPN de opnamefuntionaliteit uit de firmware van bestaande merk-kastjes laten halen. Dat zegt eigenlijk alles al.


Reageer