Skip to main content
Antwoord

Een Digitenne insteekkaart en tv-ontvanger kunnen wisselen thuis en niet 2x voor betalen

• July 22, 2025
  • 19 reacties
  • 244 keer bekeken

Ik wil een digitenneabonnement afsluiten voor een 2e TV.

Die wil ik dan gebruiken voor de tv in de caravan met een insteekkaart.

Daarna wil ik die  gewoon thuis gebruiken, maar daar heb ik een oude tv, waar dus geen insteekkaart in gaat.  Dus heb ik daar en tv ontvanger nodig.

Het moet toch mogelijk zijn om zowel een insteekkaart en een ontvanger te mogen ontvangen voor 1 abonnement. We gebruiken ze uiteraard niet gelijktijdig.

nu krijg ik het advies om 2 abonnementen te nemen.

Dat vind ik toch wel erg kort door de bocht, ben ik niet gewend van kpn, waar we ongeveer al 30 jaar een all in abonnement hebben.

Hoop toch echt dat KPN van gedachten veranderd en meedenkt met hun klanten.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Ron1063. Welkom terug op de KPN Community! Logisch dat je aan het kijken bent hoe je jouw situatie het beste en zo goedkoop mogelijk kunt oplossen. Het kunnen wisselen tussen een ontvanger en een insteekkaart zou het mooiste zijn. 

Echter is dit helaas niet mogelijk en ​@Noordzee heeft je hier al van op de hoogte gebracht. Aan elke ontvanger of insteekkaart zit een CAS ID gekoppeld en voor elk nieuw CAS ID betaal je €6 extra. Zo'n CAS ID kan niet worden overgeplaatst van een ontvanger naar insteekkaart of andersom. Dan is waarschijnlijk, zoals Noordzee al zei, een losse ontvanger de beste oplossing. 

We zijn altijd bereid mee te denken met klanten, maar helaas laat de techniek dat niet altijd toe. 

19 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 22, 2025

Hallo ​@Ron1063 ,

Een insteekkaart is eigenlijk een soort ontvanger, je kunt er dezelfde zenders mee ontvangen als met een losse ontvanger. 

Best logisch dat je daar dan apart voor moet betalen. Want je hebt dan gewoon twee ontvangstmogelijkheden. 

Wat je wel kunt doen, is na afloop van het kampeerseizoen de insteekkaart via de klantenservice om te wisselen voor een losse ontvanger. En dan per het volgende kampeerseizoen weer terug omwisselen. Het is omslachtig, maar wel mogelijk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 22, 2025

Maar ik wil ook in het campeerseizoen als ik niet op de camping ben, thuis kunnen kijken.

Telkens omwisselen is geen optie.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 23, 2025

Maar ik wil ook in het campeerseizoen als ik niet op de camping ben, thuis kunnen kijken.

Dan gewoon kiezen voor een losse ontvanger.

Die ontvanger kun je makkelijk meenemen naar de caravan en terug naar huis. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 25, 2025

Hoi ​@Ron1063. Welkom terug op de KPN Community! Logisch dat je aan het kijken bent hoe je jouw situatie het beste en zo goedkoop mogelijk kunt oplossen. Het kunnen wisselen tussen een ontvanger en een insteekkaart zou het mooiste zijn. 

Echter is dit helaas niet mogelijk en ​@Noordzee heeft je hier al van op de hoogte gebracht. Aan elke ontvanger of insteekkaart zit een CAS ID gekoppeld en voor elk nieuw CAS ID betaal je €6 extra. Zo'n CAS ID kan niet worden overgeplaatst van een ontvanger naar insteekkaart of andersom. Dan is waarschijnlijk, zoals Noordzee al zei, een losse ontvanger de beste oplossing. 

We zijn altijd bereid mee te denken met klanten, maar helaas laat de techniek dat niet altijd toe. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2025

Voor thuis bij die tv kun je kiezen voor een eigen losse ontvanger. De Apebox CI is geschikt voor de module. 

Er wordt geen antenne meegeleverd voor de box. Die is natuurlijk ook nodig. 

Die module wisselt hier ook nog wel eens van plaats. Tussen de enige tv die werkt met de module. En de ontvanger staat bij een tv die niet zelf werkt met de module. 

Oh ja. Die tv thuis heeft toch wel een hdmi aansluiting?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 25, 2025

Hallo Arjan van kpN

KPN  zou dan toch wel 1 abonnement gratis kunnen vergeven, als waardering voor meer als 30 jaar gebruiker van kpn .

ik laat me graag verrassen door kpn 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2025

Ik heb je al aangegeven hoe je het zou kunnen doen met maar één digitenne module en een losse ontvanger voor je tv thuis. Die éne module kun je dan steeds wisselen.

Mij verrassen de klantwensen me steeds meer….

Heb je KPN TV via internet dan 2 x digitenne voor 2 x € 6 erbij. Dat kan dan 1 module en 1 ontvanger zijn.

Heb je geen KPN TV dan kost Digitenne

abonnement inclusief eerst ontvanger/module: € 18,--

extra ontvanger/module € 6,-- per stuk.

Wat jij vraagt gaat kpn echt niet doen want “it's not in the system”.

• July 25, 2025

KPN  zou dan toch wel 1 abonnement gratis kunnen vergeven, als waardering voor meer als 30 jaar gebruiker van kpn .

KPN is echt niet gek. Die gaat jou helemaal niks gratis geven. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 25, 2025

Echter is dit helaas niet mogelijk en ​@Noordzee heeft je hier al van op de hoogte gebracht. Aan elke ontvanger of insteekkaart zit een CAS ID gekoppeld en voor elk nieuw CAS ID betaal je €5 extra. Zo'n CAS ID kan niet worden overgeplaatst van een ontvanger naar insteekkaart of andersom. Dan is waarschijnlijk, zoals Noordzee al zei, een losse ontvanger de beste oplossing. 

@Arjan van KPN 

Sinds een paar maanden betaal je zes euro per extra ontvanger of insteekkaart.

@Ron1063 

Ik snap het probleem niet van het meenemen van de ontvanger naar jouw camping en weer terug. Heel veel klanten doen dat op die manier. 

Dus:

Dan gewoon kiezen voor een losse ontvanger.

Die ontvanger kun je makkelijk meenemen naar de caravan en terug naar huis. 

• July 25, 2025

De antenne en voeding adapter kun je dubbel hebben, dat scheelt weer.

Maar vergeten ligt op de loer, althans daar ben ik erg goed in, ik vergeet de meest basale dingen nog soms, ik gebruik daar lijstjes voor, al jaren (maar dan nog . . .).

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 25, 2025

Het probleem is dat ik thuis een oude tv heb waar geen insteekkaart in kan, dus ontvanger voor nodig.  In de caravan zit mijn tv aan de kast met een beugel, die we uit moeten trekken om vanuit de rondzit te kunnen kijken.

Daar kan ik dus geen ontvangst kastje gebruiken, moet dus met een insteekkaart. 
we hebben geen optie om kastje onder de tv te hangen, in de kast leggen is geen optie, heb dan geen verbinding met de afstandsbediening.  Vandaar dat we beide nodig hebben.  

moet dus 2 abonnementen nemen of thuis een nieuwe 2e TV kopen,  erg jammer.  

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 25, 2025

@Ron1063

Er is een alternatief waarbij je slechts eenmalig kosten maakt en daarna zes euro per maand uitspaart. 

En dat is de insteekkaart thuis plaatsen in de Apebox-ontvanger. Deze ontvanger is door een hele reeks leden van dit platform met succes de oplossing gebleken voor de ontvangstproblemen die ze hadden met de ZXV7200. De ontvanger werkt dus prima. De ontvanger is zo'n groot succes, dat de ontvanger inmiddels schaars begint te worden. Ik heb er nog een paar kunnen vinden: 

https://www.behage.eu/winkel/apebox-ci-bnl-s2c-t2-sc-ci-usb-pvr-12v-m7-ziggo/

https://www.zeebra.nl/☺/apebox-ci-bnl-s2ct2-scci-usb-pvr-12v-m7-ziggo/

Meer informatie over de insteekkaart: 

Meer informatie over alternatieve ontvangers zoals de Apebox:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2025

Waarom heb je het steeds over TWEE abonnementen. In één abonnement kun je tot 3 kastjes/modules gaan.

Digitenne abonnement inclusief 1 ontvanger of module = € 18,--.

Extra ontvanger of module € 6,00. Maximaal 2.

En ik heb je al aangegeven hoe je het kunt doen met één module. Ook in combinatie met de "ongeschikte" televisie. 

Maar ik heb sterk de indruk dat je de reacties van ​@Noordzee en die van mij helemaal niet leest!

Want je blijft zó in dezelfde riedel hangen. Lees het hierboven nog eens door.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 25, 2025

Dank je Noordzee ik begin het nu te begrijpen!

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 25, 2025

Peter. Bedankt!

• July 25, 2025

Fijn dat je de duidelijke boodschap van Peter goed opvat.

Ik zie ook vaak dat (mijn) vragen of ideeën niet goed aankomen (blijkbaar).
Maar ik ben dan wat voorzichtig met (krasse) reacties.

Hou ons op de hoogte van het verdere verloop ajb.

NB, je hebt op beide locaties een goede ontvangst (blijkbaar) ?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 26, 2025

Dat is fijn ​@Ron1063 .

Maar wat ga je nu doen? Een tweede ontvanger huren voor thuis (zes euro per maand) of koop je zelf een Apebox? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

@Arjan van KPN 

Sinds een paar maanden betaal je zes euro per extra ontvanger of insteekkaart.

Ik blijf een beetje steken in het verleden inderdaad. Voor de bevestiging: Een extra Digitenne ontvanger/module kost tegenwoordig €6,-. Heb je een Digitenne Only-abonnement, dan is de eerste wel inbegrepen in de abonnementskosten. 

Ik ben ook benieuwd waar je nu uiteindelijk voor hebt gekozen ​@Ron1063 :)

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 30, 2025

Dat is fijn ​@Ron1063 .

Maar wat ga je nu doen? Een tweede ontvanger huren voor thuis (zes euro per maand) of koop je zelf een Apebox? 

@Ron1063 

Wat heb je gekozen als oplossing?