Skip to main content
Beantwoord

Franse zender in Frankijk kijken met mijn Digitenne ontvanger

• December 23, 2025
  • 20 reacties
  • 205 keer bekeken

rklouwens
Deelnemer

Ik wil graag de Franse tv kanalen bekijken via TNT, de Franse versie van Digitenne. Met het kastje uit Nederland ontvang ik hier echter niets. In Nederland hebben we DVB-T 2 en in Frankrijk nog 1??? Wie weet welke ontvanger ik kan aanschaffen?

Beste antwoord door rklouwens

Ik heb nu bij de lokale bouwmarkt een kastje gekocht. Antenne uit NL werkt gelukkig wel. Dank voor de reacties.

20 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 23, 2025

Het kastje van kpn werkt niet in Frankrijk. 

Frankrijk heeft ook HD via DVB-T2. Echter gebruiken zij de MPEG4 codering (net als in het VK) en dat ondersteunt het kpn kastje niet. Alleen de modernere HEVC.

Koop een kastje in Frankrijk. Dat werkt echter weer niet in Nederland. Ook niet met de FTA zenders van de NPO.

• December 23, 2025

Afgelopen zomer met mijn XORO kastje in frankrijk geweest, die deed het gewoon daar.
Vele dorpjes gezien met dakantennes ook.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 23, 2025

Mijn Apebox CI ondersteunt ook MPEG2, MPEG4 én HEVC. DVB-C/T2 en DVB-S.

rklouwens
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • December 24, 2025

Ik heb nu bij de lokale bouwmarkt een kastje gekocht. Antenne uit NL werkt gelukkig wel. Dank voor de reacties.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 24, 2025

Ik heb nu bij de lokale bouwmarkt een kastje gekocht

Dan zijn de FTA kastjes daar beter te krijgen dan in Nederland. Zelfs Mediamarkt heeft ze niet. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 24, 2025

Hallo ​@rklouwens ,

De reden dat jij de FTA-zenders niet kon bekijken is dat jij dan in regio was die al overgeschakeld is naar UHD en HDR 10. In 2024 is de eerste regio in Frankrijk overgezet naar de nieuwste codering en in de loop der tijd volgden/volgen de andere regio’s.

Afgelopen zomer met mijn XORO kastje in frankrijk geweest, die deed het gewoon daar.

Dan was jij afgelopen zomer in een regio waar ze nog niet over waren naar de nieuwe standaard. 

Het kastje van kpn werkt niet in Frankrijk. 

Frankrijk heeft ook HD via DVB-T2. Echter gebruiken zij de MPEG4 codering (net als in het VK) en dat ondersteunt het kpn kastje niet. Alleen de modernere HEVC.

Koop een kastje in Frankrijk. Dat werkt echter weer niet in Nederland. Ook niet met de FTA zenders van de NPO.

Dit antwoord is niet juist. KPN gebruikt juist wel MPEG4. Dit staat ondermeer in dit topic: 

https://community.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-2018-2019-445235

Nieuwe techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

Kortom : In steeds meer regio’s in Frankrijk heb je een ontvanger nodig die ook UHD en HDR 10 kan ontvangen. Uiteraard zijn die TNT-ontvangers gewoon te koop in Frankrijk. 

bron:

https://www.tdf.fr/tnt-radio/recevoir-la-tnt/faq-tnt-uhd-4k/

Ik had dit al vaker ergens gelezen, als ik dat artikel nog terug kan vinden, dan zet ik dat er nog bij. 

edit : artikel gevonden.

https://www.sat4all.com/forums/topic/380441-france-2-en-3-uhd/

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 24, 2025

Beide zijn MPEG4, Frankrijk gebuikt MPEG4/H.264/AVC en Nederland MPEG4/H.265/HEVC. Maar het is raar dat een toestel met HEVC ondersteuning geen AVC kan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 24, 2025

Ik weet écht wel wat ik vermeld hoor.

MPEG4 H.264 is er ook ​@Noordzee . Dat wordt in Frankrijk gebruikt. En in het VK. De KPN Digitenne ontvanger kent die codec niet. Alleen HEVC (vh. als H.265 aangeduid).

Die UHD uitzendingen zijn via de satelliet ​@Noordzee . Ook dát is daar te lezen. We hebben het hier over de aardse televisie. 

De kpn Digitenne is voor KPN Digitenne gemaakt en hoeft derhalve H.264/ AVC te ondersteunen. 

rklouwens
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 24, 2025

Bij de Bricomarché 31 euro.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 24, 2025

Beide zijn MPEG4, Frankrijk gebuikt MPEG4/H.264/AVC en Nederland MPEG4/H.265/HEVC. Maar het is raar dat een toestel met HEVC ondersteuning geen AVC kan.

Het verschil zit in de HDR 10 die in Frankrijk wordt toegepast. De Nederlandse Digitenne-ontvangers kunnen die HDR niet aan. 

Op zich zouden de Digitenne-ontvangers nog wel overweg kunnen met UHD, maar niet met HDR.  

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 24, 2025

Die UHD uitzendingen zijn via de satelliet ​@Noordzee . Ook dát is daar te lezen. We hebben het hier over de aardse televisie. 

Nee, we hebben het hier inderdaad over DVB-T2. Die zijn in delen van Frankrijk ook in UHD. Ik zit net te Googlen en ik zie dat M6 inmiddels ook via die frequentie wordt uitgezonden. 

R9

(F) DVBT2 symbolrate: 24493 fec: 3/5 guardinterval: 32 modulation: 256-QAM

PROGRAM
LABEL
OTHER PROGRAM AUDIO
PID
VIDEO PID VIDEO
BITRATE
VIDEOTEXT
PID
COUNTRY REMARKS PROGRAM
SCHEDULE
REGIONAL
PROGRAM
2ND
REGIONAL
PROGRAM
TV/RADIO/DATA ENCRYPTION UPDATED SCID
France 2 UHD           F         T   2025-12-23 0
M6 HDR           F         T   2024-07-15 0
Test UHD           F         T   2025-12-23 0

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 24, 2025

Die UHD HDR 10 is via de satelliet ​@Noordzee .

Niet via de aardse zenders.

En Ts heeft inmiddels een werkend kastje.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 24, 2025

Het verschil zit in de HDR 10 die in Frankrijk wordt toegepast.

Ze hebben maar 1 UHD zenders, France 2 UHD plus Test UHD, als je de hele dag test beelden wil bekijken. Maar deze zijn wel met H.265 codec

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 24, 2025

Die UHD HDR 10 is via de satelliet ​@Noordzee .

Niet via de aardse zenders.

Peter, verdiep je er eerst eens in.

Lees dit topic eens:

https://www.sat4all.com/forums/topic/380441-france-2-en-3-uhd/

Dit is echt al actief sinds januari 2024. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 24, 2025

Ik stop hier. Ik lees wat ik lees, het is niet anders. TS heeft z'n kastje en kijkt inmiddels. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 24, 2025

@KeesYagi 

Kaartje gevonden uit juli 2024. M6 zat toen nog niet op die transponder: 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@rklouwens. Ik zit niet diep genoeg in de materie om te weten hoe het precies zit met de beschikbare technieken, maar één ding is wel zeker: Met de KPN Digitenne ontvanger kun je geen Franse zenders ontvangen. Mooi dat jij het op hebt kunnen lossen door een vrij verkrijgbare Franse Digitenne-ontvanger aan te schaffen. Dat is het belangrijkste :) 

• December 27, 2025

Dan was jij afgelopen zomer in een regio waar ze nog niet over waren naar de nieuwe standaard. 

Het was in (oa) Monthermé, onder Brussel, net over de grens, in Frankrijk, ietsje oost.
Dat kan ik net niet zien op je kaartje.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 27, 2025

@KeesYagi 

Inmiddels heeft die regio ook UHD-TV via DVB-T2 :

France 2 UHD
M6 HDR
Test UHD
602 E37 h F R9 Charleville-Mézières/Sury (08) 16km 216° 25 50 48dB

• December 27, 2025

Het verschil zit in de HDR 10 die in Frankrijk wordt toegepast. De Nederlandse Digitenne-ontvangers kunnen die HDR niet aan. 

Op zich zouden de Digitenne-ontvangers nog wel overweg kunnen met UHD, maar niet met HDR.  

Voor lineaire TV wordt normaliter HLG toegepast dat houd in dat een kastje die geen hdr ondersteund het sdr deel er uit filtert. Die HDR10 is heel vreemd.