Skip to main content

ik ben op vakantie in Frankrijk en de antenne ontvangt geen digitenne signaal. In Nederland deed alles het nog prima 3 weken geleden. ik heb een ZXV7200 kastje. Wat heb ik gedaan reset, fabrieksinstellingen.

Admin: Titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Het Digitenne signaal (met NPO, RTL e.d.) wordt alleen uitgezonden via antenne's van KPN en alleen in Nederland. (vergunning ook alleen voor Nederland)

In andere landen kan je wel de FTA (= zonder abonnement) zenders ter plaatse krijgen. Ik weet het van een aantal landen; ook welke zenders. Maar nu net niet van Frankrijk. Volgens mij zou je in Frankrijk best veel zenders moeten krijgen via DVB-T2. Maar alleen Franse dus.

Daar is wel een nieuwe scan voor nodig. Zenders zoeken → Uitgebreid zoeken.
En antenne binnen of laag opgesteld zal niet genoeg zijn. De hoogte in.

Je krijgt daar i.i.g. niet de zenders die KPN uitzendt (NPO, RTL Nederland, Talpa e.d. niet beschikbaar daar).


Hallo Peter, bedankt voor je reactie. Ik hoef ook geen NL zenders , Franse is al prima maar ik krijg geen signaal. Je schrijft via DVB T2 is dat de ZXV7200?

Morgen naar andere camping daar zet ik ontvanger boven op de caravan kijken of dat helpt.


DVB T2 is dat de ZXV7200

Ja, de ZXV7200 ontvangt DVB-T2 (HEVC = H.265)

Frankrijk heeft zenders in die norm, maar het is een groot land en zal dus lang niet overal (goede) DVB-T2 dekking hebben.

 

zet ik ontvanger boven op de caravan

Ha ha, ik hoop dat je de antenne op de caravan zet en de ontvanger, gewoon, binnen :wink: .

Je zal wsl vaak wel 10 meter de hoogte in moeten, denk ik. Heb je coax verlengsnoer mee?

 

Niet een al te nieuw topic op dat andere forum, maar toch…

https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=38072


oke ik zet de antenne dus op het dak:joy: , ik laat je weten of het gaat lukken morgen,bedankt


Helaas hier lukt het ook niet maar we vertrekken over een paar dagen en we blijven proberen. 


Ik denk toch zo maar dat die ontvangertjes van kpn er niet zo geschikt voor zijn.

Een losse FTA ontvanger, bv te krijgen via amazon.de, heeft betere electronica. Ook zit DVB-T2 HEVC (H.265) vaak al in (nieuwere) tv's. Dan is alleen een goede antenne i.c.m. power inserter nodig. 


Bedankt weer Peter , na de vakantie ga ik verder kijken.


@Frits Vogelaar

In Frankrijk wordt een groot aantal programma's FTA uitgezonden. (Alles met een dollarteken ervoor is wel gecodeerd.) 

Ik heb als voorbeeld Lille genomen. 

Via deze website kun je elke gewenste plaats in Europa intoetsen en dan zie je het lokale aanbod aan zenders : 

https://fmscan.org/main.php?reset=1&r=t&m=s

Je kunt met jouw KPN-ontvanger op diverse plaatsen in Frankrijk dus TV kijken via DVB-T2. Maar ook op heel veel plaatsen niet. De uitzendingen zijn met name in stedelijke gebieden te ontvangen. 

Overigens moet je wel op iedere nieuwe plek opnieuw uitgebreid zenders zoeken met jouw ontvanger. 

 

BFM GrandLille 594 E36 h F R15 Lille Lille/Wattignies (59) 2km 313° 1 10 66dB ⓘ
LCP
NRJ12
TF1
TFX
TMC
474 E21 h F R6 Lille/Bouvigny le Mont g62] (59) 38km 231° 79 80 59dB ⓘ
Culturebox
F3 Nord-Pas-de-Calais (Nord / Lille)
France 2
France 4
franceinfo:
WEO
498 E24 h F R1 Lille Lille/Bouvigny le Mont B62] (59) 38km 231° 79 80 59dB ⓘ
CANAL+
$ CANAL+
$ CANAL+ CINEMA
$ CANAL+ SPORT
DATASYSTEM R7 (Data)
LCI
$ PARIS PREMIERE
$ PLANETE+
522 E27 h F R3 Lille/Bouvigny le Mont l62] (59) 38km 231° 79 80 58dB ⓘ
Chérie 25
L'Equipe
RMC Découverte
RMC STORY
TF1 Séries Films
538 E29 h F R7 Lille/Bouvigny le Mont 62] (59) 38km 231° 64 80 56dB ⓘ
brf (Radio)
Classic 21 (Radio)
EURONEWS / BRF Blickpunkt
La1ère (Radio)
la trois
la une
musiq3 (Radio)
TIPIK (Radio)
TIPIK
VivaCite (Radio)
754 E56 v BEL RTBF Tournai/Froidmont (wal-hnt) 18km 105° 20 40 55dB ⓘ
BFM TV
C8
CNEWS
CSTAR
Gulli
490 E23 h F R2 Lille/Bouvigny le Mont R62] (59) 38km 231° 20 20 53dB ⓘ
6ter
Arte
Arte.Tv
France 5
Guide des programmes
M6
SALTO
W9
514 E26 h F R4 Lille/Bouvigny le Mont <62] (59) 38km 231° 14 14 51dB

En @Frits Vogelaar ?,

Heb je de site in de link uitgeprobeerd? Is er ontvangst mogelijk (volgens die site) op je huidige lokatie?


Waar staan de zenders die in Frankrijk DVB T2 (TNT) signalen uitzenden? Ik heb een Funke DSC310 antenne waarbij het erg helpt om die nauwkeurig naar de zendmasten te richten. Dus heb ik de locatie van die zenders nodig.

Een kaart vergelijkbaar met locatie- info voor Nederland staat op https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Bij voorbaat dank!


@P3S zie de link in het antwoord van Noordzee


Idd. de link naar de website werkt.

Hier vanuit Deauville schijnt de dichtstbijzijnde antenne te staan in Pont L’Eveque op 11 km afstand, richting 164 graden (=ZO). 

Helaas toch geen ontvangst, ondanks ‘vrij zicht’ naar de omgeving. 


Hallo @P3S ,

die haaienvin antenne is wel verouderd,Je kan bij kpn een funke v5 i.c.m de buiten montage set aanvragen.Naar mijn weten is dat gratis.


Dat was een foutje. Excuus. De haaienvin-antenne is inmiddels vervangen voor een modernere, ovalen  Funke ODSC 100-345T, waarmee in België en Nederland redelijke tot goede ontvangst wordt bereikt, mits zuiver gericht naar de zendmast.

Adviseer je toch een andere antenne aan te schaffen?


Hallo @P3S ,

Die antenne is beter dan de v5 echter kan je die natuurlijk wel als reserve nemen.Welke ontvanger heb je eigenlijk?


AVTEX 24 inch TV  L249DRS-PRO uit 2019 Daarvoor is geen aparte adpter meer nodig om DVB-T2 signalen te ontvangen.

Adviseer je toch een betere antenne te nemen? Welke?


Nee,die antenne is prima.Natuurlijk zijn er betere maar voor deze afstand zou deze moeten voldoen.Heb je echt nul procent ontvangst?


Ja 0 zenders na een compleet nieuwe scan.


Je kan via de chat een v5 aanvragen en kijken wat die doet


Wat bedoel je met een v5 aanvragen? En Waar moet ik dat vragen?


Je hebt een digitenne abonnement toch?


Ja, natuurlijk!


Dan kan je bellen of chatten dat je nog een oude antenne hebt,niet zeggen dat je zelf een nieuwe hebt gekocht.Dan sturen ze je de v5 op en misschien ook een buiten montage set.


@P3S ,is het gelukt?

 


Bedankt voor interesse! Nee (nog) niet gebeld met KPN. Ik ben op dit moment in Frankrijk waar de ontvangst met genoemde TV antenne zeer wisselend is. Zodra ik thuis ben zal ik contact opnemen met KPN Digitenne.

Nog een vraag:

In de thuishaven Lelystad lig ik zeer dichtbij de TV -toren die het DVB-T2 signaal uitzendt. Toch is daar geen ontvangst van TV-signalen.  Ook niet als de de antenne in verschillende richtingen wordt opgesteld. Op enige afstand, bijv. in URK, is weer goede ontvangst bij het richten van de antenne op de (zichtbare) toren in Lelystad. Waarom ontvang ik in Lelystad niets?