Skip to main content
Beantwoord

Geen goede digitenne ontvangst in Beerze

• July 10, 2025
  • 19 reacties
  • 170 keer bekeken

Dit voorjaar digitenne aangeschaft (locatie Beerze), tot op heden geen fatsoenlijke ontvangst, steeds wegvallende ontvangst van 0 naar 100 % en alles wat er tussen zit, meerdere keren gereset, gebeld met de klantenservice, nieuwe ontvanger, buitenantenne geplaatst (Fungi Yagi NX) deze zit op 2,5 meter hoogte en heeft in alle hoeken gestaan, als ik het goed heb zit ik met mijn locatie op 2 kilometer van een steunmast (in Marienberg).

Ik wordt er een beetje moedeloos van (vakantiegangers in het huisje ook), wat kan ik nog doen ?

Beste antwoord door Noordzee

Ik ga kijken via de schotel.

Bedankt voor alle reacties.

@Harm Berends 

Graag gedaan. Zelf heb ik trouwens ook een schotel staan voor het TV-kijken naar de FTA-zenders. 

Speciaal voor mensen als jij heeft Canal Digitaal (vakantie-)abonnementen voor een half jaar, dus alleen voor het kampeerseizoen.:

https://www.canaldigitaal.nl/actie/tv-op-vakantie/#packages

19 reacties

• July 10, 2025

Zeer vervelend inderdaad. Helaas is er al lange tijd geen (actueel) kaartje meer beschikbaar van de uitzendlocaties en vermogens.
Het gebied daar is lastig maar het moet wel kunnen.
Zijn er wellicht andere gebruikers in de buurt waar bij het wel werkt ?
Wat zei de postcode controle van kpn trouwens ?

De ontvanger zal een ZVX7200 zijn ?
Het zou een experiment waard zijn om een andere ontvanger te proberen, dat kan een koop ontvanger zijn.
Maar dan wel alleen voor de niet gecodeerde stations, 4 x NPO en 2 x regionaal.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 10, 2025

Dag Kees, bedankt voor je reactie.

Volgens KPN zou het prima moeten werken op de locatie.

De ontvanger is een nieuwe ZVX 7000.

Een koopontvanger is leuk, maar natuurlijk geen oplossing, ik betaal een abonnement om andere zenders te ontvangen en niet alleen de vrije zenders.

Betaal nu dus geld voor een slechte of geen ontvangst, dat kan niet de bedoeling zijn.

Er staan erg veel schotels op de camping, weet niet of er ook digitenne bij zit.

• July 10, 2025

Dat dacht ik al, kan ook niet anders (meer).

Een koopontvanger is leuk, maar natuurlijk geen oplossing,

Dat begrijp ik, maar ik bedoelde het als experiment cq test.

Dit probleem is al vaak ter sprake geweest op dit forum, oa hier :

• July 10, 2025

Dit stukje tekst zocht ik :

Om de gecodeerde zenders te kunnen ontvangen is er de insteekkaart (ipv de ZXV7200).
Die moet in een TV of een kastje (bv de apebox (niet meer leverbaar ?)

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 10, 2025

Dag Kees,

Moet ik nu als consument een ontvanger kopen om te kijken of dat wel werkt, dat is toch de omgekeerde wereld.

KPN moet zorgen dat het werkt toch ?

Ik heb al een buitenantenne gehaald, met extra kabel en ga daar geen extra geld meer aan spenderen.

Ik ga wel weer bellen met de klantenservice.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 10, 2025

Hallo ​@Harm Berends ,

Het probleem is dat Beerze tussen drie verschillende zendmasten in ligt : Smilde, Zwolle en Hengelo. Afhankelijk van vrij uitzicht naar één van die zendmasten zou je jouw mooie antenne moeten kunnen uitrichten op één van die drie zendmasten. Dat is een kwestie van experimenteren welke zendmast het bete resultaat geeft. Kies sowieso de optie uitgebreid zenders zoeken. 

Volgens KPN zou het prima moeten werken op de locatie.

Een koopontvanger is leuk, maar natuurlijk geen oplossing, ik betaal een abonnement om andere zenders te ontvangen en niet alleen de vrije zenders.

Mijn advies is jouw ZXV7200 bij KPN om te laten ruilen voor een insteekkaart. Deze insteekkaart kun je rechtstreeks plaatsen in een moderne TV, maar alleen bij bepaalde types van de laatste paar jaar.

Wat zeker werkt, is deze insteekkaart plaatsen in de Apebox-ontvanger. Deze ontvanger is door een hele reeks leden van dit platform met succes de oplossing gebleken voor de ontvangstproblemen die ze hadden met de ZXV7200. Zo'n groot succes, dat de ontvanger inmiddels schaars begint te worden. Ik heb er speciaal voor jou nog een paar kunnen vinden: 

https://www.behage.eu/winkel/apebox-ci-bnl-s2c-t2-sc-ci-usb-pvr-12v-m7-ziggo/

https://www.zeebra.nl/☺/apebox-ci-bnl-s2ct2-scci-usb-pvr-12v-m7-ziggo/

De Apebox is niet alleen geschikt voor de vrije zenders, maar werkt dus ook voor alle zenders van Digitenne.

Het kost je wat geld, maar de ontvangst gaat sowieso beter en je kunt de ontvanger eventueel ook gebruiken voor alleen de vrije zenders mocht je op een bepaald ogenblik stoppen met jouw abonnement op Digitenne. 

Meer informatie over de insteekkaart: 

Meer informatie over alternatieve ontvangers zoals de Apebox:

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 10, 2025

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Ik ga echt geen extra geld meer uitgeven aan iets wat mijns inziens KPN hoort te regelen.

Toch wel bijzonder dat dat als beste oplossing wordt aangedragen, terwijl de leverancier niet het afgesprokene levert.

Op naar een ander....

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 10, 2025

De antenne moet ook verticaal geplaatst zijn. Zie afbeelding. 

! Na richten op een zendmast steeds opnieuw zenders scannen! Met uitgebreid zoeken'.

Monteer de antenne zo aan de mast.

• July 10, 2025

Ik ga echt geen extra geld meer uitgeven aan iets wat mijns inziens KPN hoort te regelen.

Helemaal mee eens.
Maar zoals zo vaak is de “logica” van kpn voor mij een raadsel.
( net zoals met vele andere te grote bedrijven, gedreven door . . )

Toch zou ik er in dit geval voor kiezen om een kleine investering te doen.
Of, een alternatief zoeken inderdaad, als dat mogelijk is, op die plaats.

NB, wat voor TV heb je ? merk /type.
Als die geschikt is voor een insteekkaart dan is het kostenneutraal op te lossen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 10, 2025

Toch wel bijzonder dat dat als beste oplossing wordt aangedragen, terwijl de leverancier niet het afgesprokene levert.

Op naar een ander....

Zelf heb ik wel gekozen voor alternatieve apparatuur zodat ik nu ongestoord van Digitenne kan genieten. En met mij vele anderen. 

Maar uiteindelijk zul je zelf de afweging moeten maken of ongestoord kijken jou wat extra kosten waard zijn. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 10, 2025

Dag Peter, zo heb ik de antenne ook en ook uitgebreid zoeken meerdere keren toegepast, maar het resultaat is bedroevend, soms wel/geen zenders, weersomstandigheden doen daar niets aan af, meerdere keren met goed weer totale uitval en met minder weer dit voorjaar prima ontvangst, de signaalsterkte wisselt van 100 naar 0 % en alles wat er tussen zit, soms een uur een paar zenders, soms geen signaal of voortdurend weg vallen. Heb een buitenantenne, nieuwe kabel, nieuwe ontvanger, dus ja, kpn zegt mij dat er op mijn locatie geen problemen zijn en er goede ontvangst mogelijk moet zijn.

De praktijk is anders helaas, ik vind persoonlijk dat ze een ondermaatse dienst verkopen als zijnde goed.

Er worden allerlei oplossing aangedragen voor eigen rekening en dat is enkel symptoom bestrijding en neemt niet de oorzaak weg.

Ik vind het ronduit slecht, dus ga het opzeggen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 10, 2025

Op naar een ander....

@Harm Berends 

Je hebt nu al een goede eigen antenne. 

Je zou kunnen overwegen om een FTA-ontvanger neer te zetten zodat je zonder abonnementskosten een goede ontvangst hebt op : NPO 1/ NPO 2/ NPO 3 / NPO 1 Extra  / RTV Drenthe en TV Oost. 

Ik heb hier nog een goede Xoro-ontvanger staan. Voor 40 euro kom ik die bij jou op de camping installeren. Geen goede ontvangst? Dan geld terug.  

• July 10, 2025

[..] signaalsterkte wisselt van 100 naar 0 % en alles wat er tussen zit, soms een uur een paar zenders, soms geen signaal of voortdurend weg vallen.[..]

Dat zijn de symptomen van die ontvanger inderdaad, HEEL bedroevend dat KPN dat laat voortduren.
OF, ( een hele boze gedachte ) het aantal abonnees zo ver laten dalen op die manier en het hele systeem  opheffen. Want heel lucratief zal het niet zijn veronderstel ik.

Het verbaasde mij eigenlijk al dat het doorging na dat de vergunning afliep en er nog geïnvesteerd is in HD, alle ontvangers vervangen en de zend apparatuur aanpassen, best een kostbare operatie.

Maar met als resultaat dat er nu een kleine groep is met een beter beeld en een grote groep zonder beeld.
Voor mij was SD prima, voor het journaal op de camping op een klein scherm  ed.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 10, 2025

soms wel/geen zenders, weersomstandigheden doen daar niets aan af, meerdere keren met goed weer totale uitval en met minder weer dit voorjaar prima ontvangst, de signaalsterkte wisselt van 100 naar 0 % en alles wat er tussen zit, soms een uur een paar zenders, soms geen signaal of voortdurend weg vallen

Wat jij beschrijft komt voor bij een rammelende ZXV7200. Dat jij het nu al met de tweede hebt is vreemd maar mijns inziens toch toeval. 

Ik zou er nog één omruil aan wagen. 

Maar een echt beste ontvanger is het niet. 

Echter kennissen hier in de buurt, regio Haarlem, hebben er 2. En die doen het al meer dan 2 jaar.

Misschien is je tv wel geschikt voor de insteekkaart? CI+ 1.4 module. Mijn Sony uit 2016 werkt er al mee.

Samsung met XXN niet. Dat moet XZG zijn, Duits model.

• July 10, 2025

Maar een echt beste ontvanger is het niet. 

. . .

Echter kennissen hier in de buurt, regio Haarlem, hebben er 2. En die doen het al meer dan 2 jaar.

Die kijken recht naar de mast in de Waardepolder daar.

En, er is daar 1 mast in die omgeving.
Het is mijn indruk dat die ontvanger moeite heeft met meerdere masten op dezelfde frequentie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthogonal_frequency_division_multiplexing

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 10, 2025

Er worden allerlei oplossing aangedragen voor eigen rekening en dat is enkel symptoom bestrijding en neemt niet de oorzaak weg.

Ik vind het ronduit slecht, dus ga het opzeggen.

@Harm Berends 

Hoe ga je dan TV kijken op de camping? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 10, 2025

• July 10, 2025

En weer een heleboel nieuwe tekst over een terugkerende vraag met vaak geen oplossing en steeds dezelfde mensen :

Wat schieten we daar mee op, wat doe ik hier eigenlijk ?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 11, 2025

@Harm Berends 

Graag gedaan. Zelf heb ik trouwens ook een schotel staan voor het TV-kijken naar de FTA-zenders. 

Speciaal voor mensen als jij heeft Canal Digitaal (vakantie-)abonnementen voor een half jaar, dus alleen voor het kampeerseizoen.:

https://www.canaldigitaal.nl/actie/tv-op-vakantie/#packages