Skip to main content
Helaas is er sinds vanochtend weer geen doorgifte van de publieke TV en radiozenders via de steunzender Heerlen. De help desk kan of wil mij niet helpen omdat ik geen Digitenne abonnee ben.

Via het internet zin alleen maar ingangen te vinden voor kopers of abonnees van een KPN product.

Niettemin heeft KPN als eigenaars van de zenders de opdracht om het publieke omroep zender signaal door te geven.

En ja ik heb een DVBT-2 decoder en ik ontvang de Duitse zenders probleemloos omdat ik op vijf minuten fietesen van de grens woon, en tot gister ontving ik ook de Nederlandse zenders.

Bij de omschakeling vanLimburg op DVBT-2 ging het de eerste twee dagen ook la mis en duurde het lang voor dat dit erkend werd.

Hopelijk kunnen de technici nu eerder geïnformeerd worden.
Hoi @Gerardvbf . Welkom op het forum!

Wat jammer dat de helpdesk jou niet kon helpen. Ik heb gelijk voor je gekeken en er was wat gaande in Heerlen en Sittard. Ik vermoed dat er onderhoud is geweest. Volgens mijn storingspagina zou dat verholpen moeten zijn. Is dat ook jouw ervaring?
Helaas hier om 11:45 nog geen verandering. Nog geen signaal op kanaal 54. Maar ben blij dat mijn probleem serieus genomen wordt,
Vannacht is de frequentie aangepast.



De NPO wordt nu uitgezonden vanaf kanaal 33.



Even opnieuw scannen en je hebt beeld!
Ook op kanaal 33 geen sjoege...
Toch zou het moeten werken als je handmatig zoekt op RF-kanaal 33. Het signaal zou zelfs iets sterker moeten zijn.



Ontvang je de gecodeerde zenders op de kanalen 21, 24, 27 en 31 wel?

Dit lijkt bijgewerkt (?)
http://appl.agentschaptelecom.nl/dav/cgi-bin/dav.cgi?action=input_submit&kanaal=Alle&vhf_uhf=UHF&provincie=Limburg

http://appl.agentschaptelecom.nl/dav/


Klopt Kees, dat zijn de nieuwe frequenties sinds vandaag.



De vraag is alleen of alles goed verlopen is.
Kanaal 21 geeft nu inderdaad de gecodeerde Nederlandse zenders en die wil ik niet, maar niet de publieke zenders.

Ik heb een signaal op de kanalen 21 24 27 29 31 35 36 (haperend) 40 43 en 44. Maar niets op 33.

Waar komt die informatie trouwens vandaan.

En waarom wordt zo'n zenderwisseling niet gecommuniceerd via bijvoorbeeld teletekst. Die kan je tenminste nog via internet bekijken.
De kanalen 35, 36, 40, 43 en 44 kan je vergeten. Waarschijnlijk zijn die in gebruik in Duitsland en België. Is nu verder niet belangrijk.



Ik heb de info van hobbyisten en dit forum.



De ontvangst op kanaal 33 zijn we nu aan het natrekken. Even geduld nog.
Hoi Gerard, we hebben vannacht inderdaad frequenties gewijzigd. Alle abonnees hebben we daarover geïnformeerd per sms of mail. Maar voor FTA-kijkers lukt dat niet. Informatie over de frequentiewijzigingen plaatsen we daarom ook op het forum. Je kunt daarvoor dit topic in de gaten houden.



Dan, kanaal 33. Ik heb daar verder nog niet echt meldingen van voorbij zien komen. Dus ik ga je eerst nog een paar meer vragen stellen.


  • Wat voor ontvanger heb je?
  • Wat voor antenne heb je?
  • Staat deze antenne binnen of buiten?
  • Kun je aangeven waar in Limburg jij je bevindt en op welke mast je uitricht?

Als uitgebreid zender zoeken niet helpt wil ik je vragen om te experimenteren met je antenne om te zorgen dat deze zo goed mogelijk op de mast uitgericht staat. Als dat ook niet helpt, laat het weten, dan kan ik hier in ieder geval melding van maken.
Ontvanger is een Xoro HRT 7619

Een actieve buitenantenne

Die staat buiten

Ik woon 6295 ND dat is in Holset

en de antenne is gericht op de mast op het industrieterrein Beitel bekend als Heerlen maar volgens mij is het Kerkrade waar hij staat.

Daar is allemaal niets aan veranderd en op de eerder genoemde kanalen komt een vol signaal binnen ook op kanaal 21! Maar net nog gecontroleerd op 33 helemaal niets. Aan het gericht zijn vvan de antenne ligt het dus niet.
Duidelijk verhaal, wordt vervolgd. Aan jouw apparatuur is zo te lezen niets mis.



Vanuit Holset zou het normaliter moeten lukken.
Nog een aanvulling bij kanaal 31 en 35 heb ik een vol signaal dus denk ik dat het niet zo is dat een bepaalde band in mijn ontvanger het opgegeven heeft. Misschien moeten we die duif vragen of zij een een ander plekje voor zijn nest wil zoeken?
18:38 Volle bak. De gene die daar voor gezorgd heeft bedankt!
Gelukkig maar, goed dat je de storing hier gemeld had! 👍
Top, fijn dat het weer hersteld is, Gerard!
Niettemin blijf ik toch met een vraag achter.

Dit is de tweede keer dat ik op deze manier voor elkaar moet krijgen dat de FTA zenders doorgegeven worden. De eerste keer bij de omschakeling Naar DBT-2 in Limburg en nu bij een frequentiewijziging.

Je zou toch mogen verwachten dat een bedrijf met zoveel technische knowhow na een ingreep test of alles werkt?

De doorgifte van de programma van de publieke omroep is namelijk niet een vorm van liefdadigheid van KPN maar een verplichting die voortkomt uit de licentievoorwaarden.

Je mag dus verwachten dat na deze incidenten het management zorgt dat de testprocedure aangepast wordt zodat alle gebruikersgroepen van het signaal van ongestoorde ontvangst verzekerd blijven.

Het doorgeven van de programma's van de publieke omroep is immers geen liefdadigheid van KPN maar een aan de licentie verbonden voorwaarde.

Na deze twee incidenten zou je dus mogen verwachten dat het management zorgt dat in het vervolg getest wordt of alle gebruikersgroepen bediend worden.de publieke functie die aan de licentie gekoppeld is net zo serieus wordt als de activiteiten n opleveren.
Correctie:

"de publieke functie die aan de licentie gekoppeld is net zo serieus wordt als de activiteiten n opleveren."

hoorde er niet te staan.
Tsjaaa, ik zou zelf vooral blij zijn dat de storing redelijk snel werd opgelost.



In andere regio’s zijn er tot nu toe geen storingen geweest bij de omschakeling.



Wat dat betreft hebben jullie wel pech!



Maar ik verwacht dat @Erik_ hier nog wel namens KPN gaat reageren op jouw bericht.
Ik kan me je vraag voorstellen, Gerard. Bij de omzetting in Limburg ging er inderdaad wat mis en was er sprake van een storing. Meer over wat daar aan de hand was vind je in het Limburgtopic. Maar rondom de frequentiewijziging... Er zijn hier en daar een aantal klanten geweest die aangaven problemen te ervaren. Jij dus een daarvan. Alleen, er zijn niet voldoende overeenkomende factoren om te kunnen spreken van een storing. Dat maakt het voor jou natuurlijk niet minder vervelend dat je hier last van hebt gehad. En wat dan uiteindelijk daarvan de oorzaak is geweest, durf ik niet te zeggen.



Wel kan ik benadrukken dat we natuurlijk testen als we masten omzetten en frequenties aanpassen.

Het is weer zover. Prima ontvangst van Duitse publieke DBT2+ zenders maar niet de Nederlandse via steunzender Heerlen  sinds de avond van 9 november .
Ontvanger is een Xoro HRT 7619
Een actieve buitenantenne 
Die staat buiten
Ik woon 6295 ND dat is in Holset
en de antenne is gericht op de mast op het industrieterrein Beitel, Heerlen.


Hallo @GerardvB @Gerardvbf ,

Hoe is het nu met de ontvangst? Heb je al een nieuwe opdracht zenders zoeken gegeven? 


Hoe sterk was het signaal toen het nog wel werkte ?


Vanochtend was hij weer in de lucht.


En hoe sterk is het signaal ?