Skip to main content

Hier mogen jullie voor Digitenne nieuwe radio- en TV-zenders voorstellen

• December 31, 2025
  • 9 reacties
  • 159 keer bekeken

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32

Regelmatig zijn er voor Digitenne zenderwijzigingen in het aanbod van de radio- en TV-zenders. Zo kwamen er in 2025 twee nieuwe radiozenders bij: NPO Sterren NL en NPO Campus Radio. Bij de TV-zenders kwamen er voor Cartoon Network en ONS aparte 24-uurs uitzendingen op de posities 35 en 36. En AT 5 werd (op positie 33) alleen nog maar in Noord-Holland beschikbaar gesteld.

Wat betreft jullie wensen is belangrijk om te weten dat voor iedere gewenste nieuwe zender er ook een zender moet worden genoemd die dan moet verdwijnen. Dit in verband met de beperkte ruimte waar Digitenne te maken mee heeft.        

Het staat jullie in dit topic ook vrij om hierover te discussiëren, waarbij dan wel rekening te houden met de huisregels.

Dit topic geldt dus alleen voor Digitenne. Voor KPN TV(+) is er een ander topic. 

Het zou mooi zijn als je jouw voorstel voor een nieuwe zender wilt argumenteren. 

Verder een paar belangrijke zaken die regelmatig terugkomen in dit soort topics: 

De zenders van de NPO en de regionale zenders worden niet door KPN bepaald. Hier gaat de NPO zelf over. Er is geen ruimte voor meer regionale zenders.    

Voor buitenlandse commerciële zenders als bijvoorbeeld ITV, VTM en TCM heeft KPN geen mogelijkheid om die zenders door te geven omdat er geen rechten zijn voor doorgifte in Nederland. Het heeft dan ook geen zin om deze zenders te noemen.

Buitenlandse publieke zenders als bv TV5, RAI UNO, TVE, BBC Three en BBC Four worden regelmatig genoemd in dit soort topics. Dit mogen jullie zeker blijven doen in dit topic, maar realiseer je dat deze zenders voor KPN kostbaar zijn om door te geven. Die kosten worden dan doorberekend aan de klanten en daar zit een grens aan. KPN baseert dit soort keuzes aan de hand van onderzoek naar de populariteit van een zender.

9 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • January 2, 2026

@PPT schreef: 

MTV eruit. Het is geen muziekzender meer maar een realityzender die de selectie voor Digitenne niet zou halen als de start van Digitenne nu zou zijn, denk ik.

Erin, Das Erste en ZDF. (Dan moet er dus nog een zender weg.) Deze twee hoofdzenders uit ons belangrijke buurland Duitsland vind ik waardevoller qua programmering dan veel niche reality zenders.

• Nieuwkomer
  • January 5, 2026

Als vervanger voor NPO Soul & Jazz: soulradio.nl en/of jazzandworld.radio. Ook erg relaxt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 5, 2026

Tja. ​@steunsoul . Ik denk dat de NPO dat niet gaat doen. Want er komt nu dus ruimte voor één radio zender in het NPO pakket. Maar niet in het Digitenne pakket. En de NPO heeft een extra zender niet.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • January 5, 2026

@PeterG 

Wat zijn jouw wensen/voorstellen in 2026 met betrekking tot het zenderaanbod van Digitenne? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 5, 2026

Ik gebruik Digitenne alleen voor 'nood’. Ik zou graag BBC NL via Digitenne kunnen zien. Comedy central kan er voor mij dan af.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • January 6, 2026

Erbij : 

Viaplay TV 

SBS 9 

192 TV 

Das Erste 

Eraf : 

True Amateurs 

Comedy Central 

MTV 

ID 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • January 24, 2026

Ik persoonlijk ga voor erbij:

SBS 9

BBC NL

192 TV

Paramount

Eraf: En dat is mijn voorkeur

True Amateurs

CNN

ESPN 2

ESPN 3

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 24, 2026

Je hebt zeker geen abonnement op ESPN (2 en 3) ​@Koos2 ?

Dan kan ik me voorstellen dat die voor jou lege kanalen overbodig zijn. Hier worden ze wekelijks gebruikt en extra voor betaald. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • January 24, 2026

Hallo PeterG, het klopt dat ik geen abonnement op ESPN 2 & 3 heb. De vraag in dit topic is dan ook dat een ieder zijn / haar voorkeur doorgeeft en dit zijn die van mij. Dat u andere wensen heeft dat snap ik. Daarin is een ieder vrij.