Skip to main content
Vraag

Hoe schakel ik audiodescriptie bij BBC 2 via Digitenne uit?

• March 22, 2026
  • 13 reacties
  • 112 keer bekeken

Sinds een aantal weken is het weer zover, irritante audiodescriptie bij BBC2, bijvoorbeeld bij Small Prophets. Ik heb dit jaren geleden ook gehad. Erg vervelend. Hoe schakel ik dit uit?

13 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Volgens mij is de groene knop audio keuze.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 22, 2026

Hallo ​@agnesT ,

Dit kun je niet zelf oplossen. Kennelijk geeft KPN ineens het verkeerde audiospoor door. Jaren terug heeft dit inderdaad al eens eerder gespeeld. KPN heeft dit toen vrij snel opgelost. 

Ik heb het net getest, maar nu met de atletiek op BBC TWO speelt het niet. 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@agnesT, welkom terug bij de community! 🙂

Het kan zijn dat je naar een zender met audiodescriptie (AD) kijkt. Op deze zenders staat audiodescriptie namelijk standaard aan en kun je dit niet zelf uitzetten. Dit zijn bijvoorbeeld:

• BBC One AD - kanaal 181
  • BBC Two AD - kanaal 182

Misschien is dit niet het geval, maar het is wel goed om even te controleren. Zou je kunnen aangeven op welk zendernummer je precies kijkt wanneer je dit ervaart? Dan kijken we graag met je mee. 😊

• March 24, 2026

Het gaat om digitenne . . . .

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@KeesYagi & ​@agnesT, ohneee helemaal verkeerd gelezen! 🤓 Ik heb even met een andere collega gekeken en wij vragen ons af of het probleem nog steeds speelt? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 24, 2026

Hallo ​@agnesT ,

Dit kun je niet zelf oplossen. Kennelijk geeft KPN ineens het verkeerde audiospoor door. Jaren terug heeft dit inderdaad al eens eerder gespeeld. KPN heeft dit toen vrij snel opgelost. 

Ik heb het net getest, maar nu met de atletiek op BBC TWO speelt het niet. 

Ik check het nu voor de derde dag, maar ik merk het probleem niet op. 

Het kan natuurlijk een incident geweest zijn.

Laat anders even weten als het weer gebeurt,@agnesT 

• Auteur
  • Topper
  • March 25, 2026

Het vervelende is dat er nu even geen Britse dramaserie te zien is deze dagen op BBC2. Ik kan wel een filmpje sturen van een aflevering van Small Prophets waar het in zit. Ik zal vanavond ook even kijken bij een film die wordt uitgezonden. Er zit niet bij alle programma's audiodescriptie. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 25, 2026

@agnesT 

Geef hier even (vooraf) een seintje als er een programma komt waarop dit mogelijk kan spelen. 

Want nu test ik het meerdere keren per dag, maar ik ervaar het inderdaad nooit. 

(Als het weer gaat spelen, dan test ik ook meteen de satellietuitzendingen….) 

• Auteur
  • Topper
  • March 26, 2026

Ik heb het idee dat het tussen 2 en 9 maart is veranderd. ​@KPN is dat na te gaan? Dan kunnen we ophouden met zoeken. Ik zal hier een bericht posten als ik het weer tegenkom. Small Prophets was een BBC serie, maar is nu helaas afgelopen. Even wachten op een volgende misschien? Ik meld me weer. 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@agnesT, ik heb het even nagevraagd, maar er is in de periode tussen 2 en 9 maart niets gewijzigd. Daar lijkt het dus niet aan te liggen. Goed dat je het in de gaten houdt. Ik hoor het graag van je zodra je het weer tegenkomt, dan kunnen we verder meekijken en gerichter zoeken naar de oorzaak. 😊

• March 26, 2026

Ik heb mijn ZXV7200 nog even aangezwengeld om te zien of er een audio kanaal keuze is ergens.
De BBC kan ik niet ontvangen maar op NPO1 kom ik met de groene knop in een taalkeuze.
Die ik niet gekozen krijg, met de < > toetsen zoals er te zien is op het beeld.
Op een andere DVB-T2 ontvanger zie ik dat er een 2e audiokanaal is voor GOS.
Even GOS uitleg er bij zoeken, aha :

Toen werkte het wel blijkbaar, op deze ontvanger, nu krijg ik het niet meer voor elkaar.
De software versie : 36
Het 2e kanaal wordt wel uitgezonden, een computerstem leest de ondertitels die onder in beeld staan voor ( en soms ook andere letters die onder in beeld staan )
Wie kan het ook eens proberen op een ZXV7200 ?

Het zou kunnen zijn dat bij de vraagsteller een ander (2e) audiokanaal op de BBC aanstaat, wat zie je bij de BBC als je op de groene knop drukt ?
Tenminste, heb je ook deze ontvanger ? Dat moet wel, er zijn geen andere meer meen ik.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 26, 2026

Taalspoor kiezen met omhoog en omlaag ​@KeesYagi .

Dan verspringen de vishaken. Waar die staan is de keuze.

Ikzelf heb geen ZXV7200 meer.

• March 26, 2026

Jaha, dat is het ‘m nou juist, ik krijg het niet gekozen, alle knopjes geprobeerd.