Skip to main content
Vraag

Hoe verbeter ik mijn digitenne ontvangst?

• July 14, 2026
  • 13 reacties
  • 103 keer bekeken

rklouwens
Topper

Sinds een aantal weken last van storing bij Digitenne. Ik moet de antenne regelmatig verplaatsen om signaal te krijgen. Soms doen de commerciële zenders het dan bijv. wel maar de publieke niet of juist andersom. Als je dan eenmaal de goede positie gevonden denkt te hebben (waar alles het doet) is het signaal de volgende dag weer weg op die specifieke plek en moet je weer aan de gang. Ligt dit aan de weersomstandigheden of een gesloten rolluik? Soms is het signaal gewoon 100% of bijna 100 maar knalt hij er ineens uit om na ca. een halve minuut opeens weer 100% te worden. Een insteekkaart kan denk ik niet aangezien er een CI-poort in de tv zit een geen CI+ wat blijkbaar is aanbevolen? Verder lees ik op internet over ferriet-kralen. Kan dat wat soelaas bieden? Een router zorgt ook voor storing?

13 reacties

• July 14, 2026

Ligt dit aan de weersomstandigheden

Ja, waarschijnlijk wel, zie :
https://community.kpn.com/search?q=propagatie
Ā ( = zoeken op dit forumĀ  )

of een gesloten rolluik?

Kan ook, alles heeft invloed, daarom is een vrij opgestelde antenne beter, buiten, hoog.

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • July 14, 2026

​@rklouwensĀ 

een rolluik kan zeker voor problemen zorgen, aangenomen dat jouw rolluiken van metaal gemaakt zijn.
Metaal en draadloze signalen zijn geen goede vriendjes.Ā 
Of de warmte meest speelt weet ik niet (ben geen natuurkindige) maar het zou natuurlijk kunnen dat dit voor meer atmospherische storing zorgt.
Helaas is het digitenne signaal best gevoelig. Een strijkijzer die aan/uit klikt, de magnetron, een brommer die voorbij rijdt, ik heb het allemaal gehad...
Een CI+ module voor in de tv gaat aan de ontvangst niet zo veel veranderen aangezien je dan nog steeds met dezelfde antenne werkt.

In de tijd dat wij digitenne gebruikten hadden we een buitenantenne op de gevelĀ aan de kant van het huis waar de zendmast stond. Dit zorgde voor een veel stabielere ontvangst.

Ā 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 14, 2026

Hallo ​@rklouwensĀ ,

Het warme weer heeft zeker invloed. Zelf merk ik momenteel ook dat de ontvangt van bepaalde zenders soms minder goed is, dan ik gewend ben. Daar doe je verder niets aan.Ā 

Wat je wel kunt doen?:Ā 

• Zet de antenne niet achter een rolluik.
  • Zet de antenne zo hoog mogelijk.
  • Nog beter, plaats de antenne buiten.Ā 

Verder kun je de antenne eventueel nauwkeuriger uitrichten aan de hand van de signaalmeter uit het menu.Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 14, 2026

Mijn moeder heeft nog prima ontvangst op ruim 30 km van zendlocatie Arnhem. Geen ZXV7200, maar module in Philips televisie.Ā 

Check de antenne locatie van de zender via radio-tv-nederland.nl. In het noorden, oosten en zuiden van het land is een buiten antenne aanbevolen. Niet te laag. > 3 m. Met 'zicht' op zendmast, dus niet andere kant van het huis.

Als de ZXV7200 3 jaar of ouder is is die ook niet meer helemaal te vertrouwen. Die heb ik 2 Ɨ na 3 jaar moeten laten vervangen. Geen vertrouwen meer in.

Zelf heb ik ook geen problemen met de ontvangst. Ook dat zwakke kpn spul niet. Sony televisie en Apebox ci met kaart. Ik zit op circa 10 km van de zendmast.Ā 

Ā 

• Nieuwkomer
  • July 14, 2026

Sinds een aantal weken last van storing bij Digitenne. Ik moet de antenne regelmatig verplaatsen om signaal te krijgen. Soms doen de commerciële zenders het dan bijv. wel maar de publieke niet of juist andersom. Als je dan eenmaal de goede positie gevonden denkt te hebben (waar alles het doet) is het signaal de volgende dag weer weg op die specifieke plek en moet je weer aan de gang. Ligt dit aan de weersomstandigheden of een gesloten rolluik? Soms is het signaal gewoon 100% of bijna 100 maar knalt hij er ineens uit om na ca. een halve minuut opeens weer 100% te worden. Een insteekkaart kan denk ik niet aangezien er een CI-poort in de tv zit een geen CI+ wat blijkbaar is aanbevolen? Verder lees ik op internet over ferriet-kralen. Kan dat wat soelaas bieden? Een router zorgt ook voor storing?

Ik ondervind dezelfde problemen bij een binnen opgestelde antenne. Als ik TV wil kijken en een ander zit naast mij met zijn/haar mobiele telefoon te spelen, kan ik het TV kijken wel vergeten. Normaal gesproken kan 10cmĀ verplaatsen van de antenne het verschil uitmaken van 0 naar 100% ontvangst. En zelfs bij 100% ontvangst kan het beeld soms blijven hangen of last hebben van macroblocking. (Versnippering)

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@rklouwens, een goede ontvangst is natuurlijk iets dat zeer prettig is. Immers, op die manier kun je tv kijken. Ik zie dat enkele andere community leden al zeer goede tips geven die een KPN medewerker ook zou geven. Een buitenantenne is vaak in dit soort gevallen wel de beste optie.Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 16, 2026

Wat tips

• antenne naar buiten
  • antenne op minimaal 4 meter
  • bij voorkeur aan de kant richting zendmast

Dan moet ontvangst zelfs op ruim 30 km nog lukken.

Antenne binnen alleen in het westen v.h. land. Randstad zeg maar.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 16, 2026

Hallo ​@rklouwensĀ ,

Het warme weer heeft zeker invloed. Zelf merk ik momenteel ook dat de ontvangt van bepaalde zenders soms minder goed is, dan ik gewend ben. Daar doe je verder niets aan.Ā 

Verder kun je de antenne eventueel nauwkeuriger uitrichten aan de hand van de signaalmeter uit het menu.Ā 

​@rklouwensĀ 

Heeft dit geholpen? Eventueel kun je een langere kabel gebruiken als je jouw antenne buiten kunt plaatsen:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2731015/digitenne-antenne-coax-kabel-10-meter/?soPos=1308
Ā 

En een speciale beugel:Ā 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2455126/muurbeugel-voor-digitenne-antenne-v6/?soPos=779

rklouwens
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • July 17, 2026

​@rklouwensĀ 

een rolluik kan zeker voor problemen zorgen, aangenomen dat jouw rolluiken van metaal gemaakt zijn.
Metaal en draadloze signalen zijn geen goede vriendjes.Ā 
Of de warmte meest speelt weet ik niet (ben geen natuurkindige) maar het zou natuurlijk kunnen dat dit voor meer atmospherische storing zorgt.
Helaas is het digitenne signaal best gevoelig. Een strijkijzer die aan/uit klikt, de magnetron, een brommer die voorbij rijdt, ik heb het allemaal gehad...
Een CI+ module voor in de tv gaat aan de ontvangst niet zo veel veranderen aangezien je dan nog steeds met dezelfde antenne werkt.

In de tijd dat wij digitenne gebruikten hadden we een buitenantenne op de gevelĀ aan de kant van het huis waar de zendmast stond. Dit zorgde voor een veel stabielere ontvangst.

Ā 

Rolluik open of dicht maakt hier geen verschil heb ik getest. Als de magnetron aanstaat heb ik geen problemen. Brommers hebben we hier gelukkig nauwelijks.

rklouwens
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • July 17, 2026

Hallo ​@rklouwensĀ ,

Boven het raam stoort hij op het moment dat je bijv. een laptop aanzet. Op de vensterbank is het signaal stabieler t.o.v. boven het raam. Alleen als er iemand over de stoep loopt is er wat verstoring. Gelukkig is het niet druk hier in de straat. 3 mensen per uur is al veelĀ šŸ˜„

rklouwens
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • July 17, 2026

Ik ondervind dezelfde problemen bij een binnen opgestelde antenne. Als ik TV wil kijken en een ander zit naast mij met zijn/haar mobiele telefoon te spelen, kan ik het TV kijken wel vergeten. Normaal gesproken kan 10cmĀ verplaatsen van de antenne het verschil uitmaken van 0 naar 100% ontvangst. En zelfs bij 100% ontvangst kan het beeld soms blijven hangen of last hebben van macroblocking. (Versnippering)

Zo erg is het bij mij niet gelukkig. Af en toe blijft het beeld hangen als er iemand voorbij loopt.

rklouwens
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • July 17, 2026

Ā 

​@rklouwensĀ 

Heeft dit geholpen? Eventueel kun je een langere kabel gebruiken als je jouw antenne buiten kunt plaatsen:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2731015/digitenne-antenne-coax-kabel-10-meter/?soPos=1308
Ā 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2455126/muurbeugel-voor-digitenne-antenne-v6/?soPos=779

En een dikkere kabel?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 17, 2026

Ā 

​@rklouwensĀ 

Ā 

En een dikkere kabel?

Die kabel uit deze link is een dikkere en kwalitatief prima kabel.Ā