Skip to main content
Beantwoord

Ik word verzocht mijn apparatuur terug te sturen maar dit zijn 20 jaar oude digitenne ontvangers

• January 16, 2026
  • 6 reacties
  • 84 keer bekeken

Een jaar of 18 geleden is er Digitenne en modem hardware ontvangen voor een recreatiewoning die in verhuur was/is. Ivm verkoop abo opgezegd. Nu verzoek om apparatuur terug te sturen. Dit is zeer oude apparatuur dus. We krijgen nu een laatste herinnering om terug te sturen. 

Dat mag toch wel gewoon naar het inleverpunt oude elec apparaten gemeente?

Of krijgen we echt een factuur om hiervoor te betalen bij niet retourneren?

Weet iemand dit, bedankt!

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Malinwh ,

Ongeveer zeven jaar geleden is er een omruilactie geweest. Sinds die tijd was er een ZXV-ontvanger of een Rebox-ontvanger in gebruik. Na opzegging van het abonnement moet de huurontvanger wel terug naar KPN. De afstandsbediening mag je houden. 

Geen retoursticker? Voeg dan een briefje erbij in een eigen doos met je gegevens en het klantnummer van het opgezegde abonnement.

Wat als ik geen retourdoos ontvangen heb?

Geen probleem. Je kunt ook een eigen doos gebruiken om de apparatuur in te verpakken. Er zijn geen kosten aan verbonden. Iets versturen naar een antwoordnummer is altijd gratis. Je pakt de apparatuur in een willekeurige, stevige doos in, en verstuurt dit gratis naar ons retouradres:

KPN
Antwoordnummer 10119
2400VB Alphen aan den Rijn

De doos geef je af bij een PostNL locatie. Daar heb je veertien dagen de tijd voor. Je apparatuur op deze manier retour sturen is gratis.

Doe je dit niet? Dan kan er inderdaad een rekening verstuurd worden door KPN. 

Welke apparatuur moet ik terugsturen?

Van je Digitenne-abonnement stuur je terug:

• De tv-ontvanger(s)
  • De antenne(s)
  • De stroomadapter(s)

Meer informatie:

6 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Malinwh 

Welkom op de community van KPN.

Als KPN daar uitdrukkelijk om vraagt, dien je de leenapparatuur (hoe oud deze ook mogen zijn) terug te sturen naar het retouradres van KPN.
Dit staat ook vermeld in de Algemene Voorwaarden van KPN.

Als KPN de apparatuur niet terug wilde hebben, had je dat ook vanuit KPN gehoord.

Dus niet afgeven bij de milieu straat van jouw gemeente, maar dus retour sturen naar KPN.
KPN zal dan zorg dragen voor recycling.

Doe je dat niet, dan is de kans aanwezig dat je een boete zult krijgen over de leenapparatuur die je niet hebt teruggestuurd naar KPN.

Pak alles netjes in een doos, en breng het naar een PostNL pakketpunt.

• January 16, 2026

Een jaar of 18 geleden is er Digitenne en modem [..]

?
Ik moest even denken wat dat kan zijn, ik vermoed een antenne en een kastje, de ontvanger

Zo’n oude ontvanger is nergens meer bruikbaar, al jaren, het systeem is veranderd.
Werd daar nog abonnement voor betaald ?
Of is het kastje toch een keer vernieuwd ? Dat zou best kunnen.

JanD
Superuser
  • January 16, 2026

Beste ​@Malinwh de apparatuur heb je in bruikleen van KPN en is en blijft eigendom KPN, hoe oud het ook is.

Als je niet aan het verzoek van KPN kunt voldoen om hun spullen terug te sturen, heeft KPN het recht, overeenkomstig de voorwaarden, je een factuur te sturen voor de vervangingswaarde.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 16, 2026

Hallo ​@Malinwh ,

Ongeveer zeven jaar geleden is er een omruilactie geweest. Sinds die tijd was er een ZXV-ontvanger of een Rebox-ontvanger in gebruik. Na opzegging van het abonnement moet de huurontvanger wel terug naar KPN. De afstandsbediening mag je houden. 

Geen retoursticker? Voeg dan een briefje erbij in een eigen doos met je gegevens en het klantnummer van het opgezegde abonnement.

Wat als ik geen retourdoos ontvangen heb?

Geen probleem. Je kunt ook een eigen doos gebruiken om de apparatuur in te verpakken. Er zijn geen kosten aan verbonden. Iets versturen naar een antwoordnummer is altijd gratis. Je pakt de apparatuur in een willekeurige, stevige doos in, en verstuurt dit gratis naar ons retouradres:

KPN
Antwoordnummer 10119
2400VB Alphen aan den Rijn

De doos geef je af bij een PostNL locatie. Daar heb je veertien dagen de tijd voor. Je apparatuur op deze manier retour sturen is gratis.

Doe je dit niet? Dan kan er inderdaad een rekening verstuurd worden door KPN. 

Welke apparatuur moet ik terugsturen?

Van je Digitenne-abonnement stuur je terug:

• De tv-ontvanger(s)
  • De antenne(s)
  • De stroomadapter(s)

Meer informatie:

• January 16, 2026

Dat mag toch wel gewoon naar het inleverpunt oude elec apparaten gemeente?

Nee. KPN wil alle apparatuur zelf verwerken. Daarmee kan het aantonen dat het milieubewust bezig is. Als jij het ergens anders heen brengt kan KPN dat niet aantonen. 

Bovendien: wie draait er op voor de kosten van het verwerken als jij dat kastje bij de gemeente brengt? De belastingbetaler. Dat is helemaal niet de bedoeling. KPN moet zelf de kosten dragen voor het verwerken van zijn eigen afval. Niet de belastingbetaler. 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Malinwh, welkom op de community. Je hebt de apparatuur in bruikleen bij een abonnement, bij het opzeggen zal dat teruggestuurd moeten worden. Het blijft onze eigendom, ook als je het al jaren in gebruik hebt. 

Ik denk net als de anderen dat je apparatuur een paar jaar geleden vervangen is, want anders zou het niet meer werken. Met mijn linkje en het linkje van Noordzee kan je het terugsturen, de logistieke partij zal het dan verwerken.