Skip to main content

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

Het omwisselen van de apparatuur (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png

Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022

Wij hebben ook bericht ontvangen over het omruilen van de digitenne-ontvangers. Wij hebben er drie. Als we de gegevens invullen, dan blijkt daaruit dat we nu 15 euro per maand extra moeten gaan betalen. Dat zou ik wel heel erg klantonvriendelijk vinden.
Tsjaa @Esmee2010, dat is geen leuk bericht.

Waarschijnlijk heb je dan ook al IPTV, want anders zou de eerste ontvanger niets extra kosten.

Kortom: bij jouw abonnement bij KPN is de eerste ontvanger gratis.(in bruikleen) Meerdere ontvangers kosten dadelijk 5,00 huur per maand.

Dat is natuurlijk geen leuk verhaal. Ik kan daar ook weinigs positiefs aan toevoegen.

Maar :

Heb je dadelijk op alle TV's wel het hele jaar alle betaal-TV-zenders nodig? Want er is een alternatief. Er zijn ook FTA DVB-T2 ontvangers te koop waarmee je gratis naar NPO 1/2/3 en twee regionale zenders kunt kijken. Mogelijk heb je aan één Digitenne-abonnement genoeg en kan je daarnaast op de tweede en derde TV dan FTA kijken. De huidige antenne kan je dan blijven gebruiken. Als je meer over FTA-ontvangers wilt weten? Laat maar horen......
Het wordt voor ons zo wel steeds aantrekkelijker gemaakt om over te stappen naar de concurrent.
...

Het wordt voor ons zo wel steeds aantrekkelijker gemaakt om over te stappen naar de concurrent.

Behalve dat er voor Digitenne geen alternatief is.

En bij alle andere bekabelde providers, COAX en IPTV, betaal je ook al € 5 per ontvanger per maand. Voor kabel ook met een module.

Smartcard kan wel in eigen ontvanger (NIET in oud-upc gebied) maar je blijft de € 5 per maand per smartcard betalen. Van bv. Ziggo krijg je nml altijd huurontvangers mét smartcard. Zij en anderen doen niet aan losse smartcards.

Is het voor jouw huishouden echt noodzakelijk dat er op drie of vier plaatsen naar alle zenders gekeken kan worden?
Mijn dochter kijkt eigenlijk alleen netflix, maar op de andere tv's wordt wel naar alle tv-zenders gekeken.
Dan kan je dus alvast 5 euro per maand besparen.

Eventueel kan je voor je dochter een FTA-ontvanger kopen. Die zijn er voor ongeveer 30 euro. Check de website amazon.de op DVB-T2 receivers. (Merken Strong, XORO, Technisat en anderen.) Let op de vermelding HEVC en/of H.265 bij de specificaties.

Kan zij i.i.g. nog naar de NPO kijken, als het een keertje zo uitkomt.
OK, bedankt voor de tip!🙂
Beste KPN geeft u zichzelf een compliment omdat digitenne gebruikers van het eerste uur zich bedonderd voelen door het gesloten en duur systeem met basale huurtuner's waar de decodering al ingebouwd is? Dat kan toch niet waar zijn? U vraagt aan uw gebruikers om verplicht thuis te blijven als je een programma wilt zien omdat er geen opnamemogelijkheid is. Welkom in 2018. U heeft het alleenrecht om Digitenne signaal uit te zenden maar u eigent zich ook het alleenrecht op de verkoop van ontvangers toe. Louter en alleen omdat de functie van een smartcard in de software van de ontvanger zit zijn de ontvanger van KPN de enige die werken met dit systeem. Als u (KPN) van Digitenne af wilt waarom bent u daar dan niet eerlijk over ipv de huidge abbonees uit te roken met een goedkope made in china huurtuner plus de hoofdprijs om de commerciele zenders te mogen zien. Als iets niet haalbaar is, wees daar dan eerlijk over. Daar is meer begrip voor dan het gekronkel waar u nu mee bezig bent want ik wil niet terug naar de jaren '70....
@adam88: De rolkrant-generator-machine (ik weet de term niet helemaal 😶) is opnieuw opgestart, het geflikker zou nu opgelost moeten zijn.

Helaas vandaag 15-12-2018, nog steeds constant geknippr op NPO 1.
@Andre_P

Je adresgegevens bij ons in het systeem zijn gecorrigeerd. Daar heb je een mail over gekregen ter bevestiging. Daar staat inderdaad het verkeerde telefoonnummer in, zoals ik al eerder benoemde. Je geeft aan je telefoonnummer al in de MijnKPN te hebben gewijzigd. Maar, is jouw Digitenne-abonnement wel aan dat KPN ID gekoppeld? Want als het niet gekoppeld is, wordt het ook niet gewijzigd. Ik kan het hier voor je wijzigen, noteer dan het juiste 06-nummer in je forumprofiel (bij klantnummer mobiel). Dan pas ik dit voor je aan.

Paul heeft je verder nog wat verteld over de tool en de opties daarin. Via de tool gaat het niet lukken om 1 koopapparaat te vervangen door een nieuwe, en de andere te behouden. Ik kan het hier wel voor je aanpassen. Je krijgt dan één nieuwe ontvanger thuisgestuurd. Omdat de insteekkaart je eigendom is hoef je die natuurlijk niet terug te sturen. Wel zal de smartcard gedeactiveerd worden zodat je er geen abonnementszenders meer mee kunt zien. Je mag het wel terugsturen, dan wordt het milieuvriendelijk door ons verwerkt.

@adam88

Ik heb het blijvende flikkeren doorgegeven.
Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar ik kan het antwoord niet direct vinden en 32 pagina's forum doorlezen vind ik iets te gortig.

Naast alles-in-1/Internet en TV van KPN op ons huisadres, hebben we twee digitenne-abonnementjes. Digitenne gebruiken we in onze stacaravan tijdens vakanties en weekendjes weg. Huisadres is in regio 5 (gereed / nog niet bekend), stacaravan staat in regio 02 (gereed februari 2019).

Hoe gaat KPN in dit geval met omruil om? Is het mogelijk dat ik eerder dan gepland de nieuwe ontvangers krijg en zo ja, hoe gaan we dat regelen? Gisteren heb ik wat zitten prutsen met één of andere tool op de site maar die liep steeds vast

Vooralsnog willen we Digitenne graag blijven gebruiken. Het is in combinatie met Internet en TV nog steeds één van de meest betaalbare opties om in NL TV te kunnen kijken op een andere plek dan thuis. 4G internet werkt tegenwoordig erg goed en snel, maar voor TV kijken tijdens vakantie kost het teveel data. Onbeperkt 4G voor buitengebied kan ik niet afsluiten en alternatieven zoals de verschillende satellietproviders vind ik te duur.
Hoi, Wiend. Het is gewoon mogelijk om al eerder om te ruilen. Je bent lang de enige niet die Digitenne niet (uitsluitend) op het registratieadres gebruikt.

De nieuwe ontvanger kan ook het huidige systeem nog ontvangen, dus eerder switchen is geen probleem.

Kan via de omruiltool. Mocht dat toch niet lukken dan kan een KPN moderator v.h. forum het voor je doen.
Huisadres is in regio 5 (gereed / nog niet bekend), stacaravan staat in regio 02 (gereed februari 2019).

Regio 5: Juli 2019.

Wat betreft de rolkrant, daar is opnieuw naar gekeken en die gaat prima. @adam88, ervaar jij dat flikkeren alleen tijdens het moment dat de rolkrant wordt uitgezonden (rond 8:30 en 20:30), of daarbuiten ook? Zijn er meer mensen in jouw omgeving die dit ervaren?
Ik heb geen idee want ik ken niemand in mijn omgeving die Digitenne of FTA heeft.

Gisteren was de rolkrant er weer, maar geen geflikker dit keer. En ook niet daarbuiten.

En nee dat geflikker was er constant 24 uur per dag zeg maar.
Ik krijg op mijn tv de melding dat de ontvanger binnenkort niet meer zal werken, ik heb deze HD ontvangers sinds 6 maanden , na een eerdere omruilaktie , moet ik nu alweer wat nieuws?

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst
@Luite rohel welkom! Ik heb je bericht verplaatst naar het lopende topic hierover. Lees vooral de beginpost van dit topic even. Ik ga er voorzichtig vanuit dat je daar al mee geholpen bent. Mocht je toch nog vragen hebben, laat je het me weten?
@Luite rohel

Als ja al de zxv7200 hebt dan hoef je natuurlijk niet weer te wisselen. Die melding is er vooral om die kijkers te bereiken die uitsluitend, zonder digitenne-abonement, naar de npo zenders kijken.
Alle mensen met een eigen DVB-T2/H265/HEVC ontvanger moeten die dus verwisselen voor de ZXV7200??
@adam88 Nee, dat wordt hier niet geschreven.

In regio 2 zullen FTA-kijkers over het algemeen nog geen nieuwe DVB-T2/H265/HEVC ontvanger hebben.

Twee groepen worden hier wel mee getriggerd:

1. Abonnee's van Digitens die nog niet geswitcht zijn van ontvanger,. Mogelijk b.v omdat ze een factuuradres in het westen hebben.
  2. FTA-kijkers die nu nog met een oude DVB-T ontvanger kijken.

Ik heb geen idee want ik ken niemand in mijn omgeving die Digitenne of FTA heeft.

Gisteren was de rolkrant er weer, maar geen geflikker dit keer. En ook niet daarbuiten.

En nee dat geflikker was er constant 24 uur per dag zeg maar.

Ah, ok. Dan hield het dus niet direct verband met de rolkrant, maar begon het toevalligerwijs tegelijk. Goed dat het nu niet meer flikkert. Mocht het terugkomen, dan horen we het graag. Maar of dat dan iets is waar we wat aan kunnen doen durf ik niet te zeggen.

Alle mensen met een eigen DVB-T2/H265/HEVC ontvanger moeten die dus verwisselen voor de ZXV7200??

Zeker niet! En dat wordt ook niet gezegd.

Wat wel zo is: Mensen met een eigen ontvanger (of dat nou een is die wel of niet DVB-T2 ondersteund) die abonneezenders willen kijken, zullen daarvoor onze ontvangers nodig hebben (en natuurlijk een abonnement).

En verder geldt natuurlijk wat Noordzee al zegt. De rolkrant is om mensen te triggeren die we nog niet (voldoende) bereikt hebben. Dan wel omdat ze FTA kijken, of omdat hun contactgegevens bij ons niet meer correct zijn, of omdat ze inderdaad een ander / oud adres bij ons in het systeem hebben staan.

Waar haal je DAT nou weer vandaan? 😮

Alle mensen met een eigen DVB-T2/H265/HEVC ontvanger moeten die dus verwisselen voor de ZXV7200??Waar haal je DAT nou weer vandaan? 😮

Van jou......
---