Skip to main content

Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

• January 30, 2018
  • 1568 reacties
  • 237096 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1568 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 1, 2019
Mischien moeten we maar eens gewoon ophouden het nieuwe Digitenne te bashen? Volgens mij is het KPN nu wel duidelijk dat de meeste mensen het niets vinden denk ik?

Het niet kunnen opnemen, wie heeft dit bedacht dat de klant dit als een verrijking zou ervaren?
Theo

De klant niet maar mischien wel de reclame makers?

PE1OPQ
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 1, 2019
Ophouden met aandragen van wat niet goed is, is toegeven aan ...
Ik zie wel meer zaken wat niet lekker gaat, het zappen was voorelkaar, nu weer terug naar het begin.
Ik denk maar zo, een klant, die fouten aandraagt over een nieuw product is goud waard.
Gewoon feiten, niet een gevoel maar oprecht proberen er iets van te maken.
Ik zie dat het beeld gewoon goed is, en kan het vergelijken met ITV van KPN.
Maar ook met Ziggo.
Diggitene is echt beter.
Nu de rest nog, meer knoppen en zelf doen.
Dus maakt hier een verkoop succes van, de DVBT2 techniek heeft alles in zich.
KPN wakker maken, er kan geld binnen komen, de beurs tevreden houden.
Kost niets meer, de techniek is al betaald.
(of is dat ook geleend?😄)

Theo

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 2, 2019
Het is de vraag of er straks nog voldoende klanten zijn om enige aanpassing of investering te doen. Nu is het nog slechts rond de 200.000, en straks zal het waarschijnlijk nog lager worden.
Ik zou niet zo goed weten waarom je bv. een CI(+) module zou introduceren voor zo weinig klanten.

Verder heb je ook het spreekwoord, gelijk hebben is 1 maar krijgen is een 2de.

Het ziet er niet naar uit dat KPN ons gelijk wilt geven, dus mischien moeten we er maar gewoon over ophouden?

Hoezo kost niets meer? Ik denk dat een kastje dat kan opnemen wel degelijk meer geld kost?

PE1OPQ
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 2, 2019
Een ontvanger er bij voor het opnemen?
Alleen een abbo verkopen en de ontvanger door anderen laten verkopen.
Lijkt me de beste en snelste oplossing.

Over de kosten, ik doel hierbij op de kosten die KPN gemaakt heeft om de zenders om te rusten.
De techniek is er, er zou een andere ontrvanger moeten komen.
En die laat je door de klant betalen, kan niet zo moeilijk zijn.

Theo

• Deelnemer
  • March 3, 2019
De ZXV7200

Heb nu een maand of twee de ZXV7200 in gebruik en heb daar tot nu toe de volgende ervaringen mee opgedaan.
Ten eerste is het signaal een stuk stabieler, zoals verwacht. Ten tweede is het kastje toch echt even een ergernis geweest aangezien ik met de tv geen rekening gehouden met een kastje en dus een plank op de muur heb moeten schroeven en daarnaast nu constant 2 afstandsbedieningen nodig heb. Dat is echter niet mijn grootste ergernis er valt namelijk mee te leven gezien de vooruitgang op het gebied van een stabiel signaal.

Ten derde en vierde heb ik toch echt een groeiende ergernis. En dan gaat het vooral om de hardware kan ik mij zo voorstellen. Het geval is namelijk dat als ik de ontvanger op aan laat staan voor lange tijd, het wisselen van zender steeds trager verloopt. Het signaal blijft hetzelfde maar het duurt dan soms 5 seconden om van zender te wisselen en dan is het nog bijna het dubbele voor je geluid hebt. Nu zou ik dit op kunnen lossen door de ontvanger steeds uit te zetten wanneer er geen tv wordt gekeken. Maar de hoge pieptoon die er dan vanaf komt is net genoeg om mij te irriteren als ik wil gaan slapen. Het is mogelijk niet te horen voor oudere mensen of mensen met lichte gehoorschade maar het klinkt voor mij alsof er intern iets is wat liever niet heeft dat de ontvanger op standby staat.

Ik moet nu dus iedere keer of de stekker uit de ontvanger halen of overdag de ontvanger bewust uitzetten om een goede werking te krijgen van het apparaat als ik tv wil kijken.

PE1OPQ
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 3, 2019
`Mooi nee eigenlijk niet, dat het zappen niet echt vlotjes gaat.
En dat was wel een tijdje redelijk snel.
Ik heb dezelfde bevindingen dus.
Wachten op een betere uitvoering 😁

Theo

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
@Brandt Wat vervelend dat er een hoge pieptoon uit de ontvanger komt, wanneer de ontvanger op stand-by staat. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Zou je je KPN Forum profiel willen voorzien van naam contractant, postcode, huisnummer en klantnummer(s)? Zodra we je gegevens hebben kunnen we dit verder uitzoeken en eventueel een nieuwe ontvanger toesturen. Laat je ons weten wanneer je de gegevens hebt aangevuld?

@PE1OPQ Krijg jij ook een hoge pieptoon te horen wanneer de ontvanger op stand-by staat?

• March 3, 2019
. . . de ontvanger op aan laat staan voor lange tijd, het wisselen van zender steeds trager verloopt
Wordt de ontvanger warm ? Ik meen daar ergens al iets over te hebben gelezen.

hoge pieptoon . . .
Niet sjiek maar wel praktisch, een stekkerblok met schakelaar.
Echt uit, cq spanningloos is het mooiste nmi, in allerlei opzichten.

. . . 2 afstandsbedieningen nodig . . .
De nieuwe ontvangers hebben toch een geregelde audio uitgang ?
Dus alleen aan/uit zetten moet dan nog met de AB van de TV.
( of ? )

Als je de TV en ontvanger op een 1 verdeelblok met schakelaar prikt dan is dat ook opgelost :-)
Zo heb ik het hier, werkt perfect.

PE1OPQ
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 3, 2019
nee de piep heb ik niet, dat had nog bij de tekst gemoeten.
Wel dat de ontvanger traag wordt na zo veel uur (=dagen) aan staan.
Loopt dan ook vast, dat je eerst de spanning er af moet halen en weer aanzetten.
Dit is al zo van af het begin.

Theo

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 9, 2019
@Brandt, je hebt nog niet weer gereageerd. Heb je nog steeds last van de pieptoon? Zo ja, vul je gegevens in op je profiel, en laat hier weten als je dit gedaan hebt. Dan gaan we hem omwisselen.

Wat betreft traagheid van de ontvanger, die heb ik zelf nog niet eerder voorbij zien komen. Bedoelen jullie dan traag nadat hij langer echt aan staat (met beeld), of ook als je hem op stand by hebt?

Verder, in het algemeen: ik heb zojuist alvast de frequentietabel in het startbericht aangepast in afwachting van de komende omzetting.

• Deelnemer
  • March 9, 2019
Gister maar een digitenne antenne v5 bij de kpn winkel gekocht. Gekeken of hier wel TV Drenthe kanaal 22 mee ontvangen kan worden, maar nee, helemaal niks. Ook niet met antenne buiten het raam. Ook geen TV Noord. Die kan ik tenminste nog ontvangen met mijn oude binnenantenne met versterker.

Geen RTV Drenthe ontvangst bij mij dus. Kan iemand aangeven of ik dit in 2e exloermond moet kunnen ontvangen? En met wat voor (metershoge?) antenne?

Of ligt het wellicht aan de lage frequentie van kanaal 22. Dat mijn ontvanger (xoro hrm 7620) daar problemen mee heeft?

• Topper
  • March 10, 2019
Vanochtend de TV aangezet om naar NPO1 te kijken, maar geen beeld.
Op mijn oude Digitenne kon ik NPO1 nog wel ontvangen.
Daar zat ik dan, gebeld naar Digitenne maar die konden mij niet helpen.
Dan mijn zoon maar gebeld, maar die had geen tijd.
Dit is werkelijk een kl"ten systeem.
Ik ben toen maar wat gaan rotzooien in het menu.
Tenslotte heb ik alle kanalen maar weer opnieuw geladen.
Tot mijn verbazing nog steeds geen beeld op kanaal 1, maar effen verder gekeken en toen zag ik dat NPO1 op kanaal 324 stond (ik woon dicht bij de Duitse grens waardoor ik ook alle Duitse zenders ontvang).
Als 76 jarige kan ik stellen dat dit geen klantvriendelijk systeem is. Geef mijn maar het oude systeem.
Natuurlijk zullen jullie zeggen dat had je de wizard kanalen zoeker maar moeten gebruiken, maar dan nog krijg ik NPO1 niet op kanaal 1. Nu moet je zelf het kanaal wijzigen. Ik woon in het buitengebied waar we geen kabel/glasvezel hebben alleen een telefoonlijn met een download van 11Mb. en canal kan ook niet ontvangen omdat ik aan de rand van een bos woon dus ben ik overgeleverd aan de goden van KPN.
Dan maar naar een rusthuis, maar die zijn er ook niet meer. Heeft iemand voor deze oude z"k een gebruikers vriendelijk oplossing (doodgaan is geen oplossing want ik wil 104 jaar worden).

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 10, 2019
Of je apparaat wellicht problemen heeft met een lage frequentie, dat durf ik niet te zeggen, Ds2. Maar ik kan in ieder geval aangeven dat je zowel de mast in Groningen als in Smilde zou moeten kunnen ontvangen. Maar als je graag RTV Drenthe als regionale omroep wilt, dan zul je op Smilde moeten richten met inderdaad kanaal 22. Kan je antenne nog hoger? Als het op een andere manier niet wil, dan is de hoogte in over het algemeen de oplossing.

Da's een stevige ambitie, HCall, 104 worden! Je bent in ieder geval al een goed eind op weg 👍🏻
Wat betreft de ontvanger, als je de antennewizard volgt zouden de zenders op een normale volgorde (gewoon vanaf 1) in je zenderlijst moeten verschijnen. Welke ontvanger heb je, de ZXV7200 of de Rebox (staat op de voorkant)?

• Topper
  • March 10, 2019
Ik heb een ZXV7200. Ik heb een buitenantenne op het dak en de ontvangst is tussen 80 en 100% afhankelijk van de zender. Ik woon ik Limburg in de buurt van Venlo. Ik heb de nieuwe ontvanger nu een week en de eerste keer via de antennewizard de kanalen geladen. NPO1,2,3 en de lokale zender werden niet op de juiste kanalen geladen. Het begon met kanaal 4 voor RTL4. De zaak weer gereset (via fabrieksinstellingen) en toen opnieuw via uitgebreid zoeken de kanalen geladen, nu wel goed.

Goedemorgen mensen bij de KPN, Ik maak gebruik van dit forum omdat dit de enige manier is om met jullie mijn ervaring en ergernis te delen.

Sinds een paar weken ben ik eigenaar van een nieuwe digitenne-ontvanger en het lijkt of ik er een hobbyproject bij heb.

Even mijn bevindingen tot nu toe.
  • Het opstarten van het kastje duurt bijna een halve minuut.
  • Als ik de ontvanger uitzet, gaat de TV ook uit.
  • Het kastje aan laten staan is geen optie, dan kan zomaar de tv s'nachts spontaan aan gaan.
  • Als ik mijn Apple-TV wil gebruiken moet ik eerst het kastje en de TV uitzetten om vervolgens de TV opnieuw op te starten met de afstandsbediening van de TV.
  • Als ik vervolgens de Digitenne-ontvanger weer wil gebruiken moet ik telkens de beeldinstelling op mijn TV aanpassen terugzetten naar breedbeeld, anders past de ondertiteling niet.
Buiten bovenstaande ellende heb ik nu twee afstandsbedieningen nodig, een ontvanger in het zicht en een te korte HDMI kabel. Hoe kan je zoiets bedenken in 2019 ?

O,ja, de omwissel-actie hielt in dat ik €10 moest betalen voor het thuis wisselen of met de hele handel in de rij bij de klantenservice van de supermarkt.

Ik heb wel even telefonisch contact gehad met de KPN, uiteindelijk advies van de medewerker het abonnement na zo'n 15 jaar op te zeggen.................., de beste man had geen idee waar hij over het ging.

Digitenne is echt TOP !

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 11, 2019
Ik zit in regio 2, maar heb dit gemist. Ik dacht dat het signaal in de nacht van 12-2 en 13-2 eruit ging ipv. tussen 11-2 en 12-2.

Graag een opname met camera camcorder/fototoestel of mobiel, maakt niet zoveel uit zolang de kwaliteit redelijk is.. Een TS (Transport Stream) recording mag ook.
Graag posten op internet (liefs YouTube)

Alvast bedankt!

Regio 3 komt 12 Maart a.s., dus hierbij het verzoek of iemand in regio 3 dit wilt doen.

Voorbaat dank! En niet geschoten is altijd mis.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 11, 2019
Goed om te lezen dat de zenders nu wel goed binnenkomen, HCall. Ik begrijp, ook uit je reacties in het andere topic, dat je niet helemaal tevreden bent met de mogelijkheden van onze nieuwe ontvanger. En dat hetzelfde geld voor jou, ontevreden klant.
Dat is jammer om te horen. Zoals het er nu uitziet zal daar echter niet op korte termijn grote verandering in komen.

Voor jou, ontevreden klant, wat betreft het schakelen tussen Digitenne en de Apple TV, daar kan ik helaas niet echt bij helpen. Je kunt nog eens kijken of er in je tv instellingen zijn die je hiervoor kunt aanpassen. Verder klopt het dat we inderdaad kosten berekenen als we apparatuur door een koerier laten omwisselen. Dit omdat de kosten daarvan nogal veel hoger liggen dan omwisselen via een servicepunt. En een deel van die kosten rekenen we dan door aan de klant.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 11, 2019
@Ontevreden-klant
Tip: zet HDMI CEC in je tv eens uit. Afh. van het merk kan het zo heten:
  • Samsung – AnyNet+
  • Sharp – Aquos Link
  • Sony – BRAVIA Link en BRAVIA Sync
  • Toshiba – CE-Link en Regza Link
  • LG – SimpLink
  • Panasonic – HDAVI Control, EZ-Sync en VIERA Link
  • Phillips – EasyLink
Nadeel: tv schakelt niet naar betr. hdmi ingang. Dat moet je zelf doen met source.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 12, 2019
Goedemorgen allen! De omzetting naar DVB-T2 in regio 3 is vannacht wederom goed verlopen, we waren voor 7 uur klaar :)

Voor de volledigheid: de ontvanger pakt de frequentiewijzigingen (zie tabel in startbericht) automatisch op zodra hij merkt dat er nu een DVB-T2 signaal is i.p.v. een DVB-T1.

Voor mensen die op de masten Oss en Nijmegen zitten geldt wel dat je zelf even de antennewizard opnieuw moet laten lopen.

• Nieuwkomer
  • March 12, 2019
Onze zendmasten zijn al omgebouwd, apparatuur is omgewisseld, maar nog steeds geen beloofde HD beeld.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 12, 2019
Zie je geen verbetering van het beeld?
Wat is je woonplaats, Ritam? Dan kan er inhoudelijk gereageerd worden.

• Nieuwkomer
  • March 12, 2019
Zie je geen verbetering van het beeld?
Wat is je woonplaats, Ritam? Dan kan er inhoudelijk gereageerd worden.

Ik woon in Gelderland. Als ik HD signal heb, dan moet ik op de hoek rechts boven op het scherm HD letters zien of niet?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 12, 2019
Nee.

Maar je hebt wel HD ontvangst nu. De oude uitzendingen zijn niet meer beschikbaar/in de lucht.
Als je beeld hebt heb je HD dus.

De HD kwaliteit zie je, uiteraard, alleen als je tv met HDMI is aangesloten. Niet via de scart. Dan heb je alsnog 'gewone' kwaliteit op je tv. Kastje ontvangt HD. Dat kan namelijk echt niet anders.

HDI
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • March 13, 2019
En na al deze veranderingen, een ontvanger va iferieure kwaliteit, frequentie verandering enz. nog altijd geen stabiel signaal. Geen ontvangst van de mast in Smilde, dus dan maar via het verder weg gelegen Zwolle. Als het waait, geen beeld. Als het hard regent, geen beeld. Jammer weer dit. Helemaal omdat ik, naast een schotel, geen alternatief heb. Ik heb een contract met KPN. Wanneer ik niet betaal, pleeg ik contractbreuk. Maar wanneer KPN geen goed product levert, pleegt KPN contractbreuk. Ik ben al jaren klant, maar ben nu toch zeer ontevreden. Ik kijk het nog even aan, maar anders stap ik over naar Kanaal Digitaal of Kanaal +.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 13, 2019
Canal+ bestaat al jaren niet meer in Nederland. Is nu Film1.

Satellietproviders in Nederland:
Canaldigitaal
Joyne

Ik ben met je eens dat Digitenne mager is. Heel duur t.o.v. wat het levert aan aantal zenders, geen opnemen/pauze/on demand enzo... Canaldigitaal biedt ook uitgebreid on demand aanbod (ook live zenders en gemist)