Skip to main content

Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 822 reacties
  • 13 maart 2019
PeterG schreef:
Canal+ bestaat al jaren niet meer in Nederland. Is nu Film1.

Satellietproviders in Nederland:CanaldigitaalJoyne
Ik ben met je eens dat Digitenne mager is. Heel duur t.o.v. wat het levert aan aantal zenders, geen opnemen/pauze/on demand enzo... Canaldigitaal biedt ook uitgebreid on demand aanbod (ook live zenders en gemist)

Joyne?? JoyNEE zul je bedoelen?

PeterG
Superuser
  • 61758 reacties
  • 14 maart 2019
Slechte ervaring mee, @adam88 ?

Forum|alt.badge.img+16
  • Forum titaan
  • 5992 reacties
  • 14 maart 2019
Beide Nederlandse aanbieders van satelliet tv staan niet echt vooraan in innovaties. Er komt geen enkele zender meer bij, en als ze het lappen gaan proppen ze 15 zenders in 1 transponder wat ten koste gaat van kwaliteit. Wat dat betreft geeft Digitenne tegenwoordig een beter beeld dan de satelliet. Ware het niet dat ik niet kapot ben van die Chinese tuner, het beeld van mijn VU+ is echt veel mooier en stabieler.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 14 maart 2019
Geen ontvangst van de mast in Smilde, dus dan maar via het verder weg gelegen Zwolle. Als het waait, geen beeld. Als het hard regent, geen beeld.

Kijk aan, nog iemand die Smilde niet kan ontvangen. Wellicht een idee dat iemand van KPN eens een rondritje gaat maken door Drenthe met een tv, ontvanger en antenne en nagaat of heel Drenthe wel dekking heeft.

Forum|alt.badge.img+16
  • Forum titaan
  • 5992 reacties
  • 15 maart 2019
Ds2 schreef:

Geen ontvangst van de mast in Smilde, dus dan maar via het verder weg gelegen Zwolle. Als het waait, geen beeld. Als het hard regent, geen beeld.
Kijk aan, nog iemand die Smilde niet kan ontvangen. Wellicht een idee dat iemand van KPN eens een rondritje gaat maken door Drenthe met een tv, ontvanger en antenne en nagaat of heel Drenthe wel dekking heeft.

Hier prima ontvangst van Smilde. Heb je de tuner wel opnieuw zender laten zoeken? Onlangs is de NPO transponder op een ander kanaal (22) gekomen, wellicht zitten jullie nog op de oude (zwakke) frequentie.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 37182 reacties
  • 15 maart 2019
Ds2 schreef:

Nee, niet heel Drenthe heeft dekking van Digitenne. Met name in het zuid-oosten is het vrijwel onmogelijk om ontvangst te hebben. Wat wel helpt is een goede buitenantenne. Met de Funke V-5 is de ontvangstkans een stuk groter dan met oudere antennes. Met een binnenantenne kom je in onze provincie niet ver. Een andere tip is om opnieuw zenders te zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenderzoeken.

• 0 reacties
  • 15 maart 2019
Op 9 juli 2019 a.s. wordt de laatste regio omgezet naar Digitenne T2, dan is vanaf dat moment voor geheel Nederland alleen nog Digitenne T2 beschikbaar.☺️

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 822 reacties
  • 15 maart 2019
PeterG schreef:
Slechte ervaring mee, @adam88 ?

Ik heb geen JoyNEE, maar het is wel gewoon een achtelijk amateursbedrijf.

-- Joyne.be onderaan © 2018
(ohhh, ik mag gewoon de site namaken begrijp ik? Want voor 2019 is de site kennelijk niet auteursrechtelijk beschernd)

-- https://www.joyne.nl/be-joyne-zenders.html Het registratieportaal voor de verkopers is in januari* beschikbaar.
* 2099

-- Sport Totaal:
In de loop van juni 2018 worden de zenders Ziggo Sport Racing, Ziggo Sport Voetbal en Ziggo Sport Golf toegevoegd aan dit pakket.

-- Contact, email adres niet eens klikbaar:
https://www.joyne.nl/contact.html

-- Sitemap heel veel dode links: https://www.joyne.nl/nl/sitemap/sitemap.html
Vergelijk JOYNE - Canal Digitaal is tijdelijk van de site verwijderd

-- Het logo is daarnaast een Fisher-Price logo dat even snel met powerpoint of paint in mekaar geflanst is, net als deze reclame https://www.youtube.com/watch?v=P9pCFwAk2So
Lijkt wel gemaakt door een kind van 3.
Zelfs een muziekje (hoewel ik dit vaak alleen maar irritant vind) ontbreekt onder de reclame, waarschijnlijk konden of wilden ze de rechten daar voor niet betalen, geld op. :)

-- Daarnaast heeft de klantenservice mischien zelfs wel het hele bedrijf maar 1 medewerker, ene Johrit ****.

Kortom amateurs bedrijf maximaal.

Admin: achternaam medewerker verwijderd i.v.m. privacy

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 822 reacties
  • 15 maart 2019
PS. Ga niet in zee met JoyNEE, Wietze Beukema, Totaal TV en Jarco Kriel.

PeterG
Superuser
  • 61758 reacties
  • 15 maart 2019
Copyright © is altijd een vanaf datum/jaartal. Geldt dus ook voor de volgende, meestal 25, jaar.

E-mail adressen zijn heel vaak niet aanklikbaar. Met copy/paste echte zooo in je adresbalk v.d. e-mail te zetten natuurlijk.

Verder is het inderdaad een beetje knullig. Had tekstueel natuurlijk allang aangepast moeten worden.

Forum|alt.badge.img+16
  • Forum titaan
  • 5992 reacties
  • 15 maart 2019
Deze vind ik ook prachtig misleidend. Je leest al gauw "TV Vlaanderen", de Vlaamse versie van Canal Digitaal. Vlamingen die het zonder VTM, Q2, CAZ, Vitaya, VIER, VIJF, ZES, Eurosport BE, Eleven Sports etc. moeten doen maar wel de Nederlandse fluttroep krijgen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 15 maart 2019
@HDI, jammer te horen dat je ontvangst minder is geworden en dat het via Smilde niet meer lukt. Wat gebeurt er als je met Smilde probeert te verbinden? Wil het helemaal niet, of heb je dan slecht beeld? Ik ben benieuwd naar het type antenne dat je hebt, en waar je deze hebt staan (in huis, buiten etc...)

Adam, het is duidelijk uit je bericht dat je een sterke mening hebt over wat bedrijven en mensen. Dat staat je natuurlijk volkomen vrij, maar dat op deze manier uitdragen draagt niet bij tot een goede discussie. Praktijkervaringen, of relevante links, zijn welkom als jullie het hebben over alternatieven voor Digitenne, maar laten we het netjes houden 🙂

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 822 reacties
  • 15 maart 2019
Giant2000 schreef:
Deze vind ik ook prachtig misleidend. Je leest al gauw "TV Vlaanderen", de Vlaamse versie van Canal Digitaal. Vlamingen die het zonder VTM, Q2, CAZ, Vitaya, VIER, VIJF, ZES, Eurosport BE, Eleven Sports etc. moeten doen maar wel de Nederlandse fluttroep krijgen.

Ehh, wat bedoel je nu? Ik zie deze zenders toch wel echt in de JoyNEE zenderlijst staan hoor!
https://www.joyne.nl/nl/file/20180907161816/328/index.html
En de meeste zenders die je opnoemd ook bij TV Vlaanderen.

Admin: achternaam medewerker verwijderd i.v.m. privacy

Die achternaam had ikzelf al verbasterd dus van enige privacy was al wel sprake.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 maart 2019
Na behoorlijk lang prutsen en draaien is het me uiteindelijk toch gelukt om TV Drenthe te kunnen ontvangen via Smilde. Nu via een nog ongebruikte harkantenne op de vliering, waar ook al een antenne stond om de Duitse zenders mee te kunnen ontvangen.

Mijn bevindingen:
  • na de kanaalwijzingen van RTV Drenthe (60 naar 22) en RTV Noord (46 naar 40) is bij mij de ontvangskwaliteit zodanig minder geworden dat de voorheen prima werkende binnenantenne met versterker voor deze zenders niet meer volstond (Drenthe geen beeld/Noord maar matig)
  • de funke digitenne v5 antenne gaf al helemaal geen signaal, daarvoor zal je waarschijnlijk pal onder een zendmast moeten wonen (kan weer retour naar de kpn winkel dus)
  • als je met kanaalwijzigingen ineens aan de slag moet met andere antennes op hogere plekken, mag daar bij KPN wel naar gekeken worden. Dat lijkt me een behoorlijke achteruitgang. Verbeterde beeldkwaliteit is mooi, maar als dat de helft van de tijd wegvalt heb je daar ook vrij weinig aan.
Maar even rondkijken voor nog een harkantenne om RTV Noord een beetje fatsoenlijk te kunnen ontvangen. Maar eigenlijk moet het toch niet nodig zijn...

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 37182 reacties
  • 15 maart 2019
Heb je de Funke V5 wel buiten geplaatst? Ik woon ruim 30 km van Smilde vandaan en heb hier 100% ontvangst. Als je die antenne nu is buiten plaatst voor RTV Noord, dat zou toch moeten lukken. Er is een speciale buitenmontageset voor deze antenne.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 maart 2019
Heb je de Funke V5 wel buiten geplaatst?

Ik heb 'm buiten het raam gehouden, richting Smilde (38km) en Groningen (43km). Beide geen signaal. Zou je nog kunnen denken aan een defecte antenne, maar wat zit er nu eigenlijk in wat kapot kan. En vorige week gekocht.

• 5993 reacties
  • 15 maart 2019
( (te) voor de hand liggend ? )
Zit er een ledje op de antenne en brand die ?

EN (grrr.) als ik hier kijk :
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/
Dan zie ik dat er nog steeds een PRUT kabeltje word meegeleverd.
Veel te dun, geeft VEEL demping op deze frequenties.
Is eenvoudig te vervangen door een betere.
Maar dat zal in dit geval niet HET verschil maken vermoed ik.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 37182 reacties
  • 15 maart 2019
Het gaat om de hoogte van de antenne, ik heb de antenne bovenop het dak geplaatst. Deze montageset gebruikt:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed

Groningen wordt wel lastig, Bij mij ook ongeveer 45 km hier vandaan en geen goed stabiel signaal hier. Wel een lock op het kanaal. 43 km is eigenlijk te ver weg, je kan het proberen met de antenne bovenop het dak. En inderdaad een goede kabel gebruiken, (0,7 cm dikte)

• 5993 reacties
  • 15 maart 2019
Noordzee schreef:
Het gaat om de hoogte van de antenne

Ja, maar eigenlijk gaat het om vrij zicht richting de zendmast.

Noordzee schreef:
Deze montageset gebruikt:

Aha, daar zit betere kabel bij, mooi !

Maar dan, waar komen al deze (nieuwe?) problemen vandaan ?

• 5993 reacties
  • 15 maart 2019
Ik kijk nog eens naar de foto van de kabel bij de buiten-set.
Als ik het goed zie dan zit daar een sub-optimale plug aan, zo een die bij de minste beweging van de kabel de kern vd kabel doet afbreken.
Er zijn in de loop der tijd enorm veel PRUT pluggen gemaakt, en worden nog steeds verkocht, terwijl er een eenvoudige en zeer betrouwbare oplossing is, een kabel met aan 2 zijden een F-connector en dan een verloopje voor in de ontvanger.

Ter info :
https://en.wikipedia.org/wiki/Belling-Lee_connector
https://en.wikipedia.org/wiki/F_connector

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 maart 2019
Ik waardeer alle prima adviezen over de hoogte in, vrij zicht en dikkere kabels. Mijn punt is echter dat ik deze tips voor 28 februari niet nodig had en na de frequentiewijzigingen wel, wat dus wijst op een achteruitgang in ontvangstmogelijkheden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 37182 reacties
  • 15 maart 2019
Dat kan kennelijk per locatie schelen. Ik heb het idee dat jij (net als ik) ook in het Oosten van Drenthe woont. Bij mij is Smilde aanmerkelijk sterker geworden. En Groningen ontving ik vroeger nooit, nu ineens wel (maar niet stabiel).

Met de nieuwe antenne moet je wel goed richten. Zo ontvang ik hier Smilde sterker dan via de haaienvin die ik hier ook heb staan. Maar de Duitse zenders krijg ik hier wel via de haaienvin, maar niet via de V5. Mijn conclusie is dat de Funke V5 erg richting-gevoelig is.

Forum|alt.badge.img+16
  • Forum titaan
  • 5992 reacties
  • 15 maart 2019
Hier met een buitenantenne 100% ontvangst. Steenwijk Smilde is ca. 30 km.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 37182 reacties
  • 17 maart 2019
KeesYagi schreef:

Maar dan, waar komen al deze (nieuwe?) problemen vandaan ?

Hieronder een uitleg wat er nu precies is gewijzigd:

Het is niet direct zo dat meer bitrate meer signaal ruisverhouding nodig heeft. DVB-T2 komt duidelijk dichterbij de ideale Shannon limit dan DVB-T. Ik splits even de problemen met het inmiddels verlaten kanaal 60 af van de discussie omdat deze niets te maken hebben met de omzetting naar DVB-T2.

De meest in het oog springende verandering is dat (in ieder geval) de publieke omroep mux van 64qam naar 256qam is omgezet met gelijkblijvende FEC van 1/2. Dat is een heel grote stap die gevolgen heeft voor benodigde signaal ruis verhouding. Welke impact dat exact heeft op de benodigde signaal ruisverhouding blijkt nog best lastig te achterhalen uit diverse Internet bronnen.

Op pagina 3 grafiek 6 staat een heldere vergelijking https://svpbm.com/wp-content/uploads/2018/09/DVBT2_Performance_comparison_.pdf

De blauwe curve voor DVB-T2 begint net boven een C/N van 15 dB voor een FEC van 1/2 terwijl DVB-T (groene curve) met 1/2 slechts 13 dB nodig heeft. Nu zijn dit zogenaamde gaussian noise profielen, oftewel een ideale ontvangst zonder reflecties met alleen ruis. De praktijk is natuurlijk anders en daarbij gelden andere modellen met hogere benodigde C/N waarden. Uit diezelfde grafiek blijkt dat 64qam met een FEC van 2/3 evenveel netto bitrate (ca. 30) levert als de huidig gekozen instelling. Echter wel met bijna 2 dB minder benodigde C/N. Puur kijkend naar de grafiek zou dat een betere instelling zijn geweest maar daarbij heb ik niet gekeken naar de andere ontvangst profielen.

Op deze site staat nog veel meer en dan wordt het puzzelen: https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/opb/rep/R-REP-BT.2254-1-2014-PDF-E.pdf

Terug naar de praktijk: Er lijkt weinig te zijn veranderd. Uiteraard is wel de ontvanger veranderd en uit oudere testjes met DVB-T onvangers bleek een verschil van 1 dB tussen twee ontvangers mogelijk te zijn. Dan praat ik niet over een verschil in gevoeligheid zonder versterker maar voldoende versterkt signaal zodat de eigen ruis van de ontvanger geen rol meer speelt.

bron: OFDM

• 0 reacties
  • 17 maart 2019
Noordzee schreef:
De meest in het oog springende verandering is dat (in ieder geval) de publieke omroep mux van 64qam naar 256qam is omgezet met gelijkblijvende FEC van 1/2. Dat is een heel grote stap die gevolgen heeft voor benodigde signaal ruis verhouding. Welke impact dat exact heeft op de benodigde signaal ruisverhouding blijkt nog best lastig te achterhalen uit diverse Internet bronnen.

Heb je een bron of meer achtergrond bij de bewering dat FTA 256QAM is?
En ook de rest van de parameters?
En is dit voor alle zenders/masten hetzelfde?