Skip to main content

Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

• January 30, 2018
  • 1568 reacties
  • 237096 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1568 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 1, 2019
1000e post.

Gefeliciteerd met deze mijlpaal ! 😀

In werkelijkheid had Giant2000 de 1000-ste post en jij de 1001-ste. (Wel de 1000-ste reactie....)

Forum|alt.badge.img+16
  • Forum titaan
  • April 1, 2019
1002

• Deelnemer
  • April 2, 2019
Voor degene die het gratis Digitenne abonnement bij een KPN/Telfort internet + TV abonnement gebruikt voor een 2e TV aansluiting thuis heeft KPN een alternatief beschikbaar een “KPN IPTV app voor Smart TV”.

Hiermee kan je de gratis Digitenne aansluiting wegdoen en je niet meer bruikbare Digitenne DVB-T tuners in je Smart TV in de prullenbak gooien.

De KPN IPTV app voor Smart TV vervangt wel Digitenne applicatie maar niet de mogelijkheden van een 2e HD ontvanger van je internet +TV abonnement. Smart TV’s van Samsung vanaf 2017 zijn als eerste geschikt voor de nieuwe KPN IPTV app voor Smart TV. Voorwaarden je Smart TV moet wel verbonden zijn met internet het zij bekabeld of met WiFi. Smart TV’s van andere merken volgen later dit jaar.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 2, 2019
Slecht nieuws vandaag: De prijs van Digitenne gaat per 1 juni 2019 omhoog naar 17 euro per maand.

Admin: zie het topic over de wijzigingen van 2019 bij KPN

• April 2, 2019
Digitenne is de duurste manier van tv kijken
Is dat zo ?
Bedoel je per zender ?
Of hoe kan het goedkoper dan ? (buiten FTA natuurlijk)

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 2, 2019
Via ITV kan het goedkoper (10 euro), Via Canal Digitaal kan het goedkoper (10 euro) , Via NL Ziet kan het goedkoper......

Zo jammer dat Digitenne op deze manier uit de markt wordt gedrukt.

• April 2, 2019
Aha, op zo'n manier, maar dan moet je wel een internetverbinding of een schotel opstelling hebben.

Zo jammer dat Digitenne op deze manier uit de markt wordt gedrukt.
Helemaal mee eens !
Gaan we België achterna ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 2, 2019
Wie heeft er nou geen internet, Kees? Meeste providers kunnen i.c.m. met dat ITV diensten leveren. Bij KPN is dan dus € 10 bovenop internet. Digitenne is los € 17,00 straks. 7 meer voor minder zenders en VEEL minder mogelijkheden (opnemen, pauzeren, gemist etc is er allemaal niet)

Redelijk goedkoop is NLziet met € 7,95 per maand. Alle zenders van NPO, RTL en Talpa + opnemen, pauzeren, gemist ... ). Wel natuurlijk internet via een provider nodig.
(RTL is ook RTL Z/crime/telekids/crime en bij Talpa is ook TV 538. Die zenders zitten er ook in.)

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 3, 2019
Slecht nieuws vandaag: De prijs van Digitenne gaat per 1 juni 2019 omhoog naar 17 euro per maand.

Admin: zie het topic over de wijzigingen van 2019 bij KPN

Really??? :(

Afgezien van dat KPN nu tegen ons heeft gelogen en bedrogen, er werd tijdens de overgang steeds gezegd dat de prijs 15,50 zou blijven.

Ik denk dat het aantal leden nu nog steller zal gaan zakken. Zelfs analoge TV heeft nog meer mogelijkheden in bepaalde zin. (opnemen).

Nog iets eergisteren keek ik naar een FTA zender (regio Deventer) en bleef het beeld steeds hangen. (ja echt om de enkele seconden ofzo.) Ook iemand last van?

Wat zouden ze er trouwens mee voor hebben? En nee KPN, deze verhoging gaat jullie niet helpen de gemaakte investeringen terug te verdienen. Alleen maar tot nog meer klantenverlies.

Zou dit een grote klantentoestroom naar JoyNEE als alternatief kunnen betekenen? :)

De JoyNEE server op een Rasberry Pi servertje kan de toestroom niet meer aan? 🙂

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 3, 2019

1000e post.Gefeliciteerd met deze mijlpaal ! 😀

In werkelijkheid had Giant2000 de 1000-ste post en jij de 1001-ste. (Wel de 1000-ste reactie....)

Sorry maar Erik_Moderator opende het topic.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 6, 2019
Ik zit in regio 2, maar heb dit gemist. Ik dacht dat het signaal in de nacht van 12-2 en 13-2 eruit ging ipv. tussen 11-2 en 12-2.

Graag een opname met camera camcorder/fototoestel of mobiel, maakt niet zoveel uit zolang de kwaliteit redelijk is.. Een TS (Transport Stream) recording mag ook.
Graag posten op internet (liefs YouTube)

Alvast bedankt!

Regio 4 komt 9 April a.s., dus hierbij het verzoek of iemand in regio 4 dit wilt doen.

Voorbaat dank! En niet geschoten is altijd mis.

Forum|alt.badge.img+5
Goedendag allen. Na lang lezen heb ik een login aangemaakt. Ik was betalende Digitenne abonnee tot de switchover omdat er geen vervanger voor de TF5300 PVR wordt aangeboden. Blijft over de ontvangst hobby van andere regio's en de Duitse zenders waarvoor ik FTA ontvangers heb die kunnen opnemen.

De discussie over de insteekkaart en HEVC heb ik ook gevolgd en ik denk dat een overstap naar H.264 dit had kunnen voorkomen. Onder andere Engeland gebruikt DVB-T2 met H.264 maar dan was de beeldkwaliteit een tandje lager uitgekomen of het aantal zenders had beperkt moeten worden. Daarnaast is het onlogisch om over te stappen naar een systeem dat de laatste stand der techniek is maar ik denk dat het Digitenne product en de klanten meer gebaat zijn bij gebruiksgemak en dat is verloren gegaan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 7, 2019
Hoi, @DVB-T combiner . Welkom op 't forum! 😃

Daarnaast is het onlogisch om over te stappen naar een systeem dat de laatste stand der techniek is

Waarom is dit onlogisch? Het is het meest toekomstbestendig. H.264 is alweer zo'n 9 jaar oud; H.265/HEVC is ook alweer in 2017 geïntroduceerd. En wordt op het vasteland in Europa gebruikt. Het is juist onlogisch om een wat oudere techniek te gebruiken als er een nog nieuwere is.
Nu kunnen Digitenne-abonnee's aan de Duitse grensstreek tenminste ook weer de Duitse zenders ontvangen.

Ik zou er verbaast zijn geweest als er voor H.264 was gekozen. Met HEVC is er grotere compressie en dus ruimte voor meer zenders in hetzelfde spectrum. Ik verwacht meer dan de huidige 32 tv zenders in de toekomst.

Forum|alt.badge.img+5

Daarnaast is het onlogisch om over te stappen naar een systeem dat de laatste stand der techniek is
Waarom is dit onlogisch? Het is het meest toekomstbestendig. H.264 is alweer zo'n 9 jaar oud; H.265/HEVC is ook alweer in 2017 geïntroduceerd. En wordt op het vasteland in Europa gebruikt. Het is juist onlogisch om een wat oudere techniek te gebruiken als er een nog nieuwere is.
Nu kunnen Digitenne-abonnee's aan de Duitse grensstreek tenminste ook weer de Duitse zenders ontvangen.

Ik zou er verbaast zijn geweest als er voor H.264 was gekozen. Met HEVC is er grotere compressie en dus ruimte voor meer zenders in hetzelfde spectrum. Ik verwacht meer dan de huidige 32 tv zenders in de toekomst.

Dankje!

Sorry voor de fout in mijn zin. Ik had moeten schrijven niet de laatste stand der techniek. Of gewoon dat het logisch is.

Het argument dat H.264 al 9 jaar oud is gaat niet helemaal op omdat er aan de compressiekant nog winst mogelijk is met de nieuwste encoder technologie. Dit is ook het geval bij de nieuwe satelliet provider die hiermee een hoog aantal zenders kan hosten in 1 transponder. Ik denk dat een mix van 2/3 deel van de zenders in HD en een klein aantal in SD zeker was gelukt in 30 Mbit/s. Een overstap naar H.265 had over een paar jaar gemaakt kunnen worden op het moment dat het aantal insteekkaart TV toestellen in de markt dit had toegelaten (vooropgesteld dat de decoders die worden uitgeleverd wel H.265 kunnen).

Maar ik heb natuurlijk geen idee welk percentage klanten met een insteekkaart werkte. Als dit er relatief weinig zijn dan is de huidige keuze zeker de beste.

Het is natuurlijk perfect dat de nieuwe settop boxen de Duitse zenders kunnen ontvangen en dat zou voor klanten met een H.264 toestel met insteekkaart niet zijn gelukt. Deze hadden dan alsnog voor een settopbox kunnen kiezen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 7, 2019
Het argument dat H.264 al 9 jaar oud is gaat niet helemaal op omdat er aan de compressiekant nog winst mogelijk is met de nieuwste encoder technologie

Die nieuwste encodertechnologie is nou juist niet compatibel met H.264. Want dat is HEVC.

Forum|alt.badge.img+5

Het argument dat H.264 al 9 jaar oud is gaat niet helemaal op omdat er aan de compressiekant nog winst mogelijk is met de nieuwste encoder technologie
Die nieuwste encodertechnologie is nou juist niet compatibel met H.264. Want dat is HEVC.

De nieuwste encodertechnologie binnen H.264 uiteraard. Het mag vreemd klinken maar ook daarin is doorontwikkeld. De compressie technieken zijn zo opgezet dat er aan de encoderzijde verbetering mogelijk is bij gelijkblijvende decoders. Er zijn wereldwijd enorm veel providers die grote belangen hebben juist geen migratie aan de klantzijde te moeten doorvoeren.

Voorbeeld: De satelliet provider die ik noemde zendt in 65 Mbit/s 15x HD en 7x SD zenders uit. Omgerekend naar een Digitenne kanaal van 30 Mbit/s komt dat op 7xHD en 3x SD dus geen enkel probleem het huidige pakket in H.264 uit te zenden.

Forum|alt.badge.img+5
Maar goed, indien het aantal insteekkaart klanten met een H.264 geschikt toestel relatief klein is dan heeft zo'n idee geen zin.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 7, 2019

Het is inderdaad niet logisch om een sterk verouderde techniek als MPEG1, eh oeps ik bedoel MPEG2 om te wisselen voor een inmiddels ook al verouderde techniek als H264.
Buiten dat waarom is er zo veel bezwaar tegen een kastje? iTV gebruikt altijd een kastje.

Forum|alt.badge.img+5

Het is inderdaad niet logisch om een sterk verouderde techniek als MPEG1, eh oeps ik bedoel MPEG2 om te wisselen voor een inmiddels ook al verouderde techniek als H264.
Buiten dat waarom is er zo veel bezwaar tegen een kastje? iTV gebruikt altijd een kastje.

H.264 voorstellen als sterk verouderde techniek is niet correct, MPEG2 wel. H.265 is net een paar jaar op de markt.

Het bezwaar is dat mensen die het gebruiksgemak van de eigen TV en afstandbediening waarderen naar een kastje oplossing worden gestuurd. Voor sommigen geen probleem maar er zijn genoeg klachten te lezen. Ook op dat Youtube linkje toch?

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 7, 2019
H264 sterk verouderde techniek schreef ik ook niet:

ik schreef:

inmiddels ook al verouderde techniek als H264.

PS. Welk YouTube linkje?

Forum|alt.badge.img+5
H264 sterk verouderde techniek schreef ik ook niet:

ik schreef:

inmiddels ook al verouderde techniek als H264.

PS. Welk YouTube linkje?

Mijn excuses, dat heb ik verkeerd gelezen. Maar goed hoe verouderd het is valt moeilijk te zeggen.

Het Youtube linkje onder je berichten. Daarin wordt duidelijk gezegd er is geen insteekkaart meer op een manier waarop dat als minpunt wordt voorgesteld.

• April 7, 2019
vervolg op dit :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235/index41.html#post745384

maar dan moet je wel een internetverbinding of een schotel opstelling hebben.

Wie heeft er nou geen internet

Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt maar er zijn plaatsen waar internet er niet is, of lastig/duur is.
En dan is digitenne een uiterst simpele manier voor een "plaatje met een praatje".
Kan op de meest afgelegen plaatsen werken, evt op een accu.

Dat is waarom ik hoop dat er tot in lengte van jaren iig een aantal vrije zenders te zien zullen blijven.

• April 7, 2019
Er zijn nog genoeg huizen/personen zonder internet. Hoewel basis zaken zonder internet steeds lastiger worden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2019
Daar is laatst een onderzoek naar geweest. 11 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder heeft thuis geen internet. Vooral ouderen natuurlijk, maar heus niet alleen ouderen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 7, 2019
Daar is laatst een onderzoek naar geweest. 11 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder heeft thuis geen internet. Vooral ouderen natuurlijk, maar heus niet alleen ouderen.

Ik zou echt niet zonder internet willen, dan moet ik naar die vervelende muzak winkels toe. En dat wil ik absoluut niet.
Leve de e-commerce! Echt een uitkomst voor mij!

Ik zou echt in paniek raken als ik geen internet had.