Skip to main content

Is het mogelijk om op dit kastje een koptelefoon aan te sluiten? De tv heeft geen mogelijkheid.

Hoi @Sankroft ,

Leuke vraag ! Ik heb deze vraag nog niet eerder hier gezien. 

Aan de achterzijde van de ontvanger zitten twee audio-uitgangen. Wellicht kun je daar jouw koptelefoon op aansluiten?  Al dan niet met een verloopstukje…. 

Probeer het eens zou ik je willen adviseren….  (de witte en rode aansluitingen)

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.


Bedankt voor het antwoord, maar gezien de leeftijd van de tv hebben we deze aansluiting nodig voor de verbinding van tv/kastje. Hier kan ik dus de HDMI niet voor gebruiken.


Ja, als je die aansluiting al gebruikt, dan houdt het op… 


Maar mogelijk heeft @PeterG nog een briljant idee?

Hij komt wel vaker met onverwachte technische snufjes op de proppen..


Met 2 T-stukjes/Y-kabeltjes kun je de TV en de koptelefoon parallel zetten.

Geen probleem !

Ik zou een draadloze hoofdtelefoon aanraden, (sony bv, die staat nu op m’n hoofd) dan kun je vaak doorlussen op het basis/zend station.

HET vervelende is dat de meeste apparaten 1 audio uitgang hebben die dan wel geregeld OF vast signaal geven.

Je zal dus desgewenst het TV geluid op een andere manier uit moeten zetten.


@KeesYagi

Ik ga jou voortaan ook noemen (mention-en)  bij dit soort vragen over technische snufjes ! :thumbsup_tone4:

 


Dit soort basale dingen liggen mij wel ja.

Op de HDMI zit ook audio, maar zal het zelfde gedrag hebben als de tulp, geregeld dus ?


Huh, moeilijk woord….

basaal

1000.PNG?18052019basaal bijv.naamw.Uitspraak:    ba'zal]  van zeer eenvoudig of laag niveau Voorbeelden:   `basale kennis`, `basale behoeften`, `basale vereisten`Synoniem:   fundamenteel basale cellen  (diep liggende huidcellen) `basaalcelkanker` Â©ï¸ Kernerman Dictio...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/basaal

 

Nou, ik vind dit soort oplossingen juist van een hoog niveau. :joy::yum::thinking:

 


Is het mogelijk om op dit kastje een koptelefoon aan te sluiten? De tv heeft geen mogelijkheid.

gezien de leeftijd van de tv hebben we deze aansluiting nodig voor de verbinding van tv/kastje. Hier kan ik dus de HDMI niet voor gebruiken.

Dan heb je best een heel oude TV als die wel een scart maar geen koptelefoonaansluiting heeft.

Mijn eerste advies zal dus zijn: moderniseer! Dan heb je een veel mooier beeld (digitenne is tegenwoordig HD). 16:9 verhouding op een 4:3 scherm via scart is uit de tijd.
P.S. op een nieuwe TV kan alleen een Bluetooth-koptelefoon gebruikt.

Voor nu:

Koop 2 stuks van deze om de audio-uitgangen (rood en wit) te verdubbelen. En koop ook nog dit verloopje om de mini-jack plug v.d. koptelefoon aan te kunnen sluiten.

Er kan ook een niet-draadloze koptelefoon op. Het geluid is dan best nog hard genoeg.

De Digitenne kastjes hebben een geregelde audio uit via analoog én hdmi.


 Allemaal mee eens, dan vraag ik me alleen nog af :

P.S. op een nieuwe TV kan alleen een Bluetooth-koptelefoon gebruikt.

Bluetooth is digitaal dus vertraging, of zijn de luidsprekers dan ook vertraagd ?

Het hangt er maar vanaf of de koptelefoon icm de luidsprekers gebruikt wordt.


Enkele microseconden verschil geeft galm als idd beide speakersystemen gebruikt worden; televisiespeakers en koptelefoon. Ik denk echter dat dan de speakerluisteraar geen last heeft van het geluid via de koptelefoon en andersom.

Over het algemeen gebruik je één speakersysteem tegelijk. Enkele microseconden merk je niet qua lipsync.


Mag ik jullie danken voor het advies, eens dat het een oude tv is. Dat vind ik ook, maar deze vraag was voor mijn ouders die daar anders over denken ;-) 

Maar ik ga op zoek naar datgene wat jullie adviseren.

 

grt Sandra


die daar anders over denken ;-) 

Ik denk zo maar dat dat zuinigheid is (waarom iets vervangen wat nog goed werkt?). Mijn 82 jarige moeder wil nooit meer terug naar een 4:3 beeldbuis. Ondertiteling zoveel beter te lezen ook. Want én scherper én groter. Terwijl de hoogte van het scherm gelijk is aan de laatste 4:3 tv. Maar een 16:9 is dan breder en gebruikt en hele beeld.

Oh ja, over zuinigheid: vertel je ouders maar dat een moderne tv ongeveer 25 tot 33 % v.h. stroomverbruik t.o.v. hun huidige tv heeft. :wink:

waarom iets vervangen wat nog goed werkt?

Antwoord: omdat het over tijd is. En ingehaald door nieuwe, betere en zuinigere techniek.


Reageer