Skip to main content
Beantwoord

Ontvangst KPN Digitenne op de Eilanden ( Vlieland en Terschellling) niet naar wens

  • 7 June 2024
  • 27 reacties
  • 276 keer bekeken

Een paar jaar geleden  ook al eens aangezwengeld en ik dacht na 3 jaar Vlieland wwer een aangedaan met de zeilboot… eens kijken of KPN  de reclame boodschap

” Geniet van je favoriete shows, WAAR JE OOK BENT IN NEDERLAND., of dat nu op je boot is etc etc etc “.    Met KPN digitenne kijk je OVERAL zonder problemen TV”

Nu, ik zit hier op Vlieland op mijn boot ….en nog steeds na al die jaren maakt KPN het niet waar… geen enkel signaal!!! We worden dus nog steeds gepiepeld.

Vrinden van de KPN, hoe moeilijk kan het zijn. zorg er voor,  dat al diegene die het geheel jaar door betalen voor Digitenne en die dat kastje alleen maar gebruiken op boot, camper of caravan om OOK OP DE EILANDEN tv kunnen kijken. 
 

Dat is toch geen rocket science en bovendien wordt dan eindelijk de misplaatste reclame slogan bewaarheid.

Nu, ik zit hier op Vlieland op mijn boot ….en nog steeds na al die jaren maakt KPN het niet waar… geen enkel signaal!!! We worden dus nog steeds gepiepeld.

Maar... heb je wel weer zenders gescand??? Best is uitgebreid zoeken gebruiken. In elke regio zijn de frequenties anders en dat doet ie niet automatisch. 

Je moet daar makkelijk bereik hebben van de zendmast in den Burg. 


Ipv automatisch zoeken, nu “uitgebreid zoeken gebruikt en ……TOP!   Erg blij .. EK voetbal here we come… ook op Vlie👍😜 dank voor de tip


Toch weer iets te vroeg “gejuicht”… alle zenders prima ontvangst behalve NPO 1, 2 en 3.

Geen enkel signaal…..wat ik zeg te vroeg gejuicht en met name uitgejuigt…. want op Vlieland dus geen EK voetbal😢


Heeft iemand een idee hoe ik ook NPO 1 ,2 en 3 hier op Vlieland kan ontvangen?


Probeer het eens via de mast op Texel, wat ik van kennissen heb gehoord dat als het eb is op Vlieland en Terschelling dat het signaal vaak weg valt via de mast in Leeuwarden

PS via de jachthaven op Vlieland  kun een hotspot van KPN die gratis is ook gebruiken


Dank, ik richt al op Texel en ontvangst van de commerciële zenders is prima. Allen NPO 1 2 3 helemaal niets en daar gaat het met het EK natuurlijk om. Ik zou  via de KPN hotspot op een  ipad kunnen kijken, maar dat doen er al heel veel hier en dat schiet niet op. Misschien zou KPN nu eindelijk eens een steunzender op Terschelling kunnen plaatsen, zoals ik al een paar jaar geleden opperde. Dan maken ze de slogan “dekking in HEEL NL eindelijk wens waar!….  Of horen deze eilanden toch bij Duitland?


@Birdroy  Ga eens zenders zoeken via Noord Holland wellicht dat npo1 t/m npo3 wel worden ontvangen er staat een mast in wieringerwerf


Hallo @Birdroy ,

Ik neem aan dat je de antenne al buiten hebt staan.
 

Je kunt zelf investeren om een betere ontvangst te krijgen. Zo kun je voor een paar tientjes een betere antenne aanschaffen: 

https://digitennes.nl/antennes/478-rebox-re-23ga-dvb-t2-power-plus-buiten-antenne-80km-8717056977386.html

 

Een andere optie is om gebruik te gaan maken van het CI+-module. KPN ruilt via 0800-0402 jouw ontvanger om voor het module: 

 

Heb je geen geschikte TV? Dan kun je zelf  een Apebox ontvanger aanschaffen. Die ontvanger ontvangt beter dan de KPN-ontvangers. 

https://www.cardwriter.nl/apebox.html

 


Dank Noordzee, ik ga ermee aan de slag.

Een betere antenne had ik al aangeschaft, maar die werkt dus niet afdoende. Jammer dat de klant allerlei andere spullen moet aanschaffen omdat de hardware van KPN niet voldoet. Steunzender op Terschelling blijft voor de KPN klant,  in combinatie met de mindere KPN antenne en KPN box, de meest klantvriendelijke oplossing. KPN moet er zelf voor zorgen dat dat spul overal werkt, toch?


Eens @Birdroy ,

Ik pleit al jaren voor meer zendmasten. Zelf woon ik ook in een gebied waar officieel geen ontvangst mogelijk is. Daardoor heb ik zelf ook geïnvesteerd in goede apparatuur. En een antenne bovenop het dak, dat was sowieso een vereiste. 


Nu, ik zit hier op Vlieland op mijn boot ….en nog steeds na al die jaren maakt KPN het niet waar… geen enkel signaal!!! We worden dus nog steeds gepiepeld.

Maar... heb je wel weer zenders gestand??? Best is uitgebreid zoeken gebruiken. In elke regio zijn de frequenties anders en dat doet ie niet automatisch. 

Je moet daar makkelijk bereik hebben van de zendmast in den Burg. 

Dat makkelijk bereik is niet helemaal waar. De antenne moet eigenlijk boven de Waddendijk uitsteken. Als je in de jachthaven ligt, dan heb je nog wel kans mits de antenne hoog genoeg staat en juist uitgericht is. 
 

 


Antenne boven in de mast van je zeilboot. Zorg dat de antenne steeds gericht kan worden. 

Gebruik een actieve yagi antenne

Texel, Vlieland: zendmast den Burg. 

Terschelling mogelijk meer zendmast in Friesland. 

Andere mast, locatie? Zenders opnieuw scannen. 


Dank Peter, maar om nu iedere keer een mast van 18 mtr in te moeten klimmen om zo’n zelf aangekochte antenne  te richten…dat vind ik wel een dingetje.  Beter dus dat KPN een steunzender plaatst zodanig dat er zowel op Terschelling als ook op Vlieland  ontvangst is, gewoon met de spullen die KPN de klant heeft aangeleverd. 


Een betere antenne had ik al aangeschaft

Maar wat voor antenne ?
Er worden nl horizontaal gepolariseerde antennes aangeboden op de webshops voor boot accessoires maar in nederland is alles verticaal gepolariseerd.


Zo hoog hoeft ie niet. 5 meter is zelfs op de Zeeuwse eilanden ook al voldoende. En richten. 

Aanvullend op @KeesYagi .Bij Nauticgear zie ik een "rondom" gevoelige antenne. Platte schotel. Zoals Kees al aangeeft zitten de antennes daarin verkeerd ten opzichte van de verticale afstraling in Nederland. Zo'n platte schotel vermindert de ontvangst dus juist. 


Het hoogte verschil op Terschelling is met vloed gemiddeld 2 mtr en bij eb gemiddeld -2.30 mtr verlaging en krijg hier op Terschelling in de jachthaven bij kennissen vaak het verhaal dat als het eb is dat er  geen bereik is 


Het hoogte verschil op Terschelling is met vloed [..]

Dat kan natuurlijk net het verschil maken, net wel of niet achter de horizon.

er  geen bereik is 

Geen ontvangst OF buiten bereik  :-/

Zo'n platte schotel vermindert de ontvangst dus juist. 

Dank voor bijval, ik heb het al vaker genoemd hier, maar helaas geen opvolging op gekregen.

Zo’n schotel op z’n kant ontvangt dan weer wel verticale signalen maar is dan weer wel richtinggevoelig, naar 2 kanten ( in het horizontale vlak ( en ook naar boven en onder  ) )

Maar, even wachten op de reactie van de vraagsteller.

 


Dank Noordzee, ik ga ermee aan de slag.

Een betere antenne had ik al aangeschaft, maar die werkt dus niet afdoende. Jammer dat de klant allerlei andere spullen moet aanschaffen omdat de hardware van KPN niet voldoet. Steunzender op Terschelling blijft voor de KPN klant,  in combinatie met de mindere KPN antenne en KPN box, de meest klantvriendelijke oplossing. KPN moet er zelf voor zorgen dat dat spul overal werkt, toch?

Ik begrijp hieruit dat je nu wel wil investeren in bv de Apebox-ontvanger. 👍

Want tien maanden geleden ben je juist overgestapt van de insteekkaart naar de losse ontvanger.
 

Meerdere leden op dit forum hebben betere ontvangst gemeld met de Apebox vergeleken met de reguliere KPN-ontvanger. Het kan ook voor jou net het verschil maken. 
 

https://www.cardwriter.nl/apebox.html


Het zou mooi zijn dat KPN op Terschelling een noodmast in werking zet dat gebeurt hier ieder jaar als Oerol hier speelt ook vaak.


Het zou mooi zijn dat KPN op Terschelling een noodmast in werking zet dat gebeurt hier ieder jaar als Oerol hier speelt ook vaak.

Dat zou mooi zijn, net als in de Achterhoek en in Zuid-Oost Drenthe. 
 

Er waren door KPN meerdere nieuwe zendmasten aangekondigd, maar volgens moderator Marcia gaat dat dit jaar niet meer gebeuren:

 


er staat een mast in wieringerwerf

Stond, en dat was < digitenne.

 


@KeesYagi

Kleiner dan (<) digitenne 

Wat bedoel je daarmee?


Het zou mooi zijn dat KPN op Terschelling een noodmast in werking zet dat gebeurt hier ieder jaar als Oerol hier speelt ook vaak.

Dat is niet voor digitenne ( durf ik wel te beweren )

 


@KeesYagi

Kleiner dan (<) digitenne 

Wat bedoel je daarmee?

Ja . . .
Ik bedoelde voor ( in tijd ) digitenne.
Het jaartal is dan kleiner  (: >


@KeesYagi

Kleiner dan (<) digitenne 

Wat bedoel je daarmee?

Ja . . .
Ik bedoelde voor ( in tijd ) digitenne.
Het jaartal is dan kleiner  (: >

Dat kun je ook zien op de dekkingskaart hierboven die al uit 2008 stamt. Daar staat Wieringerwerf al niet meer op. 


Reageer