Onder andere @maja of andere moderator, ook ik heb een probleem met KPN over mijn Digitenne-ontvangers.
Even wat vooraf:
Voor de wijziging van de Digitenne-frequentie in april 2019 had ik bij KPN een TV compleet abonnement (mobiel, interactieve tv, internet, huistelefoon) inclusief een gratis Digitenne-abonnement met 3 koopontvangers (geen maandelijkse huurafdracht).
Daar na de frequentiewijziging nieuwe Digitenne-ontvangers nodig waren, werd ik gedwongen afscheid te nemen van mijn koopontvangers en deze om te ruilen voor nieuwe huurontvangers. Noodgedwongen geopteerd voor 2 ontvangers. Eén gratis en één huur. Mijn Digitenne-abonnement bleef gratis. Niks aan de hand. Echter in verband met pensionering toch eens gekeken waar maandelijks wat te besparen viel. Nou onder andere bij het Digitenne-abonnement. De huurontvanger van €5,-- pm gekoppeld aan een tv die niet echt veel werd gebruikt. Met een Chromecast kon dat worden gecompenseerd (na 8 maanden de kosten er al uit).
Dus in augustus 2020 de klantenservice gebeld en aangegeven dat ik de huurontvanger van €5,-- pm wilde opzeggen. Zo hield ik de “gratis”-ontvanger van mijn abonnement nog over. Geen probleem. De medewerker zei nog: dat scheelt weer €60,-- per jaar. Inderdaad.
Tot ik in oktober er achter kom dat de huur van de ontvanger nog steeds op de factuur vermeld werd. Ik weer de klantenservice gebeld. Krijg te horen dat ik de gratis ontvanger heb geretourneerd. Huh . . . Nou de medewerker ging dit in het systeem goed zetten en het teveel geïnde bedrag zou worden gecrediteerd. De medewerker zette me in de wacht maar dit duurde zo lang dat de verbinding werd verbroken.
Vervolgens opnieuw gebeld en tja een andere medewerker. Heel aardig dat wel, maar ja die vertelde me dat ik de gratis ontvanger had ingeleverd en de betaalde hoorde bij het abonnement. Huh . . . Ik zeg nog dat klopt toch niet, 2 medewerkers hiervoor vertelden me iets anders. Navraag bij zijn leidinggevende veranderde niets aan de zaak. Ik was het hier absoluut niet mee eens. Dit lijkt op klantenbedrog.
Ik liet hem weten dat als bij mijn gratis Digitenne-abonnement een betaalde ontvanger hoort (wat nergens op de KPN-site is terug te vinden) ik de gratis ontvanger terug wilde. Dan ben ik eerder door andere 2 medewerkers misleid. Tja meneer, daar kunnen we niet aan beginnen. Ik ben al tientallen jaren klant en dan zo worden behandeld. Ik kan nog wel even doorgaan om mijn ergernis te gaan beschrijven, maar laat ik dat maar niet doen.
Ik heb serieus overwogen al mijn abonnementen op te zeggen, de consumentenbond in te schakelen, mijn rechtsbijstand of de consumentenafdeling van mijn krant er bij te halen. Tot ik bedacht: er is nog een KPN-forum over Digitenne laat ik daar eens kijken. Ik heb de indruk dat u nog iets voor mij kan betekenen.
Mijn vraag: Is het juist dat bij een gratis Digitenne-abonnement een gratis ontvanger hoort?
Is dit het geval dan wil ik dat ik de huur niet meer hoef te betalen.
In het geval dat bij een gratis abonnement toch een huurontvanger hoort, dan wil ik weer kunnen beschikken over de gratis ontvanger. Dan hebben de 2 eerdere medewerkers me toen hier niet op gewezen en me op het verkeerde been gezet. Het gevolg is een boze trouwe klant, een gratis ontvanger minder en voor mij geen maandelijkse besparing van €5--.
Daarnaast ben ik er wel achter gekomen dat het gebruik van de Chromecast niet voor iedereen even makkelijk is en het heeft ook duidelijk zijn beperkingen. De gratis ontvanger maakt het tv-kijken dan weer een stuk gebruiksvriendelijker.
Kunt u hierin iets voor mij betekenen?