Skip to main content
Beantwoord

Problemen met Digitenne ontvanger

• 12 februari 2025
  • 9 reacties
  • 135 keer bekeken

Al jarenlang heb ik twee Digitenne Rebox  type RBX2800 ontvangers. De laatste weken moest ik telkens de stekkers eruit trekken en dan ging het weer opstarten. Vandaag helemaal niets, kreeg melding dat antenne gecontroleerd moest worden. Kastjes omgeruild maar daar kreeg ik melding dL. Misschien hebben de kastjes hun beste tijd gehad?  Antenne heeft altijd op dezelfde plaats gestaan.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@InekeScho ,

Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de oudere TV. De kans is groot dat dit een HD-ready TV is. 
Hiervoor is wel een oplossing. Je kunt de instelling van de resolutie in de ontvanger aanpassen. 

Terwijl dL op het scherm staat geeft ie 720p, dat werkt op HDready. Daarna geeft ie de ingestelde resolutie. Standaard is dat 1080p50 en dat werkt niet op een HDready.

Heeft jouw ontvanger geen directe scart-aansluiting, dan is erwel een verloopkabel beschikbaar. Ik weet niet of je die verloopkabel voor SCART erbij hebt gekregen, maar met die verloopkabel kun je de uitvoer op 1080i of lager zetten. Daar kan een HDready tv mee overweg. Zo niet, dan kan KPN jou deze verkoopkabel gratis opsturen. 

Kun je ‘m nu op dit moment nog niet met scart op 1080i of 720p zetten dan kan het alleen met een Full HD tv. Dus de ontvanger even ergens anders aansluiten. Bij buren bv of op je woonkamertv? Een antenne aansluiten is daarvoor niet nodig. Als je een van deze instelling (720P of 1080i) erin hebt gezet dan kan het weer op je HDready tv

Bekijk origineel

9 reacties

PeterG
Superuser
  • 61045 reacties
  • 12 februari 2025

Dat iets van dL en rA ofzo is gewoon hoe ze,  ZXV7200, opstarten. Na 30 seconden werken ze dan.

Zelf heb ik ze niet meer dus kan het start proces op de display niet meer zien. 

Maar dat dL enzo is normaal bij de ZXV7200. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36547 reacties
  • Antwoord
  • 13 februari 2025

Hallo ​@InekeScho ,

Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de oudere TV. De kans is groot dat dit een HD-ready TV is. 
Hiervoor is wel een oplossing. Je kunt de instelling van de resolutie in de ontvanger aanpassen. 

Terwijl dL op het scherm staat geeft ie 720p, dat werkt op HDready. Daarna geeft ie de ingestelde resolutie. Standaard is dat 1080p50 en dat werkt niet op een HDready.

Heeft jouw ontvanger geen directe scart-aansluiting, dan is erwel een verloopkabel beschikbaar. Ik weet niet of je die verloopkabel voor SCART erbij hebt gekregen, maar met die verloopkabel kun je de uitvoer op 1080i of lager zetten. Daar kan een HDready tv mee overweg. Zo niet, dan kan KPN jou deze verkoopkabel gratis opsturen. 

Kun je ‘m nu op dit moment nog niet met scart op 1080i of 720p zetten dan kan het alleen met een Full HD tv. Dus de ontvanger even ergens anders aansluiten. Bij buren bv of op je woonkamertv? Een antenne aansluiten is daarvoor niet nodig. Als je een van deze instelling (720P of 1080i) erin hebt gezet dan kan het weer op je HDready tv

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 13 februari 2025

Bedankt voor jullie reactie!  

Inmiddels heb ik een hele vriendelijke en kundige KPN medewerker aan de lijn gehad en die heeft al mijn gegevens gecheckt en ik krijg nu andere kastjes. Complimenten voor KPN!!

• 5887 reacties
  • 13 februari 2025

Dit onderwerp heb ik nu 3 keer gelezen en begrijp er niet veel van.
( ik zie wat aannames )

De Rebox is (voor zo ver ik weet cq lees) beter dan de ZXV7200.
En dat geloof ik direct gezien mijn niet zo positieve ervaring met de ZXV7200.

2 dezelfde kastjes en beiden defect, hummm.
Ik ben benieuwd.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36547 reacties
  • 13 februari 2025
KeesYagi schreef:

Dit onderwerp heb ik nu 3 keer gelezen en begrijp er niet veel van.
( ik zie wat aannames )

De Rebox is (voor zo ver ik weet cq lees) beter dan de ZXV7200.
En dat geloof ik direct gezien mijn niet zo positieve ervaring met de ZXV7200.

2 dezelfde kastjes en beiden defect, hummm.
Ik ben benieuwd.

Foutcode dl betekent problemen met de resolutie. Een aantal jaar terug kwam dit probleem vaker voor toen er nog veel HD-ready-TV’s in omloop waren. Ik blijf dit topic volgen. 

• 5887 reacties
  • 13 februari 2025
Noordzee schreef:

Foutcode dl betekent problemen met de resolutie. 

Waar is die melding op te zien dan ?
Op de ontvanger of de TV ?

Noordzee schreef:

Een aantal jaar terug kwam dit probleem vaker voor toen er nog veel HD-ready-TV’s in omloop waren. 

Dan is de TV ineens vergeten da-tie HD moet doen ?

Noordzee schreef:

Ik blijf dit topic volgen. 

Ik ook, ik hoop de vraagsteller ook, om te laten weten hoe het verder gaat.

( NB, de hele vorige reactie citeren heeft geen zin )

• 5887 reacties
  • 17 februari 2025
InekeScho schreef:

Bedankt voor jullie reactie!  

Dank voor dank.

InekeScho schreef:

[..] en ik krijg nu andere kastjes.

En blijkbaar hielp dat ?
Wat voor kastjes heb je nu ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 17 februari 2025

Hallo Kees,

Ik heb nu twee kastjes type DIW7022.  Het eerste kastje aangesloten en werkt prima. Voor de andere tv wacht ik op mijn dochter, ik durf niet de grote tv te verschuiven.

P.S. Ben 84 jaar, dus niet zo veel spierkracht meer!!  Maar ik ben blij met de service van KPN.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ah, je bent overgestapt op KPN TV+ ​@InekeScho. Heel veel kijkplezier!

Reageer