Skip to main content

Ik heb een nieuwe digitenne rbx2800. De aansluiting is nauwlettend gevolgd. Echter over elk hdmi kanaal blijf ik blauw beeld onvangen. 

Display digitenne geeft 8888 aan.

Tv heeft 2 hdmi aansluitingen die niet goed gelabeld zij , maar ik kan op het display lezen dat ik tussen de 2 aansluitingen schakel.

Het is nieuw en heeft nog niet gewerkt.

Wie geeft me een gouden tip

 

Hallo @Hjvanoort 

Code 8888 geeft aan dat je geen beeld of een storing hebt met je ontvanger. Je kan dit oplossen door de stappen op deze website even te volgen

Soms ligt het aan de scart-kabel of aan de HDMI-kabel. Probeer bij deze fout ook -indien mogelijk- een andere kabel. 

De instructie voor het oplossen van code 8888 op een andere manier beschreven: 

1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop. 
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.


Ik heb de kabel vervangen. De situatie is nu anders. 

Als ik op hdmi 2 sta en ik zet mijn digitenne kastje uit verschijnt het digitenne logo. Als ik het digitenne kastje aanzet is en na een paar seconde blauwbeeld en weer code 8888.

Mijn conclusie. Ik heb de juiste hdmi zender.

Maar het verwachtte menu verschijnt niet.


De volgende oplossing is een gokje, want ik weet jouw situatie nog niet precies. Misschien kun je even aangeven wat voor TV je hebt.

 

Als de ontvanger eerst het digitennelogo geeft en daarna ‘niet ondersteund’ betekent doorgaans dat de uitvoer te hoog staat voor je televisie. Je hebt waarschijnlijk nog een HDready tv.

Terwijl dL op het scherm staat geeft ie 720p, ook dat werkt op HDready. Daarna geeft ie de ingestelde resolutie. Standaard is dat 1080p50 en dat werkt niet op een HDready.

Mogelijk kun je de uitvoer op 1080i of lager zetten. Daar kan een HDready tv mee overweg.

Kun je ‘m niet op 1080i of 720p zetten dan kan het alleen met een Full HD tv. Bij buren bv even of je woonkamertv? Antenne is daarvoor niet nodig. Als je een van deze instelling erin hebt, dan kan het weer op je HDready tv.


Ik kan maar één conclusie halen uit je laatste uitleg aangezien je tijdens dL wel het logo ziet: het digitenne kastje staat op en te hoge uitvoer en je hebt een HDready tv. En dus geen full HD televisie.

8888 is overigens geen foutmelding, maar wordt getoond bij eerste installatie.

Oplossingen:

sluit het kastje effe via de analoge kabel (hopelijk is die bijgeleverd) aan en pas de beelduitvoer aan naar 720p of 1080i. Beiden kunnen door een HDready gebruikt. Maar op “automatisch” gaat ie helaas helemaal niet zo automatisch, heb ik zelf ook ondervonden.

Kan je 'm niet analoog aansluiten dan even bij iemand aansluiten die een Full HD (of UHD) televisie heeft. Je kunt dan in het menu de beelduitvoer instellen. Van automatisch naar één v.d. genoemde instellingen. Zelf vind ik op een HDready 720p het mooist.
menu → instellingen → beeld instellingen → hdmi opties
Opslaan met groene knop.

 


Kijk , @PeterG heeft precies hetzelfde idee.😎🤠😉


We zijn het weer eens @Noordzee :relaxed: Gelijktijdig getypt.


@Hjvanoort 

Als je dan het Digitenne-menu ziet, dan gaan we verder met het  stappenplan. 

3/ Via het menu eerst terug naar de fabrieksinstellingen. (met de Digitenne-afstandsbediening) 
4/ Daarna een software-update draaien indien noodzakelijk.
5/ Dan een opdracht geven tot uitgebreid zenders zoeken.
6/ De antenne eventueel bijdraaien aan de hand van de signaalmeter in je menu. 
7/ Laat de ontvanger minimaal een uur lang aanstaan, dan kan de abonnementsstatus op JA springen.
 


@Hjvanoort 

Hoe is het afgelopen. Hebben de tips jou al aan beeld op Digitenne geholpen? 

 


Beste @Hjvanoort, welkom! Is het gelukt met de top tips van Noordzee en Peter? Als we nog iets voor je kunnen doen, weet je ons te vinden.