Skip to main content
Beantwoord

Tegenvallende beeldkwaliteit Digitenne

• January 11, 2026
  • 21 reacties
  • 137 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Ik vind de beeldkwaliteit van Digitenne HEVC nog altijd tegenvallen. Duidelijk mindere kwaliteit dan de kabelboeren. Meer artfacten en compressiefouten. Ervaren jullie dit ook zo?

Het is natuurlijk wel heel wat beter dan de VCD kwaliteit van vroeger toen het nog in DVB-T MPEG2 was.

Beste antwoord door PeterG

Nee. Dat ervaar ik zo niet. In Haarlem en Brummen. 

Belangrijk is wel dat de signaal sterkte behoorlijk is. Want het is gevoelig voor storingen in de ether. Hoe sterker de ontvangst hoe stabieler het beeld. 

Ontvangst zonder obstakels tussen zender en antenne. Geen hoge flat. Of net 'aan de verkeerde kant' van de flat of gebouw gaat ook niet heel goed. 

Heb je een kpn ontvanger ZXV7200 dan geeft ie de sterkte niet hoger aan dan 64 %. Dit is een fout in de software en komt overeen met 100. Een uitlezing van 52 of hoger is op die ontvanger prima. 

21 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • January 11, 2026

Nee. Dat ervaar ik zo niet. In Haarlem en Brummen. 

Belangrijk is wel dat de signaal sterkte behoorlijk is. Want het is gevoelig voor storingen in de ether. Hoe sterker de ontvangst hoe stabieler het beeld. 

Ontvangst zonder obstakels tussen zender en antenne. Geen hoge flat. Of net 'aan de verkeerde kant' van de flat of gebouw gaat ook niet heel goed. 

Heb je een kpn ontvanger ZXV7200 dan geeft ie de sterkte niet hoger aan dan 64 %. Dit is een fout in de software en komt overeen met 100. Een uitlezing van 52 of hoger is op die ontvanger prima. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

SNR 66%
AGC 91%

Welke van de 2 is Signaalsterkte op de VU+ box?

En wat betekent AGC uberhaupt?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

Hmzzz, beeldkwaliteit op NPO gemist is net zo bagger, gaat om deze uitzending iemand enig idee waarom? Dit is toch GEEN HD kwaliteit?

https://npo.nl/start/afspelen/kinderen-voor-kinderen-de-grote-show_6

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Sterkte is AGC. Die is met 91 % wel oké. 

66 % voor de kwaliteit is laag. En verklaart wel glitches enzo.

SNR en AGC bij VU+, Google

Wat gek. 

https://npo.nl/start/afspelen/kinderen-voor-kinderen-de-grote-show_6 geeft hier een prima 1080p kwaliteit. 

Heb je via het tandwiel de kwaliteit wel op minimaal 720p staan? Er zit ook 360p bij en dat is lager dan SD inderdaad. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

1080p heb ik staan, de tussenstukken gaan nog maar zodra er veel beweging komt gaat het mis.

Noem je dit HD kwaliteit? 

https://api.imghippo.com/files/LdF1963wmg.png

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Nee. Maar zo is het hier dan ook niet. 

Ik kan geen screenshot maken van npo start.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

hoe dan screenshot?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Ik kan geen screenshot maken van npo start, Digitenne of KPN TV. 

Maar wel vreemd. In jouw screenshot zie ik npo zapp. Hoe, wanneer en waarvan komt je screenshot?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

Hoezo kun je geen screenshot maken, zit je op de tablet ofzo?

Van de link, https://npo.nl/start/afspelen/kinderen-voor-kinderen-de-grote-show_6

NPO start dus

Kun je een screenshot maken van deze tijd?
https://api.imghippo.com/files/ocdX7388SiI.png

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Met zo'n stilstaand beeld is het natuurlijk bewegingsonscherpte! Één frame met veel beweging is natuurlijk nooit 'scherp'.

En zoals je ziet. Screenshot lukt hier niet van de smartphone. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

O, die stream was van Digitenne.

Maar NPO start is zelfde bagger kwaliteit en YouTube ook.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

Met zo'n stilstaand beeld is het natuurlijk bewegingsonscherpte! Één frame met veel beweging is natuurlijk nooit 'scherp'.

En zoals je ziet. Screenshot lukt hier niet van de smartphone. 

Dat komt door de DRM, maar heb je bron daarvan?

Ook de rustige beelden via in de kwaliteit niet geweldig, lijkt een soort gruis in het beeld. Het zal ook wel met alle lichten enzo te maken hebben.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

Maar het logo is ook korrelig (zou altijd scherp moeten zijn want die wordt er later overheen gezet.)

En is dat met die streepjes nou macroblokken? https://api.imghippo.com/files/Rtp7089LE.PNG

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 11, 2026

Ik heb werkelijk nooit klagen over de beeldkwaliteit. Sterker nog : Dat is juist het grote voordeel van Digitenne. Overzicht van de bitrate vanmiddag om 17.02: 

bron:https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=RTS-NPO-DRENTHE-OVERIJSSEL&liste=1&live=11&lang=en

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Het is hier allemaal prima.

Het lijkt erop dat je voor Digitenne een slechte ontvangst hebt. En een héle matige snelheid voor internet. <20 Mbps. 

Doe eens een speedtest

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

Download Mbps

115.34

Upload Mbps

8.94

(20 Mb isal voldoende voor 4K)

meer dan genoeg voor 8K

Digitenne:

SNR 66%
AGC 91%

de kwaliteit via DT, NPO Start en YouTube is hetzelfde.

Eerst begin je over bewegingnsoncherpte en geef je wel toe dat het bagger is, en nu is het weer prima??? ik doel natuurlijk over de linie, is de kwaliteit goed of slecht? niet een enkel screenshot of fragment.

• January 11, 2026

Dit ziet er toch goed uit.

Dit iets minder althans de screenshot op de tablet is het geheel genomen naar verwachting. Niet zo slecht als ik naar aanleiding van de twee topics had verwacht.

Op de TV iets matiger maar daar stoor ik mij meer aan het zachte nivo van de audio. Stand 10 is doorgaans prima samen met de soundbar.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Je moet me wel goed lezen. Maar goed, we kennen je.

Geen idee waarom het bij jou zo matig is. Digitenne en internet zijn ook nog eens totaal verschillende transport systemen. 

Digitenne. 66 % kwaliteit is echt te laag voor mooi beeld. Dus qua Digitenne is het wel verklaarbaar. NPO Start, via internet, zou gewoon goed en 1080p moeten zijn met die download. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

Dit ziet er toch goed uit.

Dit iets minder althans de screenshot op de tablet is het geheel genomen naar verwachting. Niet zo slecht als ik naar aanleiding van de twee topics had verwacht.

Op de TV iets matiger maar daar stoor ik mij meer aan het zachte nivo van de audio. Stand 10 is doorgaans prima samen met de soundbar.

Die 2de screen is toch ech wazig?

Op een ander forum zegt men dat 66% voldoende is, meer is alleen meer regen reserve.

Goed vergelijk wel, mijn PC scherm is 27-28 inch en 4K. Wel wat groter dan die tablet.

Er is geen antwoord op je vraag te geven. De SNR signal to noise ratio is wel de belangrijkste…. Agc is hoe hoger hoe minder het ingangs signaal versterkt of zelfs des te meer het verzwakt wordt. Deze zorgt voor eigenlijk meer dat de boel niet overstuurd wordt en is veel minder van belang.
Eigenlijk alleen de snr heeft effect op het beeld.
Als hij te laag is voor bepaalde parameters dan begint het met blokjes en al heel snel met geen beeld.
Maar zodra die over de threshold is heb je gewoon goed beeld en wordt ook niet beter. Je hebt wel meer ‘regenreserve’

Re: SNR en AGC, Welke van de 2 is de signaalsterkte op de VU+ box?

+2,023

Excellent

Posted Today, 22:50

Ja, dat zei ik al.

Beeld is digitaal, dat is er, of dat is het niet. Een lage SNR geeft meer (kans op) BER, wat weer kans geeft op een onvolledig MPEG frame, wat weer zorgt voor een artifact of even stilstaand beeld.

Maar beter dan "alle bitjes zijn er" wordt het nooit. Net zoals je niet sneller van A naar B rijd op een lege weg als je er nog 4 lege banen naast legt...

• January 12, 2026

Die tweede scherm afdruk is inderdaad wazig, maar ik had niet anders verwacht.

De kijk beleving is goed ook op een 50 inch tv. Ik zal later vandaag eens via de pc kijken mijn scherm is gewoon fullhd.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@adam88, welkom terug! Je hebt twee topics aangemaakt en ze gaan nu allebei over hetzelfde.  Om het overzichtelijk te houden wil ik jullie vragen deze topics een beetje on-topic te houden. In dit topic gaat het over Digitenne. Is je vraag daarover beantwoord? Ik zie dat ​@PeterG het al mooi uitlegt

Voor de beeldkwaliteit van Kinderen voor Kinderen op de NPO app kunnen jullie terecht in