Skip to main content
Antwoord

Televisie blijft aangaan na uitzetten met de Digitenne afstandsbediening

• June 4, 2025
  • 10 reacties
  • 117 keer bekeken

Mijn buurman heeft een Digitenne ontvangstkastje, dus geen insteekkaart. De ontvanger is met een hdmi kabel met een Samsung TV verbonden. De afstandsbediening werkt goed (zenders kiezen, maar volume wijzigen waarschijnlijk niet, vraag ik nog na). Met de Digitenne afstandsbediening kun je de TV ook aanzetten. Maar als je de TV daarmee uit zet gaat de TV na ca een minuut weer aan. Als je de KPN afstandsbediening van zijn normale TV gebruikt om de TV uit te zetten, dan blijft de TV ook uit. elders las ik wel dat de Digitenne afstandsbediening niet werkt met een Samsung TV, maar het is toch gek dat je de TV er wel mee kunt uitzetten en dat de TV daarna weer vanzelf aangaat. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Beste antwoord door PeterG

Heel raar en kan ik niet verklaren. 

Behalve dat ik weet dat ik met de ZXV7200 mijn Samsung tv met diens eigen afstandsbediening aan/stand-by moest zetten. Inmiddels gebruik ik die ontvanger nu zo'n 2 jaar niet meer. 

Verder weet ik ook dat de ZXV7200 een vals HDMI CEC signaal geeft, maar dat is permanent. 

Dat gaf problemen en heb ik opgelost met een HDMI CEC killer à € 5,00.

Hij kan om te beginnen eens Anynet+ in de tv uitzetten. Onder Beheer externe apparaten. 

Dan moet ie zeker de tv met diens eigen afstandsbediening aan/stand-by zetten. Maar zal ie ook niet meer op het valse signaal reageren. 

Verder is het op te lossen door de ZXV7200 niet stand-by te zetten met de afstandsbediening, maar aan en uit met de schakelaar achterop. 

10 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2025

Met de Digitenne afstandsbediening kun je de TV ook aanzetten.

Dan is het waarschijnlijk GEEN digitenne, want dat kan met die (zwarte) afstandsbediening niet. Het enigen digitenne kastje heeft code ZXV7200. Als dat er niet op staat is het...

De (witte) afstandsbediening van KPN TV kan wel het televisietoestel aanzetten. 

Mogelijk lost een nieuwe afstandsbediening het op. 

Hij kan 'm via MijnKPN met z'n KPN ID of toegangscode bestellen via deze link.

Als deze niet werkt dan staat ie op deze pagina. 

https://www.kpn.com/service/ugs/afstandsbediening-werkt-niet

• Auteur
  • Slimmerik
  • June 4, 2025

Het digitenne kastje heeft als opdruk de ZXF7200. De afstandsbediening werd vandaag ontvangen na een telefoontje gister met de KPN.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2025

Oké. Dan is het echt Digitenne. 

Maar met die afstandsbediening kan ik m'n Samsung niet aan en uit zetten. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • June 5, 2025

Mijn buurman kan dus met de zwarte Digitenne afstandsbediening de Samsung TV wel aan en uit zetten. Alleen gaat de TV na uitzetten weer automatisch aan. Wat zou daar de oorzaak van zijn?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • June 5, 2025

Heel raar en kan ik niet verklaren. 

Behalve dat ik weet dat ik met de ZXV7200 mijn Samsung tv met diens eigen afstandsbediening aan/stand-by moest zetten. Inmiddels gebruik ik die ontvanger nu zo'n 2 jaar niet meer. 

Verder weet ik ook dat de ZXV7200 een vals HDMI CEC signaal geeft, maar dat is permanent. 

Dat gaf problemen en heb ik opgelost met een HDMI CEC killer à € 5,00.

Hij kan om te beginnen eens Anynet+ in de tv uitzetten. Onder Beheer externe apparaten. 

Dan moet ie zeker de tv met diens eigen afstandsbediening aan/stand-by zetten. Maar zal ie ook niet meer op het valse signaal reageren. 

Verder is het op te lossen door de ZXV7200 niet stand-by te zetten met de afstandsbediening, maar aan en uit met de schakelaar achterop. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@jkb. Wat aardig dat je je buurman helpt met zijn tv aansluiting en gebeuren. Je wordt wel even flink aan het werk gezet met dit issue, want dit is wel een vreemde kwestie. 

Net zoals ​@PeterG dat al benoemt, kun je bij mijn weten niet de (Samsung) tv bedienen met de Digitenne afstandsbediening. Als dat al wel gebeurd, dan zou er iets van HDMI CEC actief moeten zijn wat dit veroorzaakt. Je kunt dit dan het beste uitschakelen in de Samsung tv en dan kun je de Samsung tv enkel nog bedienen met de eigen afstandsbediening. 

Zou je eens kunnen kijken of je bovenstaande instelling kunt vinden in de Samsung tv? 

• June 6, 2025

Dit is ook weer een leuk puzzeltje zo op afstand, het is merkwaardig, voor zo ver ik het begrijp.

Maar als je de TV daarmee uit zet gaat de TV na ca een minuut weer aan.

Maar dan zonder beeld, want de digitenne ontvanger is nog uit ?
Voor de test : de HDMI kabel binnen die minuut lostrekken en dan zien wat er gebeurd.

Ander idee :
De TV gaat uit omdat er geen beeld meer uit de ontvanger komt ? En schakelt dan over op de ingebouwde ontvanger, die voor de oude ethertelevisie (PAL), je zou dan sneeuw moeten zien. De TV (eigenlijk een monitor in dit geval) zou een instelling kunnen hebben, als voorkeur HDMI.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 18, 2025

Mijn buurman kan dus met de zwarte Digitenne afstandsbediening de Samsung TV wel aan en uit zetten. Alleen gaat de TV na uitzetten weer automatisch aan. Wat zou daar de oorzaak van zijn?

Hallo ​@jkb ,

In principe werkt de Digitenne-afstandsbediening niet voor het bedienen van de TV.  

Dat bepaalde functies wel werken is toeval, maar in principe behoor je de TV aan- en uit te doen met de afstandsbediening van de TV. 

Het zappen en het raadplegen van het menu kun je wel doen met de Digitenne-afstandsbediening. 

Als dat al wel gebeurd, dan zou er iets van HDMI CEC actief moeten zijn wat dit veroorzaakt. Je kunt dit dan het beste uitschakelen in de Samsung tv en dan kun je de Samsung tv enkel nog bedienen met de eigen afstandsbediening. 

Zou je eens kunnen kijken of je bovenstaande instelling kunt vinden in de Samsung tv? 

Eventueel kun je inderdaad wat aanpassen in de TV. Zijn de aanpassingen hierboven al uitgevoerd?  

• Auteur
  • Slimmerik
  • June 18, 2025

Helaas nog niet alles uitgeprobeerd. Maar buurman gebruikt nu de originele Samsung afstandsbediening voor aan en uit doen. Vindt hij voor nu voldoende. Dank voor jullie hulp. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 18, 2025

En dat is inderdaad de simpelste oplossing. 👍