Skip to main content
Antwoord

TV West geeft testbeeld; KPN Broadcast Services

• August 22, 2025
  • 16 reacties
  • 198 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Gisteren zag ik dat TV West niet meer wordt uitgezonden. Op dit kanaal is nu een Colorbar testbeeld te zien met boven in het beeld “KPN Broadcast Services “ .

Wellicht is er iets mis bij de aanvoer van het signaal.

Alle andere programma'sop k39 , zoals de NPO zenders aen RTV Utrecht zijn gewoon te bekijken.

Vanmorgen heb ik zowel met TV West gebeld als met KPN.

Bij TV West werd ik verwezen naar KPN.

De eerste medewerkster die ik bij KPN te spreken kreeg snapte het gewoon niet.  Daarna volgde er een ander.. 

Op dit moment is op het kanaal van TV West nog steeds het testbeeld te zien.

Wordt er wel gecontroleerd wat men uitzend, vraag ik me dan af.  Beide KPN-medewerkers meldden mij verder dat er geen storingen bekend waren.

Als men regelmatig checkt, valt het wel een keer op denk ik zo.

En, was er wellicht ook melding van gemaakt bij de helpdesk van KPN. 

Misschien dat moderator “ Jan van KPN " wel de juiste mensen weet te bereiken binnen KPN.

Admin: afgesplitst en nieuw topic voor je vraag aangemaakt 

Beste antwoord door Maja van KPN

@WAAE, ​@Noordzee, ​@PeterG, ​@KeesYagi, ik krijg door dat de zender het weer doet, kunnen jullie hem ook daadwerkelijk weer bekijken?

16 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 22, 2025

Persoonlijk heb ik hier geen last van via de tv+ app. Ervaar je dit enkel op digitenne of ook op op de reguliere tv? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 22, 2025

Het gaat hier enkel om digitenne, de RTS mux op k39.

Zelf denk ik dat het met de aanvoer van het signaal en/of de verwerking ervan mis gaat.

Het zou zomaar kunnen dat er apparatuur niet goed werkt op de locatie waar KPN de mux-en voor digiitenne samen stelt.

Wanneer dat nodig is zou ik je een opname van de stream kunnen sturen.

Naast de RTS mux op k39 is de RTS mux op  ( k21 / zuid-Holland-Zuid & Zeeland ) hier goed te ontvangen.

Op deze mux zijn alle zenders normaal te ontvangen, ook de 2 regionale zenders ( TV-Rijmond en Omroep Zeeland )

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 23, 2025

Standaard wordt dit continu gemonitord door KPN. Speelt dit nog steeds? Een moderator kan deze storing uiteraard doorgeven. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 23, 2025

Ik keek zonet nog. Het testbeeld ( colorbar ) staat er nog steeds op.

Ik probeer inderdaad via een moderator te bereiken dat die wel de juiste persoon binnen KPN kan aanspreken. En ja, bij organisaties als KPN zou je m,ogen verwachten dat het continu gemonitord wordt.

Maar als zo'n testbeeld al minstens sinds donderdag avond op staat, betwijfel ik of er wel monitoring plaatsvindt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 23, 2025

Ik kan dit bevestigen. Foto TV West Digitenne kanaal 39 is van 16:52, 23 augustus. 

De zender TV West ligt eruit. Overige zenders via dat kanaal doen het wel ​@Jan van KPN .

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 23, 2025

Het is nu 21.00u en het is nog steeds zo.

Vanmiddag de stream opgenomen.  Een screenshot zie je op de foto hieronder. 

P.S.: De EPG van TV West is er wel.  ( zie screenshot 2 )

screenshot 1:  Opname stream k39

Screenshot 2:  EPG van TV West wel aanwezig

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 24, 2025

Hi allen, dank voor het melden! Ik heb hier intern even een balletje over op gegooid en laat het hier weten als ik er meer informatie over heb.

Uiteraard hoor ik het ook graag als jullie de zender wél weer kunnen bekijken, hopelijk snel 🤞🏼

• August 24, 2025

Een screenshot zie je op de foto hieronder. 

Mooie plaatjes, waar maak je die mee ?

P.S.: De EPG van TV West is er wel.  

En de teletekst ? Kan je toverdoos die ook weergeven ?  :-)
NB, ja TVwest heeft teletekst.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 24, 2025

@WAAE, ​@Noordzee, ​@PeterG, ​@KeesYagi, ik krijg door dat de zender het weer doet, kunnen jullie hem ook daadwerkelijk weer bekijken?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 24, 2025

Nu is TV West er weer (( 11.50u ).

Of er in de opgenomenb stream teletekst zit , zal ik moeten checken.

PS

Het is geen toverdoos die ik gebruik. Misschien voor de doorsnee kijker wel.

Het is een dongle ( TBS 5590 ) die allerlei digitale TV signalen aan kan. Op de PC / lap-top waarop die dongle is aangesloten draait TS-reader.

Het is een enorm handige tool om problemen met o.a. (achtergrond-) data in digitale TV signalen te op te sporen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 24, 2025

Inderdaad weer terug. 

En de teletekst doet het ook via Digitenne ​@KeesYagi .

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 24, 2025

Reparatie. Op zondag. Terwijl het testbeeld er al enkele dagen op stond. Had dat dan niet eerder gekund ​@Maja van KPN . Of wisten ze het echt nog niet en was de melding van ​@WAAE nodig?

• August 24, 2025

En de teletekst doet het ook via Digitenne ​

Of er in de opgenomenb stream teletekst zit , zal ik moeten checken.

Dat bedoelde ik . . .
Maar niet belangrijk (meer) nu.
Slechts interessant om te bedenken waar de fout zat.

Had dat dan niet eerder gekund ​

Dat vraag ik me bij deze en andere storingen wel eens vaker af.

Vanmorgen heb ik zowel met TV West gebeld als met KPN.

Bij TV West werd ik verwezen naar KPN.

En geen melding over een “bekende fout” op de site van TV west te zien . . .
Dat zou toch niet misstaan.

Standaard wordt dit continu gemonitord door KPN.

Nou dat idee heb ik juist niet, ook door ervaring in de tijd dat ik zelf nog digitenne keek.

• August 24, 2025

PS

Het is geen toverdoos die ik gebruik.

Nouh, daar lijkt het toch wel op ( afhankelijk van de definitie van . . . )

Misschien voor de doorsnee kijker wel.

Ook dat is weer relatief.

Het is een dongle ( TBS 5590 ) die allerlei digitale TV signalen aan kan. Op de PC / lap-top waarop die dongle is aangesloten draait TS-reader.

Het is een enorm handige tool om problemen met o.a. (achtergrond-) data in digitale TV signalen te op te sporen.

Aha, leuk om te weten maar kost nog net iets meer dan een grapje, voor op m’n verlanglijstje.
Is te bewonderen in de RAI over > week, misschien ga ik daar wel naar toe.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 24, 2025

In Drenthe kan ik TV West niet via Digitenne bekijken, overigens wel via een legale stream. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 25, 2025

PS

Het is geen toverdoos die ik gebruik.

Nouh, daar lijkt het toch wel op ( afhankelijk van de definitie van . . . )\

Als je je o.a., bezighoudt (zoals ik) met o.a. digitale TV signalen kom je nogal eens problemen tegen.  Om dat op te kunnen lossen heb je naast kennis ervan ook iets nodig om een signaal diepgaander te onderzoeken.

( Met de geavanceerdere meet-apparaten gaat dat ook wel, maar dan ga je het hebben over prijzen van EUR 3000,-- - - EUR 4000,-- en meer. )

Misschien voor de doorsnee kijker wel.

Ook dat is weer relatief.

Aha, leuk om te weten maar kost nog net iets meer dan een grapje, voor op m’n verlanglijstje.
Is te bewonderen in de RAI over > week, misschien ga ik daar wel naar toe.

Over een week of 3 zal er in de RAI best wel wat te vinden zijn. Vorig jaar al een heel mooi meet apparaat gezien daar. Wil ik eigenlijk wel hebben. Echter het instap modelletje van dit ding kost al EUR 11 000,-- .

Met wat ik nu gebruik blijven de kosten onder de EUR 1000,-- . 

Zou je kunnen vertellen waar de dongle te koop is en waar je de software vindt, maar dan wordt het al snel reclame, wat op dit forum niet toegestaan is.,

TV west had m.i. best wel een melding ervan kunnen maken, zoals je zelf ook opmerkt.  maar ze zien dit kennelijk niet als hun taak en/of hebben totaal geen idee van hoe het werkt. ( Je moet bij je provider zijn, zeggen ze dan ) Dit terwijl de Digitenne uitzendingen van alle publieke omroepen via een licentie van de NPO lopen.  Daarmee is primair TV West zelf aan zet als hun signaal niet wordt uitgezonden.

Maar je ziet een gelijk probleem ook bij providers: ONKUNDE  En dan volhouden dat het niet bij hen ligt terwijl je in detail aantoont waar het probleem zit en hoe het op te lossen is.