Skip to main content
Waarom moet ik mijn antenne voor de ene zender in een andere richting zetten dan voor de andere als ik de optimale beeldkwaliteit wil?

Het verschil lijkt het grootst tussen de groep FTA zenders en een groep commerciƫle zenders.



Welke kompasrichting geldt voor postcode 9262?

Heb ooit wel eens gevraagd waar de antenne stond, maar dat wilden/mochten ze me niet vertellen.

Zeker bang dat ik het ding opblaas. šŸ™„



Als ik de kompasrichting krijg, heb ik de locatie niet nodig.
Alles geĆÆnstalleerd.

De antenne is verplaatst van het raam bij de voorgevel naar het raam bij de achtergevel met 2 verlengkabels. Hierdoor heb ik geen last van binnenmuren tussen de antenne en de zendmast in Leeuwarden.



Eerder werd de suggestie gedaan om de antenne hoger te zetten. Heb ik eens uitgetest.



Als ik 'm op de vensterbank plaats, wordt bij het uitgebreid scannen RF-kanaal 46 gemist. Die zenders komen dan ook niet in de tuner te staan.

Op 17 cm hoogte wordt geen RF-kanaal gemist. Alles heeft nu 100% signaalsterkte op wat fluctuatie na van zenders 13 en 23 (beide onderdeel van RF-kanaal 21).

Op 24 cm hoogte wordt RF-kanaal 25 gemist en komen al die zenders niet in de tuner.

Op 64 cm hoogte mis ik RF-kanaal 40 dus zijn alle NPO en beide regionale zenders er niet.



Vreemd. Of is het logisch? Heeft elk RF-kanaal zijn eigen zendantenne en hangen die op verschillende hoogtes aan de zendmast?



Die hoogtes waarop ik mijn antenne heb geplaatst, zijn volkomen willekeurig (de afmetingen van een kartonnen doos die ik als onderzetter heb gebruikt).



Al-met-al kan ik nu wel bevestigen dat plaatsing van de antenne heel bepalend is voor ontvangst en kwaliteit van de zenders.

Ik heb alleen getest voor TV-zenders. Geen idee hoe het gesteld is met de radiozenders.



Er blijken 2 Funke antennes in omloop te zijn. Mijn oudere is een DSC 550 en heeft een glimmende buitenkant. De nieuwe is ook een DSC 550 maar heeft een matte behuizing waarop in relief antennesymbolen staan. In hoeverre die nieuwe antenne een kwaliteitsverbetering levert, kan ik niet zeggen.



De opmerking dat hogere plaatsing verbetering in de ontvangst zou opleveren, lijkt wel te kloppen. Ik vond de tuner sneller reageren bij zappen door de zenders met de antenne op 64 cm. Als de antenne-indicator 100% aangeeft, neem ik aan dat het minimum gehaald is. Als een andere opstelling een nog sterker signaal levert, kan blijkbaar niet een signaalsterkte van meer dan 100% worden aangegeven. Terwijl het signaal wel sterker is dan in een andere opstelling.



Bestaat er een manier om het door de antenne ontvangen signaal wel op werkelijke sterkte te meten?
Goed dat je lekker aan het testen bent. Jouw conclusies zijn helemaal juist.



Wat betreft de radiozenders: Die zitten op dezelfde frequenties als de TV-zenders, dus de resultaten zullen hetzelfde zijn.



Nu ik dit verhaal gelezen heb, adviseer ik jou om toch een buitenantenne te gaan plaatsen. Jouw huidige antenne kan je daar gewoon voor gebruiken. Want anders blijft het toch allemaal wat kiele kiele....



Wat betreft de ontvangst sterkte. Dit is wel een leuk overzicht voor jou:



https://fmscan.org/main.php?qth=Suameer&l=6&b=53.1833333&csave=2


@ dodo2U: Er zijn maar 5 frequenties waar alle zenders in zitten.



Noordzee schreef: Wat betreft de radiozenders: Die zitten op dezelfde frequenties als de TV-zenders, dus de resultaten zullen hetzelfde zijn.




dodo2U schreef: Ik heb alleen getest voor TV-zenders. Geen idee hoe het gesteld is met de radiozenders.

Leuk om te lezen hoe je er mee aan het experimenteren bent. Ik sluit me aan bij @Noordzee en heb je daarover nog een privĆ©berichtje gestuurd, @dodo2u 😉
@dodo2u :



Heb je al tijd gehad om je antenne buiten te plaatsen? Of ben je uiteindelijk tevreden met je antenne binnen voor het raam?



Deze montageset kun je gebruiken voor het buiten plaatsen van je antenne:



https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed
Ik weet niet of @dodo2u er al aan toe is gekomen. Maar hij tipte me wel over dit handige dingetje:

http://www.digitennewinkel.nl/coax-kabel/f-connector-raamdoorvoer-deurdoorvoer.html



HĆ©Ć©l handig als je geen gaten kan of mag boren en volgens mij een prima oplossing.
Hmm, misschien ook iets voor @adam88

Ik weet niet of @dodo2u er al aan toe is gekomen. Maar hij tipte me wel over dit handige dingetje:http://www.digitennewinkel.nl/coax-kabel/f-connector-raamdoorvoer-deurdoorvoer.htmlHĆ©Ć©l handig als je geen gaten kan of mag boren en volgens mij een prima oplossing.

Ook geschikt i.c.m. schotel.
Ik ben benieuwd naar de demping cq signaalverlies.
Zo, daar ben ik weer.



Heb wat berichten gelezen en er drie dingen uitgepikt.



1 ā€¢ De nieuwe antenne is zeer richtinggevoelig.

2 ā€¢ De dunne coax-kabel van de antenne naar het kastje (incl. verlengkabel) geeft veel verlies.

3 ā€¢ De ontvangst (maar eigenlijk dus het zendersignaal) in Friesland is allerbelabberst.



Aan 3 kunnen wij niets doen.

Aan 2 kunnen we proberen zelf een betere kabel te produceren.

Aan 1 moeten we zorgvuldig zijn bij het uitrichten. De suggestie van de antenne steeds 45Ā° graden draaien om het beste signaal te krijgen, lijkt dus een botte bijl methode te zijn.



Ik heb mijn antenne nog steeds binnen staan, maar wel aan de Leeuwarden-kant van het huis. Weer de antenne zijdelings verplaatst, meer naar het midden van het raam. Lijkt iets beter te zijn.

Die signaalsterktemeter op de ontvanger is goed waardeloos. Zelfs als-ie op 100% staat, hapert het beeld of geluid wel eens. Als het echt slecht is, zie ik de sterkte alleen wisselen van 100% naar 0. Nooit een waarde ertussenin.



Ben nog wel van plan tzt de antenne buiten te plaatsen. Maar dat kan nog even duren. Zo'n platte raamdoorvoer lijkt een oplossing, maar zal toch weer extra demping veroorzaken. De meegeleverde dikke coax-kabel zal te kort zijn en ik zal zien dat ik een voldoende lang alternatief te pakken krijg.

Zodra ik dat voor elkaar heb, laat ik weer van me horen.
Bij de buitenmontageset van KPN zit een goede dikke kabel van 10 meter bijgesloten.



Is dat niet genoeg? Dan kan je bv bij Astrasat een langere kabel kopen. Let er dan wel op dat ze er de goede pluggen op zetten. Dat hadden ze bij mij verkeerd gedaan.
Mijn TV en ontvanger staan bij de voorgevel, de antenne komt dan in de achtertuin. De kabel moet door de woonkamer, door een kast onder de trap, door de keuken, door een berging en dan nog langs een paal omhoog naar de antenne. Heb het nog niet opgemeten maar het zal toch gauw ergens tussen de 15 en 20 meter worden.



Bedankt voor de suggestie over de juiste connectors. Zal opzoeken wat de juiste technische aanduidingen zijn en die aan hun opgeven.
Mijn kabel is zelfs 21 meter lang. Bij een goede kwaliteit kabel is dat geen probleem.