Skip to main content
Beantwoord

Digitenne: Is de ontvangst van de CI+ module beter dan de ontvanger?

• 9 juni 2025
  • 18 reacties
  • 127 keer bekeken

Frank.1969
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2

Hallo Digitenne(rs), KPN,

Sinds kort gebruiken wij een andere televisie,  die de Panasonic (uit model 208)TX-32LZD80F met serienummer: NH-8320524 .

Nu zag ik dat de mogelijkheid er is om een insteekkaart (CI+ 1.4 module) er is. 

Aangezien wij nu Digitenne gebruiken met de ZXV7200 met buitenantenne V6 One for All vraag ik mij af of de ontvangst met insteekkaart beter is tov de ZXV7200 in ons gebied waar wij op de camping staan. 

Ik zie graag reacties tegemoet.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Frank.1969 ,

Jouw TV ondersteunt de insteekkaart niet, dus jij kunt de insteekkaart niet rechtstreeks in jouw TV gebruiken. 

Eventueel kun je wel de insteekkaart steken in een zelf aan te schaffen Apebox-ontvanger:

https://www.asat.nl/-APEBOX-CI-BNL-S2C/T2-SC/CI-USB-PVR-12V,-M7-/-Ziggo

En om verder antwoord te geven op jouw vraag: Ja, de ontvangst via de insteekkaart (rechtstreeks via een geschikte TV of via een geschikte ontvanger zoals de Apebox) werkt bij al een hele reeks klanten beter dan met de ZXV7200-ontvanger. 

Is jouw ontvangst via de ZXV niet optimaal? Dan zou ik je willen adviseren om te investeren in een geschikte ontvanger zoals de Apebox. Zelf heb ik ook alternatieve ontvangers (VU DUO 4K + een XORO) en PeterG is één van de klanten die een Apebox heeft gekocht.

Met een losse ontvanger heb je geen powersupply nodig. Die 5 Volt wordt al vanuit de ontvanger aangeleverd. 

Bekijk origineel

18 reacties

PeterG
Superuser
  • 64318 reacties
  • 9 juni 2025

Die Panasonic TX-32LZD80F is uit het jaar 2008. Werkt dus niet met de module. En zelfs ook niet zonder de module voor alleen NPO. Want de TV werkt niet met het uitzend systeem DVB-T2 HEVC. 

Je zult dus de ZXV7200 nodig hebben. 

Ontvangst maakt geen verschil. 

• 6328 reacties
  • 9 juni 2025
PeterG schreef:

Nouh, daar hoor/lees ik andere berichten over. 

@Noordzee

Frank.1969
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 75 reacties
  • 9 juni 2025
KeesYagi schreef:
PeterG schreef:

Nouh, daar hoor/lees ik andere berichten over. 

@Noordzee

In welk opzicht. Heb je diverse bronnen hierover?

• 6328 reacties
  • 9 juni 2025

De ZXV7200 heb ik zelf, naast 2 andere (niet-kpn) ontvangers.
De ZXV geeft vaak storing, de andere 2 bijna nooit, alles op dezelfde antenne.
En ik ben zeker niet de enige met deze ervaring, jammer, zo krijgt DVB-T onterecht een slecht imago.

De insteekmodule zou je bv in een een apebox kunnen gebruiken, die ontvangt ook goed, althans “noordzee” heeft daar ervaring mee dacht ik ?
Even op zijn reactie wachten.

( NB, reageren kan ook zonder het hele voorgaande bericht aan te halen )

PeterG
Superuser
  • 64318 reacties
  • 9 juni 2025

Heb je daar fundering voor ​@KeesYagi ? Als ergens 60 % signaal sterkte is is dat voor elke ontvanger gelijk.

Slechte ontvangst met de ZXV7200 ligt altijd aan dié ontvanger. GRATIS omruil bij kpn voor een verse ZXV7200 en het werkt weer. Eigen ervaring!

Nog belangrijker is de plek en opstelling van de antenne!!

Gebruik zonder de ontvanger van kpn is met de huidige TV geen optie voor ​@Frank.1969 .

Met nieuwe tv is het met de module ook maar de vraag. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4478 reacties
  • 9 juni 2025
Frank.1969 schreef:

In welk opzicht. Heb je diverse bronnen hierover?

Panasonic TV heeft geen 5V op antenne ingang. Dus je kan geen actieve antenne gebruiken tenzij je een 5V power inserter kocht. Een passieve antenne heeft altijd slechtere ontvangst dan een actieve antenne, de gebruikt wordt bij externe Digitenne ontvanger.

• 6328 reacties
  • 9 juni 2025

Nou, mijn ervaring gaat inderdaad over 1 exemplaar van deze ontvanger.
Maar wel op dezelfde antenne met goede splitter en kabel, en de aansluitingen gewisseld om alles uit te sluiten.
De ZXV is gewoon niet goed.
En is hier ook al vaak besproken, kpn had ook een rebox ontvanger, die zou beter zijn, maar is niet meer beschikbaar.

• 6328 reacties
  • 9 juni 2025
TDN schreef:

Panasonic TV heeft geen 5V op antenne ingang.

O, da’s goed om te weten

TDN schreef:

Dus je kan geen actieve antenne gebruiken tenzij je een 5V power inserter kocht.

Dat is op zich geen probleem

TDN schreef:

Een passieve antenne heeft altijd slechtere ontvangst dan een actieve antenne,

Nouh, een yagi cq hark doet het anders ook prima, is wat groter, maar op zolder (als je die hebt ) is dat geen probleem, is ook hoger en zo betere ontvangst.

PeterG
Superuser
  • 64318 reacties
  • 9 juni 2025

Ik weet geen enkele televisie met 5 volt op de coax. Er is altijd een power inserter nodig.

Maar goed. Zolang die Panasonic TX-32LZD80F in het spel is komt de CI+ 1.4 module met antenne aan tv niet in aanmerking. Die tv uit 2008 heeft ook helemaal geen DVB-T2 HEVC.  Maar nog DVB-T MPEG2.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38115 reacties
  • Antwoord
  • 9 juni 2025

Hallo ​@Frank.1969 ,

Jouw TV ondersteunt de insteekkaart niet, dus jij kunt de insteekkaart niet rechtstreeks in jouw TV gebruiken. 

Eventueel kun je wel de insteekkaart steken in een zelf aan te schaffen Apebox-ontvanger:

https://www.asat.nl/-APEBOX-CI-BNL-S2C/T2-SC/CI-USB-PVR-12V,-M7-/-Ziggo

En om verder antwoord te geven op jouw vraag: Ja, de ontvangst via de insteekkaart (rechtstreeks via een geschikte TV of via een geschikte ontvanger zoals de Apebox) werkt bij al een hele reeks klanten beter dan met de ZXV7200-ontvanger. 

Is jouw ontvangst via de ZXV niet optimaal? Dan zou ik je willen adviseren om te investeren in een geschikte ontvanger zoals de Apebox. Zelf heb ik ook alternatieve ontvangers (VU DUO 4K + een XORO) en PeterG is één van de klanten die een Apebox heeft gekocht.

Met een losse ontvanger heb je geen powersupply nodig. Die 5 Volt wordt al vanuit de ontvanger aangeleverd. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4478 reacties
  • 9 juni 2025
PeterG schreef:

Ik weet geen enkele televisie met 5 volt op de coax. Er is altijd een power inserter nodig.

Vroeger vaker. Nu komt ik deze tegen

https://www.12volttv.nl/tv/avtex-camper-tv/avtex-tv-l320trs-12-volt-32-inch-met-dvb-t-t2-dvb-s-s2.html

PeterG
Superuser
  • 64318 reacties
  • 9 juni 2025

Inderdaad. De speciale camping / camper modellen hebben tegenwoordig vaak wel 5 volt. Ik kwam ze tot nu niet groter tegen dan 24 inch... klein.

Ik zie dat die van jou link 'lekker' 32 inch is.

Maar of Frank er ruim € 600 aan wil besteden. Het toestel is "tijdelijk" niet leverbaar. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38115 reacties
  • 9 juni 2025
TDN schreef:
PeterG schreef:

Vroeger vaker. Nu komt ik deze tegen

https://www.12volttv.nl/tv/avtex-camper-tv/avtex-tv-l320trs-12-volt-32-inch-met-dvb-t-t2-dvb-s-s2.html

Klopt, ik heb ze ook vaker gezien. Met name kleine modellen die bv in campers worden gebruikt. En vroeger waren er veel meer TV’s die die 5 Volt konden leveren. 

PeterG
Superuser
  • 64318 reacties
  • 9 juni 2025
KeesYagi schreef:

Nou, mijn ervaring gaat inderdaad over 1 exemplaar van deze ontvanger.

Bij mij over 2 van die ​@KeesYagi . Ze werkten hier steeds 2 jaar uitstekend en toen ineens geen NPO meer. Alleen de gecodeerde zenders nog maar. Met NPO (FTA), wat jij gebruikt, is de ZXV7200 juist een zwakke broeder. Maar ja, bij abonnement ruilt kpn ze gratis om. Dus geen buil aan te vallen. 

• 6328 reacties
  • 9 juni 2025

Hmm, of ik die logica onderschrijf dat weet ik nog niet.
De vrije zenders wel op 2 ontvangers stuk is wel vreemd ja, maar die zit onderin de band bij jou ws.
Dat zou ik op kunnen zoeken, alhoewel de gekende handige site’s op dat gebied minder handig zijn geworden.

Maar goed, er was veel gemopper over die ontvanger hier, “noordzee” onderschrijft dat ook toch?

Het is wel erg rustig op dit gebied trouwens de laatste tijd, wat zal dat zeggen ?

sailorbobby
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 181 reacties
  • 11 juni 2025

De diehard gebruikers van digitenne hebben de Zxv 7200 eruit gegooid en zijn overgegaan naar een tv met insteekkaart of apebox en andere ci ontvangers met beteren ongestoorde ontvangst.

Die huurontvangers van KPN zijn een grote miskleun geweest met veel afvallers van Digitenne.

ik gebruik zelf nu al een poos een apebox tot grote tevredenheid!

PeterG
Superuser
  • 64318 reacties
  • 11 juni 2025

Apebox is het ook niet altijd. 

Ik had 'm net een ½ jaar toen werkte cijfer 9 niet meer op de afstandsbediening. Wel omheen te werken gelukkig. 

Eurosport zit op 19. Veel gebruikte zender hier voor tennis. Roland Garros en Wimbledon. 

Wimbledon is trouwens samen met Ziggo Sport. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 8228 reacties
  • 11 juni 2025

Hoi ​@Frank.1969 en bedankt voor jouw bericht :)
Mooi om te zien dat je zoveel goede reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen. Het antwoord van ​@Noordzee heb ik gemarkeerd als 'best answer' omdat zijn bericht de lading naar mijn mening het beste dekt. Hopelijk weet je met de hier verstrekte informatie waar je aan toe bent. En mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het dan ook vooral weten!

Reageer