Skip to main content
Beantwoord

Abonnement en wijziging van naam na 1 maand nog niet rond

• February 3, 2026
  • 3 reacties
  • 44 keer bekeken

Beste lezer,

Ik betaal ongeveer 42,50 euro voor een onbeperkte data abonnement. Deze is in 2021 afgesloten. Toendertijd was deze ook al iets duurder afgesloten in de winkel dan wat er op de site stond. Mijn vader heeft dat destijds geregeld en is hier niet meer achteraan gegaan.

Twee maanden geleden kwam ik erachter dat hetzelfde abonnement tegewoordig € 32,50 kost. Ik heb de klantenservice gebeld met de vraag welk abbonement ik precies had, waar mijn prijs op gebaseerd is en of deze te wijzigen valt. De medewerker aan de telefoon gaf aan dat hieraan (de hoge prijs) ook een technisch probleem ten gronde ligt. Hier is een melding voor aangemaakt. Ik heb geen mail hierover ontvangen en de medewerker gaf aan dat KPN met mij contact zal opnemen. Na een maand niet iets gehoord te hebben, heb ik zelf gebeld. Deze medewerker kon overigens niet iets over deze technische melding terugvinden. Die gaf aan dat de hoge prijs komt doordat het onbeperkt internet vroeger duurder was (logisch, overigens nogmaals, ik weet nog dat toen het werd afgesloten het ook duurder was dan toedertijd op de site aangegeven stond). Ik wilde mijn abbonement wijzigen, maar dan toch ook maar tegelijkertijd internet afsluiten omdat ik net verhuisd ben. De medewerker gaf aan dat deze wijziging in mijn abbonement dan op de eerstvolgende facturatiedatum wordt doorgevoerd. Deze datum kan niet in de toekomst worden vastgelegd (dus niet één maand vooruit). Prima, behalve dat ik nu mijn 4g gebruik voor thuiswerken en ik dus eerst internet nodig heb. Daarom afgesproken dat ik een dag na de facturatiedatum zou worden gebeld zodat ik mijn Sim-Only abbonement kan omzetten en internet afsluit zodat de verlaging van mijn abbonement ten tijde van de facturatiedatum goed samenvalt met het nieuw afgesloten internet wat dan werkend zal zijn.

Vandaag word ik netjes door een medewerker gebeld hierover. Overigens blijkt dat mijn abbonement omgezet moet worden omdat het van naam moet wijzigen (van mijn vaders naam naar mijn naam, iets waarvan de vorige twee medewerkers ook op de hoogte waren) en dat die wijziging van abbonement wel pér direct doorgevoerd kan en zal worden. Daarmee was het dus overbodig geworden dat ik nogmaals een facturatiedatum had afgewacht. Vervolgens blijkt dit technisch toch niet te kunnen, en moet de overname via een formulier worden omgezet. Ik hoop dat deze overname niet lang gaat duren, zodat ik niet nogmaals een facturatiedatum hoef af te wachten. 

Ik wilde over deze procedure een klacht indienen via de mail aangezien ik al twee maanden met dit proces bezig ben, meerdere uren in het bellen en uitzoeken heb moeten steken en ik vervolgens nóg steeds een veel te duur abbonement heb. Overigens kan ik alleen maar bellen over een klacht, iets waar ik momenteel geen behoefte aan heb na meerdere keren met medewerkers gesproken te hebben die allemaal iets anders vertellen (overigens erg fijne medewerkers). Via deze weg wil ik graag mijn ongenoegen uiten over het gebrek aan duidelijke communicatie over de gang van zaken bij KPN. 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Klachtindienen. Welkom op de KPN Community! Bijzonder dat je zoveel tijd en moeite hebt moeten steken in op het oog simpele handeling van een verlenging. Normaal gesproken zou dit met één gesprek getackeld moeten kunnen worden, ook als er eerst een contractovername moet plaatsvinden. Dus allereerst mijn excuses dat we je niet gelijk in één keer goed hebben geholpen. Dat had beter gemoeten. 

Verder kan door de jaarlijkse inflatiecorrectie een abonnement in de loop van de jaren toch wat duurder worden dan in het begin van de contractperiode. Als je dat wilt voorkomen, dan zit er niets anders op dan telkens na de contractperiode te verlengen. Dan wordt het bedrag als het ware weer gereset. En een verlenging van een Sim Only-abonnement kan ook onafhankelijk van een nieuwe aanvraag voor internet of zonder rekening te houden met een facturatiedatum, gewoon direct uitgevoerd worden. Al speelde bij jou wel dat het abonnement blijkbaar nog niet op jouw naam staat. Dat is wel een administratieve handeling nodig in de vorm van een contractovername wat wat tijd in beslag neemt. Zonde dat dit niet gelijk in het eerste gesprek allemaal erkend is en dat je met de juiste instructie op pad bent gestuurd. Dus ik snap dat je niet zo blij bent als je na twee maanden erachter komt dat dit binnen 10 dagen geregeld had kunnen zijn. 

De Community is helaas echter geen plek waar je een klacht kunt indienen, maar dat kan wel via dit klachtformulier. Er wordt dan binnen enkele dagen contact met je opgenomen en dan kun je het mijn collega het er even rustig over hebben. Verder is het wel leuk om te lezen dat je nadenkt om een Internet (en TV) abonnement bij KPN af te nemen. Je kunt daardoor weer profiteren van leuke Combivoordelen, zoals een korting op je mobiel abonnement. Ik ga er dan ook vanuit dat we hier samen goed uit kunnen komen en dat je hopelijk nog vele jaren met plezier je abonnement bij KPN aanhoudt. 

Meer informatie over onze pakketten kun je vinden op onze website en dan zie je ook meteen wat er mogelijk is op jouw adres. Over Combivoordelen hebben we ook meer info op onze Kennisbank. 

3 reacties

• February 3, 2026

Waarom verleng je niet gewoon via MijnKPN? Net zoals de meeste andere klanten doen. Het is het verstandigste om dat gewoon elke 2 jaar te doen. In ieder geval om er naar te kijken of dat goedkoper is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 3, 2026

Het staat nog op mijn vaders naam en dat wil ik omgezet hebben. Ook wilde ik weten welk abbonement ik had (aangezien de oude naamgeving niet meer overeenkomt met de huidige naamgeving). Omdat de medewerker aangaf dat het ook een technisch probleem betrof, heb ik hier de keer daarna over terug gebeld en gelijk geprobeerd de andere zaken via de telefoon te regelen.

Ik ga zeker voortaan elk jaar of elke twee jaar kijken bij welke provider het het goedkoopst is. Een goede tip, dank. 

Overigens gaat het niet zozeer daarom, maar om hoe het proces is gegaan en dat de medewerkers niet goed op de hoogte zijn van de problemen en/of mogelijkheden. Een gegeven wat mij helaas geld, tijd en moeite heeft gekost. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 5, 2026

Hoi ​@Klachtindienen. Welkom op de KPN Community! Bijzonder dat je zoveel tijd en moeite hebt moeten steken in op het oog simpele handeling van een verlenging. Normaal gesproken zou dit met één gesprek getackeld moeten kunnen worden, ook als er eerst een contractovername moet plaatsvinden. Dus allereerst mijn excuses dat we je niet gelijk in één keer goed hebben geholpen. Dat had beter gemoeten. 

Verder kan door de jaarlijkse inflatiecorrectie een abonnement in de loop van de jaren toch wat duurder worden dan in het begin van de contractperiode. Als je dat wilt voorkomen, dan zit er niets anders op dan telkens na de contractperiode te verlengen. Dan wordt het bedrag als het ware weer gereset. En een verlenging van een Sim Only-abonnement kan ook onafhankelijk van een nieuwe aanvraag voor internet of zonder rekening te houden met een facturatiedatum, gewoon direct uitgevoerd worden. Al speelde bij jou wel dat het abonnement blijkbaar nog niet op jouw naam staat. Dat is wel een administratieve handeling nodig in de vorm van een contractovername wat wat tijd in beslag neemt. Zonde dat dit niet gelijk in het eerste gesprek allemaal erkend is en dat je met de juiste instructie op pad bent gestuurd. Dus ik snap dat je niet zo blij bent als je na twee maanden erachter komt dat dit binnen 10 dagen geregeld had kunnen zijn. 

De Community is helaas echter geen plek waar je een klacht kunt indienen, maar dat kan wel via dit klachtformulier. Er wordt dan binnen enkele dagen contact met je opgenomen en dan kun je het mijn collega het er even rustig over hebben. Verder is het wel leuk om te lezen dat je nadenkt om een Internet (en TV) abonnement bij KPN af te nemen. Je kunt daardoor weer profiteren van leuke Combivoordelen, zoals een korting op je mobiel abonnement. Ik ga er dan ook vanuit dat we hier samen goed uit kunnen komen en dat je hopelijk nog vele jaren met plezier je abonnement bij KPN aanhoudt. 

Meer informatie over onze pakketten kun je vinden op onze website en dan zie je ook meteen wat er mogelijk is op jouw adres. Over Combivoordelen hebben we ook meer info op onze Kennisbank.