Skip to main content
Beantwoord

Abonnement opzeggen bij emigratie gaat erg moeizaam

• January 25, 2026
  • 40 reacties
  • 329 keer bekeken

Ik heb werkelijk alles mogelijke aangeleverd om mijn emigratie te bewijzen inclusief een uittreksel RNI, want van de gemeente krijg je alleen een email als bevestiging met het oude en nieuwe adres, dus niets met stempels en officiƫle documenten.

Pas alsjeblieft jullie procedure aan. Ik heb al tot twee keer toe ten onrechte eenĀ Ā afwijzing gekregen. Een standaard email met een hele vage omschrijving van wat er mist.

De afdeling opzeggen/contracten is ook niet bereikbaar wat ik onacceptabel en erg klantonvriendelijk vindt.

Het gaat trouwens om een een TV, internet en telefoon contract.

Het veel genoemde nummer +31612001200 is alleen voor mobiele zaken, dus dat werkt niet in mijn geval.

Ā 

Ā 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@LeoHe. Erg frustrerend dat het je zo moeilijk wordt gemaakt om je diensten op te zeggen na je emigratie. We hebben daar juist een proces voor ingericht dat het zo makkelijk mogelijk moet maken, maar blijkbaar is de praktijk anders.Ā 

Om eerst duidelijk te maken wat aangeleverd dient te worden bij het Opzeggen-mailadres, zal ik dat eerst hieronder vermelden. Dan hebben anderen die willen opzeggen bij een emigratie hier ook wat aan:Ā 

• "Bewijs van uitschrijving" oude gemeente. Een uitdraai vanuit het RNI wordt geaccepteerd.Ā 
  • Of arbeidscontract/verklaring studie instelling (in Nederlandse of Engelse taal)

Andere bijlages of ā€˜bewijzen’ zijn niet nodig en worden ook niet geaccepteerd. Dus het is belangrijk om aan ƩƩn van deze voorwaarden te voldoen.Ā 

Ik begrijp van je dat je een uittreksel van uit het RNI hebt gestuurd, dus dat zou normaal geaccepteerd moeten worden. Wel is het belangrijk dat je niet een screenshot stuurt, maar echt het PDF-bestand. Als je dat hebt gedaan, dan is het vreemd dat het fout gaat. Dan raad ik je aan om ook een klacht aan te maken, zodat de collega's van de klachtenafdeling hier naar kunnen kijken. Zij nemen sowieso telefonisch contact met je op en dan ga ik er ook vanuit dat dit helemaal uitgesproken en opgelost gaat worden. Zij bellen je binnen 3 werkdagen.Ā 

Mocht er toch nog iets mis gaan, laat het dan weten. We willen dit graag samen met je oplossen!Ā 

40 reacties

• January 26, 2026

Het veel genoemde nummer +31612001200 is alleen voor mobiele zaken, dus dat werkt niet in mijn geval.

Dat is niet waar. KPN heeft geen helpdesk apart voor mobiel.

Heb je überhaupt nog wel een contract? Als je contractvrij bent kun je gewoon normaal opzeggen.

• Auteur
  • Topper
  • January 26, 2026

.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

​@LeoHeĀ Ik ken jouw situatie. KPN eist een bewijs van emigratie van gemeente, maar deze krijgt je niet, alleen een bewijs van uitschrijving van GBA. Deze bewijs kan je krijgen aan de balie van jouw vroegere gemeente, aangezien je niet meer woont in Nederland is het onmogelijk. Een RNI-uittreksel moet voldoende zijn, maar KPN accepteert dit niet. Als ik jou was, gewoon jouw bankrekening blokkeren voor KPN (automatische incasso intrekken). Je hebt geen behoefte voor een KPN abonnement meer, en KPN moet maar zien hoe een deurwaarder naar buitenland te sturen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 26, 2026

Je kunt misschien beter een klacht indienen via ditĀ formulier.Ā 

• Auteur
  • Topper
  • January 26, 2026

​@LeoHeĀ Ik ken jouw situatie. KPN eist een bewijs van emigratie van gemeente, maar deze krijgt je niet, alleen een bewijs van uitschrijving van GBA. Deze bewijs kan je krijgen aan de balie van jouw vroegere gemeente, aangezien je niet meer woont in Nederland is het onmogelijk. Een RNI-uittreksel moet voldoende zijn, maar KPN accepteert dit niet. Als ik jou was, gewoon jouw bankrekening blokkeren voor KPN (automatische incasso intrekken). Je hebt geen behoefte voor een KPN abonnement meer, en KPN moet maar zien hoe een deurwaarder naar buitenland te sturen.

Goed idee, ga toch ook het officiƫle traject bij de geschillencommissie in om KPN een duidelijk signaal te geven dat dit onacceptabel is.

• Auteur
  • Topper
  • January 26, 2026

Je kunt misschien beter een klacht indienen via ditĀ formulier.Ā 

Dat heb ik gedaan met nogmaals al het bewijs en ik heb ook een aangetekende brief gestuurd. Als dit allemaal nergens toe leidt, zal ik de betalingen storneren en het bij de geschillencommissie meerleggen, want KPN moet hier wel iets van leren. De RNI verklaring moet afdoende zijn. Ook voor volgende klanten die emigreren.

• Auteur
  • Topper
  • January 26, 2026

Dat is niet waar. KPN heeft geen helpdesk apart voor mobiel.

Heb je überhaupt nog wel een contract? Als je contractvrij bent kun je gewoon normaal opzeggen.

Ik heb zeker nog een contract wat nog vrolijk maandelijks wordt geĆÆncasseerd en me uiteindelijk zon Euro 1.100 gaat kosten bij het aangaan werd me stellig beloofd dat ik dat contract kosteloos kan opzeggen bij emigratie het contract nummer isĀ 20000002719850.

Als ik dat nummer bel kom ik bij de mobiele helpdeskĀ  uit. En dat is KPN niet.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 26, 2026

Waardeloos dat je daar zoveel tijd in moet stoppen en zoveel onnodige stress kan geven. Deze klacht komt echt te vaak voor.Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

Waardeloos dat je daar zoveel tijd in moet stoppen en zoveel onnodige stress kan geven. Deze klacht komt echt te vaak voor.Ā 

Ja. En via de klachtformulier zou men alleen maar in cirkel lopen. Ze gaan bellen om de klacht te bespreken. Indien men geen Nederlandse nummer heeft (aannemelijk bij emigratie), krijgt men een verzoek de klantenservice met een code terug te bellen, dan zou men de verantwoordelijke medewerker aan de lijn krijgen. Aangezien de klantenservice (0800) niet vanuit buitenland bereikbaar is, en de mobiele KS 1200 weet niet hoe met de code te omgaan, wordt niet opgelost.

• Auteur
  • Topper
  • January 26, 2026

Ja. En via de klachtformulier zou men alleen maar in cirkel lopen. Ze gaan bellen om de klacht te bespreken. Indien men geen Nederlandse nummer heeft (aannemelijk bij emigratie), krijgt men een verzoek de klantenservice met een code terug te bellen, dan zou men de verantwoordelijke medewerker aan de lijn krijgen. Aangezien de klantenservice (0800) niet vanuit buitenland bereikbaar is, en de mobiele KS 1200 weet niet hoe met de code te omgaan, wordt niet opgelost.

Hoi Joep,

Gelukkig heb ik nog wel een Nederlands mobiele nummer wat bekend is bij KPN.

Maar degenen die bellen zijn van de klantenservice en niet van de afdeling opzeggen/contracten, die blijkbaar geen contact willen hebben met klanten. En die besloten hebben in hun gebrek aan kennis over emigreren dat een officieel bewijs van het Niet Ingeschrevenen Register niet acceptabel is.Ā 

Dus ja, ik kan geen contact krijgen met de ā€œgeheime dienstā€ van KPN šŸ˜‰

• January 26, 2026

Gewoon je Nederlandse bankrekening sluiten dan. Dan is het snel over voor KPN šŸ˜‰

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 26, 2026

Je kunt nog een poging wagen via de terugbel service aangezien je een Nederlands nummer hebt. Je kunt bij de aanvraag aangeven door welke afdeling dat moet zijn.

(Terug)belafspraak aanvragen. Zie onderaan de pagina.Ā 

Ze bellen dan doorgaans tijdens Nederlandse kantooruren.Ā 

• Auteur
  • Topper
  • January 26, 2026

Gewoon je Nederlandse bankrekening sluiten dan. Dan is het snel over voor KPN šŸ˜‰

Dat kan, maar over die rekening lopen nog een aantal andere zaken die we eerst zullen moeten afwikkelen, dus dat kan nog niet.

• Auteur
  • Topper
  • January 26, 2026

Je kunt nog een poging wagen via de terugbel service aangezien je een Nederlands nummer hebt. Je kunt bij de aanvraag aangeven door welke afdeling dat moet zijn.

(Terug)belafspraak aanvragen. Zie onderaan de pagina.Ā 

Ze bellen dan doorgaans tijdens Nederlandse kantooruren.Ā 

Dat heeft geen enkele zin, dat heb ik al meerdere keren geprobeerd. De klantenservice kan me niet met de ā€œgeheime dienst opzeggen/accountsā€ doorverbinden en zelf zelfs geen contact mee opnemen. Ze vinden het vreselijk en begrijpen het maar kunnen niets doen. Kafka is er niets bij..

• Auteur
  • Topper
  • January 26, 2026

Bedankt voor de reacties en ideen. Het is wel opvallend dat KPN doodstil blijft. Als ik niets na de ontvangst van de officiële klacht per getekende brief zal het helaas de Geschillencommissie worden. 

Blijkbaar maakt het KPN niets uit dat ze klanten verliezen en onredelijk behandelen met eisen die onmogelijk zijn.

JeĀ kan kostenloos opzeggen bij emigratie maar de eis die we stellen is onmogelijk en we blijven je rekening leeg trekken. Het lijkt ICE in Amerika wel, ze denken blijkbaar dat ze boven de wet staan.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 27, 2026

Hoi ​@LeoHe. Erg frustrerend dat het je zo moeilijk wordt gemaakt om je diensten op te zeggen na je emigratie. We hebben daar juist een proces voor ingericht dat het zo makkelijk mogelijk moet maken, maar blijkbaar is de praktijk anders.Ā 

Om eerst duidelijk te maken wat aangeleverd dient te worden bij het Opzeggen-mailadres, zal ik dat eerst hieronder vermelden. Dan hebben anderen die willen opzeggen bij een emigratie hier ook wat aan:Ā 

• "Bewijs van uitschrijving" oude gemeente. Een uitdraai vanuit het RNI wordt geaccepteerd.Ā 
  • Of arbeidscontract/verklaring studie instelling (in Nederlandse of Engelse taal)

Andere bijlages of ā€˜bewijzen’ zijn niet nodig en worden ook niet geaccepteerd. Dus het is belangrijk om aan ƩƩn van deze voorwaarden te voldoen.Ā 

Ik begrijp van je dat je een uittreksel van uit het RNI hebt gestuurd, dus dat zou normaal geaccepteerd moeten worden. Wel is het belangrijk dat je niet een screenshot stuurt, maar echt het PDF-bestand. Als je dat hebt gedaan, dan is het vreemd dat het fout gaat. Dan raad ik je aan om ook een klacht aan te maken, zodat de collega's van de klachtenafdeling hier naar kunnen kijken. Zij nemen sowieso telefonisch contact met je op en dan ga ik er ook vanuit dat dit helemaal uitgesproken en opgelost gaat worden. Zij bellen je binnen 3 werkdagen.Ā 

Mocht er toch nog iets mis gaan, laat het dan weten. We willen dit graag samen met je oplossen!Ā 

• Auteur
  • Topper
  • January 27, 2026

Beste Arjan,

Heel goed om te zien dat er iemand van KPN reageert. Ik heb inderdaad een volledige PDF scan van het RNI uittreksel ingeleverd via het opzeggen email adres, tot twee keer toe zelfs. De eerste keer alleen met de email van de gemeente en vervolgens met nog meer bewijs na de eerste afwijzing.

Ik heb ook een klacht aangemaakt, waar ik nog niets over gehoord heb, en ik heb een aangetekende brief met een klacht gestuurd die onderweg naar Rotterdam is.

Dank je voor het aanbod om je op de hoogte te houden. Daar maak ik graag gebruik van.

Met vriendelijke groet,

Leo HellingaĀ 

Ā 

• January 27, 2026

... PDF scan ...

Wat is een "PDF scan"?

• Auteur
  • Topper
  • January 27, 2026

... PDF scan ...

Wat is een "PDF scan"?

Het originele RNI certificaat gescand in PDF format.

• January 28, 2026

... PDF scan ...

Wat is een "PDF scan"?

Gescand? Met een scanner? Is dat een papieren versie die je van de gemeente gehad hebt en die heb je zelf ingescand?Ā 

Dat is logisch dat KPN dat niet accepteerd. Dat is enorm gevoelig voor fraude. Je moet een PDF bestand hebben die je van de gemeente gekregen hebt. En wat je rechtstreeks naar KPN doorstuurt. Zonder dat je er zelf iets mee gedaan hebt.

Het originele PDF bestand van de gemeente zit een bepaald beveiliginscertificaat in waardoor KPN kan zien dat het een officieel document is waar niet mee geknoeid is. Bij iets wat je zelf in scant zit dat er niet in.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 28, 2026

... PDF scan ...

Wat is een "PDF scan"?

Gescand? Met een scanner? Is dat een papieren versie die je van de gemeente gehad hebt en die heb je zelf ingescand?Ā 

Dat is logisch dat KPN dat niet accepteerd. Dat is enorm gevoelig voor fraude. Je moet een PDF bestand hebben die je van de gemeente gekregen hebt. En wat je rechtstreeks naar KPN doorstuurt. Zonder dat je er zelf iets mee gedaan hebt.

Een pdf is een pdf. En niet elke gemeente stuurt documenten per mail: bij sommige gemeenten moeten dit soortĀ Ā documenten afgehaald worden. Dit is per gemeente verschillend, elke gemeente heeft een eigen werkwijze.Ā 

In de gemeente waar ik woon, worden dit soort documenten als pdf in een digitale persoonlijke omgeving ontvangen. Vanuit die digitale omgeving is het doorsturen van een document om veiligheidsredenen niet mogelijk.Ā 

De pdf doorsturen is alleen mogelijk om die eerst op te slaan en vervolgens te verzenden. Of af te drukken enĀ te scannen. Die eerste mogelijkheid is net zo gevoelig voor ā€˜fraude’ als de tweede.

Verder is kpn een fatsoenlijk bedrijf. Weliswaar zijn er procedures die verbetering behoeven maar ik verwacht niet dat kpn haar klanten als potentiële fraudeurs  beschouwt.

Ā 

• January 28, 2026

De pdf doorsturen is mogelijk om die eerst op te slaan en vervolgens te verzenden. Of af te drukken enĀ te scannen. Die eerste mogelijkheid is net zo gevoelig voor ā€˜fraude’ als de tweede.

Dat is niet waar. Als het pdf bestand niet aangepast word blijft het beveiligingscertificaat intakt.Ā 

Een pdf is een pdf.

Dat is dus onzin.

De KVK geeftĀ ook beveiligde PDF uit. Dat kan je mooi hier lezen hoe dat werkt:

https://www.kvk.nl/producten-bestellen/digitaal-gewaarmerkte-documenten/

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

... PDF scan ...

Wat is een "PDF scan"?

Het originele PDF bestand van de gemeente zit een bepaald beveiliginscertificaat in waardoor KPN kan zien dat het een officieel document is waar niet mee geknoeid is. Bij iets wat je zelf in scant zit dat er niet in.

De gemeente heeft alleen en email gestuurd met dat ik uitgeschreven ben en inderdaad nu Italiƫ woon. Nogmaals daar ik niet meer in de gemeente woon geeft de gemeente geen papieren uittreksels meer . Daar is het Het uittreksel voor. Dat is een papieren uitreksel dus als KPN alleen PDF bestanden accepteerd moet je dat inscannen lijkt mij. ik heb geen bericht ontvangen dat een RNI uittreksel acceptable is en dat ik het origineel ergens moet heen sturen.

• January 28, 2026

Ik denk dat het verstandig is een reactie van ​@Arjan van KPNĀ af te wachten. Ik ben benieuwd wat die er van zegt.

Wel is het belangrijk dat je niet een screenshot stuurt, maar echt het PDF-bestand.

Schrijft hij in zijn reactie. Dit moet misschien nog wat duidelijker toegelicht worden.

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Ik denk dat het verstandig is een reactie van ​@Arjan van KPNĀ af te wachten. Ik ben benieuwd wat die er van zegt.

Wel is het belangrijk dat je niet een screenshot stuurt, maar echt het PDF-bestand.

Schrijft hij in zijn reactie. Dit moet misschien nog wat duidelijker toegelicht worden.

Ā 

Ten eerste pdfs kunnen veilig zijn als KPN een digitaal ondertekenings systeem zoals bijvoorbeeld Docusign of een ander nog beter beveiligd systeem zouden hebben.Ā 

Dat weet ik uit ervaring omdat ik een groot deel van mijn werkend leven gewerkt heb bij instellingen die heel erg goed op fraude en witwassen moeten letten.

Ten tweede, als iemand contact met mij opneemt zoals @arjen van KPN aangeeft en ik de bevestiging krijg dat een RNI uittreksel acceptabel is stuur ik met alle liefde het originele document naar KPN.Ā 

Daar KPN alles digitaal doet tot nu toe, is dat geen optie. Ook bijĀ  mijn aangetekende bezwaarschrift heb ik geen origineel RNI meegestuurd om dezelde reden dat ik geen zekerheid heb dat dat acceptabel is voor KPN.

Het zou mij trouwens ook niet verbazen als KPN AI inzet bij dit soort beoordelingen, die kunnen prima standaard afwijs emails uitsturen, maar dat terzijde en dat is wat cynisch maar wel wat er steeds meer bij bedrijven gebeurd.

Ā