Skip to main content
Beantwoord

Absurd hoge satellietkosten terwijl ik sliep – geen hulp van KPN

• June 17, 2025
  • 12 reacties
  • 220 keer bekeken

Afgelopen nacht is mijn toestel tijdens een boottocht tussen Athene en Kreta (binnen de EU!) ongemerkt verbonden met een satellietnetwerk. Resultaat: €60,50 aan kosten voor een paar MB dataverbruik, terwijl ik lag te slapen. Het tarief was blijkbaar €10 per MB.

Om exact 23:47 ontving ik drie sms’jes tegelijkertijd:
– Een melding dat ik met een satellietnetwerk verbonden was
– Een melding dat ik 80% van mijn limiet had bereikt
– En meteen daarna: 100% bereikt (€60,50)

Dit gebeurde allemaal binnen seconden, zonder dat ik iets actief gebruikte. Niet bepaald een fijne manier om wakker te worden op vakantie. Eerst dacht ik dat het een phishingbericht was, zo ongeloofwaardig vond ik het tarief.

Ik wilde hierover een klacht indienen, maar KPN biedt geen mogelijkheid meer om te mailen of schriftelijk te klagen, wat ik vreemd vind — ik wil graag documentatie van wat er wordt gezegd. Via de chat kon ik alleen een belafspraak maken.

Tijdens het telefoongesprek bevestigde de medewerker dat dit soort kosten “erg vervelend” zijn, maar hij kon “niets doen.” Toen ik vroeg of hij deze afwijzing per mail kon bevestigen, zei hij dat dit niet mocht “vanwege de AVG” — wat volstrekte onzin is.

Mijn vragen:
    1.    Waarom biedt KPN geen bescherming tegen onbedoelde satellietverbindingen in EU-gebied?
    2.    Waarom wordt er geen waarschuwing gegeven vóórdat er kosten worden gemaakt, maar pas tegelijk met 80% en 100% meldingen?
    3.    Waarom weigert KPN schriftelijke bevestiging van gesprekken, terwijl klanten geen ander formeel kanaal hebben om een klacht te documenteren?

Ik vind dit eerlijk gezegd onacceptabel, en hoor graag van KPN Webcare of iemand met wél de juiste bevoegdheid dit alsnog kan rechtzetten.

Beste antwoord door XS4-Arjan

Hallo ​@LaurensAVDA ,

Die satellietkosten worden helaas aan KPN berekend: bij elke andere provider was je net zoveel kwijt geweest.

Om dit nog eens te voorkomen kan je “BESCHERMING AAN” SMS-en naar 1266.

12 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • June 17, 2025

Hallo ​@LaurensAVDA ,

Die satellietkosten worden helaas aan KPN berekend: bij elke andere provider was je net zoveel kwijt geweest.

Om dit nog eens te voorkomen kan je “BESCHERMING AAN” SMS-en naar 1266.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 17, 2025

Beste ​@LaurensAVDA zie onderstaande link voor uitleg:

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/wereld

SMS ‘bescherming aan’ naar 1266 om voor een volgende keer zulke buitenbundelkosten te voorkomen.

Het is altijd verstandig vooraf te informeren wat bepaalde extra kosten kunnen zijn, dat heeft ongetwijfeld ook op de veerboot of de website van de veerboot gestaan.

KPN gaat dit niet vergoeden.

• June 17, 2025

Hallo ​@LaurensAVDA 

Dat is een hele onaangename verrassing bij het ontwaken.

Er is wel een bescherming om ongewenste data kosten tegen te gaan maar die staat helaas standaard uit, je kan die bescherming nu beter gelijk aanzetten want die die limiet van € 60,50 geldt per factuurperiode, als je nieuwe factuurperiode ingaat tijdens je reis heb je kans dat je nogmaals die kosten krijgt.

Zie ook dit kennisbank artikel:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Je kan hier een klachtenformulier invullen: https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

Het zal waarschijnlijk niets opleveren omdat je wel de SMSjes over het satelliet netwerk hebt gehad.

Sommige reders waarschuwen ook voor die hoge kosten als je aan boord gaat, dat zal bij jou dan waarschijnlijk ook niet gebeurd zijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 17, 2025

Waarom zouden ze dit niet by default aan zetten? Dit levert toch alleen problemen op?

• June 17, 2025

Waarom zouden ze dit niet by default aan zetten? Dit levert toch alleen problemen op?

Het probleem (van de hoge kosten) is voor de klant, KPN zal er wel teveel aan verdienen.
Een andere reden kan ik niet bedenken om de bescherming niet standaard aan te zetten.

Zie trouwens ook dit topic waar hierover ook een discussie is en er aan een superuser (die er helaas niet meer is) tijdens een meeting beloftes zijn gedaan die nog steeds niet nagekomen zijn:

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 17, 2025

Ik wil trouwens niet ingaan op de discussie zelf, heb daar ook een mening over. Maar het niet kunnen mailen klopt redelijk. Het e-mail adres van medewerkers bevat de volledige naam en ik kan me goed voorstellen dat je deze niet aan klanten geeft. Dus hij is vooral voor intern of zakelijk gebruik. Voor een schriftelijke klacht kunt u wel altijd het formulier indienen zoals ​@GeSp ook heeft gedeeld.

• June 17, 2025

Ja, dat dit maar voortduurt is echt ongelofelijk, hoeveel boze (ex) klanten wil kpn hebben ?

Via de zoekfunctie van dit forum : 60,50

https://community.kpn.com/search?q=60%2C50

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 17, 2025

Denk ook niet dat dit een sterke casus is voor KPN bij de geschillencommissie. gezien het tijdstip, en te snelheid waarmee het gebeurd. 

Ga het daar proberen aan te vechten, bedankt voor alle reacties! 

• June 17, 2025

Kleine nuance, niet dat het voor deze vraag veel uitmaakt, alhoewel.

Afgelopen nacht is mijn toestel tijdens een boottocht tussen Athene en Kreta (binnen de EU!) ongemerkt verbonden met een satellietnetwerk.

Een gangbare mobiele telefoon kan niet een directe verbinding maken met een communicatie satelliet.
In dit geval is er een verbinding gemaakt met de “mast” die op schip staat.
Vanaf daar gaat het signaal dan naar/van een satelliet.
Met zo een ding : https://nl.wikipedia.org/wiki/Volgschotel

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 19, 2025

Goedemorgen ​@LaurensAVDA, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community.

Zie dat je al aardig wat reacties hebt mogen ontvangen en ik kan hier eerlijk gezegd niet zoveel meer aan toevoegen. Neemt natuurlijk niet weg dat ik goed begrijp dat dit zuur/zonde geld is :( Ik ga er vanuit dat de tip om 'BESCHERMING AAN' naar het nummer 1266 ervoor zorgt dat je hier in de toekomst niet nogmaals tegenaan gaat lopen 🙏🏻

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 19, 2025

@Jan van KPN Mosterd na de maaltijd Jan, zoals je kan lezen heeft niemand baat bij deze prijzen. Zet die bescherming standaard aan zodat NIEMAND hier in de toekomst tegenaan hoeft te lopen! 

• October 3, 2025

Ook hier hetzelfde als ​@LaurensAVDA  beschrijft...

Wat ik behoorlijk kwalijk vind is dat klantenservice telefonisch op de vraag hoe dit naar de toekomst kan worden voorkomen glashard het antwoord geeft dat ”dit is zoals het is, daar kunt u of wij niets aan doen” terwijl er blijkbaar een oplossing is ('BESCHERMING AAN' naar het nummer 1266).

Krijg er een vieze smaak van in m'n mond. Money over morals.