Skip to main content
Beantwoord

Afkoopsom is hoger dan de resterende maanden

• August 4, 2025
  • 28 reacties
  • 261 keer bekeken

Ik heb een medewerker van kpn gesproken om mijn sim-only afkopen en naar prepaid overgezet 

Ik betalen 16.50 euro per maand zonder de korting en abonnement loopt tot 27 -12-26 dat ongeveer 16 maanden ik   tel de maand augustus even niet er bij die bijna betaald 

Dan kom op het bedrag van 264 euro uit maar een medewerker zed dat het boven de 400 euro uit komt 

Dat klopt niet kan iemand mij helpen er mee

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@David1972, ik heb inmiddels reactie van mijn collega's. Deze afkoopsom wordt berekend met het oorspronkelijke maandbedrag. Als je halverwege je abonnement deze wijzigt verandert de afkoopsom niet mee.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

28 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 4, 2025

Beste ​@David1972 is dat abo misschien inclusief toestellening, want het restant van die lening moet natuurlijk ook in 1 keer afgelost worden.

Anders is het inderdaad vreemd hoe KPN aan die €400 komt.

Gewoon nog een keer bellen, via X, Facebook of de lokale KPN-winkel bevragen en dabn kom je misschien met ander antwoord terug.

Verder kunnen we je hier niet helpen, wat het forum is geen klantenservice van KPN en hebben dus geen inzicht in jouw gegevens bij KPN, gelukkig.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2025

Is een sim only  abonnement ik bel straks nog eens klantenservice misschien krijg iemand anders aan de lijn kijken wat die van mij kan doen

• August 4, 2025

Waarom wil je dit als ik vragen mag? Je schiet hier niets mee op lijkt me. Het is niet goedkoper ofzo.

Als je het toch doet: pas eerst je abonnement aan naar de goedkoopste abonnementsvorm. Dus zonder data en geen onbeperkt bellen. Dan ben je goedkoper uit. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 4, 2025

Klopt wat ​@Marlon92 zegt, het is alleen maar lastiger.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2025

Ik heb nog de klantenservice terug gebeld om  nogmaals nagels te vragen wat een wat afkopen som was 

Er een boete er boven op ik betaal 14 euro per maand het abonnement loopt nog   15 maanden dat 15 × 14 =210  euro plus 190 euro boete er boven op dat is  belachelijk ik voor 2 jaar geleden heb ik een ook  abonnement Vervroegd aflossen toen, die lopen ook nog meer dan 1 jaar toen heb geen boete er op gekregen nu wel vindt wel heel,raar 

• August 4, 2025

Abonnementen vervroegd aflossen is jouw hobby? 🙈

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2025

Ja dat klopt maar als een boete krijg van 190 euro krijg  dan is niet leuk heb vantevoren nog nooit gehad

Zo kan ik ook geld verdienen met die boete 🤑 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2025

maar mij zijn ze als klant kwijt ga naar andere provider de rest van 15 maaden die betaald ik  gewwon af is gewoon schandalig om zo hoog boete te betalen was eerder nooit 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 4, 2025

Misschien kan een moderator inzicht geven hoe de boeteregeling werkt???

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2025

Ja in 2023 heb ik ook een abonnement afgekocht toen krijg ik, geen boete ik moet toen nog 14 maaden betaal die medewerker was vriendelijk ik krijg van medewerker van 14 maaden  nog maar 7 maaden die heb ik betaal dat was denk ik rond 90 euro heb zelf daar van geen gegevens meer maar was wel stuk goedkoper dan nu eens 400 euro  met 15 maaden plus boete erbij dan is teveel geld 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb niet eerder gehoord over een boete bovenop een afkoopsom. Kan het zijn dat er misschien nog een bedrag open staat of iets?

Voor alle inhoudelijke dingen over jouw specifieke abonnement kun je t beste altijd even bellen.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 6, 2025

Ik heb niet eerder gehoord over een boete bovenop een afkoopsom. Kan het zijn dat er misschien nog een bedrag open staat of iets?

Voor alle inhoudelijke dingen over jouw specifieke abonnement kun je t beste altijd even bellen.

Wat die al tot 2x heeft gedaan 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 6, 2025

Ik net weer gebeld nu is het bedrag om afkopen boven 500 euro moet niet gekker worden 

Een medewerker zeg dat via dat nummer invoeren dat en systemen zeg dan boven de 500 euro uit om uit komt om het afkopen, ik heb een paar dag gebeld  gebeld  2 collega zeggen 400 euro nu worden het boven 500 euro ik betaal 11.50 per het laags  abonnement van wel met 2.50 korting zonder korting 14 euro 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 6, 2025

Ik net weer gebeld nu is het bedrag om afkopen boven 500 euro moet niet gekker worden 

Vul even je profiel gegevens in, misschien kan ​@Thomas van KPN even intern navraag doen voor je.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2025

Waarom wil je naar prepaid? Dat is bij normaal gebruik van een smartphone veel duurder dan je huidige abonnement!

Als we deze maand inderdaad niet meetellen om ik op een afkoop van 16 maanden X 16,50 = € 264,--

Is het nu al overgaan naar prepaid je DAT waard?

Met mijn verbruik kom ik prepaid over de € 100,-- per maand terwijl m'n abonnement € 21,16 per maand is.

Lekker laten doorlopen dat abonnement! 🙂

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb contact gezocht met mijn collega's en dit is inderdaad het bedrag wat eruit komt, het is dan dus de rest van je abonnementskosten, 17x€14,00 maar daar komt een boete bovenop. Dit is nieuw voor mij en ik weet ook niet hoe die berekend is. Ik stuur je een privébericht ​@David1972

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 7, 2025

Dit zie ik bij kpn.com staan aangaande abo/ afkopen:

Zijn er kosten verbonden aan vervroegd aflossen of het afkopen van mijn contract?

Je toestel sneller afbetalen kost niets extra, dat kan gewoon met een formulier. Als je je contract eerder op wil zeggen, kost dat wel geld. dan moet je een afkoopsom betalen.

@Thomas van KPN en ​@David1972 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

Ja maar 176 euro afkoopsom is wel heel hoog plus nog de maand abonnement er dat nog 16x14= 224 euro plus 176 boete er boven op totaal 400 euro ik heb 2 collega gesproken  die komen op,400 euro uit.maar een andere collega kwam zelf uit boven 500 euro met boete ik denk dat verschillende per collega  andere prijzen uit komt maar ik stap toch over naar andere provider ik vindt het gewoonweg schandalig 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 7, 2025

Ik zou hem lekker laten lopen, veel goedkoper.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 7, 2025

Missschien nieuw beleid van KPN, daar kan ik als medeforumlid ook niet achter kijken ​@David1972 

Heb je al gereageerd op het privébericht van ​@Thomas van KPN en is daar nog iets uitgekomen wat je kunt/wilt delen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

Ja er kom een boete er boven op maar was eert niet niet ik denk nieuwe regels  van kpn dan mensen niet zo snel Overstappen 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Ja er kom een boete er boven op maar was eert niet niet ik denk nieuwe regels  van kpn dan mensen niet zo snel Overstappen 

Wat natuurlijk logisch is je sluit niet voor niks een abbo met maandelijkse betaling af

• August 10, 2025

Wat natuurlijk logisch is je sluit niet voor niks een abbo met maandelijkse betaling af

Nee, ook dan is die boete totaal onlogisch. Het is ook echt nergens in de voorwaarden terug te vinden en ik zie nergens een topic vanuit KPN dat dit is veranderd. Dus als dit nieuw beleid is waarom zijn we niet op de hoogte gebracht?

In de algemene voorwaarden staat letterlijk dit.

"Als u overstapt of uw overeenkomst beëindigt tijdens de minimumduur van uw overeenkomst kunnen we de abonnementskosten over de resterende looptijd van uw overeenkomst in rekening brengen." Er wordt echt nergens over een boete bedrag gesproken. Wat de reden in deze situatie is geen idee dat kan enkel klant specifiek zijn.

Als dit nieuw beleid is dan verwacht ik toch een verklaring vanuit KPN.

Wat de reden van deze verandering betreft. Dat ontgaat mij deels ook, echter als de mobiele telefoon enkel nodig is om bereikbaar te zijn is prepaid natuurlijk veel goedkoper. Met 1 malig €10,00 kan je behoorlijk vooruit voor de verplichte activiteit om het nummer actief te houden. Als je zelf regelmatig belt ligt het weer anders.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 12, 2025

Hoi ​@David1972, ik heb inmiddels reactie van mijn collega's. Deze afkoopsom wordt berekend met het oorspronkelijke maandbedrag. Als je halverwege je abonnement deze wijzigt verandert de afkoopsom niet mee.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025

Nee, ook dan is die boete totaal onlogisch. Het is ook echt nergens in de voorwaarden terug te vinden en ik zie nergens een topic vanuit KPN dat dit is veranderd. Dus als dit nieuw beleid is waarom zijn we niet op de hoogte gebracht?

In de algemene voorwaarden staat letterlijk dit.

"Als u overstapt of uw overeenkomst beëindigt tijdens de minimumduur van uw overeenkomst kunnen we de abonnementskosten over de resterende looptijd van uw overeenkomst in rekening brengen." Er wordt echt nergens over een boete bedrag gesproken. Wat de reden in deze situatie is geen idee dat kan enkel klant specifiek zijn.

Als dit nieuw beleid is dan verwacht ik toch een verklaring vanuit KPN.

Wat de reden van deze verandering betreft. Dat ontgaat mij deels ook, echter als de mobiele telefoon enkel nodig is om bereikbaar te zijn is prepaid natuurlijk veel goedkoper. Met 1 malig €10,00 kan je behoorlijk vooruit voor de verplichte activiteit om het nummer actief te houden. Als je zelf regelmatig belt ligt het weer anders.

heel veel tekst

de oplossing is betalen of pech hebben so simpel is het