Skip to main content
Beantwoord

Altijd 3 ontvangers in mijn abonnement gehad, nu maar 2. Waarom?

• June 29, 2025
  • 11 reacties
  • 124 keer bekeken

Ik heb jaren lang 3 tv kastjes gebruikt. Onlangs een verouderd kastje gewisseld voor een nieuwer model. Ineens werkt mijn tv box boven niet meer. Na contact met de klantenservice blijkt dat ik ineens maar 2 kastjes mag gebruiken. Wil ik er 1 extra kost dat €6 euro per maand. Het is werkelijk schaamteloos hoe KPN meer en meer geld wil voor minder en minder service. Ik betaal per maand ruim 100 euro voor een schandalig dsl abonnement. En nu willen ze 72 euro per jaar extra. Het verhaal van het huren gaat niet op want ik wil best zelf een kastje kopen maar dat is niet mogelijk. Als ik na 3 jaar het kastje niet in lever heb ik €216 betaald en moet ik het kastje onder dwang van vergoeding van het kastje hem weer inleveren. Zodra dit abonnement afloopt stap ik per direct over op ip tv! Ruim 10 jaar ben ik met zowel mobiel als tv vaste klant maar jullie willen keer op keer meer geld. Ik krijg er minder voor terug in de vorm van een kastje minder en een ai klantenservice die na niet de juiste keuze te hebben gemaakt het gesprek na 5 minuten beëindigd met zoek het maar zelf uit in de app. 

Beste antwoord door Henk2304

Ik had toen bewust pair bonding aan laten leggen voor het 3e kastje Ivm bandbreedte. Maandprijs werd daardoor ook hoger je mag verwachten dat daar een het kastje in bruikleen bij zit. Je wordt gewoon verplicht een kastje te huren bovenop de hogere snelheid prijs om dat extra kastje op bandbreedte te ondersteunen. Dubbel betalen dus. 

Voor tv hoef je geen hoger internetabonnement af te sluiten. iTV gebruikt altijd alle beschikbare bandbreedte. Dus als jouw lijn door pairbonding bv 200 Mb/s is en je "maar" een abo van 50 Mb/s hebt, wordt alles boven die 50 gebruikt voor iTV (en bv telefoon). Het tv signaal gaat dan niet te koste van je internetsnelheid. Dat gebeurt wel als je lijn 200 is en je een abo van 200 hebt. Anderzijds moet je wel een hoger abo afsluiten om voor pb in aanmerking te komen, maar zodra dat er eenmaal ligt, kun je je abo weer naar beneden bijstellen om kosten te besparen.

En verder, als je 3 ontvangers hebt moet je daar, net als iedereen, gewoon voor betalen. Ik had destijds ook een Digitenne kaart, maar heb die niet naar een ontvanger laten omzetten. Ik had aan de twee bestaande iTV ontvangers (inmiddels tv+) wel genoeg. Kortom, je wordt niet benadeeld maar behandeld als iedere andere klant van kpn. Kijk eens (in MijnKPN) óf en zo ja hoeveel Combivoordeel punten je hebt en of je daar wellicht wat "gratis" producten mee kunt scoren. 

11 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 29, 2025

Hallo ​@Smile19w ,

Je hoeft niet te wachten met het opzeggen van jouw aanvullende TV-abonnement. TV kijken is namelijk een niet verplichte aanvullende optie. Je kunt via bv MijnKPN per direct jouw twee TV-ontvangers stopzetten. Je houdt dan alleen nog internet over eventueel aangevuld met Vast Bellen. 

• June 29, 2025

Voor iedere tv-ontvanger moet je bij kpn betalen. De eerste ontvanger is onderdeel van het abonnement, voor iedere extra ontvanger moet je huur betalen. Alleen bij de oudere abonnementen krijg je bij een tweede ontvanger het opnemen pakket er "gratis" bij. Op je facturen kun je zien hoeveel ontvangers onderdeel van je abo zijn en of je het opnemen pakket gratis hebt. Hoe ben je destijds aan die derde ontvanger gekomen, via kpn (dan zou die op je facturen moeten staan) of b.v. gekocht op Marktplaats of zo? 

• June 29, 2025

Je kan gewoon kijken via de app op smarttv. Dat is gratis. Zo kun je 2 tv ontvangers laten vallen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • June 29, 2025

En heb je een oudere tv die niet smart is, dan kan het met een chromecast.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 29, 2025

Het klopt niet dat je 2e ontvanger moet betalen want op mijn factuur staat hij gewoon op gratis. 3e ontvanger gewoon via KPN gekregen. Als vervanger van de ooit gratis Digitenne bij je pakket.  Met de kpn app kun je niet alle zenders terug kijken. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 29, 2025

Je hebt wel een beetje gelijk ​@Smile19w. Bij de oudere abonnementsvorm waren twee tv ontvangers inbegrepen. Heel lang er niet gekeken naar het exacte aantal ontvangers en kon het gebeuren dat je er drie had en er niet voor betaalde. Dat is met de komst van een nieuw systeem voorbij en betaal je voor alle ontvangers die je thuis gebruikt. Je hebt dus een tijdje geluk gehad😉

• June 30, 2025

Lang geleden hadden ontvangers van kpn nog een harde schijf voor opnames. Kan zijn dat je destijds standaard 2 ontvangers bij je abo kreeg, maar dat hing ook af van je internetsnelheid (toen nog vooral over relatief langzame koperleidingen, vaak hadden die niet  genoeg capaciteit voor twee ontvangers). Toen, iets minder lang geleden, opnames in de kpn cloud werden opgeslagen kreeg je standaard nog maar 1 ontvanger bij je abo en moest je betalen voor het opnemen (in de cloud), maar dat was dan weer gratis als je er een tweede ontvanger bij nam. Ook dat is nu niet meer zo, maar kun je het opnemen pakket "verdienen" als je voldoende Combivoordeel punten hebt.

Drie "gratis" ontvangers ben ik bij kpn nog niet tegengekomen. Maar nogmaals, ik weet niet wat er bij een eventuele omzetting van Digitenne naar iTV is afgesproken. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 30, 2025

Met 2 thuis abonnementen, 7 mobiele abonnementen zou ik denk ik wel wat punten hebben. 3e ontvanger heb ik gekregen omdat ze van kaart naar kastje gingen met Digitenne en je dat kastje ook plots moest huren. Ik heb het kastje geactiveerd via de klanten service. Blijft een raar systeem, ik betaal voor de tv diensten, ik betaal voor gebruik van het netwerk. Ik had toen bewust pair bonding aan laten leggen voor het 3e kastje Ivm bandbreedte. Maandprijs werd daardoor ook hoger je mag verwachten dat daar een het kastje in bruikleen bij zit. Je wordt gewoon verplicht een kastje te huren bovenop de hogere snelheid prijs om dat extra kastje op bandbreedte te ondersteunen. Dubbel betalen dus. 

• June 30, 2025

Je wordt gewoon verplicht een kastje te huren…

Juist. Dat geld voor iedereen. Dus ook voor jou.

...bovenop de hogere snelheid prijs om dat extra kastje op bandbreedte te ondersteunen. 

Voor 3 tv ontvangers heb je helemaal geen hogere snelheid nodig. 50 mbit is al voldoende voor 3 tv ontvangers.

Daar komt ook nog eens bij dat tv van KPN gebruikt maakt van een aparte verbinding over een ander "vlan" zoals dat heet dan internet. Die aparte verbinding voor tv zit helemaal geen snelheidsbeperking op.

Dus al zou je 10 kastjes hebben, dan zou dat nog steeds kunnen met 50 mbit. Bij wijze van spreken. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • June 30, 2025

Klopt helemaal wat ​@Marlon92 schrijft. Jaren geleden had ik hier het lichtste en goedkoopste abo van 8 down en 1 up. En dat met een gezin met 2 tieners in huis. Wij hadden hier toen al nooit snelheidsproblemen. En ik had toen al interactieve tv.

• Antwoord
  • June 30, 2025

Ik had toen bewust pair bonding aan laten leggen voor het 3e kastje Ivm bandbreedte. Maandprijs werd daardoor ook hoger je mag verwachten dat daar een het kastje in bruikleen bij zit. Je wordt gewoon verplicht een kastje te huren bovenop de hogere snelheid prijs om dat extra kastje op bandbreedte te ondersteunen. Dubbel betalen dus. 

Voor tv hoef je geen hoger internetabonnement af te sluiten. iTV gebruikt altijd alle beschikbare bandbreedte. Dus als jouw lijn door pairbonding bv 200 Mb/s is en je "maar" een abo van 50 Mb/s hebt, wordt alles boven die 50 gebruikt voor iTV (en bv telefoon). Het tv signaal gaat dan niet te koste van je internetsnelheid. Dat gebeurt wel als je lijn 200 is en je een abo van 200 hebt. Anderzijds moet je wel een hoger abo afsluiten om voor pb in aanmerking te komen, maar zodra dat er eenmaal ligt, kun je je abo weer naar beneden bijstellen om kosten te besparen.

En verder, als je 3 ontvangers hebt moet je daar, net als iedereen, gewoon voor betalen. Ik had destijds ook een Digitenne kaart, maar heb die niet naar een ontvanger laten omzetten. Ik had aan de twee bestaande iTV ontvangers (inmiddels tv+) wel genoeg. Kortom, je wordt niet benadeeld maar behandeld als iedere andere klant van kpn. Kijk eens (in MijnKPN) óf en zo ja hoeveel Combivoordeel punten je hebt en of je daar wellicht wat "gratis" producten mee kunt scoren.