Skip to main content
Vraag

Betalingsherinnering ontvangen, maar geen openstaande facturen

• October 22, 2025
  • 14 reacties
  • 224 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Op 20 oktober 2025 kreeg ik van u een email waarin u mij vraagt om € 170,89 te betalen. Na telefonisch contact met uw medewerker bleek dit om een  oude factuur te gaan. Hier wist ik niets vanaf. Ik wil deze factuur opvragen. Ik heb meer dan 5 jaar geen rekeningen of aanmaningen gehad. Ik kom net uit bewind na ruim 5 jaar.

14 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Annegriet 

Welkom op de community van KPN.

Fijn dat je inmiddels niet meer onder bewind staat, en dus alles weer volledig zelfstandig kunt doen.
Omtrent de oude factuur met het bedrag van 107,89 euro, zou je ook telefonisch contact kunnen opnemen met je oud-bewindvoerder, deze heeft waarschijnlijk deze factuur nog in jouw dossier zitten, aangezien alle facturen tijdens de afgelopen 5 jaar naar je bewindvoerder zijn gegaan.

Anders even telefonisch contact opnemen met de klantenservice van KPN op 0800-0402, dan kan de medewerker die je te spreken krijgt die per mail naar je toesturen.

Via de community van KPN is dat helaas niet mogelijk.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 24, 2025

Hi ​@Annegriet, wat een lastige situatie. 

@Michel.uit.Arnhem legt dit goed uit maar ik denk ook graag mee. Is dit inmiddels opgelost? Zo niet, kan ik iets voor je doen? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 24, 2025

Goedeavond,

Ik heb telefonisch contact gehad met een medewerker en zij gaf aan dat het gaat om een  openstaande rekening van 2021. Ik had een bewindvoerder die mijn financiën beheerde tussen 26-08-2020 tot en 08-10-2025. Op 27 januari 2025 heb ik een brief van Kredietbank gekregen dat ik schuldenvrij ben. Dat betekent dat ik de schuldeiser(s) het eventuele resterende bedrag niet hoeft te betalen en dat de schuldeisers daar geen verdere actie op kunnen ondernemen. De behulpzame medewerker heeft alle facturen van 2021 opgestuurd, maar ik word er niet wijzer van. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik kan geen schuld ontdekken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 24, 2025

Op 27 januari 2025 heb ik een brief van Kredietbank gekregen dat ik schuldenvrij ben.

Dat betekent dat je gemaakte schulden voor 27 januari 2022 afgekocht was door kredietbank. Dus de rekening van 2021 valt onder deze periode. KPN moet contact zelfs met de kredietbank opnemen, omdat deze had de verantwoording overgenomen voor het betalen van de schulden. Alle schuldeiser hadden toen akkoord gegaan met met de voorwaarden van de kredietbank (een deel van de schulden krijgen ipv volledige bedrag)

Maar de rekeningen vanaf deze datum moeten nog steeds betaald worden (door jouw bewindvoerder). Dus je zou beter contact opnemen met jouw oude bewindvoerder om te vragen over deze kwestie. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de rekening na 27-01-2022 niet betaald was. Als het de val was, schendt je (jouw bewindvoerder) de voorwaarden van de kredietbank, en jouw restschulden wordt niet kwijt geschonden door de kredietbank op 27 januari 2025. Je hoef niet zelfs de rekening te betalen, je was immers onder bewind in deze tijd.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 24, 2025

@Annegriet, zou ik mee mogen kijken met jouw toestemming? Ik zie dat jij je gegevens als hebt ingevuld. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 24, 2025

Ja, dat mag zeker ​@Alex van KPN 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 24, 2025

Dankjewel! Ik zie in ieder geval geen gekke dingen hier wat achterstanden betreft. Van een afsluiting is sowieso geen sprake. Geen zorgen dus! 

Zou ik van jou het e-mailbericht mogen hebben waarin wordt gesproken over € 170,89? Ik heb je een privébericht gestuurd. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 28, 2025

Ik heb inmiddels ook gereageerd op je bericht. Dit komt inderdaad door einde berichtvoering en het bedrag dat nog open staat. Ik zie dat er ook contact met je is geweest om dit uit te leggen. 

Ik hoop dat je zo voldoende weet. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Beste Alex,

Het zou gaan om een openstaand rekening die ik voor/tijdens bewind had. Ik had de afgelopen 5 jaar geen toegang tot de beheerrekening en de facturen gingen naar mijn bewindvoerder. Het bedrag was niet incasseerbaar, terwijl er voldoende geld op mijn rekening was. Ik ga er van uit dat het bedrag niet opeisbaar is, omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat er schulden opduiken (buiten mijn toedoen) na het bereiken van een finale kwijting.  Kunt u bewijzen dat de openstaande rekening 'opeisbaar' is? Wat zijn de juridische gevolgen als er niet wordt betaald? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

Wat zijn de juridische gevolgen als er niet wordt betaald? 

Zoals ik al geschreven, alle schulden voor de tijdpunt van de tekening de overeenkomst waren overgenomen door de kredietbank. Je had geen andere schuldeiser meer, alleen nog de kredietbank. Je moet goed in de overeenkomst nakijken, wanneer deze was van kracht. De overeenkomst duurt standaard 3 jaren, daarom schreef ik over de datum 27 januari 2022. De schulden voor deze datum zijn niet opeisbaar, dat is ook de bedoeling van schuldsaneringstraject, dat de andere schuldeisers niet bij jou de schulden kunnen vorderen, deze zijn afgekocht door de kredietbank. Je moet met jouw ex-bewindvoerder erover praten, maar in als het goed is kan je de vordering van KPN negeren.  

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

@TDN

De startdatum van de schuldhulpbemiddeling was op 01-04-2021 en op 27-01-2025 kreeg ik het MSNP Schone lei document van de Kredietbank

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

@Annegriet De startdatum van de bemiddeling was op 01-04-2021, dus de schulden voor deze datum zijn genoemd in de overeenkomst en zijn overgenomen door de kredietbank. Na deze datum heb je geen andere schulden meer, behalve de verplichte maandelijke bedrag aan de kredietbank te betalen. In de overeenkomst staat ook heel duidelijk, dat je geen andere schulden of krediet mag aangaan, dus het is volledig uitgesloten dat je bewindvoerder de rekening na deze datum niet betaalde. Anders heb je geen kans om met schone lei te beginnen op 27-01-2025.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 12, 2025

Hoi,

Ik heb weer een betaalherinnering gekregen, dit keer per post. De brief heeft de datum 3 november en ik heb de brief op 11 november ontvangen. Er staat wederom dat de incasso niet is gelukt, omdat ik onvoldoende geld had op mijn rekening (wederom niet waar). Eindelijk staan de facturen erbij. De onbetaalde rekeningen zijn van juni t/m maart 2021. Toen zat ik niet alleen in bewind, maar was de schuldhulpbemiddeling al gestart. Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven, was ik niet verantwoordelijk voor de “niet betaalde” rekeningen en wist ik er niet vanaf. In de brief staat dat als ik het bedrag van €170,89 niet betaal voor 18 november, dat ik nog een 2e herinnering krijg en er kosten bijkomen. Mogen jullie dan juridische stappen nemen? Dat lijkt me onterecht. Het bedrag mag ook niet verrekend worden met de eindafrekening. Gr

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Annegriet 

Gezien de openstaande bedragen ten tijden van je bewindvoering in rekening zijn gebracht door KPN, dien je zo spoedig mogelijk telefonisch contact op te nemen met je oud-bewindvoerder.
Je oud-bewindvoerder had KPN namelijk op de hoogte moeten brengen, van het feit dat je op 27 januari 2025 een “schone lei” hebt gekregen, en dat KPN dus geen beroep meer mag doen op openstaande bedragen uit je bewindsperiode.

Daarnaast is de kans ook groot, dat KPN de bedragen vermeld op de bijgevoegde brief, heeft geprobeerd te incasseren vanaf een bankrekening van je oud-bewindvoerder.
Maar op die bankrekeningen staat in de meeste gevallen een blokkade voor automatisch incasso’s, waardoor de rekeningen niet betaald worden.

Het is echt van het grootste belang, dat je oud-bewindvoerder van de kredietbank alsnog contact opneemt met de speciale bewindvoerders afdeling van KPN, om daar aan door te geven dat de openstaande bedragen niet meer in rekening mogen worden gebracht, omdat je een “schone lei” hebt gekregen.
De kredietbank dient daarvan een officieel bewijsstuk per mail naar KPN te sturen, dit kan jij dus niet doen, maar moet je oud-bewindvoerder voor je doen.

Het incassotraject bij KPN is volledig geautomatiseerd, dus daar komt geen mensen handen meer aan te pas, en voert dus het volledig incassotraject automatisch af.
Dus als je voor 18 november 2025 geen contact op zou nemen met je oud-bewindvoerder om dit stop te laten zetten, krijg je de week erna de tweede herinnering met daarbij de eerste incassokosten.

Het incassotraject bij KPN wordt volgens de juridische juistheid gedaan, dus de stappen die KPN in het incassotraject uitvoert mag dus gewoon.

Dus neem met spoed telefonisch contact op met je oud-bewindvoerder van de kredietbank, die moet KPN zo spoedig mogelijk op de hoogte brengen.
Jij hoort nu niet meer geconfronteerd te worden, met rekeningen uit de periode dat je onderbewind stond, laat dat in elk geval duidelijk zijn.