Skip to main content
Beantwoord

Bezwaar tegen kosten XR Academy op de mobiele factuur

• October 23, 2025
  • 22 reacties
  • 243 keer bekeken

Op 23 oktober om 10:18 uur heb ik telefonisch contact gehad met een medewerker van KPN helpdesk over afschrijvingen op mijn telefoonrekening voor een abonnement van XR Academy.

De medewerker gaf aan dat KPN het bedrag niet kan terugstorten omdat ik “zelf verantwoordelijk” zou zijn voor de aankoop.

Ik wil hierbij aangeven dat ik geen enkele toestemming heb gegeven voor een betaald abonnement bij dit bedrijf, noch een duidelijke melding of bevestiging heb ontvangen van een aankoop. Volgens de Nederlandse wetgeving (artikel 6:230v BW en de ACM-richtlijnen voor mobiele contentdiensten) is een dergelijke afschrijving alleen rechtsgeldig als:

1. vooraf duidelijk de prijs en aard van het abonnement is vermeld,

2. ik uitdrukkelijk heb ingestemd met betaling, en

3. ik daarvan een bevestiging heb ontvangen.

Omdat aan deze voorwaarden niet is voldaan, is er geen geldige overeenkomst tot stand gekomen en is de afschrijving onrechtmatig.

Ik verzoek daarom om het volledige bedrag terug te storten en de mogelijkheid van verdere afschrijvingen door XR Academy (of gerelateerde partijen zoals e-bill.mobi of checksubscription.com) te blokkeren.

Ik ontvang graag een schriftelijke bevestiging van ontvangst en afhandeling van dit verzoek.

Beste antwoord door Jacob_

Ik wil even laten weten dat alles inmiddels netjes is opgelost. Na mijn melding heb ik rechtstreeks contact gekregen met XR Academy en zij hebben snel gereageerd. Ze hebben het abonnement beëindigd en het volledige bedrag teruggestort. Toevallig werd ik vanochtend ook gebeld door KPN, die wilde helpen om het bedrag terug te krijgen maar dat bleek dus al niet meer nodig. Complimenten aan zowel KPN als XR Academy voor de nette afhandeling. Hopelijk helpt dit ook anderen die met een soortgelijk probleem te maken krijgen.

22 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 23, 2025

Beste ​@Jacob_ het forum is geen helpdesk van KPN, beter kun je via onderstaande link een klacht indienen bij KPN:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

Succes

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

@JanD Dank voor je reactie. Ik ben gewend om bedrijven rechtstreeks per e-mail te benaderen, maar dat lijkt bij KPN helaas niet meer mogelijk. De klantenservice verwees me daarom naar deze community om mijn vraag hier te stellen.

• October 23, 2025

​​​​​​De klantenservice verwees me daarom naar deze community om mijn vraag hier te stellen.

Ja dat doen ze altijd als ze van klanten "af willen". Maar dit is een klant-helpt-klant forum. Hier zijn alleen maar moderators aanwezig die zorgen dat het een beetje netjes blijft. Verder doen ze zo goed als niets. En zeker geen financiële zaken.

En schei uit met je ChatGPT copy/past stukjes. Want daar bereik je helemaal niets mee.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 23, 2025

Moet je dit niet opnemen met XR Academy in deze? KPN is slechts de betaalmethode, die zullen niet namens jou aankopen doen. Het lijkt mij dat je dit bedrag terug moet vorderen bij de partij waar je de overeenkomst (niet) mee gesloten hebt, en niet bij de betaalmethode. 

Je kunt mobiele aankopen laten blokkeren door wederom te bellen met KPN. 

Verder sluit ik me volledig aan bij ​@JanD .

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

@Flitsend Dank voor je reactie. KPN is in dit geval niet zomaar een betaalmethode maar de partij die de kosten daadwerkelijk incasseert via de telefoonrekening. XR Academy blijkt een bedrijf te zijn dat niet bereikbaar is dus er is iets mis met hoe die betalingen tot stand komen. Daar heeft KPN als tussenpartij ook een verantwoordelijkheid in. Ik vind het juist goed dat dit hier openlijk besproken wordt zodat anderen die met hetzelfde te maken hebben elkaar kunnen helpen of ervaringen kunnen delen.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 23, 2025

@Jacob_ Met even een snelle Google search heb ik het volgende gevonden, met onderaan een telefoonnummer. Goed om hier even te delen, ook om anderen te behoeden.

Bron: https://xracademy.nl/home/praktische-informatie/contact

• October 23, 2025

Je zal toch echt zelf degene zijn die ergens op een knop gedrukt hebt. Of een vinkje hebt aangeklikt ofzo. Anders hadden andere klanten er ook last van gehad. En ik kan hier op het forum geen enkel ander topic vinden als ik zoek op "XR Academy".

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

Waarschijnlijk heb ik, mijn vrouw of mijn kinderen op een knop gedrukt, maar het moet altijd duidelijk zijn dat je een betaalde dienst afsluit en je moet daar bewust mee instemmen. Je hoort daarna ook nog een bevestiging via sms of e-mail te krijgen en dat is niet gebeurd en dus is er geen geldig abonnement. Het probleem zit juist in die misleidende pop-ups of vinkjes waardoor mensen iets activeren zonder dat ze dat echt willen.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 23, 2025

@Jacob_ Betreft het een abonnement of een eenmalige aankoop. Sowieso zou ik de instructies op mijn screenshot even volgen. 

• October 23, 2025

Waarschijnlijk heb ik, mijn vrouw of mijn kinderen op een knop gedrukt, maar het moet altijd duidelijk zijn dat je een betaalde dienst afsluit en je moet daar bewust mee instemmen. Je hoort daarna ook nog een bevestiging via sms of e-mail te krijgen en dat is niet gebeurd en dus is er geen geldig abonnement. Het probleem zit juist in die misleidende pop-ups of vinkjes waardoor mensen iets activeren zonder dat ze dat echt willen.

Dat kan zo zijn. Maar daar kan KPN niets aan doen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 23, 2025

Neem je eigen verantwoordelijkheid. En sta in voor je eigen acties, beslissingen en de gevolgen daarvan, zonder de schuld op anderen te schuiven. KPN heeft hier niets mee te maken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

@Flitsend Het betreft een abonnement. Ik heb net als jij de Google search gedaan en de instructies opgevolgd zoals aangegeven.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 23, 2025

@Jacob_ Dan ben ik bang, hoe vervelend het ook is, dat dit met die partij opgelost moet worden. KPN schrijft het bedrag immers NAMENS XR Academy af. Wel erg vervelend voor je moet ik zeggen, heb je enig idee hoe dit zo gekomen is? KPN Pay is doorgaans gekoppeld aan je telefoon. 

Sowieso deze pagina goed doorlezen en KPN Pay laten blokkeren. Je kunt altijd even bellen met KPN op 0800-0402 met dit verzoek. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

@Raspberry Ik neem zeker mijn verantwoordelijkheid maar hier gaat het om een misleidend abonnement dat zonder duidelijke toestemming via mijn telefoonrekening loopt. Dat hoort niet te kunnen en daarom kaart ik het aan.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 23, 2025

Het is niet misleidend, ben het niet met je eens. Je wijst direct de vinger naar, in dit geval, KPN. Die er niets maar dan ook niets mee te maken heeft. Lekker makkelijk. 

Succes verder met de afhandeling hiervan! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

@Raspberry Ik denk dat je mijn bericht verkeerd hebt geïnterpreteerd. Met misleidend bedoelde ik het abonnement van XR Academy zelf, niet KPN. Ik heb juist uitgebreid onderzocht hoe dit heeft kunnen gebeuren en ben in die zoektocht ook bij KPN uitgekomen omdat de betaling via KPN Pay liep.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 23, 2025

@Jacob_ Je moet het zo zien denk ik; 

• Iemand wilt geld van je los trekken door je aan te sporen een cadeaukaart te kopen en aan deze persoon te geven
  • Jij betaalt deze persoon door een cadeaukaart te kopen in de Albert Heijn
  • Je komt er hierna achter dat je opgelicht bent door die persoon.
  • Je hebt de bon nog van de cadeaukaart en je gaat naar de Albert Heijn om verhaal te halen met “Waarom ben ik opgelicht?”

KPN is in deze vergelijking de Albert Heijn. Een beetje een scheve vergelijking, maar ik hoop dat je het zo een beetje in ziet. Kon even geen betere vergelijking bedenken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

@Flitsend Ik snap de vergelijking maar die gaat in dit geval niet helemaal op. Albert Heijn verkoopt een cadeaukaart en is daarna buiten de betaling. KPN daarentegen int actief geld via KPN Pay en stort dat door aan derde partijen zoals XR Academy. Ze fungeren als tussenpersoon niet alleen als winkel. KPN kun je eerder vergelijken met een bank of creditcardmaatschappij want die innen geld van klanten en betalen dat door aan anderen. Het verschil is dat banken en creditcardmaatschappijen consumentenbescherming bieden en als er sprake is van misleiding of een onterechte afschrijving kun je een terugbetaling aanvragen en krijg je je geld vaak terug. Bij KPN Pay ontbreekt die bescherming terwijl het wel via hun factureringssysteem loopt. Daarom vind ik het terecht om te vragen welke verantwoordelijkheid KPN heeft om te voorkomen dat hun platform wordt gebruikt voor misleidende praktijken zoals bij XR Academy.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 23, 2025

@Jacob_ Dat is inderdaad een veel betere vergelijking! Ik vind dit wel een interessante situatie, hoe vervelend die natuurlijk ook voor jou is. Het lastige hier in zit hem in het feit dat KPN geen akkoord hoeft te geven voor die betaling, en jij wel. Jij bent dus degene die misleidt of opgelicht is in dit scenario. Onderstaand screenshot staat op de website van KPN Pay. 

bron: Betalen met KPN Pay | KPN

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • October 24, 2025

Ik wil even laten weten dat alles inmiddels netjes is opgelost. Na mijn melding heb ik rechtstreeks contact gekregen met XR Academy en zij hebben snel gereageerd. Ze hebben het abonnement beëindigd en het volledige bedrag teruggestort. Toevallig werd ik vanochtend ook gebeld door KPN, die wilde helpen om het bedrag terug te krijgen maar dat bleek dus al niet meer nodig. Complimenten aan zowel KPN als XR Academy voor de nette afhandeling. Hopelijk helpt dit ook anderen die met een soortgelijk probleem te maken krijgen.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 24, 2025

@Jacob_ Wat goed om te horen! Fijn dat we even een update krijgen en laten we hopen dat het dit anderen kan helpen! Was je er ook al achter hoe dit allemaal tot stand gekomen is? Ben wel benieuwd wat de werkwijze van XR hier in is geweest.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi Jacob en welkom bij de KPN Community! Wat fijn dat het is opgelost en super om te lezen dat je zoveel tips in dit topic hebt gekregen. 🙂 Dank voor het helpen iedereen! 

Inderdaad ook top om een terugkoppeling te lezen, goed om te zien dat alles goed is afgelopen.