Skip to main content

Bezwaar tegen prijsverhoging van het mobiele abonnement

• May 8, 2026
  • 3 reacties
  • 48 keer bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Via dit schrijven maak ik formeel bezwaar tegen de recente wijziging in mijn abonnement, waarbij de maandelijkse kosten met € 1,- zijn verhoogd voor de activatie van het 'Secure Filter'.

Hoewel ik begrijp dat KPN streeft naar een veiliger internetgebruik voor haar klanten, heb ik grote moeite met de wijze waarop dit filter wordt opgelegd en de technische beperkingen die dit met zich meebrengt. Mijn bezwaren zijn als volgt:

• Gedwongen winkelnering: Ik word verplicht te betalen voor een aanvullende dienst waar ik niet om heb gevraagd en die niet aansluit bij mijn persoonlijke behoeften.

• Inperking keuzevrijheid: Het Secure Filter forceert mij in de praktijk tot het gebruik van specifieke browsers of instellingen die niet mijn voorkeur hebben. Het feit dat ik niet meer zelf kan bepalen met welke browser ik het internet op ga via mijn mobiele telefoon, ervaar ik als een onacceptabele inbreuk op mijn gebruikerservaring.

• Ongebruiksvriendelijkheid: De huidige opzet is niet flexibel en sluit niet aan bij mijn manier van werken. Ik word hiermee gedwongen te betalen voor iets wat mijn internetgebruik juist belemmert in plaats van verrijkt.

Ik ben van mening dat een klant de vrijheid moet hebben om zelf te beslissen over de inzet van beveiligingssoftware, zeker wanneer hier extra kosten aan verbonden zijn. Het dwingen van een klant tot een betaalde dienst die de eigen keuzevrijheid beperkt, past naar mijn idee niet bij de service die KPN zou moeten bieden.

Ik verzoek u dan ook om:

1. Het Secure Filter voor mijn aansluiting te deactiveren.

2. De bijbehorende prijsverhoging van € 1,- per maand terug te draaien.

Graag ontvang ik binnen 14 dagen een inhoudelijke reactie op deze klacht en een bevestiging van de geboden oplossing.

Met vriendelijke groet

3 reacties

• May 8, 2026

Beste ​@Irmon het forum is geen helpdesk van KPN, dus met jouw klacht gaat formeel niets gedaan worden, behalve lezen door medeforumleden en het moderatieteam van KPN.

Een klacht kun je via onderstaande link indienen:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

Succes

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 8, 2026

Dag Jan, door het op deze manier te doen kom ik in elk geval op de juiste plek uit. Op geen enkele normale manier kan je als consument uit bij een mogelijkheid om een schriftelijke klacht in te dienen en met jou link die je bijsluit wel. Dank daarvoor!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoi ​@Irmon, welkom hier! Jan heeft gelijk dat dit niet de plek is voor een klacht. Maar ik kan je wel wat antwoorden geven. 

Je abonnement wordt een euro duurder. Daarnaast krijg je Extra Veilig Mobiel gratis. Maar, je bent niet verplicht om Extra Veilig Mobiel ook daadwerkelijk te gebruiken. Wat we doen is jouw de mogelijkheid geven om deze dienst gratis te activeren. Als jij dat zelf wilt. En als je dat niet wilt, dan is dat ook goed. 

Wat de werking van Extra Veilig Mobiel betreft, ook deze forceert je tot niets. EVM is een netwerkbeveiliging. Wil zeggen dat er niets op jouw telefoon zit, maar alleen in ons netwerk. Je kunt op je telefoon dus gewoon die apps blijven gebruiken die jij wilt. Wat het doet is is het verkeer van en naar jouw mobiele toestel checken op een paar punten om te zien of het gevaarlijk is. Of je, bijvoorbeeld, omgeleid wordt naar een bekende phishing website. En als dat zo is, dan krijg je een melding te zien dat er iets onveiligs geblokkeerd. is. 

Voor meer over EVM, zie ons artikel hierover:

De prijsverhoging zorgt ervoor dat je contractsvrij bent. Als je het niet eens bent met de prijsverhoging, dan heb je dus de mogelijkheid om op te zeggen.