Skip to main content
Vraag

Bij bestelling contract van 24 euro maar krijg een contract van 26 euro voor 24 maanden

• September 19, 2026
  • 12 reacties
  • 103 keer bekeken

Volgens mij kloppen de rekensommen niet.

12 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 19, 2026

Het is inderdaad behoorlijk verwarrend, die 2 euro wordt blijkbaar later verrekend, waardoor je op 24 euro uitkomt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

Nee, de 2 € extra korting wordt al berekend, zonder deze korting kost super unlimited geen 33,50 € maar 35,50 €

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 20, 2026

Met de extra informatie zie ik nu dat dit op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd. Als je uitgaat van de oorspronkelijke prijs van €35,50, die ik zelf nergens te zien krijg en pas in dit KPN-forum wordt genoemd, kom je inderdaad uit op €26 per maand.

Maar op de website wordt bij SuperUnlimited een prijs van €33,50 getoond. Als je vervolgens de genoemde voordelen van €7,50 combivoordeel en €2 extra korting daarop toepast, zou je uitkomen op €24 per maand.

Ik ken die €35,50 dus niet als uitgangspositie. Die prijs wordt mij nergens getoond. Daarom vind ik de prijsopbouw op deze manier verwarrend en eerlijk gezegd misleidend: afhankelijk van welke uitgangsprijs je gebruikt, kom je op een ander bedrag uit. Als €35,50 daadwerkelijk de reguliere prijs is, zou dat naar mijn mening duidelijk bij de aanbieding vermeld moeten worden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 20, 2026

Daarom vind ik de prijsopbouw op deze manier verwarrend en eerlijk gezegd misleidend

Verwarrend wel maar niet misleidend, dit is het geval als b.v. in samenvatting een prijs van 24€ weergegeven is maar in contract 26€ berekend. Bepalend zijn de informaties in jouw contract en tariefbladen.

Hier de tarieven uit tariefblad voor maandelijks opzegbare abonnementen en zonder €2 tijdelijke korting

En de huidige prijs met korting

• September 20, 2026

Dit is een weergave verschil tussen een klein scherm en groot scherm op een tablet of pc/laptop zie je wel meteen het correcte basis bedrag.

Echter ook alleen in het bestel overzicht rechts. Via een mobieltje pas in de winkelmand zoals te zien in het start bericht.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 20, 2026

Daarom vind ik de prijsopbouw op deze manier verwarrend en eerlijk gezegd misleidend

Verwarrend wel maar niet misleidend, dit is het geval als b.v. in samenvatting een prijs van 24€ weergegeven is maar in contract 26€ berekend. Bepalend zijn de informaties in jouw contract en tariefbladen.

Hier de tarieven uit tariefblad voor maandelijks opzegbare abonnementen en zonder €2 tijdelijke korting

En de huidige prijs met korting

Dat maakt het voor mij juist niet duidelijker. In het door jou aangehaalde tariefblad staat voor SuperUnlimited een maandbedrag van €38,00. Op de huidige pagina wordt echter €33,50 als prijs getoond, waarna er ook nog €7,50 combivoordeel en €2 tijdelijke korting worden genoemd.

Als vervolgens wordt gesteld dat de uitgangsprijs €35,50 is en dat daarom €26,00 de juiste contractprijs is, vraag ik me af waar die €35,50 voor mij als klant vandaan komt. Die prijs wordt mij bij het afsluiten niet getoond. Ik zie €33,50 als doorgestreepte/vergelijkingsprijs en de genoemde voordelen.

Dat een contract uiteindelijk leidend is, snap ik. Maar dat neemt niet weg dat de prijscommunicatie vooraf duidelijk en logisch moet zijn. Als de berekening €35,50 → €26,00 is, dan zou ik graag zien waar die €35,50 in de aanbieding of het tariefblad vandaan komt. Want op basis van wat ik als klant daadwerkelijk te zien krijg, is €33,50 de uitgangsprijs en zou de berekening anders uitvallen.

Voor mij is het dus niet zozeer de vraag wat er uiteindelijk in het contract staat, maar waarom de prijsopbouw voor de klant op deze manier wordt weergegeven. Dat vind ik op zijn minst verwarrend.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 20, 2026

Dit is een weergave verschil tussen een klein scherm en groot scherm op een tablet of pc/laptop zie je wel meteen het correcte basis bedrag.

Echter ook alleen in het bestel overzicht rechts. Via een mobieltje pas in de winkelmand zoals te zien in het start bericht.

Dat verklaart inderdaad waar het verschil vandaan komt: op een groot scherm wordt de basisprijs van €35,50 blijkbaar wél zichtbaar en op mobiel niet. Maar daarmee vind ik de prijscommunicatie nog steeds niet logisch.

Als ik als klant uitsluitend via mijn mobiel bestel, zie ik €33,50 in het besteloverzicht als doorgestreepte prijs en vervolgens €7,50 combivoordeel en €2 korting. Dan is het niet vreemd dat ik ervan uitga dat €33,50 de uitgangsprijs is. De €35,50 krijg ik op dat moment nergens te zien.

Dat het op een tablet of laptop anders wordt weergegeven, maakt juist duidelijk dat het om een verschil in weergave gaat. Maar voor de klant die alleen mobiel bestelt, blijft de vraag: waarom wordt de €35,50 niet ook op mobiel getoond?

En als €35,50 de daadwerkelijke basisprijs is waarop de €26,00 is gebaseerd, zou ik verwachten dat die prijs in iedere weergave duidelijk zichtbaar is. Anders krijg je inderdaad de situatie dat twee klanten op basis van exact dezelfde aanbieding tot een verschillende berekening kunnen komen.

Dus ik begrijp nu wel hoe KPN aan €26,00 komt, maar ik blijf erbij dat de mobiele weergave verwarrend is. Het gaat mij niet om wat uiteindelijk in het contract staat, maar om wat je als klant vóór het afsluiten daadwerkelijk te zien krijgt

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 20, 2026

Dat verklaart inderdaad waar het verschil vandaan komt: op een groot scherm wordt de basisprijs van €35,50 blijkbaar wél zichtbaar en op mobiel niet. Maar daarmee vind ik de prijscommunicatie nog steeds niet logisch.

Als ik als klant uitsluitend via mijn mobiel bestel, zie ik €33,50 in het besteloverzicht als doorgestreepte prijs en vervolgens €7,50 combivoordeel en €2 korting. Dan is het niet vreemd dat ik ervan uitga dat €33,50 de uitgangsprijs is. De €35,50 krijg ik op dat moment nergens te zien.

Dat het op een tablet of laptop anders wordt weergegeven, maakt juist duidelijk dat het om een verschil in weergave gaat. Maar voor de klant die alleen mobiel bestelt, blijft de vraag: waarom wordt de €35,50 niet ook op mobiel getoond?

En als €35,50 de daadwerkelijke basisprijs is waarop de €26,00 is gebaseerd, zou ik verwachten dat die prijs in iedere weergave duidelijk zichtbaar is. Anders krijg je inderdaad de situatie dat twee klanten op basis van exact dezelfde aanbieding tot een verschillende berekening kunnen komen.

Dus ik begrijp nu wel hoe KPN aan €26,00 komt, maar ik blijf erbij dat de mobiele weergave verwarrend is. Het gaat mij niet om wat uiteindelijk in het contract staat, maar om wat je als klant vóór het afsluiten daadwerkelijk te zien krijgt

Als ik de afbeelding nogmaals goed bekijk, is mijn eerdere conclusie niet juist.

Ook op het grote scherm/laptop wordt de €35,50 niet als duidelijke uitgangsprijs van de uiteindelijke berekening weergegeven. Er staan juist verschillende bedragen naast elkaar:

• Bij SuperUnlimited staat €35,50 doorgestreept → €26,00.
  • In het besteloverzicht rechts staat bij het abonnement €38,00 doorgestreept → €33,50.
  • Vervolgens staat daar €7,50 combivoordeel.
  • Het uiteindelijke totaal is €26,00.

Daarmee is juist het probleem dat de verschillende bedragen niet logisch op elkaar aansluiten. De €35,50 die kennelijk nodig is om tot €26 te komen, wordt nergens duidelijk als de basisprijs van de uiteindelijke berekening gepresenteerd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 20, 2026

Ik denk dat het probleem hiermee juist goed zichtbaar wordt. Het is niet alleen een verschil tussen mobiel en een groot scherm. Ook op het grote scherm worden verschillende uitgangsbedragen (€38,00, €35,50 en €33,50) getoond, zonder dat voor mij duidelijk wordt gemaakt welke prijs nu de daadwerkelijke basisprijs is en hoe je vervolgens precies op €26,00 uitkomt.

De uiteindelijke prijsberekening wordt dus niet eenduidig gerepresenteerd. Als klant moet je zelf gaan reconstrueren welk bedrag KPN als uitgangspunt gebruikt. Dat vind ik niet alleen verwarrend, maar een ondoorzichtige en naar mijn mening misleidende prijsweergave.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 20, 2026

In het door jou aangehaalde tariefblad staat voor SuperUnlimited een maandbedrag van €38,00.

Maandelijks opzegbare abonnement

Op de huidige pagina wordt echter €33,50 als prijs getoond

Prijs van een 2-jarige abonnement. In tariefblad staat alleen de prijs voor maandelijks opzegbare abonnementen, de korting voor klantbinding is niet vast en kan ieder tijd veranderd worden (in prijs of cashback of kado's)

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 20, 2026

KPN moet vóór het sluiten van het contract de prijs en relevante voorwaarden duidelijk, juist, volledig en begrijpelijk presenteren.

Als prijsinformatie zo wordt weergegeven dat de gemiddelde consument een verkeerd beeld van het aanbod kan krijgen, kan dat onder omstandigheden een misleidende handelspraktijk zijn. Dat kan ook doordat informatie ontbreekt of op een manier wordt gepresenteerd die verkeerd kan worden begrepen.

De ACM benadrukt bovendien dat een consument op basis van juiste, volledige en duidelijke informatie zijn keuze moet kunnen maken. Als een prijs als korting wordt gepresenteerd, gelden er ook regels voor de referentieprijs. De ACM waarschuwt expliciet voor prijsweergaven waarbij een hogere referentieprijs een onjuist beeld kan geven.

Als klant hoef ik niet zelf te reconstrueren welke van de getoonde bedragen de werkelijke basisprijs is. De prijs en de korting moeten vóór het sluiten van het contract duidelijk en begrijpelijk worden weergegeven. Als ik €33,50 zie, terwijl de uiteindelijke berekening kennelijk uitgaat van €35,50, vind ik dat een onvoldoende transparante en mogelijk misleidende prijsweergave.

• September 20, 2026

Je hoeft toch niets te reconstrueren behalve als je jezelf gaat afvragen hoe de getoonde prijs wordt berekend. 

De basisprijs blijft € 38,00 voor superunlimited.

Met een maandcontract nu €36,00 (38-2)

12 maanden € 34,50

24 maanden € 33,50

Dan gaat er nog eventueel € 7,50 combinatie voordeel af.

Dat niet meteen de juiste basisprijs vanaf het begin wordt getoond in de browser op een mobiel toestel is wel vervelend.